Συγκεκριμένα, κατά τη διάνοιξη του δρόμου Μεταμόρφωσης -Βατερού αποκαλύφθηκαν δύο ανάγλυφες στήλες, η μία ενεπίγραφη, μεγάλων διαστάσεων, που μαρτυρούν την ύπαρξη ιερού ή νεκροταφείου των ρωμαϊκών χρόνων. Η μεγαλύτερη φέρει παράσταση όρθιας αντρικής και γυναικείας μορφής, ιππέα και άλλες παραστάσεις. Ο δρόμος διέρχεται από ένα γνωστό αρχαιολογικό χώρο, στον οποίο το 2003 αποκαλύφθηκαν 15 λάκκοι ταφών, συλημένων από την αρχαιότητα. Περισυλλέχτηκε αττική κεραμική του β΄ τετάρτου του 6ου αι. π.Χ. Το νεκροταφείο της Μεταμόρφωσης χρησιμοποιήθηκε από την Εποχή Σιδήρου μέχρι την Ελληνιστική Εποχή.
Στη Μαυροπηγή Δήμου Πτολεμαΐδας διενεργείται σωστική ανασκαφή στο νεολιθικό οικισμό της θέσης Φυλλοτσαΐρι. Πρόκειται για εγκατάσταση της αρχαιότερης νεολιθικής εποχής (α΄ μισό της 6ης χιλιετίας π.Χ.) που σώζεται σε έκταση τεσσάρων στρεμμάτων. Πραγματοποιείται περισυλλογή καταλοίπων, ώστε να μελετηθούν οι πρώτες γεωργικές εγκαταστάσεις στον ελλαδικό χώρο. Εντοπίστηκαν πέντε ταφές και κεραμική, ενώ περισυλλέχτηκαν πάνω από 1.000 κινητά ευρήματα (εργαλεία, σφραγίδες, πήλινα ειδώλια κ.ά.).
Η θέση βρίσκεται στα βορειοδυτικά της Κίτρινης Λίμνης, όπου είναι γνωστή η πυκνή κατοίκηση 25 και πλέον οικισμών στα νεολιθικά χρόνια. Συστηματική έρευνα άρχισε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 για τη διάσωση των θέσεων αυτών, που απειλούνταν από οριστικό αφανισμό, αφού, σύμφωνα με τη ΔΕΗ, επτά προϊστορικοί οικισμοί βρίσκονταν μέσα στα «όρια ανάπτυξης» του ορυχείου του Νότιου Πεδίου.
Τέλος, στην Κνίδη Δήμου Βεντζίου Γρεβενών διενεργείται σωστική ανασκαφή στη θέση Ματσούκα Ράχη, προκειμένου να αποδοθεί ο χώρος σε λατομείο αργίλου. Πρόκειται για οικιστική εγκατάσταση 2 στρεμμάτων της αρχαιότερης νεολιθικής εποχής (α΄ μισό 6ης χιλιετίας π.Χ.), η οποία βρίσκεται πολύ κοντά σε δύο μεγαλύτερους νεολιθικούς οικισμούς (Κρεμαστός και Παλιόχωρα). Εντοπίστηκε γραπτή και εγχάρακτη κεραμική, έχουν περισυλλεγεί λίγα πήλινα ζωόμορφα και σπάνια ανθρωπόμορφα ειδώλια, αλλά μεγάλος αριθμός πελεκητών λίθινων εργαλείων.
Συνεργαζόμενος για δεύτερη φορά με την πρώτη Κρατική Σκηνή της χώρας, ο Σκοπιανός σκηνοθέτης Σλόμπονταν Ουνκόφσκι μιλά για το έργο: «Στην παράστασή μας, σε πρώτο πλάνο, έρχεται η σχέση γονιού και παιδιών, ένα οικογενειακό δράμα... Τα θέματα που πραγματεύεται το έργο είναι πολλά. Μου κίνησε το ενδιαφέρον να σκεφθώ πώς θα το "διάβαζε" ένας πιο σύγχρονος. Ας πούμε ο Στρίντμπεργκ... Παρακολουθώ τον "Ληρ", την ωρίμανσή του μέσα από τα δεινά που περνά... Είναι ένας βασιλιάς, ένας άνθρωπος πιο σωστά, που είχε τα πάντα. Και τα έχασε... όλα».
Πρωταγωνιστεί ο Δημήτρης Καταλειφός. Παίζουν ακόμη: Νίκος Αρβανίτης, Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Μαρία Κεχαγιόγλου, Δανάη Σκιάδη, Μαρία Ναυπλιώτου, Γιώργος Δάμπασης, Αριστοτέλης Αποσκίτης, Θανάσης Ευθυμιάδης, Δημήτρης Μάριζας, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος κ.ά.
Η μετάφραση είναι του Ερρίκου Μπελιέ. Με τον Σκοπιανό σκηνοθέτη συνεργάζονται: Μέτα Χοσεβάρ (σκηνικά), Αντζελίνα Ατλατζίκ (κοστούμια), Βασίλης Δημητρίου (μουσική), Αντώνης Παναγιωτόπουλος (φωτισμοί).
Είκοσι δύο νέοι Ελληνες χαράκτες εκθέτουν αυτές τις μέρες δημιουργίες τους στο Καλλιτεχνικό Κέντρο «Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο» στο Βόλο. Η έκθεση εγκαινιάστηκε από το δήμαρχο, Κ. Μήτρου και τον πρόεδρο της «Εταιρείας Α. Τάσσος», Κώστα Νίτσο. Ο Βόλος, η πόλη που ο Α. Τάσσος φιλοτέχνησε τέσσερις μεγάλες ξυλογραφίες οι οποίες κοσμούν το Δημαρχιακό Μέγαρο, είναι ο δεύτερος σταθμός της έκθεσης «Νέοι χαράκτες 2005 - 2006», που διοργανώνει κάθε τρία χρόνια η «Εταιρεία Α. Τάσσος». Η ενδιαφέρουσα αυτή παρουσίαση, που συμπίπτει με τα εικοσάχρονα από το θάνατο του μεγάλου χαράκτη, ξεκίνησε από την Καλαμάτα, πατρική γη του Μεσσήνιου καλλιτέχνη. Μετά το Βόλο, θα φιλοξενηθεί (5/12 - 7/1) στο «Σπίτι της Κύπρου» στην Αθήνα (Ηρακλείτου 10). Στην έκθεση παρουσιάζονται δημιουργίες των: Ο. Αννιτσάκη, Γ. Βλασσόπουλου, Μ. Γκορίτσα, Ε. Διονυσίου, Δ. Δουρδούμα, Μ. Πατσή, Θ. Χανδρινού κ.ά.
Στον Λεωνίδα Ζώρα αφιερώνεται η συναυλία της Ορχήστρας των Χρωμάτων, (6/12, 8.30μμ), στο Ινστιτούτο «Γκαίτε» (Ομήρου 14-16), στο πλαίσιο της προβολής έργων Ελλήνων συνθετών του 20ού αιώνα. Θ' ακουστούν τα έργα: «Δώρα της Αγάπης» (Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, με διεύθυνση Νίκου Μαλλιάρα), «Δεκατέσσερα ποιήματα του Καβάφη» (Τραγούδι: Βαγγέλης Μανιάτης - Μαργαρίτα Συγγενιώτου, πιάνο Σοφία Κοντώση), «Κουαρτέτο Εγχόρδων» σε α΄ εκτέλεση (Κουαρτέτο Εγχόρδων της Ορχήστρας των Χρωμάτων), «Κοντερτίνο για βιολί και έντεκα ξύλινα πνευστά» (Σύνολο Πνευστών της Ορχήστρας των Χρωμάτων - σολίστ ο Σπύρος Τραυλός), διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη. Με αυτή τη συναυλία αρχίζει το δεκαπενθήμερο αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Λεωνίδα Ζώρα, που περιλαμβάνει έκθεση (6-22/12) και μία ακόμη συναυλία (15/12), με έργα μουσικής δωματίου και κύκλους τραγουδιών.
Στο θέατρο «Κορονέτ» εμφανίζεται (μέχρι 11/12) ο θίασος μαύρου θεάτρου «Image» από την Πράγα. Η παράσταση βασίζεται στα εφέ του μαύρου θεάτρου, του χορού, της τζαζ και της παντομίμας. Δυο αφελείς αστροναύτες βιώνουν απίστευτες περιπέτειες σ' ένα ταξίδι τους στο σύμπαν. Αστέρια που λαμπυρίζουν, αστεροειδείς που πέφτουν, ένα πολυπόδαρο τέρας, πολύχρωμοι ποπ-αρτ βάτραχοι, μπλε εξωγήινοι, σαπουνόφουσκες, σε ένα ταξίδι φαντασίας και ονείρου.