Εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια διοχετεύονται σε ναυπηγεία του εξωτερικού για ναυπηγήσεις πλοίων, από Ελληνες εφοπλιστές, ενώ μηδενικό είναι το μερίδιο της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας
Αυξάνονται και πληθαίνουν, και μάλιστα αλματωδώς, τα αστρονομικά υπερκέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών, από τους οποίους ορισμένοι βρίσκονται και το 1998 στη λίστα των 200 πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου! Απόδειξη του αμύθητου πλούτου, που έχουν συσσωρεύσει στα χέρια τους οι Ελληνες εφοπλιστές, αποτελούν και οι αθρόες παραγγελίες τους για την κατασκευή νέων πλοίων, οι οποίες ωστόσο διοχετεύονται στο εξωτερικό.
Είναι ενδεικτικό, ότι από τον Απρίλη μέχρι και τον Ιούλη του 1999 βρίσκονται στα σκαριά ή έχουν κλειστεί συμφωνίες για την κατασκευή 29 πλοίων, το κόστος των οποίων ανέρχεται στο 1.546.000.000 δολάρια! Επίσης, η οικονομική εφημερίδα "ΕΞΠΡΕΣ" την Κυριακή 8 Αυγούστου 1999 κάνει λόγο για παραγγελίες 145 πλοίων από το Γενάρη μέχρι τον Ιούλη 1999, "το κόστος των οποίων - όπως αναγράφεται - υπερβαίνει τα 4,4 δισ. δολάρια"! Το 1998 οι κλεισμένες παραγγελίες Ελλήνων εφοπλιστών σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία έφτασαν τα 15,5 δισεκατομμύρια δολάρια!
Από αυτά τα αστρονομικά ποσά του 1998 τα ελληνικά ναυπηγεία είχαν μερίδιο... 0%!Ενώ από τις παραγγελίες του 1999 τα ελληνικά ναυπηγεία θα πάρουν ένα... ψίχουλο, καθώς το Σεπτέμβρη αναμένεται να ξεκινήσουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά την κατασκευή ενός επιβατηγού πλοίου που ανήκει στον εφοπλιστή Γεράσιμο Στρίντζη.
Είναι πολύ συγκεκριμένοι και λίγο ως πολύ γνωστοί οι λόγοι που το μερίδιο των ελληνικών ναυπηγείων από αυτή την έντονη ναυπηγική δραστηριότητα είναι μηδενικό:
- Η Ευρωπαϊκή Ενωση,ενισχύοντας τα ναυπηγεία των ισχυρών και για την ακρίβεια των πολυεθνικών, που έχουν έδρα στη Γερμανία,στο Βέλγιο,στη Νορβηγία και αλλού, έχει εκπονήσει σχέδιο απαξίωσης, με σκοπό τον αφανισμό της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
- Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ,πιστή στις δεσμεύσεις απέναντι στο Διευθυντήριο των Βρυξελλών, υλοποιεί κατά γράμμα το σχέδιο, πριμοδοτώντας ταυτόχρονα και τους ντόπιους αετονύχηδες ιδιώτες, τύπου Ταβουλάρη,παραδίδοντάς τους τις ναυπηγικές βιομηχανίες ουσιαστικά για να τις κλείσουν. Να σημειωθεί μάλιστα ότι ο Ταβουλάρης ήδη έχει στα χέρια του το 50% της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Στο σχέδιο συμμετέχουν βέβαια ενεργά και οι εφοπλιστές, αφού έχουν όφελος, και ξένες τράπεζες. Συγκεκριμένα οι ξένες τράπεζες που συνεργάζονται με ναυπηγεία άλλων χωρών προτείνουν στους Ελληνες εφοπλιστές να χρηματοδοτήσουν τις παραγγελίες τους, παρέχοντας μια σειρά διευκολύνσεις. Το συνηθέστερο συμβόλαιο είναι να χρηματοδοτήσει η τράπεζα το 80 με 100% του κόστους της κατασκευής του πλοίου και η περίοδος αποπληρωμής να είναι από 12 χρόνια και πάνω.Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τη χρηματοδότηση των 6 ναυπηγούμενων επιβατηγών πλοίων του εφοπλιστή Περικλή Παναγόπουλου,τα οποία κατασκευάζονται στα ναυπηγεία του Κιέλου της Γερμανίας,έχει αναλάβει η γερμανική τράπεζα Kreditanstalt fur Wiedekaufbau (KfW). Τα πλοία αυτά θα στοιχίσουν 650 εκατομμύρια δολάρια και πρόκειται για τη μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας.
Είναι σκόπιμο να αναφερθούν ορισμένες χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Συγκεκριμένα:
Οι εφοπλιστές παραγγέλνουν πλοία στο εξωτερικό και η κυβέρνηση ξεπουλά ό,τι έχει απομείνει, ενώ οι ιδιώτες των ναυπηγείων κερδίζουν κι από τη διάλυση
Την ίδια περίοδο που η Ευρωπαϊκή Ενωση σχεδίασε τον "στραγγαλισμό" της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, σχέδιο που εκτελεί κατά γράμμα η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, στα ναυπηγεία των "ισχυρών" της Ευρώπης παραχωρούνται παχυλές ενισχύσεις.
Συγκεκριμένα για την Ελλάδα είναι απαγορευτική η επιδότηση κρατικών ναυπηγείων, όμως οι εθνικές επιδοτήσεις στη ναυπηγική βιομηχανία της Ιταλίας καλύπτουν το 33% των εργασιών, με αποτέλεσμα αυτόματα να μειώνεται το κόστος εργασίας. Τον Απρίλη του 1998 σύμφωνα με δημοσίευμα της οικονομικής εφημερίδας ΚΕΡΔΟΣ,τα ναυπηγεία "Lisnave" της Πορτογαλίας εξασφάλισαν πακέτο κρατικής ενίσχυσης που αναμενόταν να φτάσει τα 10 δισεκατομμύρια εσκούδος! Η Ευρωπαϊκή Ενωση επίσης τον περασμένο Απρίλη αποφάσισε να εγκρίνει επιδότηση 436 εκατομμυρίων δολαρίων σε δυο ναυπηγικές μονάδες της Γερμανίας και την πρόσθετη χρηματοδότηση των ισπανικών ναυπηγείων με 948 εκατομμύρια δολάρια!Εξάλλου, η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της Φινλανδίας χρηματοδοτείται κατά το μεγαλύτερο ποσοστό της από το φινλανδικό κράτος, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στο διεθνή ανταγωνισμό.
Οσον αφορά τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στην Ελλάδα, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που αποτελούν τα μεγαλύτερα ναυπηγεία στη Μεσόγειο,απαξιώνονται σταδιακά, ενώ αναμένεται από το φθινόπωρο να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για το ολοκληρωτικό τους ξεπούλημα. Ηδη η ΕΤΒΑ η οποία κατέχει το 51% των μετοχών του ναυπηγείου έχει κάνει σαφές ότι - ανεξάρτητα από την απόφαση των εργαζομένων που κατέχουν το υπόλοιπο 49% των μετοχών - θα πουλήσει το μερίδιό της!
Τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου έχουν παραδοθεί για ένα κομμάτι ψωμί στον Ταβουλάρη, ο οποίος τα έχει μετατρέψει σε "άνδρο" των εργολάβων. Μάλιστα ο κ. Ταβουλάρης συνεχώς "αρμέγει" από τον κρατικό κορβανά με τις πλάτες της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Μάρτη του 1998 μέχρι και τον Μάρτη του 1999 ο Ταβουλάρης έπαιρνε επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για τους 749 εργαζόμενους που απασχολεί με συμβάσεις αορίστου χρόνου, επειδή τους παρουσίασε ως νέες θέσεις εργασίας. Βέβαια, πρόκειται για εργαζόμενους που εργάζονται δεκαετίες σε αυτό το ναυπηγείο!
Για τα ναυπηγεία της Αυλίδας,αναζητείται ιδιοκτήτης.
Η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος που αποτελεί έναν από τους μοναδικούς οικονομικούς πνεύμονες της περιοχής του Πειραιά, απειλείται με "λουκέτο".
Αξίζει να κάνουμε μια αναφορά για την περιβόητη ναυτιλιακή κρίση που έχουν κάνει... "σημαία" οι Ελληνες εφοπλιστές, αξιώνοντας νέα σκανδαλώδη υπερπρονόμια. Αυτή ακριβώς η ναυτιλιακή κρίση δεν άγγιξε ούτε... τρίχα από τους Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι εξακολουθούν να συσσωρεύουν αστρονομικά υπερκέρδη και μάλιστα με ταχείς ρυθμούς. Αυτό αποκαλύπτει και η ετήσια έρευνα της Petrofin Research, που είδε πρόσφατα τα φώτα της δημοσιότητας.
Τα στοιχεία της έρευνας είναι αποκαλυπτικά, καθώς αναφέρονται στις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες, οι οποίες αποτελούν το "δείκτη", για την κατάσταση του συνόλου της ελληνικής εφοπλιστικής δραστηριότητας.
Από το 1998 μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 1999, 19 ναυτιλιακές διαχειρίστριες εταιρίες δεν έχασαν ούτε μονάδα, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, εξακολουθώντας να διαχειρίζονται στόλο με πάνω από 25 πλοία η καθεμία. Οι εταιρίες αυτές αποτελούν το 2,5% των 754 εταιριών των Ελλήνων εφοπλιστών. Επιπλέον, οι διαχειρίστριες εταιρίες με στόλο από 16 ως 24 πλοία αυξήθηκαν μέχρι το πρώτο 6μηνο του 1999 κατά 127%!Οι εταιρίες αυτές αποτελούν το 3,4% των διαχειριστριών εταιριών στο σύνολο των 754. Οι εταιρίες που διαχειρίζονται 9 ως 15 πλοία αυξήθηκαν κατά 12% φτάνοντας τις 76!
KEIMENA: Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ