ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Δεκέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
«Ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα»

Αντιδρούν οι αρχαιολόγοι στο νέο οργανόγραμμα του υπουργείου Πολιτισμού

Για «διάλυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που άρχισε με τον ισχύοντα Οργανισμό και ολοκληρώνεται με τον προτεινόμενο», μιλά ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων σε ανακοίνωσή του με τις αποφάσεις της προχτεσινής, έκτακτης, γενικής του συνέλευσης, με αποκλειστικό θέμα το νέο οργανόγραμμα, που προετοιμάζει να καταθέσει με μορφή σχεδίου νόμου η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ.

Ο ΣΕΑ δηλώνει ότι δεν αποδέχεται το νέο Οργανισμό, επειδή: Εντείνει τη γραφειοκρατία. Υποβαθμίζει τις υπηρεσίες του υπουργείου για την προστασία των αρχαιοτήτων. Διασπά τον ενιαίο χαρακτήρα του φορέα προστασίας των μνημείων. Μετατρέπει τα κρατικά μουσεία από περιφερειακές υπηρεσίες του ΥΠΠΟ σε ΝΠΔΔ, γεγονός που θα ανοίξει το δρόμο στην εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Αποδυναμώνει την επιστημονική θεώρηση των μνημείων.

Ο ΣΕΑ σημειώνει και ότι ο μετασχηματισμός των μεγάλων εθνικών μουσείων, από το καθεστώς των Ειδικών Περιφερειακών Υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, σε ΝΠΔΔ «με το πρόσχημα της ευελιξίας και αυτοχρηματοδότησης αποτελεί φενάκη, καθώς είναι γνωστό ότι και τα νυν εποπτευόμενα μη κρατικά μουσεία βασίζουν τη λειτουργία τους στις χρηματοδοτήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι αρχαιότητες και η πολιτιστική κληρονομιά δεν είναι εμπορεύσιμο είδος και δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για ανταποδοτικό πολιτισμό με την έννοια της αγοράς. Δεν αποτελεί οικονομικό μέγεθος, αλλά εθνική υπόθεση και εθνική περιουσία».

Επιπλέον, ο νέος Οργανισμός ιδρύει 10 «περιφερειακές υπηρεσίες πολιτισμού», όπου «συγχέονται» η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη δημιουργία. «Η ενοποίηση αυτή προκαλεί σύγχυση και υποβαθμίζει το ρόλο των Υπηρεσιών του ΥΠΠΟ στην προστασία των Αρχαιοτήτων, καθώς ενσωματώνει την Αρχαιολογική Υπηρεσία, η οποία λειτουργεί επιτυχώς από το 1834, σε Υπηρεσία που δεν υφίσταται και προδιαγράφεται ως υπηρεσία - μαμούθ. Στους προδιαγραφόμενους στόχους της νέας προτάσεως δε γίνεται καν μνεία της βασικής αποστολής του ΥΠΠΟ για την προστασία και ανάδειξη αρχαιοτήτων».

Οι αρχαιολόγοι ασκούν κριτική και στη δημιουργία ενός κεντρικού και ενός περιφερειακού «επιπέδου διοίκησης», αφού η «Περιφέρεια Πολιτισμού», με επικεφαλής τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή, θα «επιτελεί έργο το οποίο αντιστοιχεί στο έργο των Γενικών Διευθύνσεων της Κεντρικής Υπηρεσίας». Συνεπώς, θα ενταθεί η γραφειοκρατία και θα διασπαστεί η ενιαία αντιμετώπιση της κρατικής πολιτικής για την πολιτιστική κληρονομιά. Το ίδιο θα προκύψει και με την ίδρυση «Γενικής Διεύθυνσης Μουσείων».

Ο ΣΕΑ προτείνει: Ενιαίο φορέα προστασίας των αρχαίων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς, ανασύσταση της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων, Αναστήλωσης και Νεωτέρων Μνημείων «και επαρκή στελέχωση με όλες τις ειδικότητες και την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των Εφορειών Αρχαιοτήτων».

Πανανθρώπινο «Γενικό Ασμα»

Ενας διαχρονικός, πανανθρώπινος και παγκόσμιος, αν και Λατινοαμερικανός ποιητής, ο Πάμπλο Νερούδα, είναι και πάλι, χριστουγεννιάτικα, στο εκδοτικό επίκεντρο. Οποιος δεν είχε προλάβει τις πρώτες εκδόσεις του δίτομου, αριστουργηματικού, επικών διαστάσεων, ποιητικού έργου του - ύμνου για όλη τη λατινοαμερικάνικη γη και τους τυραννισμένους λαούς της - του «Γενικού Ασματος» («Κάντο Χενεράλ», στο πρωτότυπο), μεταφρασμένο υπέροχα από την Δανάη Στρατηγοπούλου, μπορούν να το αποκτήσουν τώρα. Χτες παρουσιάστηκε νέα έκδοση, με την ευκαιρία των 100 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή, έκδοση του έργου από τις εκδόσεις «Τυπωθήτω» (του Γιώργου Δαρδανού, του οποίου οι εκδόσεις «Γκούντεμπεργκ» κυκλοφόρησαν την πρώτη έκδοση).

Για το μέγιστο έργο του Νερούδα και τη μετάφραση της Δανάης Στρατηγοπούλου μίλησαν οι Κώστας Γεωργουσόπουλος (κριτικός θεάτρου, μεταφραστής, ποιητής, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών), Γιώργος Κεντρωτής (καθηγητής της Θεωρίας της Μετάφρασης) και Γιάννης Ε. Διακογιάννης (δημοσιογράφος). Η παρουσίαση πλαισιώθηκε με απαγγελία ποιημάτων του Νερούδα από τον Πέτρο Πανδή και τη Λήδα Χαλκιαδάκη (κόρη της μεταφράστριας).

«Με βαθιά συγκίνηση χαιρετίζω τη νέα έκδοση του "Γενικού Ασματος" του μεγάλου φίλου μου Πάμπλο Νερούδα. Επειδή είχα την καλή, την προνομιακή τύχη να ζήσω κοντά στον Νερούδα - ή Θεόκριτο όπως ήθελε να τον φωνάζω, αφού το "Κάντο Χενεράλ" έχει αναγνωριστεί ως το έπος της Αμερικής - εύχομαι και τούτη η έκδοση να έχει την ίδια και καλύτερη τύχη με τις προηγούμενες», γράφει μεταξύ άλλων στον πρόλογο της έκδοσης η Δανάη. Και υπογραμμίζει ότι ο Νερούδα «με την προσφορά του στον παγκόσμιο πολιτισμό έκανε πραγματικότητα - με το βίο και το έργο του - την περιβόητη "παγκοσμιοποίηση" σ' ένα επίπεδο ιερά πανανθρώπινο. Είναι ο μόνος πνευματικός ηγέτης που κέρδισε το Βραβείο Λένιν και το Βραβείο Νόμπελ (...). Αυτό είναι παγκοσμιοποίηση ανθρωπιάς».

Η μεταβυζαντινή Αθήνα

Φωτογραφία του Σπύρου Παναγιωτόπουλου
Φωτογραφία του Σπύρου Παναγιωτόπουλου
Αφιερωμένο στην - άγνωστη κατά το μεγαλύτερο μέρος της - Αθήνα των μεταβυζαντινών χρόνων (15ος-10ος αι.), είναι αφιερωμένο το «Ημερολόγιο 2005» του Βυζαντινού Μουσείου, το οποίο παρουσιάστηκε χτες, μαζί με το «τυχερό» (γούρι για το 2005), ένα μικρό ασημένιο αστεράκι εμπνευσμένο από χρυσοκέντητη παράσταση σε επισκοπική μήτρα του 19ου αιώνα. Το ημερολόγιο, προλογισμένο από τον διευθυντή του μουσείου, Δημήτρη Κωνστάντιο, εικονίζει όψεις της ιστορίας, της καθημερινής ζωής και της τέχνης, μέσα από κειμήλια του μουσείου, τα οποία αποτελούν τις μοναδικές μαρτυρίες (εικόνες, τοιχογραφίες, αντικείμενα) από μνημεία που χάθηκαν (λ.χ. το καθολικό της μονής της Οσίας Φιλοθέης, στη θέση του οποίου χτίστηκε η σημερινή Μητρόπολη, άλλοι βυζαντινοί ναοί, μουσουλμανικά τεμένη, κοσμικά κτίρια) και άλλα κειμήλια που συνδέονται με μορφές της Αθήνας (λ.χ. ο Κώδικας του Αθηναίου φιλοσόφου - δασκάλου του 17ου αιώνα Θεόφιλου Κορυδαλλέως).

Να σημειώσουμε, επίσης ότι το Βυζαντινό Μουσείο φιλοξενεί (16/12-16/1/2005) έκθεση 50 εξαιρετικών καλλιτεχνικών ασπρόμαυρων φωτογραφιών του Σπύρου Παναγιωτόπουλου, οι οποίες εικονίζουν λεπτομέρειες αρχαίων και βυζαντινών γλυπτών.

Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις

«Οικιακά τέρατα» του Στ. Μαργιάνοβιτς
«Οικιακά τέρατα» του Στ. Μαργιάνοβιτς
Μουσικοχορευτικό «χρώμα» έχουν οι χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Από σήμερα μέχρι το Σάββατο η ομάδα χορού «Griffon» παρουσιάζει τη «Μηλιά», (χορευτική παράσταση για παιδιά, βασισμένη στο ομώνυμο παραμύθι του Εμμανουήλ Ροΐδη), σε χορογραφία Σεσίλ Μικρούτσικου, μουσική Χρήστου Θηβαίου και κοστούμια Ιωάννας Τσάμη. Συμμετέχει η ηθοποιός Ελίτα Κουνάδη. Ακολουθεί το πρόγραμμα παραστάσεων (23,25,26,27,28,29,30/12) της «Λίμνης των Κύκνων» των Τσαϊκόφσκι - Πετιπά, σε χορογραφική προσαρμογή - κοστούμια του Λεωνίδα Ντεπιάν και σκηνικά Νίκου Πετρόπουλου. Χορεύουν: Diana Vyshneva, Paulina Semionova, Vladimir Malakhov, Artem Spilevsky, Marcin Krajevsky και το Corps de Ballet της Εθνικής Οπερας του Κιέβου. Συμμετέχει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε μουσική διεύθυνση Felix Kriegel. Στις 22,23,26,27,28,/12, στην αίθουσα «Δ. Μητρόπουλου» η «Καμεράτα», με μαέστρο τον Μίλτο Λογιάδη, θα παρουσιάσει τα μουσικά παραμύθια «Οικιακά τέρατα» του Στάνισλαβ Μαργιάνοβιτς και «Πετροτσουλούφης» του Αλέξανδρου Μούζα, με αφηγητή τον Λευτέρη Βογιατζή.

Πρόσκληση σε θέατρο

Η ομάδα Νέων Γυναικών της ΟΓΕ Φιλοσοφικής καλεί στην παράσταση «Κοινός λόγος» στο Θέατρο Νέου Κόσμου - Πάνω Χώρος (Αντισθένους 7 και Θαρύπου), σήμερα Πέμπτη 16 Δεκέμβρη, στις 9.00 μ.μ. Πληροφορίες στο τηλέφωνο 210-5282.524. Είσοδος 12 ευρώ. Εισιτήρια στα τραπεζάκια της Πανσπουδαστικής Κίνησης Συνεργασίας.

Περί... «διαλόγου»

«Αναμάσησε» τη λέξη «διάλογος»... σε όλες τις πτώσεις ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, στο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπουργείου Πολιτισμού.

Χρησιμοποίησε φράσεις όπως το ΥΠΠΟ «κινητοποιεί όλες του τις δυνάμεις μέσα σε ένα διαρκή εποικοδομητική διάλογο, μέσα στις αντιθέσεις του»(;) για να καταλήξει ότι εννοεί πως οι μόνιμοι δε θα χάσουν τα επιδόματα!

«Ανεπίτρεπτα φαινόμενα. Ενας χώρος χωρίς καμία αισθητική, ένας χώρος χωρίς καμία περιποίηση» είπε για την έδρα του ΥΠΠΟ στην οδό Μπουμπουλίνας. Ξέχασε όμως να προσθέσει πως είναι και ένας χώρος... άδειος, από τις μαζικές απολύσεις των συμβασιούχων. Σ' αυτούς υποσχέθηκε πάλι τη «μεταξωτή κορδέλα» της μοριοδότησης για όποτε προκηρυχτούν θέσεις αορίστου χρόνου. Το πότε θα γίνει αυτό... του «διέφυγε».

«Προϊόν ενός ευρύτερου δημοκρατικού διαλόγου» θα είναι, κατά τον υφυπουργό, και ο νέος Οργανισμός του ΥΠΠΟ. Ακόμη όμως και η ΠΟΣΥΠΠΟ δήλωσε άγνοια για το θέμα! Αφήστε που και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων έχει δηλώσει ήδη την αντίθεσή του στο γενικό πλαίσιο του νέου Οργανισμού. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι η εν λόγω απόφαση του ΣΕΑ αφήνει ασυγκίνητο τον υφυπουργό. Και ο «διάλογος»..;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ