ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Μάη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΤΟ... ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ
Το «βλέμα» των θεατών

Την εικόνα του σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου μέσα από το «βλέμμα» των τελικών «κριτών», των θεατών, επιχειρεί να αποτυπώσει σχετική έρευνα της εταιρίας «Research International», που έγινε για λογαριασμό του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και παρουσιάστηκε χτες σε συνέντευξη Τύπου.

Ανάλογη έρευνα έγινε και το 1998, στην οποία είχαν ενταχθεί και ποιοτικοί παράμετροι, ενώ η φετινή είναι μόνο ποσοτική. Ωστόσο, τέθηκαν και ερωτήματα ποιοτικού περιεχομένου για κάθε ελληνική ταινία της τελευταίας διετίας, οι απαντήσεις των οποίων δεν ανακοινώθηκαν για λόγους δεοντολογίας, ωστόσο ο πρόεδρος του ΕΚΚ Μάνος Ευστρατιάδης έκανε μια ενδιαφέρουσα περιγραφική αναφορά.

Η έρευνα στηρίχτηκε σε 1.010 προσωπικές συνεντεύξεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα και Καβάλα. Οι ηλικίες κυμαίνονται από 18-55 ετών, με ισόποση συμμετοχή και των δύο φύλων, ενώ βασική προϋπόθεση ήταν οι ερωτηθέντες να έχουν επαφή με τον κινηματογράφο, τουλάχιστον, με παρακολούθηση δύο ταινιών ετησίως.

Σε ό,τι αφορά τους αριθμούς προκύπτει ότι το ποσοστό των θεατών που δεν είδαν καμία ελληνική ταινία την τελευταία διετία έπεσε στο μισό σε σχέση με το '98 και έφτασε το 24% από 48%. Σ' ό,τι αφορά στα εισιτήρια είχαμε πενταπλασιασμό τους για τις ελληνικές ταινίες. Τα πρωτεία στη συχνότητα παρακολούθησης ελληνικών ταινιών ανήκουν στη Θεσσαλονίκη. Αυξητική τάση έχει η γνώμη φίλων και επώνυμων κριτικών για την επιλογή της ταινίας και μειωμένη η επιλογή μέσω των ΜΜΕ. Σαν κύρια κριτήρια επιλογής, αλλά με τάση μείωσης, παραμένουν το σενάριο, η θεματολογία και οι ηθοποιοί, ενώ αυξήθηκε το κριτήριο της ποιότητας των αιθουσών και της εύκολης πρόσβασης σε αυτές. Γενικά υπάρχει βελτίωση στα μεγέθη που αφορούν το ερώτημα κατά πόσο ο ελληνικός κινηματογράφος ανταποκρίνεται στην ελληνική πραγματικότητα, ενώ υπάρχει και σημαντική αύξηση της ικανοποίησης μετά την προβολή μιας ελληνικής ταινίας. Ωστόσο, το συγκεκριμένο ποσοστό παραμένει κάτω από το μισό.

Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία της έρευνας που δε δόθηκαν αναλυτικά και από τα οποία προκύπτει ότι ανάμεσα στις πέντε πρώτες ταινίες μεγαλύτερης αποδοχής, περιλαμβάνεται μόνο μία ταινία που κινήθηκε πολύ καλά εισπρακτικά, μια ταινία που κινήθηκε καλά, δύο ταινίες με μέση εισπρακτική επιτυχία και μία με πολύ χαμηλή.

Ποντιακό λογοτεχνικό «Ροδάφ'νον»

H γιαγιά του η Παρθένα, πρόσφυγας από τη Ματσούκα του Πόντου, στο ποντιακό χωριό Αγάπη των Γρεβενών, μεγάλωσε το εγγόνι της με τη διάλεκτό της, με νοσταλγικές διηγήσεις για τη ζωή και τις παραδόσεις στη γενέθλια γη της, αλλά και για τον αγώνα των προσφύγων για να «ριζώσουν» οι ίδιοι, τα παιδιά και τα εγγόνια τους στη μητροπολιτική πατρίδα και με τη λαχτάρα της να είχε να φυτέψει στην αυλή της μια ριζούλα από το αγαπημένο της φυτό, στον Πόντο. Το ροδάφ' νον. Τη δαφνοκερασιά.

Χαμένος δεν πήγε ο κόπος της γιαγιάς για το εγγόνι της, αφού εκείνο πολύ την αγάπησε, όπως πολύ αγάπησε και έμαθε τη διάλεκτό της, τόσο που σήμερα, αν και οδοντίατρος στο επάγγελμα (στην Πτολεμαΐδα), «θεραπεύει» τις πατρογονικές λαϊκές και πολιτιστικές παραδόσεις και τη διάλεκτο των Ποντίων, γράφοντας σ' αυτήν ποίηση και πεζά, που έχουν κατά καιρούς δημοσιευτεί σε εφημερίδες και περιοδικά. Αναφερόμαστε στον Κώστα Διαμαντίδη, ο οποίος τώρα καταθέτει ένα μυθιστόρημα, το πρώτο που γράφτηκε στην ποντιακή διάλεκτο, με τίτλο «Το ροδάφ'νον», το οποίο κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Στάχυ».

Το μυθιστόρημα- «πολύτιμος λαογραφικός θησαυρός» και «παράδειγμα προς μίμηση για να γραφούν βιβλία και σε άλλες διαλέκτους», παρουσιάστηκε χτες στην ΕΣΗΕΑ, παρουσία πολλών Ποντίων της δεύτερης και τρίτης, μετά την προσφυγιά, γενιάς, από τους: Μιχάλη Παπακωνσταντίνου (τέως υπουργός Εξωτερικών), Θανάση Σκαμνάκη, Χριστόφορο Χριστοφίδη (μελετητής της ποντικής λαογραφίας, ο οποίος υπογράφει το πλούσιο λεξιλόγιο που παρατίθεται στο τέλος του βιβλίου), Ελσα Γαλανίδου - Μπαλφούσια (φιλόλογος - λαογράφος του Πόντου, η οποία προλογίζει το βιβλίο), Ιεροκλής Μιχαηλίδης (ηθοποιός), Λάζος Τερζάς (ηθοποιός), ενώ η ηθοποιός Ελένη Γερασιμίδου διάβασε χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το βιβλίο.

Το μυθιστόρημα αυτό, γραμμένο «αριστοτεχνικά» στη «ζωντανή και ρέουσα» ποντιακή διάλεκτο, είναι «καρπός» όχι μόνο των βιωμάτων του Κώστα Διαμαντίδη από τη γιαγιά του και το χωριό του, αλλά και από το μακρύ «ερευνητικό» ταξίδι του στον Πόντο. Και, κυλώντας σαν «ποτάμι», κουβαλά όλη τη χάρη της πανάρχαιας ποντιακής διαλέκτου και θυμοσοφίας, αλλά και όλες τις συνισταμένες των λαϊκών και πολιτιστικών παραδόσεων, των ηθών, εθίμων, αξιών, θυμοσοφίας, παθών και πόθων των Ποντίων στον τόπο τους, στη μητροπολιτική πατρίδα, ακόμα και στην ξενιτιά (Γερμανία, κλπ.).

«Συνάντηση» Μαχαιρίτσα - Μπραντουάρντι

Ο Αντζελο Μπραντουάρντι, ο έξοχος Ιταλός τραγουδοποιός, συναντήθηκε δισκογραφικά με τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, γνωστό στο ελληνικό κοινό όχι μόνο από τις ροκ καταβολές του, αλλά και για την αδυναμία που τρέφει στην ιταλική σχολή τραγουδιού. «L' Infinitamente Piccolo» τιτλοφορείται η τελευταία δισκογραφική δουλιά του Αντζελο Μπραντουάρντι. Ενας δίσκος που ταξιδεύει από τους μεσαιωνικούς δρόμους του 14ου αιώνα στο 2000, μέσα από λόγια και νότες του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης.

«Δοκίμασα» - λέει ο Ιταλός τραγουδοποιός - «να ξαναδώσω φωνή στα λόγια του, έτσι ώστε να μπορούν να ξανατραγουδηθούν. Αυτό είναι το κίνητρο που με έσπρωξε να βάλω μουσική στα γραπτά του και σε επεισόδια της ζωής του, που είναι παρμένα από τις φραγκισκανικές πηγές».

Στην ελληνική έκδοση του δίσκου υπάρχει η συμμετοχή του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, που ενώνει τη φωνή του με τη φωνή του Μπραντουάρντι σε μια ταραντέλα (σύγχρονης ηχητικής και ενορχηστρωτικής αντιμετώπισης), τους στίχους της οποίας υπογράφει η Λίνα Νικολακοπούλου. Η δισκογραφική τους συνάντηση έγινε στο στούντιο «Σιέρρα» και το αποτέλεσμά της είναι το τραγούδι «Ο Σουλτάνος της Βαβυλώνας και η γυναίκα», ένα μεσαιωνικό παραμύθι που «στήνει» με μαεστρία η στιχουργός, ακολουθώντας το κείμενο του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης.

«Εκθεμα του μήνα» στο Βυζαντινό Μουσείο

Ενα από τα δύο τετραευαγγέλια που εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο
Ενα από τα δύο τετραευαγγέλια που εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο
Αντικείμενα, ελάχιστα γνωστά, που, όμως, διαθέτουν ποικίλες ιστορικές και καλλιτεχνικές πλευρές, ανασύρονται από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας για να πλαισιώσουν το νέο θεσμό του Μουσείου, το «Εκθεμα του Μήνα».

Σήμερα (7 μ.μ.) εγκαινιάζεται το πρώτο έκθεμα με τίτλο «Αυτοκρατορικά Δώρα». Παρουσιάζονται τα αφιερώματα της Μεγάλης Αικατερίνης στην ελληνική εκκλησία της Αγίας Τριάδας στο Λιβόρνο. Πρόκειται για τα δώρα της αυτοκράτειρας «πασών των Ρωσιών», το 1764, στην ελληνορθόδοξη κοινότητα του Λιβόρνο, προκειμένου να την προσεταιριστεί, καθώς προσπαθούσε να εκδιώξει τους Τούρκους από τα ευρωπαϊκά εδάφη. Οι Ελληνες του Λιβόρνο διέθεταν δύναμη και το 1770 στήριξαν τη ρωσική εκστρατεία και χρηματοδότησαν τον Ορλώφ για τη συντήρηση του ρωσικού στόλου. Είναι η εποχή που προετοιμάζεται η ελληνική επανάσταση.

Στην έκθεση παρουσιάζονται δύο τετραευαγγέλια με βαρύτιμα αργυρεπίχρυσα καλύμματα, που τυπώθηκαν το 1758 στη Μόσχα, ένα ποτήριο Θείας Μετάληψης και ένας δίσκος με τον αστερίσκο του. Επίσης έγγραφα και ιστορικά κείμενα ενημερώνουν τον επισκέπτη για τα αντικείμενα και τα ιστορικά γεγονότα του 18ου αι.

Η έκθεση που συνοδεύεται από ρώσικη μουσική και τη Θεία Λειτουργία του Ιωάννη Χρυσοστόμου του Ραχμάνινωφ, θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Αυγούστου.

«Εφυγε» νέος

Ενας νέος άνθρωπος έφυγε πληγώνοντας τους δικούς του. Ο γιος του ηθοποιού Βασίλη Μαλούχου, ο Μάριος, ήταν ευαίσθητο και καλλιεργημένο παιδί, το οποίο δεν άντεξε τις κοινωνικές αντιξοότητες. Το ΔΣ του ΣΕΗ και ο κλάδος των ηθοποιών στέκει διακριτικά στο πλάι της οικογένειας και παρευρέθηκαν στην κηδεία του, που έγινε χτες στο νεκροταφείο του Κόκκινου Μύλου.

Ο «κύβος» της Μελίνας

Ενας κύβος όπου στις έξι πλευρές του ξεδιπλώνεται η ζωή της Μελίνας Μερκούρη, είναι το cd rom «Μελίνα Μερκούρη», που παρουσιάστηκε χτες στο υπουργείο Πολιτισμού, παρουσία του υπουργού Πολιτισμού, Θ. Πάγκαλου.

Το cd rom αποτελεί παραγωγή του ΥΠΠΟ και του Ιδρύματος «Μελίνα Μερκούρη» και ήταν η ευκαιρία να ταξινομηθεί και να οργανωθεί το αρχείο της Μελίνας Μερκούρη, που ήταν σκορπισμένο.

Οι έξι ενότητες τιτλοφορούνται «Πράξεις», «Ηχος», «Συντελεστές», «Κοστούμια», «Φώτα,» και «Σκηνικά». Κάτω από αυτούς τους τίτλους διαρθρώνεται η ζωή της στο θέατρο, τον κινηματογράφο, το τραγούδι και την πολιτική. Ανάμεσά τους υπάρχει πλήρης κατάλογος των ρόλων, που ερμήνευσε στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η πλήρης δισκογραφία της και οι σημαντικότερες στιγμές στην πολιτική.

Το cd rom συνοδεύεται στο βίντεο με αποσπάσματα από τις ταινίες «Δοκιμή», «Φαίδρα», «Ποτέ την Κυριακή», «Στέλλα», «Κραυγή γυναικών», ομιλίες, συνεντεύξεις και συναυλίες.

Οπως είπε η γγ του ιδρύματος, Μανουέλα Παυλίδου «ανακαλύψαμε άγνωστα κομμάτια της ζωής της, όπως κι άγνωστες ερμηνείες της στο τραγούδι και οι άγνωστες παραστάσεις της».

Γενικός υπεύθυνος του έργου ήταν ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, Θεόδ. Παπαθεοδώρου, σκηνοθέτης ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου και την αισθητική επιμέλεια είχε η Μαρίνα Ματθακοπούλου. Ο υπουργός Πολιτισμού, Θ. Πάγκαλος με αφορμή το cd rom άδραξε την ευκαιρία να εξαγγείλει ότι το 2004 θα είναι έτοιμο του Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Ενα μουσείο που αποφασίζεται δεκάδες φορές, όσα προβλήματα κι αν εμφανίζονται, με μεγαλύτερα όλων τις αρχαιότητες στο οικόπεδο Μακρυγιάννη.

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ανδρου είναι ο επόμενος σταθμός (21/5- 11/6) της περιοδεύουσας έκθεσης «Το Αιγαίο των Νομισμάτων» που οργάνωσαν το Νομισματικό Μουσείο και το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, με τη συνεργασία της ΚΑ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Η έκθεση αποτελείται από 27 πιστά αντίγραφα νομισμάτων του Αιγαίου που έχουν παραχθεί από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και αναδεικνύουν την ποικιλία των εικονογραφικών θεμάτων που χρησιμοποιούσε η αρχαία νομισματοκοπία. Την έκθεση συνοδεύει αναλυτικός, ελληνο-αγγλικός, κατάλογος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ