ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Φλεβάρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ
«Ο πολιτισμός δεν είναι για πούλημα»

Τη διακήρυξη της διεθνούς συνάντησης επαγγελματικών πολιτιστικών οργανώσεων από τριάντα χώρες που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Φλεβάρη στο Παρίσι, έδωσε στη δημοσιότητα το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, το οποίο συμμετείχε στη συνάντηση. Η συνάντηση αποσκοπούσε στην αναζήτηση τρόπων αντίδρασης στις πιέσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου για πλήρη απελευθέρωση της πολιτιστικής δημιουργίας, που σημαίνει, αφενός, «νομιμοποίηση» της πλήρους κυριαρχίας των οπτικοακουστικών μονοπωλίων (κυρίως των αμερικανικών) στις εθνικές αγορές και, αφετέρου, υποβάθμιση της εθνικής πολιτιστικής ιδιαιτερότητας. Γι' αυτό και το κύριο «σύνθημα» της συνάντησης ήταν: «Ο πολιτισμός δεν είναι για πούλημα».

Στη διακήρυξη σημειώνεται μεταξύ άλλων, ότι «υπό το πρίσμα των τερματικών ημερομηνιών του ΠΟΕ για μια συμφωνία για το εμπόριο (...) είναι επιτακτική ανάγκη να αναπτυχθεί και να γίνει αποδεκτή μια κατ' επείγουσα συμφωνία, η οποία να εξασφαλίζει το θεμελιακό δικαίωμα κρατών και κυβερνήσεων να καθορίζουν ελεύθερα τη δικιά τους πολιτιστική πολιτική. Είναι απαραίτητο, αυτή η διαδικασία να είναι διαφανής και να αντικατοπτρίζει τις πραγματικές ανάγκες του πολιτιστικού χώρου. Γι' αυτό, η διαδικασία δημιουργίας μιας συμφωνίας, μέσα στην "ΟΥΝΕΣΚΟ", πρέπει να περιλαμβάνει επαγγελματικές οργανώσεις από το χώρο του πολιτισμού».

Θυμίζουμε (βλ. «Ρ» 7/2), ότι πρόταση για συμφωνία έκανε και ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, ως προεδρεύων των Ευρωπαίων ομολόγων του, προς τον διευθυντή της ΟΥΝΕΣΚΟ. Η πρόταση της ΕΕ δε θα καταργεί αρμοδιότητες οργανισμών - όπως ο ΠΟΕ και ο Διεθνής Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας - αλλά θα «επιτρέπει στην "ΟΥΝΕΣΚΟ" να διαμορφώσει ένα πεδίο ιδιαίτερης μεταχείρισης του πολιτισμού και του οπτικοακουστικού τομέα (...), όπου η αγορά δεν μπορεί να δώσει από μόνη της πλήρεις λύσεις». Το πώς θα επιτραπεί αυτό στην «ΟΥΝΕΣΚΟ», αν ο ΠΟΕ δώσει το «πράσινο φως» για την απελευθέρωση της πολιτιστικής αγοράς, δεν εξηγεί η πρόταση της ΕΕ.

Στη διακήρυξη τονίζεται ότι η πνευματική δημιουργία δεν μπορεί να υποβαθμιστεί σε απλό προϊόν αγοράς και προστίθεται ότι «το δικαίωμα των λαών όλου του κόσμου στην πολιτιστική τους ιδιαιτερότητα είναι ένα από τα θεμελιακά ανθρώπινα δικαιώματα. Η ιδιαιτερότητα της έκφρασης είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ελεύθερης δημιουργίας. Ολες οι μορφές πολιτιστικής και οικονομικής ηγεμονίας διακυβεύουν την πολιτιστική και καλλιτεχνική έκφραση αυτής της ιδιαιτερότητας. Οι επιμέρους χώρες έχουν το δικαίωμα και το καθήκον να επιδιώκουν την πολιτιστική πολιτική της επιλογής τους, απαλλαγμένες από εξωτερικές πιέσεις, σεβόμενες τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ελευθερία έκφρασης».

Αφού σημειώνεται ότι «ο πολιτισμός είναι ο θεματοφύλακας της συλλογικής μνήμης κάθε λαού», η διακήρυξη καλεί κάθε χώρα: «Να αντισταθεί σε οποιεσδήποτε παραχωρήσεις, με στόχο την απελευθέρωση ειδών και υπηρεσιών σε όλους τους τομείς του πολιτισμού». Να στηρίξει την πολιτιστική της παράδοση. «Να προωθήσει την ισότιμη διεθνή διάδοση όλων των ειδών καλλιτεχνικής δημιουργίας». Να εφαρμόσει «πρόγραμμα αλληλεγγύης με τις αναπτυσσόμενες χώρες με άμεση πολιτική συνεργασία». «Να συμμετάσχει στην ανάπτυξη μιας διεθνούς δεσμευτικής συμφωνίας, ανεξάρτητης από τον ΠΟΕ ή άλλο παγκόσμιο οργανισμό, που θα έχει σκοπό τη διατήρηση και ανάπτυξη της πολιτιστικής ιδιαιτερότητας». Τέλος, προτείνει «δημιουργία νέων συνασπισμών για την πολιτιστική ιδιαιτερότητα» και καλεί τις κυβερνήσεις «να ασκήσουν την πολιτική τους θέληση, για να επιβάλλουν μια τέτοια Συμφωνία».

Μνήμη Κωστή Παλαμά

Βραδιά αφιερωμένη στα εξήντα χρόνια από το θάνατο του Κωστή Παλαμά, με τίτλο «Μνήμη Κωστή Παλαμά», διοργανώνει το Μορφωτικό Ιδρυμα της ΕΣΗΕΑ, (24/2, 7.30 μ.μ.). Για τη ζωή και το έργο του ποιητή θα μιλήσουν οι δημοσιογράφοι- συγγραφείς Κώστας Σαρδελής και Παντελής Μπουκάλας και η Αννα Συνοδινού (επίτιμο μέλος της ΕΣΗΕΑ), με θέμα «Η μοναδική Τρισεύγενη του νεοελληνικού θεάτρου». Ποιήματα θα απαγγείλουν οι Μελίνα Μποτέλη και Πασχάλης Τσαρούχας.

Ο Παλαμάς ευτύχησε να νιώσει την αναγνώριση του έργου του από το λαό. Η κηδεία του, το 1943, μέσα στο σκοτάδι της κατοχής, μετατράπηκε σε αντιστασιακή πράξη από τη λαοθάλασσα που κατέκλυσε το Α΄ Νεκροταφείο, ενώ ο Σικελιανός απήγγειλε πάνω από το φέρετρο του ποιητή το «Ηχήστε οι σάλπιγγες» και ο λαός τραγουδούσε τον Εθνικό Υμνο.

Ο Παλαμάς δεν εγκωμιάστηκε μόνον ως ποιητής, αλλά και ως «ο ποιητικός χρονογράφος της φυλής». Χρησιμοποίησε όλα τα είδη του λογοτεχνικού λόγου, αλλά υπηρέτησε και τη δημοσιογραφία, με πλήθος άρθρων, χρονογραφημάτων, μελετών και κριτικών του από το 1882 έως το 1935. Το 1935 η ΕΣΗΕΑ τίμησε 75 δημοσιογράφους, με αφορμή τη συμπλήρωση 25 χρόνων στο επάγγελμα. Σ' αυτούς συγκαταλεγόταν και ο Παλαμάς, ο οποίος λόγω αρρώστιας δεν παραβρέθηκε, αλλά με ευχαριστήρια επιστολή του τόνιζε: «Είμαι δημοσιογράφος και δεν το παρατρέχω, ούτε μπορώ να λησμονήσω το γένος μου...».

Φέτος, η ΕΣΗΕΑ αφιερώνει εξ ολοκλήρου την εκδήλωσή της στον κορυφαίο δημιουργό, του οποίου το έργο αποτελεί μεγάλο σταθμό στα νεοελληνικά γράμματα.

Συνέχεια στάσεων στο ΚΘΒΕ

Χωρίς παραστάσεις θα μείνει και αυτή τη βδομάδα το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, καθώς συνεχίζονται οι στάσεις εργασίας που πραγματοποιούν οι ηθοποιοί, εξαιτίας της μη ικανοποίησης των αιτημάτων τους, στην υπό διαπραγμάτευση νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Το ΣΕΗ με νέο εξώδικο που έστειλε στο ΚΘΒΕ αναφέρει ότι οι νέες στάσεις οφείλονται στην άρνηση διαλόγου από μέρους της διοίκησης του ΚΘΒΕ, παρότι πέρασαν έξι μήνες από την κοινοποίηση των αιτημάτων των ηθοποιών.

«Επειδή οι μεθοδεύσεις σας οδηγούν ευθέως στον εκβαρβαρισμό του πολιτισμού της εργασίας, επειδή οι παράλογες απαιτήσεις και τα ανυπόστατα επιχειρήματα της καλλιτεχνικής σας διεύθυνσης και η αποδοχή αυτών εκ μέρους του διοικητικού σας συμβουλίου απαλλοτριώνουν τους πολιτιστικούς στόχους και προετοιμάζουν την τιμαριοποίηση του ΚΘΒΕ, γι' αυτό εξαγγέλλουμε νέες στάσεις εργασίας», αναφέρεται στο εξώδικο.

Οι στάσεις εργασίες στις δοκιμές και παραστάσεις έχουν ως εξής: Αύριο 10 π.μ.-1 μ.μ. και 9 μ.μ.-10.30 μ.μ., την Παρασκευή 10 π.μ.-12.30 μ.μ. και 9 μ.μ.-10.30 μ.μ., το Σάββατο 6.30 μ.μ.-10.30 μ.μ. και την Κυριακή 11 π.μ.-12.30 μ.μ. και 4 μ.μ.-8 μ.μ.

Δύο όπερες, μία παράσταση

Από την «Αρκούδα» του Γ. Γουόλτον
Από την «Αρκούδα» του Γ. Γουόλτον
Η «Αρκούδα» και το «Μέντιουμ», μονόπρακτες όπερες των Γουίλιαμ Γουόλτον και Τζαν Κάρλο Μενότι, αντίστοιχα, ανεβαίνουν σε κοινή παράσταση στην Εθνική Λυρική Σκηνή, την Κυριακή 23/2 (7 μ.μ.), σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου και μουσική διεύθυνση Αλκη Μπαλτά.

Η «Αρκούδα», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αντον Τσέχοφ, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με αφορμή τα 20 χρόνια από το θάνατο του Γουόλτον. Εκκεντρικότητα, ιδιοτροπία και μωρία είναι οι χαρακτηρισμοί που έδωσε ο συνθέτης στους κεντρικούς ρόλους - καρικατούρες του έργου. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Αντώνη Χαλκιά. Πρωταγωνιστούν: Μαρία Μαρκέτου, Γιάννης Γιαννίσης, Μιχάλης Κατσούλης. Το «Μέντιουμ», μία από τις δύο όπερες που καθιέρωσαν τον Μενότι ως έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς της εποχής μας, είναι όπερα - θρίλερ, καθώς η υπόθεσή της τοποθετείται στο κατώφλι μεταξύ πραγματικότητας και μεταφυσικής. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Γιώργου Πάτσα. Εμφανίζονται: Δάφνη Ευαγγελάτου - Βαρβάρα Τσαμπαλή, Μαρία Μητσοπούλου, Αίμων Γαροφάλλου. Θα δοθούν παραστάσεις και στις 26, 28/2 και στις 2/3.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ