ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Ιούνη 2001
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 2004
«Μαγειρέματα» με τον προϋπολογισμό

«Αποσυνδέουν» ή «μετακυλίουν» έργα, για να φαίνεται λογικό το ποσό

Μετά από «μαγειρέματα» αρκετών βδομάδων η κυβέρνηση παρουσίασε χτες τον προϋπολογισμό των κρατικών δαπανών για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 που ανέρχεται στο ποσό του 1,493 τρισεκατομμυρίων δραχμών. Ποσό που ξεπερνά μεν κατά 350 δισ. δρχ. τον προϋπολογισμό που είχε παρουσιάσει η κυβέρνηση ακριβώς έναν χρόνο πριν (1,15 τρισ. δρχ.), αλλά υπολείπεται κατά πολύ από τον πραγματικό προϋπολογισμό, ο οποίος σήμερα ανέρχεται τουλάχιστον στο ποσό των 2,4 τρισ. δρχ.

Τα μεγέθη του προϋπολογισμού που παρουσιάστηκαν και που όπως είπε ο υφυπουργός Τύπου Τηλ. Χυτήρης, εγκρίθηκαν ομόφωνα από τη διυπουργική επιτροπή, έχουν προκύψει έπειτα από τις αλχημείες του αρμόδιου για αυτές τις δουλιές, υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Οπως αναφέρει το σχετικό έγγραφο που συνοδεύει τον προϋπολογισμό: «η επικαιροποίηση βασίστηκε στα εξής κριτήρια: «Την απένταξη των έργων τα οποία εμφανίζονται ανώριμα σε σχέση με την έγκαιρη ολοκλήρωσή τους το 2004. Την αποσύνδεση από τον προϋπολογισμό της ολυμπιακής προετοιμασίας των έργων που θα πραγματοποιούνταν στην Αττική ανεξάρτητα από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Τη μετακύληση έργων που εξυπηρετούν απλώς την Ολυμπιακή προετοιμασία στο Γ' ΚΠΣ».

Ουσιαστικά, η κυβέρνηση ομολογεί ότι ο προϋπολογισμός που παρουσίασε δεν είναι τίποτε άλλο από ένα «κουρελόχαρτο» από το οποίο μάλιστα απουσιάζουν σημαντικές δαπάνες που μεταφέρθηκαν στο Γ' ΚΠΣ. Κάτι που γίνεται σκόπιμα προκειμένου να ρίξει στάχτη στα μάτια των εργαζομένων που θα κληθούν να πληρώσουν το υπέρογκο κόστος για την Ολυμπιάδα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι:

  • Από τον προϋπολογισμό απουσιάζουν δαπάνες για έργα όπως: το Τραμ (45 δισ.), ο προαστιακός σιδηρόδρομος (80 δισ.), ο εκσυγχρονισμός νέων συρμών ΗΣΑΠ (11,8 δισ.), η ανανέωση του στόλου της ΕΘΕΛ (14,16 δισ.) και οι επεκτάσεις του Μετρό.
  • Απουσιάζουν τα κονδύλια για όσα Χωριά Τύπου (εκτός από τον Αγιο Ανδρέα και την Αμυγδαλέζα) κατασκευαστούν με κρατικές δαπάνες.
  • Τα ποσά που αφορούν τα αθλητικά έργα αρμοδιότητας ΥΠΕΧΩΔΕ και ΓΓΑ είναι στον «αέρα» δεδομένου ότι για πολλά από αυτά δεν έχουν ολοκληρωθεί ούτε καν οι μελέτες. Οταν γίνει αυτό αναμένεται να αυξηθούν κατά πολύ.
  • Στον προϋπολογισμό δε συμπεριλαμβάνεται ο προϋπολογισμός της «Αθήνα 2004» που ανέρχεται στα 620 δισ. δρχ. και η κατασκευή του Ολυμπιακού Χωριού, προϋπολογισμού 125 δισ. δρχ.
  • Το κονδύλι για την Ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων έχει μοιραστεί σε διάφορα υπουργεία. Ενώ λοιπόν στον προϋπολογισμό που είχε παρουσιάσει η κυβέρνηση τον Ιούνη του 2000 το ΥΔΤ θα έπαιρνε 103,6 δισ. δρχ., στο νέο αντιστοιχεί ποσό...68,58 δισ. δρχ. Κι αυτό ενώ στελέχη της κυβέρνησης μιλούν για κονδύλι ύψους πάνω από 120 δισ. δρχ. στο συγκεκριμένο τομέα.


Είναι προφανές ότι αν όλα αυτά αθροιστούν, το 1,493 τρισ. δρχ. μοιάζει με σύντομο ανέκδοτο και όχι με τον προϋπολογισμό των Ολυμπιακών Αγώνων, ο οποίος ανέρχεται ήδη στα 2,4 τρισ. δρχ.. Ο Τηλ. Χυτήρης μετέφερε τα λόγια του πρωθυπουργού περί «αυστηρής τήρησης του προϋπολογισμού», ενώ προσπάθησε να δικαιολογήσει τα μαγειρέματα μιλώντας για ένταξη έργων στο Γ' ΚΠΣ.

Σημειώνεται ότι πριν τη συνεδρίαση της διυπουργικής πραγματοποιήθηκε συνάντηση της Γ. Αγγελοπούλου με τον Κ. Σημίτη.

  • Μνημόνια συνεργασίας με τους Δήμους Μαρκοπούλου Μεσογείων και Ρέντη υπέγραψε χτες η «Αθήνα 2004».

ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ
Αιχμές για τις διαδικασίες ανάθεσης των δημοσίων έργων

Σοβαρές αιχμές στις διαδικασίες που ακολουθεί η κυβέρνηση στο θέμα των δημοσίων έργων, άφησαν χτες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου οι εκπρόσωποι του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας (ΣΠΜΕ).

Οι εκπρόσωποι του ΣΠΜΕ, εξέφρασαν την αντίθεσή τους προς το νομοσχέδιο για τις κατασκευαστικές που προωθείται ήδη για ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής. Οπως τόνισε χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Δ. Παπαγιαννίδης, με το νομοσχέδιο αυτό προωθείται «ένα μονοπώλιο 7 εταιριών, ενώ οι υπόλοιπες θα κλείσουν και δε θα βρίσκει ο κόσμος δουλιά»...

Ιδιαίτερα στάθηκαν στο θέμα των έργων που ανατίθενται με τη διαδικασία της αυτοχρηματοδότησης και των συμβάσεων παραχώρησης τονίζοντας ότι μέχρι τώρα δεν ακολουθούνται διαφανείς διαδικασίες, προτείνοντας τη διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου που θα διέπει τις συμβάσεις αυτές. Εφεραν μάλιστα ως παράδειγμα το έργο του Αεροδρομίου των Σπάτων επισημαίνοντας ότι ο ΣΠΜΕ ζήτησε το 1998 από την εταιρία Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών ΑΕ τη χορήγηση της κατασκευαστικής σύμβασης, αλλά αυτή, παρότι διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα, απάντησε ότι δεν μπορούν να τη χορηγήσουν γιατί η σύμβαση αυτή με την εταιρία «Χόχτιφ» είναι... ιδιωτικού δικαίου! Οι εκπρόσωποι του ΣΠΜΕ απηύθυναν ερώτηση προς το ΥΠΕΧΩΔΕ αν ισχύουν οι διεκδικήσεις της «Χόχτιφ» που έχουν παραπεμφθεί στη διεθνή διαιτησία και θα αυξήσουν το κόστος του έργου κατά 100 δισ. δρχ., τονίζοντας ότι το πραγματικό κόστος για το έργο θα το γνωρίζουμε μετά από μια δεκαετία... Επίσης αναφερόμενοι για το ίδιο έργο δήλωσαν ότι δεν έχει να επιδείξει ιδιαίτερες χαρακτηριστικές αρχιτεκτονικές και καινοτόμες λειτουργικές παρεμβάσεις, ενώ πρόσθεσαν ότι σοβαρό πρόβλημα δημιουργεί το γεγονός ότι δεν υπάρχει πρόσβαση σ' αυτό από μέσα σταθερής τροχιάς (προαστιακός σιδηρόδρομος).

Οσον αφορά την ποιότητα των τεχνικών έργων, οι εκπρόσωποι του ΣΠΜΕ επέκριναν την κυβέρνηση τονίζοντας ότι υπάρχει έλλειψη προδιαγραφών - προτύπων - κανονισμών, ούτε εκπαιδευμένοι εργαστηριακοί υπάρχουν, τονίζοντας την ανάγκη αναβάθμισης των Εργαστηρίων του Δημοσίου. Επίσης τόνισαν την αντίθεσή τους με την υποβάθμιση της ποιότητας των μελετών που προωθείται με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Οι Πολιτικοί Μηχανικοί πρότειναν, μεταξύ των άλλων, τη θεσμοθέτηση με νόμο του Εθνικού Συμβουλίου Δημοσίων Εργων που θα λειτουργεί με ευρεία σύνθεση (κόμματα, υπουργεία, επιμελητήρια, επιστημονικοί και επαγγελματικοί φορείς, αυτοδιοίκηση, πολυτεχνεία) που θα λειτουργεί ως μόνιμος φορέας για τον εθνικό προγραμματισμό στα δημόσια έργα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ