«Αποσυνδέουν» ή «μετακυλίουν» έργα, για να φαίνεται λογικό το ποσό
Τα μεγέθη του προϋπολογισμού που παρουσιάστηκαν και που όπως είπε ο υφυπουργός Τύπου Τηλ. Χυτήρης, εγκρίθηκαν ομόφωνα από τη διυπουργική επιτροπή, έχουν προκύψει έπειτα από τις αλχημείες του αρμόδιου για αυτές τις δουλιές, υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Οπως αναφέρει το σχετικό έγγραφο που συνοδεύει τον προϋπολογισμό: «η επικαιροποίηση βασίστηκε στα εξής κριτήρια: «Την απένταξη των έργων τα οποία εμφανίζονται ανώριμα σε σχέση με την έγκαιρη ολοκλήρωσή τους το 2004. Την αποσύνδεση από τον προϋπολογισμό της ολυμπιακής προετοιμασίας των έργων που θα πραγματοποιούνταν στην Αττική ανεξάρτητα από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Τη μετακύληση έργων που εξυπηρετούν απλώς την Ολυμπιακή προετοιμασία στο Γ' ΚΠΣ».
Ουσιαστικά, η κυβέρνηση ομολογεί ότι ο προϋπολογισμός που παρουσίασε δεν είναι τίποτε άλλο από ένα «κουρελόχαρτο» από το οποίο μάλιστα απουσιάζουν σημαντικές δαπάνες που μεταφέρθηκαν στο Γ' ΚΠΣ. Κάτι που γίνεται σκόπιμα προκειμένου να ρίξει στάχτη στα μάτια των εργαζομένων που θα κληθούν να πληρώσουν το υπέρογκο κόστος για την Ολυμπιάδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι:
Σημειώνεται ότι πριν τη συνεδρίαση της διυπουργικής πραγματοποιήθηκε συνάντηση της Γ. Αγγελοπούλου με τον Κ. Σημίτη.
Σοβαρές αιχμές στις διαδικασίες που ακολουθεί η κυβέρνηση στο θέμα των δημοσίων έργων, άφησαν χτες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου οι εκπρόσωποι του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας (ΣΠΜΕ).
Οι εκπρόσωποι του ΣΠΜΕ, εξέφρασαν την αντίθεσή τους προς το νομοσχέδιο για τις κατασκευαστικές που προωθείται ήδη για ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής. Οπως τόνισε χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Δ. Παπαγιαννίδης, με το νομοσχέδιο αυτό προωθείται «ένα μονοπώλιο 7 εταιριών, ενώ οι υπόλοιπες θα κλείσουν και δε θα βρίσκει ο κόσμος δουλιά»...
Ιδιαίτερα στάθηκαν στο θέμα των έργων που ανατίθενται με τη διαδικασία της αυτοχρηματοδότησης και των συμβάσεων παραχώρησης τονίζοντας ότι μέχρι τώρα δεν ακολουθούνται διαφανείς διαδικασίες, προτείνοντας τη διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου που θα διέπει τις συμβάσεις αυτές. Εφεραν μάλιστα ως παράδειγμα το έργο του Αεροδρομίου των Σπάτων επισημαίνοντας ότι ο ΣΠΜΕ ζήτησε το 1998 από την εταιρία Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών ΑΕ τη χορήγηση της κατασκευαστικής σύμβασης, αλλά αυτή, παρότι διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα, απάντησε ότι δεν μπορούν να τη χορηγήσουν γιατί η σύμβαση αυτή με την εταιρία «Χόχτιφ» είναι... ιδιωτικού δικαίου! Οι εκπρόσωποι του ΣΠΜΕ απηύθυναν ερώτηση προς το ΥΠΕΧΩΔΕ αν ισχύουν οι διεκδικήσεις της «Χόχτιφ» που έχουν παραπεμφθεί στη διεθνή διαιτησία και θα αυξήσουν το κόστος του έργου κατά 100 δισ. δρχ., τονίζοντας ότι το πραγματικό κόστος για το έργο θα το γνωρίζουμε μετά από μια δεκαετία... Επίσης αναφερόμενοι για το ίδιο έργο δήλωσαν ότι δεν έχει να επιδείξει ιδιαίτερες χαρακτηριστικές αρχιτεκτονικές και καινοτόμες λειτουργικές παρεμβάσεις, ενώ πρόσθεσαν ότι σοβαρό πρόβλημα δημιουργεί το γεγονός ότι δεν υπάρχει πρόσβαση σ' αυτό από μέσα σταθερής τροχιάς (προαστιακός σιδηρόδρομος).
Οσον αφορά την ποιότητα των τεχνικών έργων, οι εκπρόσωποι του ΣΠΜΕ επέκριναν την κυβέρνηση τονίζοντας ότι υπάρχει έλλειψη προδιαγραφών - προτύπων - κανονισμών, ούτε εκπαιδευμένοι εργαστηριακοί υπάρχουν, τονίζοντας την ανάγκη αναβάθμισης των Εργαστηρίων του Δημοσίου. Επίσης τόνισαν την αντίθεσή τους με την υποβάθμιση της ποιότητας των μελετών που προωθείται με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου από το ΥΠΕΧΩΔΕ.
Οι Πολιτικοί Μηχανικοί πρότειναν, μεταξύ των άλλων, τη θεσμοθέτηση με νόμο του Εθνικού Συμβουλίου Δημοσίων Εργων που θα λειτουργεί με ευρεία σύνθεση (κόμματα, υπουργεία, επιμελητήρια, επιστημονικοί και επαγγελματικοί φορείς, αυτοδιοίκηση, πολυτεχνεία) που θα λειτουργεί ως μόνιμος φορέας για τον εθνικό προγραμματισμό στα δημόσια έργα.