ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Μάρτη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Απεργούν και διεκδικούν στις 2 Απρίλη

Κάλεσμα για συμμετοχή στην συγκέντρωση του ΠΑΜΕ στις 10 το πρωί στην Ομόνοια

Κάλεσμα στους ηθοποιούς να συμμετέχουν στην απεργία της 2 Απρίλη και στη συγκέντρωση, μαζί με τα ταξικά συνδικάτα και το ΠΑΜΕ, στις 10 το πρωί, στην πλατεία Ομόνοιας, απευθύνει το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

«Η συντριπτική πλειοψηφία των ηθοποιών βιώνει μεγάλες περιόδους ανεργίας και όσοι έχουν δουλειά δέχονται πολλές φορές την κατάφωρη παραβίαση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας» σημειώνεται στο κάλεσμα. «Στο ήδη άσχημο αυτό κλίμα, έρχεται να προστεθεί και η οικονομική κρίση που στο όνομά της οι εργοδότες όλων των κλάδων, προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την ακόμα μεγαλύτερη αποσάθρωση των εργασιακών σχέσεων... Μπροστά σ' αυτή την επίθεση που θα έχει ως συνέπεια την ακόμα σκληρότερη εκμετάλλευση, την ακόμα μεγαλύτερη αμφισβήτηση των εναπομεινάντων δικαιωμάτων και της κοινωνικής θέσης των εργαζομένων, οι ηθοποιοί δεν πρέπει να μείνουν αμέτοχοι».

«Οι κυβερνήσεις των προηγούμενων χρόνων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ υλοποιώντας την πολιτική της ΕΕ έχουν υποβαθμίσει τα θέματα του Πολιτισμού, μειώνοντας κάθε χρόνο τα χρήματα που δίνει τόσο στα κρατικά, στα δημοτικά θέατρα, όσο και στους θιάσους του ελεύθερου θεάτρου, φθάνοντας μάλιστα στο σημείο να οφείλει ακόμα επιχορηγήσεις από το 2007. Η συμμετοχή όλων μας στην απεργία, ακόμα και των συναδέλφων που έχουν την οικονομική ευθύνη των θιάσων, σε όλους τους χώρους δουλειάς, είναι επιβεβλημένη».

Το ΣΕΗ καλεί τους ηθοποιούς ν' αντισταθούν και να διεκδικήσουν: Αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού για τον πολιτισμό 2%. Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας στον Οπτικοακουστικό Τομέα. Κατώτερος μισθός στο θέατρο 1.400 ευρώ. Επαναφορά των 50 ενσήμων για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Να μην βγει καμία κατηγορία καλλιτεχνών από το καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών. Το Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου να συνδέεται με την προώθηση της ποιοτικής ελληνικής καλλιτεχνικής παραγωγής και όχι με τις ανάγκες της πολυεθνικής βιομηχανίας του θεάματος. Επαρκή χρηματοδότηση των Κρατικών Θεάτρων. Να μη γίνει καμία περικοπή θέσεων εργασίας και δραστηριοτήτων τους. Αποκλειστικά Δημόσια και Δωρεάν Ανώτατη Εκπαίδευση για το Θέατρο και τις άλλες Τέχνες.

Ο Ρίτσος στον κινηματογράφο

Τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου τιμά η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών με ένα διήμερο εκδηλώσεων υπό τον τίτλο «Ο Γιάννης Ρίτσος και ο κινηματογράφος», 2, 3/4, στην αίθουσα προβολών της ΕΕΣ (Τοσίτσα 11 στα Εξάρχεια).

Σκοπός των διοργανωτών είναι να αναδείξουν «ήθη και συμπεριφορές που αντιστέκονται στους μίζερους και αντιπνευματικούς καιρούς μας κι όπου σε δύσκολες στιγμές του τόπου μας δε δίστασαν να μπουν μπροστά διακινδυνεύοντας την ίδια τους τη ζωή. Μια τέτοια προσωπικότητα ήταν ο ποιητής και αγωνιστής Γιάννης Ρίτσος (...)».

Στις εκδηλώσεις θα προβληθούν για πρώτη φορά συγκεντρωμένες το σύνολο σχεδόν των ταινιών και εκπομπών της τηλεόρασης που έχουν γυριστεί για τη ζωή και το έργο του ποιητή. Μεταξύ άλλων οι ταινίες: «Σάμος, Γιάννης Ρίτσος» του Γιάννη Σμαραγδή, «Γιάννης Ρίτσος» του Γιώργου Σγουράκη, «Γιάννης Ρίτσος» του Κώστα Αριστόπουλου, «Γιάννης Ρίτσος» του Τάκη Παπαγιαννίδη, «Εαρινή Συμφωνία» του Γιάννη Σολδάτου, «Η Σονάτα του Σεληνόφωτος» του Νίκου Ξυθάλη, «Η Σονάτα του Σεληνόφωτος» του Χρίστου Ακρίδα, «Η Διάσταση του Θανάτου στην Ποίηση του Ρίτσου» του Γιώργου Κούμουρου.

Επίσης, θα προβληθούν για πρώτη φορά σπάνια κινηματογραφημένα στιγμιότυπα από τη ζωή του Ρίτσου. Θα ακουστούν ανέκδοτα αποσπάσματα από απαγγελία της «Χρυσόθεμις» από τον Γιάννη Ρίτσο και τη Μάγια Λυμπεροπούλου από εκπομπή της Γαλλικής Ραδιοφωνίας της δεκαετίας του 1960. Οι ηθοποιοί Νάντια Μουρούζη και Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος θα απαγγείλουν χαρακτηριστικά ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου.

Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν οι διαλέξεις: «Γιάννης Ρίτσος: Ουρανός να λες κι ας μην είναι» από την Αγγελική Κώττη, «Η 4η Διάσταση του Γιάννη Ρίτσου» από τον Βαγγέλη Κάσσο, «Γιάννης Ρίτσος: Τρία κόκκινα γράμματα» από τον Νίκο Αντωνάκο, «Ρίτσος - Μαμαγκάκης» από τον Γιάννη Σολδάτο, «Προσωπικές Στιγμές με τον Γιάννη Ρίτσο» πάνω στο έργο και την πολυτάραχη ζωή του ποιητή από την Ιωάννα Καρατζαφέρη.

Στο «Θέατρο Εξαρχείων»

Με τους συντελεστές της παράστασης
Με τους συντελεστές της παράστασης
Τη συγκινητική κωμωδία για τις ανθρώπινες σχέσεις, της Λίζας Κρον, «Πολύ καλά» παρακολούθησε χτες στο Θέατρο Εξαρχείων η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα μαζί με τον Θεοδόση Κωνσταντινίδη, μέλος του ΠΓ της ΚΕ και τον Σπύρο Χαλβατζή, μέλος της ΚΕ. Ενα έργο απολαυστικό, που αναφέρεται στη σχέση μάνας - κόρης, την παιδική ηλικία και την οικογένεια, την κοινωνία και το ρατσισμό. Στο ρόλο της μάνας η Ελένη Γερασιμίδου και της Λίζας Κρον η Αννίτα Δεκαβάλλα που υπογράφει και τη μετάφραση. Παίζουν επίσης Ανδρη Θεοδότου, Λιάνα Παρούση, Γιώργος Δεπάστας, Τάσος Πολιτόπουλος. Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Τάκη Βουτέρη, σκηνικά - κοστούμια Παναγιώτας Κοκκορού και μουσική Πλάτωνα Ανδριτσάκη.

Παγκόσμια Μέρα Θεάτρου

Σε αντίξοες συνθήκες «γιορτάζει» και φέτος την Παγκόσμια Μέρα Θεάτρου το ελληνικό θέατρο λόγω της κρατικής υποχρηματοδότησης και αδιαφορίας.

Ο εορτασμός καθιερώθηκε το 1962 από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου (ΔΙΕΘ) και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 27/3. Το ΔΙΘ επιλέγει κάθε φορά μια διεθνώς αναγνωρισμένη προσωπικότητα του θεάτρου για να γράψει το μήνυμα που διαβάζεται σε όλα τα θέατρα και μεταδίδεται από τα ΜΜΕ σε όλον τον κόσμο. Κατά καιρούς μήνυμα έχουν γράψει οι: Ζαν Κοκτώ, Αρθουρ Μίλλερ, Λώρενς Ολίβιε, Ζαν Λουί Μπαρώ, Πήτερ Μπρουκ, Πάμπλο Νερούδα, Ευγένιος Ιονέσκο, Λουκίνο Βισκόντι, Ιάκωβος Καμπανέλλης κ.ά.

Φέτος, το μήνυμα έγραψε o Βραζιλιάνος, Αουγκούστο Μποάλ, Σκηνοθέτης, συγγραφέας, καθηγητής, θεωρητικός, θεμελιωτής της μεθόδου «Θέατρο των Καταπιεσμένων», ο οποίος μεταξύ άλλων σημειώνει: «Μια από τις κύριες υπηρεσίες της τέχνης μας είναι να ευαισθητοποιήσουμε τους ανθρώπους στις παραστάσεις της καθημερινής ζωής όπου οι ηθοποιοί είναι και θεατές και η σκηνή και οι θέσεις στην πλατεία του θεάτρου συμπίπτουν (...) Κάνοντας θέατρο μαθαίνουμε να βλέπουμε αυτό που είναι προφανές αλλά που συνήθως δεν μπορούμε να δούμε επειδή δεν έχουμε συνηθίσει να το παρατηρούμε (...) κάνοντας θέατρο φωτίζουμε τη σκηνή της καθημερινής ζωής (...) Οταν κοιτάζουμε πέρα από τα προσχήματα, βλέπουμε καταπιεστές και καταπιεσμένους, σε όλες τις κοινωνίες, τις εθνότητες, τις κοινωνικές τάξεις και ομάδες βλέπουμε έναν άδικο και σκληρό κόσμο. Πρέπει να δημιουργήσουμε έναν άλλο κόσμο (...) Αλλά εξαρτάται από εμάς να χτίσουμε αυτόν τον άλλο κόσμο με τα χέρια μας, παίζοντας στη σκηνή και στην προσωπική ζωή μας».

Πτυχές ελληνικής μουσικής δημιουργίας

Με την παρουσίαση της «Τρίτης Συμφωνίας» του Μίκη Θεοδωράκη (α' εκτέλεση με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών), έργο που βασίζεται στην «Τρελή μάνα» του Δ. Σολωμού, την «Πόλη» του Κ. Καβάφη και τρεις βυζαντινούς ύμνους, καθώς και του «Κοντσέρτου για βιολί και ορχήστρα» του Σίμου Παπάνα, με σολίστ τον ίδιο (α' παγκόσμια εκτέλεση) ξεκινούν σήμερα (8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, οι «Ελληνικές Μουσικές Γιορτές», που διοργανώνει για πέμπτη χρονιά η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σε συνεργασία με άλλους φορείς. Στην παρουσίαση της «Τρίτης Συμφωνίας» - «ένα χρέος προς τον επιφανέστερο ζώντα Ελληνα συνθέτη, μιας κι ως τώρα δεν έτυχε κάποιο μεγάλο έργο του να συμπεριληφθεί στις Ελληνικές Μουσικές Γιορτές», όπως είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο διευθυντής της ΚΟΑ, Βύρων Φιδετζής - συμμετέχουν η Μητροπολιτική Χορωδία Σόφιας και η υψίφωνος Τζούλια Σουγλάκου, ενώ θα παραβρεθεί ο Μίκης Θεοδωράκης.

Οι Γιορτές θα διαρκέσουν μέχρι τις 6/4 και στο πλαίσιό τους διοργανώνεται το μουσικολογικό συνέδριο «Ελληνική μουσική δημιουργία του 20ού αιώνα για λυρικό θέατρο και άλλες παραστατικές τέχνες». Μεταξύ άλλων θα παρουσιαστούν: Το κοντσέρτο για πιάνο της σημαντικότερης ίσως ιστορικά Ελληνίδας πιανίστριας, Ρένας Κυριακού, από την ΚΟΑ σε διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη με σολίστ τη Δόμνα Ευνουχίδου (πιάνο).

Αναφερόμενος στη σχέση κοινού και ελληνικής μουσικής, ο Β. Φιδετζής είπε ότι αυτή η προσέγγιση «δεν είναι απλώς θέμα μάρκετινγκ. Η μουσική ευτυχώς ή δυστυχώς δεν είναι καταναλωτικό προϊόν αλλά εξέχον πνευματικό αγαθό. Η βελτίωση σχέσης κοινού και εγχώριας μουσικής δημιουργίας είναι θέμα αναβάθμισης του γενικότερου πολιτιστικού επιπέδου, συνεπώς θέμα μακρόπνοης στόχευσης».

Ενάλιο εύρημα

Αγαλμα της Υστεροελληνιστικής Εποχής (τέλος 2ου αι. π.Χ. - αρχές 1ου αι. π.Χ.) ανελκύστηκε στις 18/3 από τράτα στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Καλύμνου και Κω, «κατά δήλωση του αλιέα», όπως σημειώνει το υπουργείο Πολιτισμού.

Πρόκειται για κορμό χάλκινου έφιππου θωρακοφόρου αγάλματος. Ο κορμός φέρει χιτωνίσκο με κοντές χειρίδες, θώρακα και χλαμύδα και κρατούσε ξίφος κρεμασμένο από τελαμώνα, που διακοσμείται με πλακίδιο με εγχάρακτη παράσταση αρχαϊστικής Νίκης. Το εύρημα έχει τοποθετηθεί σε ειδικές δεξαμενές αφαλάτωσης που διαθέτει η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων. Περισσότερες πληροφορίες αναμένονται μετά τον καθαρισμό του.

Αφιέρωμα στο έργο της Ελλης Αλεξίου θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα (30/3) στις 7.30 μ.μ. στο «104 Κέντρο Λόγου και Τέχνης» (Θεμιστοκλέους 104) των εκδόσεων «Καστανιώτη». Για τη συγγραφέα και το έργο της θα μιλήσουν οι: Κώστας Καζάκος, Λιάνα Κανέλλη, Γιάννης Κοντός, Θανάσης Θ. Νιάρχος. Αποσπάσματα από βιβλία της θα διαβάσουν οι ηθοποιοί: Τζένη Κόλλια και Μάνος Καρατζογιάννης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ