ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Απρίλη 2004
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΤΟΥ ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Τεράστια τα προβλήματα των σπουδαστών

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Από τις μεγάλες κινητοποιήσεις ενάντια στην ψευτοανωτατοποίηση. Η υποβάθμιση των ΤΕΙ σήμερα έχει επεκταθεί, χαρακτηριστική παράδειγμα το ΤΕΙ Φλώρινας
Από τις μεγάλες κινητοποιήσεις ενάντια στην ψευτοανωτατοποίηση. Η υποβάθμιση των ΤΕΙ σήμερα έχει επεκταθεί, χαρακτηριστική παράδειγμα το ΤΕΙ Φλώρινας
Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας (Παράρτημα Φλώρινας), αφορά η Ερώτηση που κατέθεσαν χτες στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιώργος Χουρμουζιάδης και Αγγελος Τζέκης, προς την υπουργό Παιδείας Μ. Γιαννάκου.

«Μεγάλα και ιδιαίτερα οξυμένα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές στο ΤΕΙ Φλώρινας (ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας - Παράρτημα Φλώρινας)», επισημαίνεται στην Ερώτηση.

Και αναφέρεται συγκεκριμένα:

«-- Ιδιαίτερα οξυμένο είναι το πρόβλημα στέγης και το κτιριακό γενικότερα. Οι σπουδαστικές Εστίες, ενώ θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί από το Σεπτέμβριο του 2002 δεν έχουν τελειώσει ακόμη. Αλλά και όταν παραδοθούν, δε θα καλύπτουν ούτε στο ελάχιστο τις ανάγκες των σπουδαστών. Υπάρχουν μόνο 45 δωμάτια (οι σπουδαστές τα χαρακτηρίζουν "κλουβιά", τα οποία θα καλύψουν περίπου 90 άτομα, όταν το σύνολο των ενεργών σπουδαστών του ΤΕΙ ξεπερνάει τους 1.800! Το αποτέλεσμα είναι, η μεγάλη πλειοψηφία των σπουδαστών, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία προέρχεται από φτωχά λαϊκά στρώματα, να πληρώνει ιδιαίτερα υψηλά ενοίκια. Παλιότερα ένας σημαντικός αριθμός σπουδαστών έπαιρνε επίδομα ενοικίου 35.000 δραχμές/μήνα επί 10 μήνες το χρόνο. Σήμερα ελάχιστος αριθμός σπουδαστών καλύπτει τις προϋποθέσεις και παίρνει το (πολυδιαφημισμένο από την προηγούμενη κυβέρνηση) επίδομα των 1.000 ευρώ/χρόνο, ενώ υπολείπεται από το προηγούμενο των 35.000δρχ./μήνα.

-- Ιδιαίτερα οξυμένο πρόβλημα είναι και το κτιριακό. Το νέο κτιριακό συγκρότημα (Αμφιθέατρο, Γυμναστήριο, αίθουσες διδασκαλίας), το οποίο και αυτό θα έπρεπε να έχει παραδοθεί από το Σεπτέμβριο του 2002, δεν έχει τελειώσει ακόμη. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σε αίθουσες διδασκαλίας και οι σπουδαστές να δυσκολεύονται να κάνουν μάθημα. Χαρακτηριστικό του μεγέθους του προβλήματος είναι ότι οι σπουδαστές αναγκάζονται να γράφουν εξετάσεις και το Σάββατο.

Σοβαρές ελλείψεις υπάρχουν και σε εργαστήρια και κυρίως σε εργαστηριακό εξοπλισμό.

-- Επίσης. σε βιβλία και συγγράμματα. Οι σπουδαστές ουσιαστικά δανείζονται τα βιβλία για ένα χρόνο και τα επιστρέφουν στο τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς. Ενώ ακούγεται ότι θα κοπούν και οι σημειώσεις, λόγω έλλειψης κονδυλίων. Να σημειώσουμε ότι τα κονδύλια του Κρατικού Προϋπολογισμού για το ΤΕΙ, χρόνο με το χρόνο, τα τελευταία χρόνια, μειώνονται συνεχώς και υπολείπονται κατά πολύ από το 15% για την Παιδεία από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, που είναι πάγιο αίτημα των σπουδαστών.

-- Πρόβλημα υπάρχει και με τη σίτιση. Σήμερα δε σιτίζονται δωρεάν όλοι οι σπουδαστές. Αίτημα των σπουδαστών είναι να αναλάβει το ίδιο το ΤΕΙ τη σίτιση, να σιτίζονται όλοι οι σπουδαστές και να αυξηθεί το σιτηρέσιο.

-- Πρόβλημα επίσης υπάρχει και με τη μεταφορά των σπουδαστών. Το ΤΕΙ βρίσκεται έξω από την πόλη και οι σπουδαστές μετακινούνται με αστική συγκοινωνία δύο και τρεις φορές την ημέρα με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται με περισσότερα από 30 ευρώ/μήνα ο καθένας. (Το ίδιο ισχύει και για τους φοιτητές της Παιδαγωγικής Σχολής, του Τμήματος Βαλκανικών Σπουδών, καθώς και για τους σπουδαστές της Σχολής Μαθητείας του ΟΑΕΔ). Αίτημα των σπουδαστών είναι η δωρεάν μεταφορά από και προς τις σχολές, με κρατική επιδότηση (κάτι ανάλογο με αυτό που γίνεται με τη μεταφορά των μαθητών)».

Η Ερώτηση καταλήγει: «Αυτά είναι μερικά μόνο από τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές στο ΤΕΙ Φλώρινας. Σ' αυτά να προστεθεί και το πρόβλημα ότι παραμένουν απλήρωτοι εδώ και αρκετούς μήνες και οι συμβασιούχοι καθηγητές του ΤΕΙ, λόγω έλλειψης κονδυλίων».

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν την υπουργό Παιδείας αν η κυβέρνηση θα πάρει συγκεκριμένα μέτρα και ποια για να αντιμετωπίσει τα παραπάνω ιδιαίτερα οξυμένα προβλήματα των σπουδαστών του ΤΕΙ Φλώρινας;

Η «ΑΝΑΤΟΜΙΑ» ΤΗΣ ΕΝΙΑΙΑΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Τρία χρόνια μετά την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ, τα προβλήματα συνεχίζονται. Αποτελεί πραγματική λύση για τα Ιδρύματα αυτή που δρομολογήθηκε με το νόμο 2916;

Η Πανσπουδαστική ΚΣ ήταν η μόνη δύναμη που από την πρώτη στιγμή αντιτάχθηκε στο νόμο της «ψευτο-ανωτατοποίησης», τόσο στα ΤΕΙ όσο και στα ΑΕΙ. Σήμερα, νιώθει δυστυχώς δικαιωμένη, καθώς η κατάσταση στα ΤΕΙ αντί να βελτιώνεται, χειροτερεύει. Οι ανάγκες των Ιδρυμάτων δεν ικανοποιήθηκαν, οι ελλείψεις διογκώνονται, όλο και περισσότεροι σπουδαστές απαξιώνουν πλήρως ή εγκαταλείπουν τις σπουδές τους. Πολλά από τα νέα Τμήματα που δημιουργούνται, όπως και πολλά από τα υπάρχοντα, μοιάζουν περισσότερο με επαγγελματικές σχολές χαμηλού μάλιστα επιπέδου.

Πίσω από την πλαστή δικαιολογία ότι «τα ΤΕΙ θεραπεύουν εφαρμοσμένες επιστήμες», η κυρίαρχη γαλαζο-πράσινη πολιτική διαιωνίζει το χαρακτήρα των ΤΕΙ ως ιδρύματα Β' κατηγορίας σε σχέση με τα ΑΕΙ. Ομως, πώς μπορούν άραγε να υπάρχουν παράλληλα και αναβαθμισμένα, πραγματικά ανώτατα, ιδρύματα εφαρμοσμένων επιστημών (Πολυτεχνεία) που ανήκουν στην πανεπιστημιακή βαθμίδα;

Αυτή την κατάσταση τη γνωρίζουν καλύτερα απ' όλους οι σπουδαστές κι οι εκπαιδευτικοί των ΤΕΙ, όμως ποια είναι τα αιτήματα που προτάσσουν για να βγουν από το αδιέξοδο; Αραγε τα αιτήματα για γενναία αύξηση της χρηματοδότησης και δυνατότητα να διοργανώνουν τα ΤΕΙ αυτοδύναμα μεταπτυχιακά προγράμματα, είναι ικανά για να λύσουν τα προβλήματα και να ενταχθούν ουσιαστικά τα Ιδρύματα στην ανώτατη εκπαιδευτική βαθμίδα;

Αν ορίσουμε την επιστήμη ως την ανθρώπινη προσπάθεια για την αναζήτηση και την ανάπτυξη της γνώσης (μέσα από τη διερεύνηση και συστηματοποίηση των νόμων της αντικειμενικής πραγματικότητας), τότε εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε ότι η Ανώτατη Εκπαίδευση υπηρετεί αυτό το σκοπό αναζήτησης της γνώσης, πράγμα που γίνεται μέσα από την έρευνα. Η ειδοποιός διαφορά λοιπόν, της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε σχέση με τις άλλες εκπαιδευτικές βαθμίδες, είναι η εξ ορισμού σύνδεσή της με την έρευνα.

Αυτό όμως δε λύνεται απλώς με τη διενέργεια μεταπτυχιακών. Στα προηγούμενα άρθρα (21 και 24/4) περιγράψαμε τα βασικά χαρακτηριστικά της Ανώτατης Εκπαίδευσης και των αρχών που πρέπει να διέπουν τις σπουδές ώστε οι απόφοιτοι να είναι πραγματικοί επιστήμονες. Τα σημερινά μεταπτυχιακά προγράμματα λαμβάνουν χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν οι ολοκληρωμένες προπτυχιακές σπουδές κι αντί να αναβαθμίζουν, τελικά καταλήγουν να αποστεώνουν το πτυχίο. Οπότε, γίνεται φανερό ότι οι σπουδές και τα πτυχία των ΤΕΙ σε τίποτα δε θα αναβαθμιστούν από τη δημιουργία αυτοτελών μεταπτυχιακών. Εξάλλου, τι είδους έρευνα θα είναι αυτή που θα κάνει ο απόφοιτος, π.χ., του Τμήματος Σχεδιασμού Ενδυμάτων;(!) Θα είναι επιστημονική έρευνα;

Η έννοια της «επιστήμης» είναι το κλειδί. Οι επιστήμες προσδιορίζονται και διακρίνονται από το αντικείμενο της έρευνάς τους. Πρώτιστη λοιπόν, ανάγκη για τα ΤΕΙ είναι ο καθορισμός πραγματικά επιστημονικών αντικειμένων. Η όποια αναβάθμιση - προσπάθεια ένταξης των ΤΕΙ στην ανώτατη βαθμίδα πρέπει να ξεκινάει από κει και φυσικά μετά να ακολουθεί η πλήρης στήριξη, η απλόχερη χρηματοδότηση κι επιστημονική βοήθεια.

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗΣ
Σήμερα Τετάρτη
  • Στο Βιολογικό Θεσσαλονίκης, με θέμα «Βιοηθική και σύγχρονες τάσεις στη βιολογία», στις 12 το μεσημέρι στο 10ο όροφο του Βιολογικού. Ομιλητές: Ζαχαρίας Σκούρας, πρόεδρος του Τμήματος Βιολογίας του ΑΠΘ και Δημήτρης Πατουχέας, καθηγητής Βιολογίας.
  • Στο Μαθηματικό Ιωαννίνων, με θέμα «Πόλεμος και ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις», στις 2 μ.μ., στο αμφιθέατρο του Τμήματος. Θα προβληθεί η ταινία «Ακήρυχτος Πόλεμος».
Αύριο Πέμπτη
  • Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (Ε.Μ. Πολυτεχνείου), με θέμα «Επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων του Τμήματος», στις 12.30 το μεσημέρι. Ομιλητές: Δ. Μαρτζώκας και Γ. Σπαθής, μέλη ΔΕΠ του Τμήματος.
  • Στη Μυτιλήνη, με θέμα «Επιστημονική μόρφωση και εργασιακή προοπτική», στις σχολές Παπαρίσβα, στις 8 μ.μ. Ομιλητής Γιάννης Πρωτούλης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.
  • Στη Σάμο, με θέμα «Πτυχίο και εργασιακές προοπτικές», στο κτίριο του πανεπιστημίου.
Παρασκευή 30/4
  • Στο Μαθηματικό Αθήνας, με θέμα «Επαγγελματική αποκατάσταση των μαθηματικών», στη 1 το μεσημέρι. Ομιλητής Βασίλης Λιόσης.
  • Στη Χίο, με θέμα «Επιστημονική μόρφωση και εργασιακή προοπτική», στο κτίριο του πανεπιστημίου.
  • Στο Φυσικό, Χημικό και Μαθηματικό Ιωαννίνων, με θέμα «Ερευνα από ποιον και για ποιον», στις 11 π.μ., στο αμφιθέατρο 2 του Χημικού. Ομιλητής Κ. Αλυσσανδράκης, καθηγητής του Φυσικού Τμήματος, ευρωβουλευτής και μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ