ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΙΒΛΙΟΥ
Φαραώ... «φαγοπότια» και εκθέσεις

Η μακέτα του ελληνικού περιπτέρου στη Φρανκφούρτη το 2001
Η μακέτα του ελληνικού περιπτέρου στη Φρανκφούρτη το 2001
Δριμεία επίθεση εξαπέλυσε προς την προηγούμενη διοίκηση και πολιτική του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) ο νυν πρόεδρός του, Δημήτρης Νόλλας, από το βήμα της χτεσινής, κοινής συνέντευξης Τύπου του ΕΚΕΒΙ και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκδοτών Βιβλιοπωλών (ΠΟΕΒ), με θέμα την ελληνική συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις βιβλίου.

Ο πρόεδρος του ΕΚΕΒΙ είπε, μεταξύ άλλων, ότι μόνο το χρέος που βρήκε η νέα διοίκηση από τη συμμετοχή της Ελλάδας ως τιμώμενης χώρας στη Διεθνή Εκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης το 2001 ανέρχεται σε 2 εκατ. ευρώ. Είπε, επίσης, ότι το ΕΚΕΒΙ θα στηρίξει τις επιλογές των εκδοτών, αντίθετα από τους προκατόχους του. Κατήγγειλε την προηγούμενη διοίκηση για διοργάνωση εκδηλώσεων «φαραωνικού τύπου» και πρόσθεσε τη φράση «το μεγάλο φαγοπότι τέλειωσε για το ΕΚΕΒΙ». Εξήγησε, πάντως, πως με τη φράση αυτή εννοούσε μόνο τη σπατάλη χρημάτων και όχι ότι κάποιος ή κάποιοι «έφαγαν» ή «ήπιαν» εις βάρος του ΕΚΕΒΙ.

Εξ ορισμού βέβαια, το ΕΚΕΒΙ θα εφαρμόσει την κυβερνητική πολιτική για το βιβλίο και όπως φαίνεται... στα «τυφλά». Λ.χ. ο Δ. Νόλλας είπε χτες πως οι εκδότες δεν ανταποκρίθηκαν στην πρώτη «SCRIPTA» της Θεσσαλονίκης, μια νέα έκθεση βιβλίου την οποία χαρακτήρισε ως «πολιτική επιλογής» της κυβέρνησης, ανεξάρτητα αν οι στρατηγικοί στόχοι αυτής της επιλογής δεν είναι ξεκαθαρισμένοι. Διευκρίνισε ότι η «SCRIPTA» αποτελεί κάτι σαν «ανταπόδοση» της Ελλάδας προς τις άλλες βαλκανικές χώρες, που διοργανώνουν εκθέσεις βιβλίου με συμμετοχή Ελλήνων εκδοτών και πως η στρατηγική αφορά στις «λεπτομέρειες» αυτού του στόχου.

Ερώτημα παραμένει ωστόσο γιατί δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν αυτό το στόχο οι υπάρχουσες εκθέσεις βιβλίου και χρειάζεται κάτι τόσο «βαρύγδουπο» όπως η «πολιτική επιλογή», μόνο για λόγους «ευγένειας» προς τις άλλες χώρες. Εκτός αν στην πραγματικότητα πρόκειται για ενίσχυση του πολιτιστικού «προφίλ» αυτού που ουσιαστικά έχει μετατραπεί η Θεσσαλονίκη: σε οικονομικό, πολιτικό και στρατιωτικο-ιμπεριαλιστικό ορμητήριο στην ευρύτερη περιοχή. Εξάλλου, η «SCRIPTA» είναι καθαρά εμπορική έκθεση και οι εκδότες δεν ανταποκρίθηκαν - και για οικονομικούς λόγους - λόγω του υψηλού κόστους συμμετοχής.

Πάντως, η Ελλάδα θα συμμετάσχει στις παρακάτω εκθέσεις: «Liber» της Βαρκελώνης (29/9-2/10), Φρανκφούρτη (6-10/10), Κωνσταντινούπολη (23-31/10), Βελιγράδι (19-25/10), Τίρανα (2-7/11).

Πλουσιότερο... και πολυφωνικό «Πανόραμα»

Αρχισε χτες το 6ο Διεθνές «Πανόραμα» της Κινηματογραφικής Λέσχης του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, που θα διαρκέσει έως τις 9/10. Θυμίζουμε πως, δυστυχώς, είναι η τελευταία διοργάνωση του «Πανοράματος», και ότι κλείνει και η λέσχη, εξαιτίας της απόσπασης του καλλιτεχνικού διευθυντή του και σωφρονιστικού υπαλλήλου, Παναγιώτη Χιονίδη, από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα.

Και όμως, η φετινή συμμετοχή ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, με 203 ταινίες από 46 χώρες (21 μεγάλου μήκους, 93 μικρού, 44 ντοκιμαντέρ, 11 animation, 20 πειραματικές ταινίες)!

«Πιστοί στο ραντεβού μας και στην έβδομη τέχνη φτάσαμε στον έκτο χρόνο του θεσμού, που έχει εδραιωθεί στις συνειδήσεις κοινού και δημιουργών. Παραμείναμε πιστοί στις βασικές, αδιαπραγμάτευτες αρχές μας, τηρώντας τις προϋποθέσεις ενός ανεξάρτητου φεστιβάλ, επιμένοντας στην απουσία προκριματικής επιτροπής, γιατί θέλουμε το δικό μας "Πανόραμα" να αποτελεί βήμα ελεύθερης έκφρασης κάθε σκηνοθέτη χωρίς λογοκρισία και έλεγχο. Αλλωστε, το κοινό κρίνει μια ταινία, την επιδοκιμάζει ή την αποδοκιμάζει. Οχι εμείς. Επιπλέον, παραμένουμε ολιγαρκείς και έχοντας έναν πραγματικά χαμηλό προϋπολογισμό προσπαθούμε και κάνουμε το καλύτερο δυνατό και αποδεικνύουμε πως για την προβολή της τέχνης δε χρειάζονται παχυλοί προϋπολογισμοί, αλλά πολύ μεράκι», σημειώνει η Λέσχη.

Το πρόγραμμα χωρίζεται στις ενότητες: «Στα πέρατα της Γης», «Βαλκανικό πανόραμα», «Ματιές στην Ανατολή», «Ελληνικό πανόραμα», «Η Μεσόγειος των ανεξάρτητων», αφιέρωμα στο φεστιβάλ ταινιών της Αγκυρας. Με 43 ταινίες συμμετέχει η Ελλάδα. Μεταξύ των συμμετεχόντων χωρών περιλαμβάνεται και η Σαουδική Αραβία, με την «πρώτη ταινία που γίνεται σε αυτή τη χώρα». Το πρόγραμμα πλαισιώνεται με βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους Τούρκων σκηνοθετών (των τελευταίων τριών χρόνων), ψηφιακές εκθέσεις φωτογραφίας με θέμα το Βιετνάμ (του Μπάμπη Παπαϊωάνου) και τη Συρία (του Στράτου Κερσανίδη) και τις βραβευμένες φωτογραφίες του 1ου Διεθνούς Διαγωνισμού φωτογραφίας που διοργάνωσε η Λέσχη. Οι προβολές γίνονται στο ΕΚΘ (Αριστοτέλους 32 και Ολύμπου).

ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Προς ένταξη στο Γ' ΚΠΣ

Μακέτα του ΝΜΑ
Μακέτα του ΝΜΑ
Το τεχνικό δελτίο έργου και η μελέτη κόστους - οφέλους για το Νέο Μουσείο Ακρόπολης (ΝΜΑ) στάλθηκαν προχτές στο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών από το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο τα είχε παραλάβει την περασμένη εβδομάδα από τον Οργανισμό Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης (ΟΑΝΜΑ).

Ετσι ξεκινά η διαδικασία ένταξης του έργου στο Γ' ΚΠΣ, από το οποίο θα δοθούν 85 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 50% θα είναι κοινοτικοί πόροι και το άλλο μισό εθνικοί. Από τη μελέτη κόστους - οφέλους προκύπτει ότι ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, συμπεριλαμβανομένων όλων των δαπανών, θα ανέλθει σε 129 εκατ. ευρώ. Τα επιπλέον 44 (από τα 85) εκατ. ευρώ θα δοθούν από αμιγώς εθνικούς πόρους, που σημαίνει ότι το κόστος της εθνικής συμμετοχής για την καταστροφή (πολεοδομική, αρχαιολογική, περιβαλλοντική) της περιοχής του Μακρυγιάννη για την κατασκευή του ΝΜΑ ανέρχεται στα 86,5 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, στην οποία περιέχονται τα παραπάνω στοιχεία, παράλληλα «προχωρούν η αναδιοργάνωση του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης, η σύνταξη ΠΔ με τον κανονισμό του, και - το σημαντικότερο - η οργάνωση της διοίκησης και επίβλεψης του δύσκολου αυτού έργου (για την οποία δεν υπήρχε καμία απολύτως πρόβλεψη). Η οργάνωση του φορέα (ΟΑΝΜΑ) είναι απαραίτητη για την έγκριση του έργου από την ΕΕ, η οποία, μεταξύ των άλλων, θα κρίνει και την ουσιαστική δυνατότητά του να φέρει εις πέρας το έργο, σύμφωνα με τις αυξημένες απαιτήσεις του Γ' ΚΠΣ».

Βέβαια, η αλλαγή προσώπων στον ΟΑΝΜΑ δεν αλλάζει την ουσία της υπόθεσης, η οποία, δεν αφορά μόνο στην καταστροφή των αρχαιοτήτων στου Μακρυγιάννη, αλλά και στο γεγονός ότι ένα κρατικό μουσείο που χτίζεται με χρήματα του ελληνικού λαού (άλλωστε και τα κοινοτικά κονδύλια από χρήματα των ευρωπαϊκών λαών προέρχονται), θα διοικείται από οργανισμό που φέρει το καθεστώς ανώνυμης εταιρίας.

Τι τη θες τη μετεγγραφή πουλάκι μου;

Προσγειώθηκα ένα απόγευμα στο Ηράκλειο Κρήτης. Σεπτέμβρης του '87.

Δεκαοχτώ χρονών, φοβισμένος μπροστά στο απόλυτο άγνωστο, με λαχτάρα για το καινούριο, με χίλιες απορίες και χίλια θέλω.

Και, το ομολογώ, κάπως απρόθυμος να αλλάξω ζωή.

Τη δεύτερη χρονιά, επηρεασμένος από οικογένεια και φίλους, έδωσα πάλι Πανελλήνιες. Για μετεγγραφή, ούτε λόγος.

Είμαι μοναχοπαίδι, άρα πάει το κριτήριο του πολύτεκνου.

Δεν έχω κάποια προφανή αναπηρία - εκτός ίσως ότι φτιάχνω τραγούδια.

Οι γονείς μου δεν είναι πλούσιοι, αλλά ούτε και άποροι.

Αν ήθελα να συνεχίσω να ζω στην Αθήνα, έπρεπε να ξαναδώσω Φυσική.

Ευτυχώς απέτυχα.

Σκέφτομαι καμιά φορά τι πανωλεθρία θα ήταν αν είχα πετύχει.

Επίπεδο σπουδών; Το Μαθηματικό Τμήμα στην Κρήτη είναι από τα καλύτερα στη χώρα.

Επίπεδο προσωπικής ζωής; Αλλα τέσσερα χρόνια με το μπαμπά και τη μαμά; Ευχαριστώ, δε θα πάρω.

Περιβάλλον διαβίωσης; Ούτε συζήτηση. Ξέχασα τι θα πει νέφος και μποτιλιάρισμα.

Και έμαθα πώς είναι να είσαι κακόκεφος και να κάνεις έναν περίπατο στο λιμάνι για να ξεσκάσεις.

Και το πιο σημαντικό απ' όλα. Εμαθα τι σημαίνει αυτοδιάθεση.

Δεν αλλάζω για τίποτα στον κόσμο κάτι σαββατιάτικα μεσημέρια, που βάζαμε ρεφενέ για να αγοράσουμε μακαρόνια, κιμά, φτηνό χύμα κρασί και ψωμί, και μαγειρεύαμε κάτι που ο Θεός να το κάνει γεύμα.

Ευτυχώς που οι μαμάδες όλων είχαν προνοήσει να στείλουν κάθε λογής πίτες.

Αλλά σας ορκίζομαι, άλλη γεύση έχει η σπανακόπιτα αν τη φας στο πατρικό σου, κι άλλη αν έχει προηγουμένως ταξιδέψει με το καράβι για να σε βρει.

Και στο κάτω - κάτω, την πρώτη εκδοχή την ξέρετε. Δοκιμάστε και την καραβίσια, είναι πιο νόστιμη, σας διαβεβαιώνω.

Δεν υπάρχει τίποτα που θα χάσεις φεύγοντας. Κι αν το χάσεις, απλά δεν το είχες ποτέ.

Γι' αυτό σου λέω, πουλάκι μου, αν δεν έχεις αληθινά σοβαρό λόγο - οικονομικό, υγείας, ή κάτι άλλο που δεν μπορώ να ξέρω - τι τη θες τη μετεγγραφή;

Ανοιξε τα φτερά σου και... δρόμο!


του Μιλτιάδη ΠΑΣΧΑΛΙΔΗ
τραγουδοποιός

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Λογοτεχνικής Μετάφρασης, γιορτάζοντας την παγκόσμια ημέρα μετάφρασης και με την ευκαιρία της ελληνικής έκδοσης της μελέτης του διάσημου φιλολόγου Τζορτζ Στάινερ «Μετά τη Βαβέλ», οργανώνει σήμερα (7.30μμ) στο θέατρο «Χυτήριο» (Ιερά Οδός 44) εκδήλωση με θέμα «Μετάφραση: Θεωρία ή/ και Πράξη». Ομιλητές θα είναι οι: Στέλιος Βιρβιδάκης, Ντέιβιντ Κόνολη, Κώστας Κουτσουρέλης, Αρης Μπελής, Βαγγέλης Μπιτσώρης, Τάκης Πο, Μίλτος Φραγκόπουλος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ