ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 31 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΥΠΠΟ
Θα πρωταγωνιστούν... οι «χορηγοί»

Στα χέρια «χορηγών» και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Eurokinissi

Στα χέρια «χορηγών» και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Η υπαγωγή της πολιτιστικής κληρονομιάς στους στρατηγικούς σχεδιασμούς του κεφαλαίου είναι εμφανής σχεδόν σε κάθε σελίδα του νομοσχεδίου για το νέο Οργανισμό του ΥΠΠΟ.

Χαρακτηριστικά, στο άρθρο για τις «Αρμοδιότητες και διάρθρωση της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων» προβλέπεται, μεταξύ άλλων, «κατάρτιση προγραμμάτων προώθησης και ανάδειξης του χαρακτήρα των αρχαιοτήτων και η θεσμοθέτηση μέτρων για την ένταξή τους στους αναπτυξιακούς στόχους της χώρας» (σ.σ. η υπογράμμιση δική μας). Σχετικά με την πολιτιστική κληρονομιά, αυτοί οι στόχοι αφορούν στην εμπορευματοποίησή της, με την υπαγωγή της στις ανάγκες του κεφαλαίου που δραστηριοποιείται στον τουρισμό.

Με τα μουσεία η κατάσταση είναι εξίσου επικίνδυνη. Στις «Αρμοδιότητες και διάρθρωση της Διεύθυνσης Σχεδιασμού, Ανάπτυξης και Προβολής Μουσείων» προβλέπεται, σε κεντρικό επίπεδο πια, «Τμήμα Χορηγιών, αρμόδιο ιδίως για την ανάπτυξη προγραμμάτων και πολιτικών που στοχεύουν στην προσέλκυση χορηγιών, στην ενεργό συμμετοχή ιδιωτικών φορέων στην προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και στην προβολή και υποστήριξη της ανάπτυξης και διάδοσης του σύγχρονου πολιτισμού».

Η διάταξη αυτή συνδέεται με την πρόβλεψη στο νομοσχέδιο της μετατροπής σε ΝΠΔΔ 10 σημαντικών μουσείων, που θα είναι πλέον απλώς «εποπτευόμενα» από το ΥΠΠΟ, αλλά «με πλήρη διοικητική, δημοσιονομική και λειτουργική αυτοτέλεια». Πρόκειται για τα μουσεία: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Μουσείο Ακροπόλεως, Βυζαντινό και Χριστιανικό, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, Νομισματικό Μουσείο, Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας - Μουσείο Ιστορίας Ολυμπιακών Αγώνων και Μουσείο Δελφών. Ετσι, τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας οδηγούνται αντικειμενικά στην ιδιωτικοποίηση, με την αναζήτηση... «χορηγών» ώστε να επιβιώσουν, προσδίδοντας στη γνωστή «ρήση» περί «μη κρατικοδίαιτου πολιτισμού» νέες επικίνδυνες διαστάσεις.

Εξάλλου, η δημιουργία πλήθους νέων συμβουλίων, με αλληλοκαλυπτόμενες επί το πλείστον αρμοδιότητες (βλ. προχτεσινό «Ρ») ακυρώνει και τη δηλωμένη «πρόθεση» της ηγεσίας του ΥΠΠΟ για «αποκέντρωση» και «χτύπημα της γραφειοκρατίας». Από αυτό προκύπτει και σοβαρό ζήτημα για την (ανα)κατανομή των εργαζομένων του ΥΠΠΟ - θέμα που είναι ασαφές στο ν/σ - λόγω των «συγχωνεύσεων» υπηρεσιών, όσον αφορά στα εργασιακά δικαιώματα.

Εξάλλου, σε χτεσινή κοινή τους ανακοίνωση, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων ΥΠΠΟ χαρακτηρίζουν «ασφυκτική» την ημερομηνία των τεσσάρων ημερών που τους δόθηκε από την πολιτική ηγεσία να καταθέσουν τις απόψεις τους επί του νομοσχεδίου.

Μεταξύ άλλων προσθέτουν ότι το ν/σ είναι «ελλιπέστατο» σε τομείς όπως οι αρμοδιότητες των Διευθύνσεων, η στελέχωση και κατάταξη του προσωπικού, η σύνθεση και λειτουργία υπηρεσιακών μονάδων, οι προϊστάμενοι ανά κλάδο.

Πιέζει η «Φίλιπς» για Ακρόπολη

Στα... διαδικαστικά «κόλλησε» το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), αναβάλλοντας, με διάφορα προσχήματα, ξανά τη συζήτηση του αιτήματος της πολυεθνικής «Φίλιπς» να της παραχωρηθεί ο χώρος της Ακρόπολης, ώστε να τραβήξει εικόνες για τη διαφημιστική της «εκστρατεία», παρότι το ΚΑΣ έπρεπε εξαρχής να απορρίψει το εν λόγω αίτημα ως επιεικώς απαράδεκτο!

Το ΚΑΣ γνωμοδότησε υπέρ της αναβολής, διότι η εταιρία δεν έδωσε, όπως ζήτησε το Συμβούλιο στην πρώτη συζήτηση, σχετικό οπτικό δείγμα για το πώς θα χρησιμοποιηθεί η Ακρόπολη στο διαφημιστικό «σποτ», ενώ δεν έχει λυθεί ούτε το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων όσον αφορά στο Γάλλο μελετητή φωτισμών Μπιντό, ο οποίος σχεδίασε και εφάρμοσε το νέο φωτισμό της Ακρόπολης, γεγονός που παίζει βασικό ρόλο στο σποτ.

Από πληροφορίες πάντως προκύπτει πως η εταιρία δεν υπολόγιζε ότι θα είχε, έστω, αυτές τις «δυσκολίες» στο να της παραχωρηθεί η Ακρόπολη, γι' αυτό και υπέβαλε το αίτημα μόλις ενάμιση μήνα πριν. Επειδή μάλιστα βιάζεται να αρχίσει τη νέα διαφημιστική «εκστρατεία» της, «βλέπει» και προς τη χρησιμοποίηση των πυραμίδων της Αιγύπτου, τις οποίες επίσης... «φώτισε».

Επιπλέον, η «Φίλιπς» δε «σκέφτεται» καν την καταβολή τελών στο ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση της Ακρόπολης. Αυτό δε σημαίνει ότι αν πλήρωναν θα «χρυσωνόταν» το «χάπι» της διαφημιστικής χρήσης της Ακρόπολης, αλλά συνδέεται με το γεγονός ότι η εταιρία πούλησε τον εξοπλισμό για το φωτισμό της Ακρόπολης με «μεγάλη έκπτωση», όπως ισχυρίζεται, και - προφανώς - θεωρεί πως το όλο ζήτημα άπτεται μιας «κλασικής» εμπορικής συναλλαγής, έστω και αν το αντικείμενό της είναι το κορυφαίο πολιτιστικό μνημείο της ανθρωπότητας! Το θέμα είναι τώρα αν και η κυβέρνηση θεωρεί το ίδιο.

Για λιλιπούτειους αναγνώστες

Ο Χανς Κρίστιαν Αντερσεν
Ο Χανς Κρίστιαν Αντερσεν
Τριήμερες εκδηλώσεις αφιερωμένες στο μαγικό κόσμο του παιδικού βιβλίου, διοργανώνει (1-3/4), το ΕΚΕΒΙ σε συνεργασία με την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 100, Γκάζι), με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, που γιορτάζεται στις 2/4, ημέρα γέννησης του Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Αντερσεν. Παραστάσεις, εκπαιδευτικά παιχνίδια, θεατρικά, μουσικά και εικαστικά εργαστήρια και χιλιάδες βιβλία θα περιμένουν (10 π.μ. - 8 μ.μ.) τους μικρούς φίλους του βιβλίου. Παράλληλα, θα λειτουργούν τρεις ενδιαφέρουσες εκθέσεις: «Ξυπόλυτες Εικόνες», με πρωτότυπα έργα 31 Ελλήνων εικονογράφων. «Τα παιδιά ζωγραφίζουν την Ελλάδα» και «Χαρτοκοπτικά σχέδια του Χ. Κ. Αντερσεν» (με την επιμέλεια του Ινστιτούτου της Δανίας στην Αθήνα). Το Σάββατο (8 μ.μ.) θα απονεμηθούν τα ετήσια βραβεία του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, ενώ την ίδια μέρα στις 1.30 μ.μ., το μουσικοθεατρικό αναλόγιο (ΗΜΙ-ολον) θα παρουσιάσει το έργο της Ζωής Βαλάση «Αντερσεν - Μια ζωή σαν παραμύθι».

«Αποδεκατίζεται» το ΥΠΠΟ

Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζονται οι απολύσεις στο ΥΠΠΟ, με άμεση επίπτωση στα έργα συντήρησης - αναστήλωσης σημαντικών μνημείων. Σύμφωνα με το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτάκτων του ΥΠΠΟ, η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου «αποφάσισε να μην ανανεώσει τις συμβάσεις σε 42 από τους 49 εργαζόμενους στο έργο»!

Στην ανακοίνωση του σωματείου σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι αυτοί καλύπτουν όλες τις ειδικότητες και «προσέφεραν για πολλά χρόνια τις υπηρεσίες τους στο έργο, βοηθώντας στη συντήρηση και ανάδειξη ενός τόσο σημαντικού αρχαιολογικού χώρου». Προστίθεται, ότι «συνεχίζεται αμείωτη η τακτική της ηγεσίας του ΥΠΠΟ να κλείνει ή να περιορίζει δραστικά μεγάλα έργα πνοής για τον ελληνικό πολιτισμό (λ.χ. στην Ακρόπολη, στη μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, στην Κνωσσό και στη Νικόπολη).

Επιπλέον, οι έκτακτοι υπενθυμίζουν ότι από σήμερα και μέχρι τα μέσα Απρίλη «λήγουν οι συμβάσεις του συνόλου σχεδόν των συμβασιούχων στο ΥΠΠΟ».

«Λουκέτο» στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα

Στο «λουκέτο» οδηγείται (και) το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα, λόγω μη καταβολής της επιχορήγησης από το ΥΠΠΟ. Οπως σημειώνει στην ανοιχτή επιστολή της προς τον πρωθυπουργό και υπουργό Πολιτισμού, η δημιουργός και πρόεδρος του Ιδρύματος, Ιωάννα Παπαντωνίου, «το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα ως επιχορηγούμενο μουσείο είναι αδύνατον να προχωρήσει χωρίς την καθιερωμένη κρατική οικονομική συμμετοχή. Τον Απρίλη το ΠΛΙ θα πρέπει να απολύσει το προσωπικό του και ν' αναστείλει τη λειτουργία του. Για το γεγονός αυτό ενημερώνονται συνεχώς η κ. Φάννη Πάλλη Πετραλιά και ο κ. Πέτρος Τατούλης».

Οπως όμως προσθέτει, ενημερωμένος σχετικά είναι και ο πρωθυπουργός: «Σας έχω γράψει δύο φορές με την ιδιότητα της προέδρου και ιδρύτριας του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος χωρίς να λάβω καμία απάντηση (...) Σαν Ελληνίδα που έχω αφιερώσει τον εαυτό μου και την περιουσία μου στην πατρίδα διαμαρτύρομαι».

Η Ι. Παπαντωνίου σημειώνει ακόμα στην επιστολή της προς τον πρωθυπουργό ότι το μουσείο του Ιδρύματος «το 1981 ανακηρύχτηκε το "καλύτερο νέο μουσείο της Ευρώπης". Αριθμεί σήμερα 27.000 μουσειακά αντικείμενα και οργάνωσε τις "ΠΤΥΧΩΣΕΙΣ", την καλύτερη, κατά γενική ομολογία, έκθεση της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Μου είναι αδύνατον να πιστέψω, ότι με την ιδιότητά σας, ως υπουργού Πολιτισμού, δεν είστε ενημερωμένος για τη δεινή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχορηγούμενοι φορείς στην Ελλάδα, όταν εσείς και οι συνεργάτες σας δηλώνετε ότι η Ελλάδα είναι "Πολιτισμός" (...)».

Το «Βραβείο Τιμής» απένειμε η Επαρχιακή Επιτροπή Πολιτισμού του Επαρχείου της Κω στην Μάρω Λοΐζου, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις 27/3 στον κινηματογράφο «Ορφέας». Η απονομή του βραβείου έγινε για την προσφορά της Μ. Λοΐζου στην παιδική λογοτεχνία και για την ανάδειξη και προβολή της γενέτειράς της, Κω, μέσα και έξω από την Ελλάδα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ