ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Φλεβάρη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ταξική η πολιτική της αντιδραστικής μεταρρύθμισης

Η ιδιωτική εκπαίδευση πριμοδοτήθηκε, όπως φαίνεται από έρευνα του Τμήματος Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας

Ορισμένες πλευρές που αποτελούν και αυτές απόρροια της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής με τους νόμους 2525/97 και 2640/98 - μιας πολιτικής που πέτυχε να αποψιλώσει κυριολεκτικά το λύκειο, αφού στα χρόνια εφαρμογής της αντιδραστικής μεταρρύθμισης σχεδόν πενταπλασιάστηκε η μαθητική διαρροή από το λύκειο - δείχνουν τα στοιχεία έρευνας που διενήργησε το Ινστιτούτο Στατιστικής Τεκμηρίωσης, Ανάλυσης και Ερευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό τον Ι. Πανάρετο, καθηγητή Στατιστικής, που διατέλεσε και γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας. Στην έρευνα αυτή, που αναφέρεται στην απόδοση των μαθητών όλων των τάξεων του σχολικού έτους 1999-2000 και πραγματοποιήθηκε σε 518 λύκεια της χώρας (που δέχτηκαν να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο), διαπιστώνει κανείς ότι η συνολική ταξική πολιτική διόγκωσε και τον αριθμό των μαθητών που προσέφυγαν στα ιδιωτικά σχολεία, εκεί όπου η γνώση εμπορευματοποιείται πλήρως και όπου μπροστά στον εξοντωτικό εξεταστικό μαραθώνιο οι έμποροι-σχολάρχες δελεάζουν μαθητές με την υπόσχεση για μεγάλους προφορικούς βαθμούς.

Ετσι προκύπτει μια εντυπωσιακή αύξηση των αριστούχων με βαθμολογία άνω του 19 στη Γ΄ Λυκείου των ιδιωτικών σχολείων. Συγκεκριμένα, το ποσοστό αυτών των μαθητών από 6,1% το 1999, πήγε στο 13,1 % το 2000. Η αύξηση στα δημόσια σχολεία ήταν από 1,5% σε 6,8%, πράγμα που δείχνει ένα σαφές προβάδισμα των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων ειδικά σε σχολές που απαιτούν υψηλές βαθμολογίες. Ταυτόχρονα, η έρευνα δείχνει πως το ποσοστό των τελειοφοίτων που δε λαμβάνει απολυτήριο είναι στα ιδιωτικά σχολεία 2,3%, ενώ στα δημόσια 3,4%.

Στη Β΄ Λυκείου, οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων που απέτυχαν στις εξετάσεις του Ιούνη καλύπτουν το 5,2%, ενώ στα δημόσια το ποσοστό αυτό φτάνει στο 20,2%. Επίσης, από 19 και άνω συγκεντρώνει ποσοστό 9% στα ιδιωτικά λύκεια και 3,6% στα δημόσια. Ακόμα στα δημόσια λύκεια, σύμφωνα με την έρευνα, το 48,2% των μαθητών έχει βαθμό από 10 μέχρι 15, ενώ στα ιδιωτικά το ίδιο ποσοστό από 15 έως 19.

Στην έρευνα διαπιστώνεται επίσης ότι η γεωγραφική περιοχή που βρίσκονται τα λύκεια επηρεάζει τις επιδόσεις των μαθητών. Ετσι, στην πιο μειονεκτική θέση βρίσκονται οι μαθητές των νησιών του Αιγαίου, της Κρήτης και των Επτανήσων, όπου παρατηρούνται οι χαμηλότερες βαθμολογίες. Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι ειδικότερα στην περίπτωση των μαθητών της Γ΄ Λυκείου, στα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Πειραιάς, Θεσσαλονίκη) παρατηρούνται υψηλά ποσοστά απορριφθέντων μαθητών. Φυσικά, άμεση εδώ είναι η ταξική διαφοροποίηση ανάμεσα στις υποβαθμισμένες περιοχές της Δυτικής Αθήνας και αυτές των βορείων προαστίων, πράγμα όμως με το οποίο δεν καταπιάνεται η έρευνα.

Ενα ακόμα στοιχείο, που καταδεικνύεται από την έρευνα, είναι ότι το μέγεθος των σχολικών συγκροτημάτων επιδρά θετικά στις επιδόσεις των μαθητών και των τριών τάξεων του λυκείου, αφού τα παιδιά που φοιτούν σε σχολικά συγκροτήματα με πολλούς μαθητές συνήθως έχουν καλύτερες επιδόσεις από τους μαθητές σχολείων με λίγα παιδιά, όπως τα μονοθέσια, που σταδιακά με την πολιτική της κυβέρνησης εγκαταλείπονται, με αποτέλεσμα να παρατηρείται μια τάση εκπαιδευτικής μετανάστευσης στα αστικά κέντρα.


Μόνος δρόμος η ανατροπή

Η έρευνα υπό τον κ. Πανάρετο ήρθε απλώς να επιβεβαιώσει αυτό που οι συνεπείς αγωνιστικές δυνάμεις στο χώρο της εκπαίδευσης από καιρό αντιπαλεύουν. Τη σταθερή προσπάθεια υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης από μια ταξική πολιτική που εξυπηρετεί τα συμφέροντα των λίγων. Επίσης, οι λαϊκές δυνάμεις δεν έχουν να περιμένουν τίποτα από τα όποια μερεμέτια επιχειρηθούν στη μεταρρύθμιση, όπως η μείωση των μαθημάτων ή οι όποιες μικροβελτιώσεις. Οι εργαζόμενοι, κυρίως η εργατική τάξη πρέπει να γίνουν μπροστάρης στον αγώνα για μια άλλη παιδεία, που δε θα έχει παρείσακτους και φτηνό μισοκαταρτισμένο εργατικό δυναμικό όπως επιχειρείται για όσους νέους πετιούνται από το εκπαιδευτικό σύστημα. Χρειάζεται ένταση της πάλης για την ανατροπή αυτής της πολιτικής και την καθιέρωση ενός ενιαίου 12χρονου δημόσιου δωρεάν σχολείου για όλους, με διεύρυνση του μορφωτικού επιπέδου για όλα τα παιδιά μέχρι τα 18 τους χρόνια.


ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
«Κυριακάτικοι εκδρομείς»

Ξεφυλλίζοντας παλιά κιτάπια, χαρτιά και βιβλία μιας εποχής μακρινής, μιας εποχής που ωστόσο σημάδεψε αρνητικά την εξελικτική πορεία του έθνους, με την πιο μεγάλη προδοσία και τη μεγαλύτερη καταστροφή στην πρόσφατη ιστορία μας. Τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Ξεφυλλίζοντας λοιπόν κι απομνημονεύοντας το 1922 βρέθηκα ξαφνικά στις μέρες μας. Βρέθηκα ξαφνικά στο τώρα, σαν να μην άλλαξε τίποτα. Αναρωτώμενος, καλά, αυτός ο έρμος και χιλιοβασανισμένος τόπος δε θ' αλλάξει ρότα; Δε θ' αλλάξει νοοτροπία; Με τους ίδιους «προστάτες» και «σωτήρες» πάνω από τα κεφάλια μας;

Σε μια επιφυλλίδα του στην «Πολιτεία» ο Φώτος Πολίτης μιλάει για τους «Κυριακάτικους εκδρομείς». Κι αναφέρεται (καλή ώρα) στους αδιάφορους, τους καλοπερασάκηδες, στους εαυτούληδες, σ' αυτούς που λιώνουν για ένα ηλιοβασίλεμα, όταν δίπλα τους βασιλεύει η ανέχεια, η αναδουλιά, η ανασφάλεια. Οταν δίπλα τους καιροφυλαχτεί το έγκλημα, η απάτη, η πορνεία, τα ναρκωτικά. Στους βολεμένους και ανάλγητους συμβιβασμένους που ενώ η Ελλάδα πονά και υποφέρει, ενώ η Ελλάδα παραπαίει, αυτοί το μόνο που σκέφτονται είναι η «Κυριακάτική τους εκδρομή».

Κάποιοι από τους φοιτητές (της εποχής) ευαισθητοποιούνται και ξεσηκώνονται. «Είναι θέμα ανθρωπιάς συνάδελφοι. Η πρυτανεία βιάζει την ελευθερία της συνειδήσεως. Στο κάτω - κάτω, κάθε θέμα που αφορά τη δημόσια ζωή, είναι θέμα καθαρά πολιτικό. Κι ας αφήσουμε το στρουθοκαμηλισμό μας. Η Ελλάδα είναι ένα χερσοχώραφο. Η Ελλάδα είναι ξέφραγο αμπέλι. Η Ελλάδα χρειάζεται λίπασμα από κοκκινόσπορο για να ξαναπάρει χρώμα πάνω της. Το χέρσο χωράφι το δημιούργησαν οι πατριδοκάπηλοι βιαστές της εξουσίας. Αυτοί μας πήγαν και μας έπνιξαν στη Μικρή Ασία».

Σε άλλο σημείο της έξαλλης συζήτησης των φοιτητών: «Ο στρατός πολέμησε γενναία στη Μ. Ασία, μα οι ηγέτες του ήταν ανάξιοι ν' αποκαλούνται "στρατηγοί". Οι ηγέτες, είχαν άλλα συμφέροντα και εξυπηρετούσαν άλλους σκοπούς. Η Κόκκινη Μηλιά ήταν ο καταποντισμός αυτών των άνομων συμφερόντων που το πλήρωσε με το χειρότερο τρόπο ο ελληνικός λαός.

Η Ελλάδα υποδουλώνεται όσο σε καμιά άλλη περίοδο της ιστορίας της στο μεγάλο κεφάλαιο της Δύσης. Οι ξένοι κεφαλαιοκράτες θα κινούν από τώρα και στο εξής σαν μαριονέτες τους πολιτικούς μας.

Να οργανώσουμε τα συνδικάτα μας. Αυτά θα είναι η μεγάλη μας δύναμη. Μπροστά στα παράλυτα αστικά κόμματα, θα μοιάζουν με χέρια μπρατσωμένα αλληλέγγυα για να επωφελούνται από τις αρρυθμίες της πολιτικής μηχανής και το χαμηλό επίπεδο ζωής μιας χώρας καταχρεωμένης. Η απεργία είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο για να προκαλέσουν αυτές τις αρρυθμίες στο χώρο παραγωγής. Στόχος μας η φθορά και κωλυσιεργία στην προσπάθεια των κυβερνήσεων που θα ενεργούν σπασμωδικά, κάτω από την επιτήρηση των στρατιωτικών. Ο προσφυγόκοσμος είναι το κατάλληλο έδαφος για να σπείρουμε τις ιδέες μας».

Και σήμερα λοιπόν που ο τόπος μαστίζεται από την ανεργία, τη φτώχεια, το έγκλημα, την πορνεία και τα ναρκωτικά. Σήμερα που η οσμή του απεμπλουτισμένου ουρανίου και του μολυσμένου νατοϊκού αγέρα που μας χτυπά απειλητικά την πόρτα. Στην εξουσία της βίας και των «λευκών κελιών». Σήμερα που διακυβεύεται το μεροκάματο, το ασφαλιστικό, το συνταξιοδοτικό. Σήμερα που μας περιπαίζουν με την υγεία και την παιδεία. Σήμερα κάποιοι άλλοι έχουν το δικό τους μοναδικό χαβά την «Κυριακάτικη εκδρομή» τους.

Υ.Γ. Πηγή των πληροφοριών μου «Τα παιδιά της Νιόβης» του Τάσου Αθανασιάδη!


Βασίλης ΛΙΟΓΚΑΡΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ