ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 6 Μάη 1999
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΚΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΛΟ
Ξηλώνουν τους Λέοντες

Οι λέοντες της Δήλου με 8 μποφόρ χάνουν 2 γραμμάρια της επιφάνειάς τους ανά ώρα, σύμφωνα με τις μετρήσεις του Κέντρου Λίθου. "Από πότε όμως και με τι συχνότητα;" ρωτάει και αναρωτιέται ταυτόχρονα ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων, Δημοσθένης Ζιρώ,συμπληρώνοντας: "Λογικά θα έπρεπε να είχαμε χάσει τα λιοντάρια πριν την Αλωση της Πόλης, περίπου το 1444!".

Οπως και να 'χει, ο άνεμος δρα διαβρωτικά. Αρα θα μεταφερθούν στο Μουσείο, αποφάνθηκε η Επιτροπή Δήλου πριν ένα χρόνο περίπου και συμφώνησε το ΚΑΣ, αλλά το θέμα επανήλθε προχτές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.Για να πάνε πού; Απορία όλων και της αρμόδιας Εφορείας. Αν στεγαστούν στην αίθουσα του Διαδούμενου, τα πέντε, διότι από τα άλλα τρία υπάρχουν μόνο υπολείμματα, θα στοιβαχτούν σε απόσταση ενός μέτρου ανάμεσά τους, ενημερώνει η προϊσταμένη της Εφορείας, κα Μαρθάρη.

Προέχει η προστασία από την έκθεση, αντιτείνουν κάποιοι. Ποια ακριβώς προστασία, αναρωτιέται ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων (ΔΣΑ), Νίκος Μίνως: "Με τη μεταφορά επιτυγχάνεται προστασία μόνο από τον άνεμο. Το Μουσείο δε διαθέτει ιδανικές συνθήκες ώστε να εξασφαλίζεται η πλήρης προστασία των ευαίσθητων αγαλμάτων.Εξάλλου, η στέγαση εν είδει αποθήκευσης υποβαθμίζει τα γλυπτά ως εκθέματα". Οσο για το τοπίο, "αλλοιώνεται εφόσον αφαιρείται το τοπόσημο της Δήλου. Κι αν πρόκειται να τοποθετηθούν αντίγραφα, τουλάχιστον να μην είναι αντίγραφα του ενός. Ομως, αν τα αντίγραφα είναι η λύση για να αποκατασταθεί η εικόνα του τοπίου, τότε γιατί δεν εξετάζεται το ενδεχόμενο προσωρινού στεγάστρου προστασίας αντί της μεταφοράς;".

Αυτό όχι μόνο δεν εξετάστηκε αλλά επί τόσα χρόνια τα λιοντάρια έμεναν εκτεθειμένα χωρίς μία προσωρινή προστατευτική κατασκευή για να μην προσβληθεί το τοπίο. Και ξαφνικά ξηλώνονται!

Οσο για τα αντίγραφα, το ΚΑΣ στην πρώτη συνεδρίαση προσπέρασε ασχολίαστη την πρόταση για πανομοιότυπα λιοντάρια, αλλά στην προχτεσινή ανησύχησε στην εικόνα "κλωνοποιημένων λιονταριών", όπως είπε ο γενικός διευθυντής Αναστήλωσης, Ιορδάνης Δημακόπουλος,αφού θα πλαστογραφούν στην υπάρχουσα κατάσταση. Το χειρότερο όμως είναι ότι ακόμα τουλάχιστον δεν υπάρχουν εγγυήσεις ότι κατά τη λήψη εκμαγείων δε θα υπάρξουν απώλειες στα γλυπτά. Η πρόταση της ΔΣΑ για αντίγραφα με παντογράφο θεωρήθηκε δαπανηρή.Στο μεταξύ, προέκυψε άλλο θέμα: Πώς θα ληφθούν εκμαγεία όταν οι λέοντες θα απέχουν μόλις ένα μέτρο;!

Τα παραπάνω διεμείφθησαν προχτές στο ΚΑΣ και όπως αποδείχτηκε είχαν απασχολήσει και τις συνεδριάσεις της Επιτροπής Δήλου, αλλά κατά έναν περίεργο τρόπο δεν υπαναχωρούσε της μεταφοράς. Οπως δεν υπαναχώρησε και το ΚΑΣ ακόμα και όταν έφτασε το κρίσιμο ερώτημα "πού θα πάνε τα γλυπτά;". Πλην της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων και του καθηγητή Νίκου Ζία που απείχαν της ψηφοφορίας.

Το πιο περίεργο είναι ότι το θέμα δεν επανήλθε στο ΚΑΣ τυχαία, αλλά με απόφαση του προηγούμενου γενικού γραμματέα, προκειμένου να συζητηθεί η τεχνική έκθεση του πολιτικού μηχανικού Κώστα Ζάμπα, αφού όμως πρώτα είχε στηθεί η εγκατάσταση, όπου στα πρώτα χιλιοστά της δοκιμαστικής μετακίνησης κατέπιπταν κομμάτια μαρμάρου.

Ετσι, για δεύτερη φορά το ΚΑΣ εμμένει στη μεταφορά και αφήνει αναπάντητα τα παραπάνω θέματα να λυθούν από την Επιτροπή. Δικαίως η προϊσταμένη της ΚΑ ΕΠΚΑ αναρωτιέται: "Για άλλα θέματα γίνονται συνέδρια και ζητούνται γνώμες ειδικών, γιατί όχι και για τους λέοντες της Δήλου;".

Εκ βαθέων ... μπροστά στο θάνατο

Μια ουσιαστική εκδήλωση τιμής και μνήμης της αλησμόνητης Αλίκης Βουγιουκλάκη από πνευματικούς ανθρώπους και καλλιτέχνες ήταν η χτεσινή παρουσίαση, από τις εκδόσεις Καστανιώτη,του βιβλίου του Στέλιου Πουλάκη "Αλίκη - Εξομολογήσεις εκ βαθέων λίγο πριν φύγει",στην κατάμεστη αίθουσα της "Στοάς του Βιβλίου". Πρόκειται για ένα βιβλίο που "φωτίζει" την ανθρώπινη διάσταση της Α. Βουγιουκλάκη, διάσταση που, λόγω της δουλιάς της, "μυθοποιήθηκε", αλλοιώθηκε, ακόμα και κατηγορήθηκε επιπόλαια, με κριτήριο στιγμιαία επιφαινόμενα και "παραμύθια" που "έπλαθαν" ορισμένα ΜΜΕ για να "πουλούν".

Ο συγγραφέας, που γνώριζε την ηθοποιό από το 1958, ζώντας κοντά της, στο Ιατρικό Κέντρο, το τελευταίο μαρτυρικό στάδιο της αρρώστιας της, ζώντας τη λεβεντιά και την αξιοπρέπειά της απέναντι στο θάνατο, άκουσε τους απολογισμούς και τις εξομολογήσεις της. "Γνώρισε" βαθύτερα κάποιες ανθρώπινες πτυχές της και τις κατέγραψε, "έντιμα και τρυφερά", όπως είπε ο Κώστας Γεωργουσόπουλος,μιλώντας για το βιβλίο. Ο Κ. Γεωργουσόπουλος, που υπήρξε πολύ αυστηρός, κάποτε και σκληρός, κριτής της δουλιάς της, υπογράμμισε μερικές άγνωστες σε πολλούς αλήθειες. Οτι η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν η πρώτη από τους θεατρικούς εργοδότες που αναγνώρισε, σεβάστηκε και εφάρμοσε απαρέγκλιτα τα ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στο θέατρο και τηρούσε απολύτως τις συμφωνίες της. Οτι οι ηθοποιοί που δούλευαν μαζί της έπαιρναν τα λεφτά τους "σα να δούλευαν σε τράπεζα", όπως έλεγαν. Για τις ανθρώπινες και καλλιτεχνικές διαστάσεις της Α. Βουγιουκλάκη και για το βιβλίο μίλησαν χτες ο αδελφός της Τάκης Βουγιουκλάκης και οι Γιώργος Λεβεντογιάννης, Γιώργος Φαλτάιτς, Λάκης Μιχαηλίδης και ο συγγραφέας.

Καιρός είναι, λοιπόν, με αφορμή αυτό το βιβλίο και χωρίς φόβο και πάθος, να μαθευτούν κι άλλες λεβεντιές της. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη, πρόθυμα και αφανώς, βοηθούσε όποιον ομότεχνό της είχε ανάγκη. Και το κυριότερο, παρότι "θύμα" και εκείνη του εμφυλίου, κάθε άλλο παρά από αντικομμουνισμό διακατεχόταν. Ηταν εκείνη που μετά την εξορία τους στη Μακρόνησο συνεργάστηκε με τον Κατράκη και τον Καρούσο.Εκείνη, στην πρώτη, μετά τη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη, Μαραθώνια Πορεία Ειρήνης δέχτηκε να είναι στην πρώτη γραμμή.Εκείνη, πρώτη από όλους τους επώνυμους ηθοποιούς, έβαλε την υπογραφή της σε διακήρυξη του ΚΚΕ για να φύγουν οι βάσεις του ΝΑΤΟ από την Ελλάδα.Ηταν εκείνη, που δύο φορές με απερίφραστες δηλώσεις της καταδίκασε κυβερνητικές διώξεις κατά του "Ρ" και χωρίς να ζητά την παραμικρή "ανταπόδοση" της εφημερίδας μας και όποτε της ζητιόταν ενίσχυε οικονομικά το ΚΚΕ.

  • Σημειώνουμε ότι προχτές το βράδυ ο οίκος Καστανιώτη (Ζαλόγγου 11) έπεσε θύμα διαρρηκτών, οι οποίοι ψάχνοντας για χρήματα προκάλεσαν αρκετές καταστροφές.
Ζωγραφίζουν για την ειρήνη

Αφιερωμένη στην ειρήνη είναι η έκθεση που διοργανώνει το 53ο Γυμνάσιο και Λύκειο Αθηνών (Γράμμου 23, Σεπόλια). Η έκθεση εγκαινιάζεται την Παρασκευή (7.30μμ) και θα εκτεθούν έργα ζωγραφικής, κολάζ και φωτογραφίες. Περιλαμβάνει πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό (φωτογραφίες, σλάιτς, βίντεο) από τα τελευταία γεγονότα στη Νέα Γιουγκοσλαβία, ενώ τη βραδιά των εγκαινίων θα γίνει παρουσίαση - ανάλυση του έργου του Πικάσο "Γκουέρνικα" από μαθητές του τμήματος Αισθητικής Αγωγής. Παράλληλα με την έκθεση (διάρκεια μέχρι 30/5), συνεχίζεται από τους μαθητές η συγκέντρωση τροφίμων για τα θύματα του πολέμου. Θα παραδοθούν στην "Εταιρεία Ελληνο-Σερβικής Φιλίας" στο τέλος Μάη.

  • Την Κυριακή (4.30μμ) η "Ενωση Συλλόγων Γονέων" του Δήμου Αγ. Παρασκευής παρουσιάζει στην πλατεία Αγίας Παρασκευής τα έργα για την ειρήνη, που ζωγράφισαν οι μαθητές των Δημοτικών Σχολείων της περιοχής, σαν καλωσόρισμα των Μαραθωνοδρόμων της πορείας για την ειρήνη.
Μπαγκέτα με ιστορία

Ενας μεγάλος αρχιμουσικός, ο Οδυσσέας Δημητριάδης,ανεβαίνει σήμερα (8.30μμ) στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με πρόγραμμα πλημμυρισμένο από τη μουσική του Τσαϊκόφσκι. Η συναυλία, στην οποία θ' ακουστούν τα έργα "Ρωμαίος και Ιουλιέτα", Φαντασία για ορχήστρα σε σι ελάσσονα, η "Λίμνη των Κύκνων", Σουίτα, έργο 20 και η Συμφωνία αρ. 6 σε σι ελάσσονα (Παθητική), θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής.

Γεννημένος στο Βατούμ της Γεωργίας το 1908, ο Οδ. Δημητριάδης έχει στο ενεργητικό του μια ιδιαίτερα επιτυχημένη καλλιτεχνική διαδρομή, διευθύνοντας μεταξύ άλλων την Οπερα της Τυφλίδας, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Γεωργίας, την Ορχήστρα της Οπερας της Βιέννης, το Μπολσόι κ. ά. Αξέχαστη είναι η περιοδεία του με την Κρατική Ορχήστρα της ΕΣΣΔ σε ΗΠΑ, Καναδά, Μεξικό ('69) και η εμφάνισή του στο "Κάρνεγκι Χολ" με τον Ροστροπόβιτς.

  • Στο "Παλλάς" (Βουκουρεστίου 1), σήμερα (8.30μμ), το Σωματείο Γονέων Κηδεμόνων και Φίλων Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες "Ερμής" πραγματοποιεί συναυλία, τα έσοδα της οποίας θα διατεθούν για τους σκοπούς του σωματείου. Εργα Μπραμς, Σνίτκε και Προκόφιεφ θα ερμηνεύσουν οι Ευγενία Καρλαύτη (πιάνο) και Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί). Τιμή εισιτηρίου: 2.000 δρχ.
  • Σήμερα (9μμ), στην αίθουσα "Φ. Νάκας" (Ιπποκράτους 41) δίνει συναυλία το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής,με διεύθυνση Ιάκωβου Κονιτόπουλου και έργα των Χρ. Λιάτσου, Θαν. Ζλήκα, Βαγγ. Συμσίρη, Αθ. Ζέρβα, Ελ. Σκάρκου, Θαν. Κουμεντέρη.

Σχέδιο του Πικάσο για την Γκουέρνικα

Μαθητικοί αγώνες στην Πετρούπολη

Το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Πετρούπολης,στην προσπάθειά του να στηρίξει και να επιβραβεύσει τις προσπάθειες που γίνονται για την προαγωγή της θεατρικής παιδείας, διοργανώνει τους ετήσιους Μαθητικούς Θεατρικούς Αγώνες με τη συμμετοχή σχολείων της πόλης. Οι Μαθητικοί Θεατρικοί Αγώνες θα γίνουν τέλος Μάη - αρχές Ιουνίου στο μικρό Θέατρο Πέτρας.

Σημειώνουμε, επίσης, ότι από την 1η του Απρίλη, στον δεύτερο όροφο του Πνευματικού Κέντρου (Αθανασίου Διάκου και Μπουμπουλίνας), στεγάζεται η Δημοτική Βιβλιοθήκη Πετρούπολης,η οποία λειτουργεί καθημερινά 8.30 π.μ. -1.30 μ.μ. και κάθε Δευτέρα και Τετάρτη 5-8 μ.μ. (τηλ. 5025.250).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ