ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πολιτιστική συνεργασία Ελλάδας - Κύπρου

Τη συγκρότηση ενιαίας πολιτιστικής ζώνης μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου αποφάσισαν τα αντίστοιχα υπουργεία Πολιτισμού των δύο χωρών στη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης του Θ. Πάγκαλου στην Κύπρο. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο μορφωτικό πρόγραμμα μεταξύ των δύο χωρών, το οποίο λήγει φέτος, ενώ επίκειται η ανανέωσή του μέχρι το 2003.

Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνονται πολιτιστικές ανταλλαγές και συνεργασίες σε μια σειρά τομείς, μεταξύ αυτών και του βιβλίου. Ωστόσο, στο σχετικό μνημόνιο, οι δύο υπουργοί απλώς «διαπιστώνουν» το μείζον πρόβλημα που προέκυψε με τις υπέρογκες αυξήσεις των ταχυδρομικών τελών στην αποστολή βιβλίων από την Ελλάδα στην Κύπρο. Αυξήσεις που βέβαια επιβλήθηκαν από τα ΕΛΤΑ, ωστόσο οι ευθύνες είναι πολιτικές και πέφτουν στο ελληνικό υπουργείο Μεταφορών. Οι δύο πλευρές ανακοίνωσαν πως θα αναλάβουν σχετικές πρωτοβουλίες άρσης του αδιεξόδου, πλην όμως δεν μπήκαν σε περισσότερες λεπτομέρειες.

Επίσης αποφασίστηκε η διεύρυνση της αρχαιολογικής συνεργασίας, με μια σειρά πρωτοβουλιών στις οποίες περιλαμβάνονται νέες ανασκαφές του ΥΠΠΟ στην Κύπρο, διοργάνωση εκθέσεων και μουσειολογική συνεργασία. Τέλος, οι δύο πλευρές αποφάσισαν την ίδρυση Κοινού Ταμείου Κινηματογραφικών Συμπαραγωγών, που θα ισχύσει καταρχήν την επόμενη πενταετία αλλά θα έχει τη δυνατότητα παράτασης. Το ταμείο θα συγχρηματοδοτείται με 100 εκατομμύρια δραχμές που θα καταβάλει κάθε πλευρά κατ' έτος και από ελληνικής πλευράς, φορέας λειτουργίας του ταμείου θα είναι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.


Περί μουσικής και πολιτικής

Εργα Σοστακόβιτς, Αμπαζή και Βάιλ θα παρουσιάσει ο Ορχήστρα των Χρωμάτων σε δύο συναυλίες, με μαέστρο τον Μίλτο Λογιάδη
Εργα Σοστακόβιτς, Αμπαζή και Βάιλ θα παρουσιάσει ο Ορχήστρα των Χρωμάτων σε δύο συναυλίες, με μαέστρο τον Μίλτο Λογιάδη
Εναν κύκλο εκδηλώσεων με γενικό τίτλο «Μουσική και Πολιτική» διοργανώνει η Ορχήστρα των Χρωμάτων, αποσκοπώντας κυρίως στην ευαισθητοποίηση και αφύπνιση του κοινού. «Ο εφησυχασμός μας», ανέφερε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ορχήστρας, Γιώργος Κουρουπός, παρουσιάζοντας τις εκδηλώσεις, «μόλις μια γενιά μετά τη δικτατορία, αλλά και ενόσω δίπλα μας ο εθνικισμός, ο ρατσισμός, ο αυταρχισμός διαμορφώνουν μια εκρηκτική πραγματικότητα που μας απειλεί άμεσα, είναι εντελώς ανεπίτρεπτος».

Αύριο (7.30 μ.μ.), στο αμφιθέατρο του Γαλλικού Ινστιτούτου (Σίνα 31), η ορχήστρα προσκαλεί σε δημόσια συζήτηση με θέμα «Μουσική και Πολιτική». Θα μιλήσουν: Ο ιστορικός Τέχνης - επιμελητής της Εθνικής Πινακοθήκης Ανδρέας Ιωαννίδης με θέμα «Ολοκληρωτισμός στην Τέχνη», η δρ. Μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου Αναστασία Σιώψη με θέμα «Ζητήματα ιδεολογίας στο έργο, στην κριτική και την υποδοχή της μουσικής στη Γερμανία του Τρίτου Ράιχ», ο συνθέτης Θωμάς Σλιώμης με θέμα «Ιδεολογία, πολιτική και μουσική στη σύγχρονη Ελλάδα (1950-1980)» και ο καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου Χάρης Ξανθουδάκης με θέμα «Μουσική και σοβιετική πολιτική στη μετεπαναστατική Ρωσία».

Το σημαντικότερο μουσικό έργο με θέμα το Ολοκαύτωμα, η «Συμφωνία αρ. 13» (γνωστή ως «Μπάμπι Γιαρ») του Σοβιετικού συνθέτη Ντμίτρι Σοστακόβιτς, θα παρουσιαστεί από την Ορχήστρα στις 16 του Οκτώβρη στο Μέγαρο Μουσικής, με συμμετοχή του σολίστ Σεργκέι Αλεξάσκιν και της Κρατικής Ακαδημαϊκής Χορωδίας της Αγ. Πετρούπολης. Θ' ακολουθήσει συναυλία της ορχήστρας, στις 24/10, στο Θέατρο «Χώρα», στη διάρκεια της οποίας θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρώτη το έργο του Θοδωρή Αμπαζή «Περίπατος στον Αδη» (παραγγελία της ορχήστρας στον συνθέτη), σε κείμενο Αλέξη Σταμάτη, με σολίστ τη σοπράνο Βασιλική Καράγιαννη και «Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα» του Κουρτ Βάιλ, σε κείμενο Μπέρτολτ Μπρεχτ, με σολίστ τους Αν. Παρλαπάνου, Ν. Καπέτα, Κ. Ρασιδάκη, Γ. Φίνα, Τ. Φίνα. Τις συναυλίες θα διευθύνει ο Μίλτος Λογιάδης.


Ταινίες της ψυχής από το ΕΚΘ

«Ο κόσμος τους, οι "φιλανθρωπίες", το modeling, το clubbinng. Ο κόσμος μας, ο εναλλακτικός πολιτισμός». Κάτω από αυτό το γενικό, όσο και χαρακτηριστικό τίτλο, η Λέσχη Κινηματογράφου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης εντάσσει το πρόγραμμα του νέου της αφιερώματος, που αρχίζει στα τέλη του Οκτώβρη και ολοκληρώνεται στα μέσα του Δεκέμβρη.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει προβολές ταινιών που αποτελούν την πολιτιστική έκφανση της κουλτούρας της εναντίωσης και της καταγγελίας που αναδείχτηκε σε παλαιότερες δεκαετίες, στη βάση της κυρίαρχης κουλτούρας του συστήματος, ανεξάρτητα από την επιτυχία των αντίστοιχων πολιτικών στόχων και την κατάληξη των ανάλογων κινημάτων. Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνει και η Λέσχη, «η αυγή της νέας χιλιετίας βρίσκει τους πολίτες του "Παγκόσμιου Χωριού" στο κατώφλι της απομόνωσης και της αλλοτρίωσης, στρουθοκαμηλίζοντας στα προβλήματα που δε θα λυθούν με την καταστολή τους, αλλά μόνο όταν αποφασίσουμε να ασχοληθούμε πραγματικά μαζί τους. Η σύνδεση του μηνύματος των ταινιών με το σήμερα θα γίνει από εκπροσώπους κοινωνικών, μη κυβερνητικών οργανώσεων που θα τις προλογίζουν και οι οποίες δραστηριοποιούνται στους χώρους του κινήματος της ειρήνης, του αντιρατσισμού και της υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Ο Οκτώβρης περιλαμβάνει δύο προβολές. Στις 24/10 θα προβληθεί η ταινία «Μπλουζ με σφιγμένα δόντια» του Ροβήρου Μανθούλη, στην οποία εμφανίζονται οι Μπι Μπι Κινγκ, Σόνι Τέρι, Μπάντι Γκάι. Προλογίζει εκπρόσωπος της Διεθνούς Αμνηστίας. Στις 31/10 θα προβληθεί η ταινία «Μόντερεϊ Ποπ» Του Ντον Αλαν Πενεμπέικερ, όπου εμφανίζονται οι Τζάνις Τζόπλιν, Τζίμι Χέντριξ, The Who, Τζέφερσον Εϊρπλεϊν Προλογίζει εκπρόσωπος της «Εθελοντικής Εργασίας Θεσσαλονίκης». Στις 7/11 η ταινία του Στέφεν Πολ «Ρέγγε με το ρυθμό του Παραδείσου». Στις 14/11 η ταινία του Νίκου Ζερβού «Ο δράκουλας των Εξαρχείων» και βίντεο με τη «Νίκη της αντικαπιταλιστικής διαδήλωσης στην Πράγα». Στις 21/11 «Οι τσιγγάνοι πεθαίνουν από αγάπη» του Εμίλ Λοτιάνου. Στις 28/11 «Ο ασυμβίβαστος» του Ανδρέα Θωμόπουλου. Στις 5/12 η ταινία του Κρίστελ Μπούσμαν «Και πεθαμένος είσαι σπουδαίος». Στις 12/12 «Ρόλινγκ Στόουνς- επιστροφή» του Χαλ Ασμπι. Στις 19/12 το «Radion on» του Κρίστοφερ Πέτιτ.


Νέες αυλαίες
  • Το «Νέο Ελληνικό Θέατρο» του Γιώργου Αρμένη, επαναλαμβάνει από αύριο το έργο «Αχ! Αυτά τα φαντάσματα» του Εντουάρντο Ντε Φίλιπο, σε σκηνοθεσία Γιώργου Αρμένη, μετάφραση Νίκου Αναστασόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Δαμιανού Ζαρίφη, σύνθεση ήχων Δημήτρη Ιατρόπουλου, επιμέλεια κίνησης Βάλιας Παπαχρήστου. Παίζουν: Γιώργος Αρμένης, Νίκος Μπουσδούκος, Μελίνα Βαμβακά, Κώστας Μπάρας, Τζένη Σκαρλάτου, Χρήστος Τσίρτσης, Βασίλης Χαλακατεβάκης. Ο Ντον Πασκουάλε νοικιάζει, με την όμορφη γυναίκα του Μαρία, ένα «στοιχειωμένο» σπίτι της Νάπολης και ξαφνικά η ζωή του αλλάζει. Τα δωμάτια γεμίζουν με καινούρια έπιπλα, το ψυγείο γεμίζει, οι τσέπες του το ίδιο και όλα αυτά χάρη στο «φάντασμα» του σπιτιού, που δεν είναι άλλος από τον πλούσιο εραστή της Μαρίας.
  • Πρεμιέρα, αύριο, και στο «Αλάμπρα» με το έργο «Τα παιδιά ενός κατώτερου Θεού» του Μ. Μέντοφ, σε μετάφραση - σκηνοθεσία Γιάννη Βούρου, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα και μουσική επιμέλεια Ιάκωβου Δρόσου. Παίζουν: Γιάννης Βούρος, Πέγκυ Τρικαλιώτη, Τιτίκα Βλαχοπούλου, Θόδωρος Εξαρχος, Λουκία Στεργίου, Ναταλία Μίγδου,Αρης Πρωτόπαπας. Το έργο έχει διαγράψει διεθνή, αξιόλογη κινηματογραφική και θεατρική διαδρομή. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του '80 με την Ελλη Λαμπέτη και τον Λευτέρη Βογιατζή.

«Αχ! Αυτά τα φαντάσματα» από αύριο, στο «Νέο Ελληνικό Θέατρο»
«Αχ! Αυτά τα φαντάσματα» από αύριο, στο «Νέο Ελληνικό Θέατρο»
Πρεμιέρα, σήμερα, στο θέατρο «Αθηνών», με το έργο «Πτεροδάχτυλοι» του Αμερικανού Νίκι Σίλβερ, σε σκηνοθεσία Βαρβάρας Μαυρομάτη. Η μετάφραση είναι του Λεωνίδα Καρατζά, τα σκηνικά - κοστούμια του Γιώργου Σουγλίδη, η μουσική του Κωνσταντίνου Βήτα. Πρόκειται για έργο κωμικό και σοκαριστικό για τον αλκοολισμό, την ομοφυλοφιλία, την απώλεια μνήμης, την άρνηση ενοχής. Παίζουν: Μίνα Αδαμάκη, Αρης Λεμπεσόπουλος, Αλκης Παναγιωτίδης, Δημήτρης Αλεξανδρής, Αγγελική Δημητρακοπούλου.


Ελληνο-νορβηγική ενάλια έρευνα

Αμφορείς -ευρήματα της ελληνο-νορβηγικής ενάλιας έρευνας
Αμφορείς -ευρήματα της ελληνο-νορβηγικής ενάλιας έρευνας
Η αποκάλυψη ενός βυζαντινού ναυαγίου, δύο ρωμαϊκών και ενός της υστεροκλασικής εποχής, είναι το μέχρι τώρα αποτέλεσμα της Ελληνονορβηγικής συνεργασίας στην υποβρύχια έρευνα που εντάσσεται στο τριετές πρόγραμμα (2000-2002) συνεργασίας της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων με το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Τροντχάιμ της Νορβηγίας και το Νορβηγικό Ινστιτούτο Αθηνών, το οποίο παρουσιάστηκε χτες σε συνέντευξη Τύπου από τη γγ του ΥΠΠΟ Λίνα Μενδώνη, το Νορβηγό Πρέσβη Βέσελ Χεγκ και εκπροσώπους των εμπλεκομένων φορέων.

Στόχος του προγράμματος είναι η πλήρης χαρτογράφηση των ενάλιων αρχαιοτήτων, για τη συγκρότηση μιας βάσης δεδομένων της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, με χρήση - αβλαβούς για τα αρχαία - προηγμένης υποβρύχιας τεχνολογίας για τις ανάγκες της αρχαιολογικής έρευνας. Αυτή η τεχνολογία, βέβαια, ανήκει στους Νορβηγούς, ενώ η ελληνική πλευρά συμμετέχει με την αρχαιολογική της πείρα. Η δε χρηματοδότηση είναι κοινή από τους συμβαλλόμενους φορείς.

Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται στις έρευνες είναι κυρίως ηχοβολιστικά μηχανήματα πλευρικής σάρωσης («σόναρ») και υποβρύχιο τηλεκατευθυνόμενο όχημα με κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης. Αυτό θα είναι και το όφελος των Νορβηγών από αυτή τη συνεργασία, αφού θα δοκιμάσουν την τεχνολογία τους σε νέα γεωγραφικά και κλιματολογικά δεδομένα και σε νέο αντικείμενο έρευνας. Προς το παρόν δεν έχει γίνει καμία ανασκαφική ενέργεια πλην της δειγματοληπτικής ανέλκυσης ευρημάτων. Η περιοχή έρευνας είναι στο θαλάσσιο χώρο ανάμεσα στα ακρωτήρια Αθέρας Κεφαλλονιάς, Δουκάτου Λευκάδας, Καμηλαύκα,Σκρόφα Νομού Αιτωλοακαρνανίας και Μακριά Πούντα Κεφαλονιάς.

Το Σεπτέμβρη του 1999 ξεκίνησε προκαταρκτική έρευνα στις Β. Σποράδες, σε γνωστές αρχαιολογικές θέσεις ναυαγίων, η οποία ωστόσο κατέληξε στην εύρεση άγνωστου βυζαντινού ναυαγίου του 12ου αιώνα.

Να σημειωθεί ότι η Εφορεία συνεργάζεται στην ενάλια αρχαιολογική έρευνα και με το Ελληνικό Κέντρο θαλασσίων Ερευνών. Οι συνεργασίες αυτές των αρχαιολογικών υπηρεσιών του ΥΠΠΟ επιταχύνουν κατά πολύ τη δουλιά των αρχαιολόγων, αφού με συμβατικά μέσα ενάλιας έρευνας δε θα μπορούσε να γίνει καν λόγος για δημιουργία βάσης δεδομένων. Παράλληλα, αναδεικνύει και την απαράδεκτη κατάσταση λόγω της έλλειψης ανάλογης τεχνολογίας στην Ελλάδα, της οποίας ο υποβρύχιος αρχαιολογικός πλούτος συναγωνίζεται τον επιφανειακό της.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ