ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Από τον Ντοβζένκο στον Φελίνι

«Η γη» του Ντοβζένκο
«Η γη» του Ντοβζένκο
Στους Ελληνες δημιουργούς της δεκαετίας του '80, το νέο ρώσικο κινηματογράφο και τον Φεντερίκο Φελίνι είναι αφιερωμένο το πρόγραμμα προβολών της «Ταινιοθήκης της Ελλάδος» σε συνεργασία με το «Filmcenter 2000» στον κινηματογράφο «Τριανόν», που ξεκινά στις 15/12 - 21/12 με τρεις καθημερινές προβολές από τις 7 μμ. Το πρόγραμμα έχει ως εξής:

«Τα παιδιά της Χελιδόνας» του Κώστα Βρεττάκου, «Μολώχ» του Αλεξάντρ Σοκούροβ, «Λευκός Σεΐχης» του Φελίνι (15/12), «Αγάπη» του Βαλέρι Τοντορόφσκι, «Πάνω από τα σκοτεινά νερά» του Ντιμίτρι Μέσκιεβ (16/12, παρουσία των σκηνοθετών), «Ρεβάνς» του Νίκου Βεργίτση, «Κάτια Ισμαΐλοβα» του Β. Τοντορόφσκι, «Γλυκιά ζωή» του Φελίνι (17/12), «Ξαφνικός έρωτας» του Γ. Τσεμπερόπουλου, «Αμερικάνκα» του Ντ. Μέσκιεβ, «Οι νύχτες της Καμπίρια» του Φελίνι (18/12), «Οι απέναντι» του Γ. Πανουσόπουλου, «Η χώρα των κωφών» του Β. Τοντορόφσκι, «Ιουλιέτα των πνευμάτων» του Φελίνι (19/12), «Αρπα κόλλα» του Ν. Περάκη, «Κυνικοί» του Ντ. Μέσκιεβ, «Αμαρκορντ» του Φελίνι (20/12), «Μελόδραμα» του Ν. Παναγιωτόπουλου, «Il Bidone» του Φελίνι, «Καζανόβας» του Φελίνι (21/12).

Ο ρώσικος όμως - ή για την ακρίβεια, στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο σοβιετικός - κινηματογράφος έχει την τιμητική του και στο πλαίσιο του νέου θεσμού του «Filmcenter 2000» με τίτλο «Κινηματογραφική Λέσχη του "α"» με μεσημεριάτικες, κυριακάτικες προβολές στον «Απόλλων». Στις 17/12, στις 12 το μεσημέρι θα προβληθεί το βωβό αριστούργημα του παγκόσμιου κινηματογράφου «Η γη» του μεγάλου Σοβιετικού σκηνοθέτη, Αλεξάντρ Ντοβζένκο. Η ταινία γυρίστηκε το 1930 και αποτελεί την τελευταία βωβή ταινία του σοβιετικού κινηματογράφου, ενώ συγκαταλέγεται στις 10 μεγαλύτερες όλων των εποχών. Η ταινία διηγείται τις προσπάθειες των κουλάκων μιας κοινότητας στην Ουκρανία να σαμποτάρουν την αγορά ενός τρακτέρ από το κολχόζ, αποφασίζοντας να φτάσουν ακόμη και στο φόνο.

«Νύχτες της Καμπίρια» του Φελίνι
«Νύχτες της Καμπίρια» του Φελίνι
Παραδοσιακές τεχνικές κεραμικής

Για χιλιάδες χρόνια, οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν τον πηλό για να φτιάξουν αντικείμενα στην καθημερινή τους ζωή. Χώμα και νερό, ήλιος και φωτιά, οι βασικές συνιστώσες της φύσης έγιναν τα βασικά συστατικά της κεραμικής. Σήμερα, οι ανάγκες και τα μέσα έχουν αλλάξει. Ωστόσο, στην Ελλάδα και σε πολλές άλλες χώρες, υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που δουλεύουν τον πηλό με τον ίδιο τρόπο όπως παλιά. Και η ομοιότητα των τεχνικών που εφαρμόζουν αποδεικνύει ότι τη γλώσσα του πηλού μιλά με τον ίδιο τρόπο όλη η ανθρωπότητα.

Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του, το Κέντρο Μελέτης Νεότερης Κεραμικής, ξεκίνησε κύκλο προβολών (Δεκέμβριος 2000 - Φεβρουάριος 2001) οχτώ ταινιών ντοκιμαντέρ με θέμα παραδοσιακές τεχνικές κατασκευής κεραμικών, που είτε έχουν πλέον χαθεί, είτε τείνουν να εξαφανιστούν.

Η ταινία που θα προβληθεί στις 13/12 (6.30 μ.μ.) έχει τίτλο «Μια αγγειοπλάστης από το Λόμπι (Δ. Αφρική) διηγείται την ιστορία της», είναι γερμανικής παραγωγής και έχει διάρκεια 55 λεπτά. Παρουσιάζονται οι πρωτόγονες τεχνικές κατασκευής κεραμικών χωρίς τροχό, η εξόρυξη και η επεξεργασία του πηλού, η όπτηση σε ανοιχτή φωτιά και η μεταφορά και πώληση των κεραμικών σε παζάρια. Ακόμη, θα προβληθεί η ταινία «Τζάρες: Τα χειροποίητα αγγεία του Μεσσηνιακού κόλπου», παραγωγής του Κ.Μ.Ν.Κ. Είσοδος ελεύθερη. Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 3318.491-5.

«Πειραϊκό Ορόσημο»

Κυκλοφορεί το 3ο τεύχος της τριμηνιαίας έκδοσης του συλλόγου Φίλων του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά, με τίτλο «Πειραϊκό Ορόσημο». Το τεύχος είναι αφιερωμένο στην παρέμβαση του συλλόγου για την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας και του Πειραιά, ενώ περιέχει αρχαιολογικά νέα του Πειραιά, φιλολογικά θέματα κ.ά.

Αξίζει να σημειωθεί, πως η έρευνα, διάσωση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων στον Πειραιά είναι ακόμη δυσμενέστερη από αυτή της Αθήνας, αφού μόλις στο τέλος της δεκαετίας του '50, με την αποκάλυψη των χάλκινων θεών άρχισε να εμφανίζεται η αρχαία ιστορία του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Στο τεύχος αναφέρονται όλα τα πρόσφατα βήματα της προσπάθειας για την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων της πόλης και δημοσιεύεται η επιστολή του Συλλόγου προς τον πρωθυπουργό και συναρμόδιους υπουργούς με αυτό το θέμα.

«Τέχνη» του... υπογαστρίου

Ημια - η Αννα - κάνει τα πλήθη να παραληρούν, επιδιδόμενη σ' ένα χορό της κοιλιάς, εκπληκτικής οφθαλμολογικής απόλαυσης και αφροδισιακής παρόρμησης, με «τέχνη» και τεχνική που θα ζήλευε ακόμα και η πιο «επαγγελματίας» χανούμισσα της Σαουδικής Αραβίας. Η άλλη - η Δέσποινα - εμφανιζόμενη ημίγυμνη και σπινθηροβόλος να πετά μέσα στους καπνούς, όπως οι άγγελοι στα νέφη, ανεβάζει στα ύψη το ερωτικό λίμπιντο των θαμώνων του μαγαζιού. Ο τρίτος - ο Σάκης - προκαλεί παράκρουση στους θαυμαστές αμφοτέρων των φύλων, όταν, ερχόμενος με αλεξίπτωτο από ψηλά, προσγειώνεται κάνοντας ελαφρά πηδηματάκια στο έδαφος, όπως ο Νιλ Αρμστρονγκ στη Σελήνη.

***

Και οι τρεις είναι «αοιδοί» της νύχτας, από τα πρώτα ονόματα της πίστας. Το γεγονός ότι στην περιγραφή που κάναμε δεν αναφερθήκαμε στο ποιόν της φωνής τους, στη μελωδία της μουσικής και στο περιεχόμενο των στίχων, δεν αποτελεί εσκεμμένη παράλειψή μας. Πρώτον διότι η μουσική και οι στίχοι δεν ακούγονται - μόνο γρατσουνίσματα μουσικών οργάνων και έξαλλες φωνητικές κορόνες, που χάνονται στις κραυγές των θαυμαστών - και δεύτερον γιατί η ατμόσφαιρα που δημιουργείται παραπέμπει σ' ένα ερεθιστικό «σόου», με τους άδοντες να επιχειρούν περισσότερο να διεγείρουν τον αμφιβληστροειδή των ματιών και λιγότερο να ικανοποιήσουν το τύμπανο των αυτιών.

***

Προς τι η αναφορά σε οικονομικώς πανάκριβα, αλλά καλλιτεχνικώς πάμφθηνα «σόου» αοιδών της νύχτας; Οχι τόσο σαν καταγγελία μιας «εντυπωσιακής» ευτέλειας, όσο σαν έκφραση της εσωτερικής ανάγκης ν' απολαμβάνεις την ομορφιά της τέχνης ως ερέθισμα στο μυαλό και στην ψυχή σου κι όχι σαν απόμακρο άγγιγμα στ' απόκρυφα του σώματός σου. Αλλά και για να καταδειχτεί η ευθύνη των ΜΜΕ που διαφημίζουν - ενίοτε και μέσω των δελτίων ειδήσεων - τέτοιου είδους θεάματα, εμφανίζοντάς τα, μάλιστα, σαν καλλιτεχνικά. «Φωνή βοώντος εν τη ερήμω»; Σύμφωνοι. Πλην όμως προτιμότερη από τη «σιωπή των αμνών», όταν ακούγονται οι στριγγλιές των «χασάπηδων»....


Π. Ρ.

Νησιώτικο σεργιάνι

Τη δεκαετία του '70 ξεκίνησε την καριέρα του σαν τραγουδιστής ο Βαγγέλης Ράλλιος, συμμετέχοντας σε μοντέρνα συγκροτήματα της εποχής. Στη συνέχεια πορεύτηκε στους δρόμους του λαϊκού και έντεχνου τραγουδιού, ερμηνεύοντας κομμάτια γνωστών δημιουργών, σε επανάληψη, αλλά και νέων. Η στροφή του στο νησιώτικο τραγούδι, για το οποίο τρέφει μεγάλη αγάπη, είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός CD με τραγούδια αυτού του είδους και με δυο ρεμπέτικα κομμάτια. «Ελλάς για σένα τραγουδώ», είναι ο τίτλος του δίσκου - σεργιάνι στα αιγαιοπελαγίτικα ηχοχρώματα.

Χορωδιακό Φεστιβάλ

«Μια προσπάθεια ξεπεράσματος της μονοφωνικής έκφρασης του Ελληνα. Μια προσπάθεια συλλογικής έκφρασης, που συνεχίζεται στον τόπο μας με την προοπτική να καθιερωθεί ως θεσμός για την πολιτιστική αναβάθμιση της πόλης μας».

Τα παραπάνω σημειώνει ο δήμαρχος Περάματος Γ. Πατσιλινάκος, αναφερόμενος στο «3ο Χορωδιακό Φεστιβάλ Περάματος», που πραγματοποιείται το Σάββατο (16/12), στις 7μμ, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 1ου και 3ου Γυμνασίου. Στο Φεστιβάλ θα συμμετάσχουν πολυφωνικά συγκροτήματα σε έργα μεγάλων συνθετών, από τη Θήβα, το Αργος και τα Μέγαρα, καθώς και η Δημοτική Χορωδία Περάματος. Καλλιτεχνικός διευθυντής: Μιχάλης Κοκκίνης. Στο πιάνο ο Νίκος Γάλλος.

«Μαύρη» σάτιρα

«Κυνηγώντας Κατσαρίδες». Μια μαύρη θεατρική σάτιρα του Γιάνους Γκλοβάσκι, που καταδεικνύει έντονα το μεταναστευτικό πρόβλημα με μια αιχμηρή διαχρονική ματιά. Η πανελλήνια πρώτη παρουσίαση του έργου θα γίνει το επόμενο Σάββατο 16 Δεκέμβρη στο Δημοτικό Θέατρο Νεάπολης Θεσσαλονίκης. Το έργο ανεβαίνει σε συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας και του Δήμου Νεάπολης.

Πρόκειται για ένα έργο που βαδίζει έντονα πάνω στην κόψη του ξυραφιού, ισορροπώντας ανάμεσα στην ψυχή και το κατεστημένο. Ανεβαίνει σε μετάφραση - σκηνοθεσία Γ. Κιουρτσίδη. Παίζουν οι ηθοποιοί: Ρ. Χατζηπετρή, Μ. Αλβανού, Σ. Τρίπκος, Κ. Ιτσιος, Κ. Χαλκιάς, Β. Κανάκη, Φ. Ζήκος και Ρ. Παντελίδου.(Εισιτήρια διατίθενται στο ταμείο του ΚΘΒΕ και στο Δημοτικό Θέατρο Νεάπολης).

Διάλεξη με θέμα «Οι Ελληνες του Πόντου, διασπορά, ταυτότητα, εδάφη», με ομιλητές τον Βλάση Αγτσίδη και Mισέλ Μπρυνό, διοργανώνει το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών σήμερα (7.30 μ.μ.). Στις 14/12 θα μιλήσει ο καθηγητής Ντενί Κοχλέ με θέμα «Γιώργος Σεφέρης: Μια άποψη για την Ελλάδα».

Εμφαση στους κινδύνους που δημιουργεί η πρόοδος της τεχνολογίας και βιολογίας δίνει η «Δελφική εταιρεία» με τις επιστημονικές εκδηλώσεις στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών (Λεωφ. Β. Κων/νου 48). Τα θέματα των στρογγυλών τραπεζιών είναι: «Το φαινόμενο της ζωής» (14/12), «Κίνδυνοι και βιοηθικά προβλήματα από την πρόοδο στις φυσικές επιστήμες και την τεχνολογία» (25/1/01), «Η συνεχιζόμενη βιολογική επανάσταση και τα βιοηθικά προβλήματα που δημιουργεί» (22/2/01).

Διήμερο συμπόσιο με θέμα «Λογοτεχνία και μετανάστευση» διοργανώνει η Εταιρεία Συγγραφέων στις 14 και 15/12, 7 μμ, στο υπουργείο Εξωτερικών (Ακαδημίας 1).

Στην αίθουσα «Μιχαήλας Αβέρωφ» της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών (Ακαδημίας και Γενναδίου 8), εκτίθενται έως τις 15/12, (6μμ - 9μμ), δημιουργίες του ζωγράφου Χρήστου Ντάντα. Πρόκειται για εκατό περίπου έργα, ακουαρέλες και λάδια, με θέματα από τη Σάμο.

Στο εντευκτήριο του Συλλόγου Πατρέων Πρωτευούσης «Ο Πρωτόκλιτος Ανδρέας» (Σολωμού 54, 3ος όροφος), από 15-19 του Δεκέμβρη οργανώνεται έκθεση βιβλίου και κοσμήματος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ