Μια ευαίσθητη ταινία του Σταύρου Ιωάννου με τίτλο «Κλειστοί δρόμοι»
O τρόπος που μπορεί κάποιος να δει το κουρδικό ζήτημα είναι πολιτικός, κοινωνιολογικός ή ιστορικός. Στην περίπτωση του Σταύρου Ιωάννου η προσέγγιση είναι κυρίως ανθρώπινη και σε δεύτερο επίπεδο περνούν οι παραπάνω αναλύσεις. Μια ταινία που μπορούν να νιώσουν οι κατατρεγμένοι, όλοι οι πρόσφυγες απανταχού της Γης και όσοι δεν έχουν πατρίδα, αλλά ακόμη κι αυτοί που τους πονά η πατρίδα τους. O σκηνοθέτης δούλεψε στην πλατεία Κουμουνδούρου, που λειτουργεί τελικά σαν πατρίδα για τους ανθρώπους αυτούς, οι οποίοι περνούν από την Ελλάδα για να πάνε σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα, για τους Κούρδους που έρχονται χωρίς χαρτιά, χωρίς αποδεικτικά στοιχεία ταυτότητας και έχουν μόνο ανάγκες. Υποτάσσονται στις ανάγκες επιβίωσής τους, υποτάσσουν τα όνειρα και τα οράματά τους στην πρωταρχική ανάγκη που είναι η ίδια τους η ζωή. Το να ζήσουν είναι πάνω από όλα. Και το όνειρο της Ευρώπης, όμοιο με το «Αμερικάνικο όνειρο», μια φλούδα ελπίδα. Η ελευθερία τους «έγκλειστο» όνειρο στη φυλακή της πραγματικότητας. Η απόδραση και πολυπόθητη ελευθερία και αυτοδιάθεση θα επιτευχθεί μέσα από ένα φινάλε αυτοπυρπόλησης. Το μήνυμα που μεταφέρουν εν ονόματι της πατρίδας τους και του λαού τους σε όλο τον κόσμο.
O ίδιος ο Σταύρος Ιωάννου λέει πως η αφορμή, η πρόκληση για να κάνει την ταινία του ήταν οι ίδιοι οι ηθοποιοί του, άνθρωποι που μαζεύονται στην πλατεία Κουμουνδούρου και αντιμετωπίζουν με δυσπιστία και επιφύλαξη καθένα που θα τους πλησιάσει. Οι τέσσερις Κούρδοι λαθρομετανάστες που παίζουν στην ταινία βρίσκονται σήμερα στη Γερμανία, την Ολλανδία και την Ιταλία.
Η ταινία θα βγει επίσημα στους κινηματογράφους Αθήνας και Θεσσαλονίκης από τις 23 του Φλεβάρη. Μαζί προβάλλεται και η μικρού μήκους βραβευμένη ταινία του Γιάννη Λεοντάρη«Το τραγούδι των πορτοκαλιών».
Τ.Ουίλιαμς, στο Εθνικό - «Γάμος», στο ΚΘΒΕ
Οπως είπε και σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου η σκηνοθέτις της παράστασης Ασπα Τομπούλη, «το "Καμίνο Ρεάλ" παραπέμπει ευθέως στο σύγχρονο θέατρο που κυριαρχείται από την απροκάλυπτη βία, την υπόγεια κοινωνικοπολιτική κριτική, το σαρκαστικό χιούμορ, το απρόοπτο. Σήμερα, κριτική και σκηνοθέτες προσπαθούν να επανατοποθετήσουν τη σημαντική προσφορά του Τένεσι Ουίλιαμς και να αναδείξουν διαστάσεις πέρα από την εξαίρετη ψυχολογική σκιαγράφηση των ανθρώπινων σχέσεων για την οποία είναι γνωστός στο ευρύ κοινό. Και το Καμίνο Ρεάλ προσφέρεται κατεξοχήν, για να αναδειχτούν αυτές οι πλευρές του έργου του».
Μια γυναίκα γυρίζει πίσω το χρόνο και θυμάται: τα δύσκολα παιδικά χρόνια, τη σκληρή αγροτική ζωή, το μέθυσο πατέρα, το προξενιό και το γάμο της με τον Νικόλα, την ελπίδα να λυτρωθεί από τις πίκρες και τα βάσανα για να χαρεί, επιτέλους, όλα όσα στερήθηκε. Πρόσωπα και γεγονότα από το παρελθόν ζωντανεύουν μέσα από την αναδρομή αυτής της σχεδόν συμβολικής γυναικείας μορφής και μας κάνουν μάρτυρες μιας δύσκολης ζωής, που δέχτηκε εξίσου γενναιόδωρα τον πόνο και τη χαρά. Η πραγματική ιστορία μιας γυναίκας από τα Αμπελάκια της Θεσσαλίας, σκιαγραφεί στην πραγματικότητα το πορτρέτο της Ελληνίδας μάνας, που έμαθε να αντιστέκεται στις αντιξοότητες της ζωής και να αντλεί δύναμη από αυτές.
Στα πλαίσια των εκδηλώσεών του το Ιδρυμα Γουλανδρή - Χορν (Μ. Αυρηλίου 5, πλ. Αέρηδων) αύριο (7.30μμ) θα δοθεί ομιλία του πανεπιστημιακού καθηγητή Παναγιώτη Γιαννόπουλου με θέμα «Κυκλοφορία βυζαντινών νομισμάτων εκτός της αυτοκρατορίας και ξένων νομισμάτων στο Βυζάντιο». Την Παρασκευή (7.30μμ) ομιλία του γιατρού και αγιογράφου Σταμάτη Σκλήρη με θέμα «Βυζαντινή ζωγραφική και ψυχανάλυση».
Το Κέντρο Ερευνας της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης της Ακαδημίας Αθηνών θα τιμήσει τη μνήμη του ιδρυτή του, κορυφαίου, διεθνούς φήμης βυζαντινολόγου, Μανόλη Χατζηδάκη, με διάλεξη της καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Αθηνών Αγγελικής Λαΐου, με θέμα «Το Βυζάντιο και ο σημερινός κόσμος». Η διάλεξη θα δοθεί στην Ακαδημία στις 28/2 (7μμ).