Ενώ οι έρευνες για την ανεύρεση των πινάκων που κλάπηκαν από την Εθνική Πινακοθήκη συνεχίζονται, μια είδηση από τη Γαλλία υπογραμμίζει ακόμη περισσότερο, τους κινδύνους που απειλούν την πολιτιστική κληρονομιά των λαών από την εμπορευματοποίηση της τέχνης, στον καπιταλισμό.
Σύμφωνα με τα ειδησεογραφικά πρακτορεία, το Μουσείο του Λούβρου απέκτησε «ένα ανεπανάληπτο αριστούργημα της γαλλικής τέχνης, του 1400, το οποίο αποδίδεται στον ζωγράφο Ζαν Μαλουέλ, έναντι τιμήματος 7,8 εκατ. ευρώ, έπειτα από μακρά σειρά ερευνών για να διαπιστωθεί η αυθεντικότητα του έργου». Πρόκειται για τον πίνακα «Ο Χριστός του ελέους υποστηριζόμενος από τον Αγιο Ιωάννη», που «αγοράσθηκε έπειτα από διαπραγματεύσεις 12 ετών με τον ιδιοκτήτη του, έναν παλαιοπώλη από την κεντρική Γαλλία», σύμφωνα με τον Βενσάν Πομαρέντ, διευθυντή του Τμήματος Ζωγραφικής στο Λούβρο.
Ο παλαιοπώλης το αγόρασε το 1985, από το αβαείο Βικ λε Κον, της κεντρικής Γαλλίας, όταν αποκαλύφθηκε μετά τις εργασίες πάνω στο σοβά, που το καθιστούσε αγνώριστο. Το γεγονός ότι «το σημαντικότερο απόκτημα της τελευταίας 50ετίας για το μουσείο» - όπως αναφέρει ο Πομαρέντ - και ο πίνακας που αποτελεί «τον γενεσιουργό πυρήνα της γαλλικής ζωγραφικής», πουλήθηκε από παπάδες σε ιδιώτη, χωρίς να «ανοίξει μύτη» για το γαλλικό κράτος «προσπερνάται», αφού η υπέρτατη αξία των αστών είναι η ιδιοκτησία και το κέρδος. Το μόνο που απασχολούσε το Λούβρο ήταν... ο «κίνδυνος, η κοινότητα κάποια ημέρα να διεκδικήσει την κυριότητα του έργου αυτού, βάσει του νόμου περί διαχωρισμού Κράτους και Εκκλησίας, του 1905»! Ετσι, το μουσείο του Λούβρου «αποζημίωσε» την κοινότητα με 2,3 εκατ. ευρώ (σ.σ. τόσο τιμολόγησαν οι Γάλλοι τον «γενεσιουργό πυρήνα» της ζωγραφικής τους...) και η κοινότητα αποποιήθηκε κάθε δικαιώματος κυριότητας επί του έργου! Το έργο, αν και καταχωρήθηκε ως «εθνικός θησαυρός», υπόκειται στην ιδιωτικοοικονομική λειτουργία του μουσείου, το οποίο έχει «παράρτημα» και στο Αμπου Ντάμπι.
Μάλιστα, ούτε το γαλλικό κράτος πλήρωσε για τον πίνακα. Τα χρήματα τα έδωσε «άγνωστος μαικήνας», ο οποίος «θα επωφεληθεί» με μεγάλη φοροαπαλλαγή, προς «δόξαν» των «αγνών προθέσεων» της «πολιτιστικής χορηγίας»...
Ο Ζαν Μαλουέλ, που γεννήθηκε στη Νιμέγκ (σημερινή Ολλανδία) πριν το 1370 και πέθανε στη Ντιζόν το 1415, ήταν ο επίσημος ζωγράφος του δούκα της Βουργουνδίας Ερρίκου του Τολμηρού, περί τα 1400.
Η Διεύθυνση Γραμμάτων της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟΤ ανακοίνωσε την απονομή των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας 2011, που αφορά σε εκδόσεις του 2010.
Τα βραβεία απονέμονται ως εξής:
Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων (κατά πλειοψηφία) στον Ντίνο Χριστιανόπουλο για το σύνολο του έργου του. (Ο Ντ. Χριστιανόπουλος αρνείται το βραβείο). Βραβείο Μυθιστορήματος στον Θωμά Κοροβίνη για το έργο «Ο γύρος του θανάτου». Βραβείο Διηγήματος - Νουβέλας (κατά πλειοψηφία) στον Χρήστο Οικονόμου για το έργο «Κάτι θα γίνει, θα δεις». Βραβείο Ποίησης (ομόφωνα) στον αναμφισβήτητα σημαντικό ποιητή Γιώργο Μαρκόπουλο για τη συλλογή «Κρυφός κυνηγός». Βραβείο Δοκιμίου - Κριτικής, απονέμεται εξ ημισείας στην Γεωργία Γκότση για το έργο «Η διεθνοποίησις της φαντασίας: Σχέσεις της ελληνικής με τις ξένες λογοτεχνίες τον 19ο αιώνα» και στη Βενετία Αποστολίδου για το έργο «Τραύμα και μνήμη: Η πεζογραφία των πολιτικών προσφύγων». Βραβείο Μαρτυρίας - Βιογραφίας - Χρονικού - Ταξιδιωτικής Λογοτεχνίας (κατά πλειοψηφία) στον Γιώργο Χ. Θεοχάρη για το έργο «Δίστομο: 10 Ιουνίου 1944 - Το ολοκαύτωμα». Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα (ομόφωνα) εξ ημισείας στον Mιχάλη Γεννάρη για το έργο «Πρίγκιπες και δολοφόνοι» και στον Θοδωρή Ρακόπουλο για το έργο «Φαγιούμ».
Το Ειδικό Βραβείο για λογοτέχνη, του οποίου το έργο προάγει σημαντικά το διάλογο για ευαίσθητα κοινωνικά ζητήματα, δεν απονέμεται.
Το έργο «Αόρατη Ολγα» του Γιάννη Τσίρου, που συμμετείχε στο πρόγραμμα «Emergency Entrance», ένα διεθνές πρόγραμμα του δικού μας Εθνικού Θεάτρου, του ιταλικού θεάτρου «Γκαριμπάλντι», του Εθνικού Θεάτρου Ισραήλ «Habima», του Εθνικού Θεάτρου Πράγας, του ουγγρικού θεάτρου της Κλουζ - Ρουμανία και του «Schauspielhaus» του Γκρατς της Αυστρίας, θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ του Γκρατς (26-29/1).
Θεατρικές ομάδες, σκηνοθέτες, επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιοί, μουσικοί και καλλιτέχνες του βίντεο - διερεύνησαν σύγχρονα προβλήματα της μετανάστευσης στη χώρα τους. Δούλεψαν με πρόσφυγες, εκπροσώπους μειονοτήτων, άνδρες και γυναίκες μετανάστες χωρίς χαρτιά, από την Ανατολική Ευρώπη και την Αφρική.
Η έρευνα, ως στοιχείο των προβών, ιχνηλάτησε σημερινές ανθρώπινες τραγωδίες. Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία έξι έργων, το καθένα βάσει του υλικού της κάθε έρευνας.
Κατόπιν οι ομάδες, σε πολυήμερα εργαστήρια στην Κλουζ, στην Πράγα και στο Γκρατς, συζήτησαν τα δεδομένα της έρευνάς τους και επέλεξαν υλικό για κοινούς αυτοσχεδιασμούς τους.
Η «Αόρατη Ολγα» παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη. Σκηνικά - κοστούμια Ιωάννας Τσάμη. Μουσική Μάριου Στρόφαλη. Φωτισμούς - φωτογραφίες Βασίλη Κλωτσοτήρα. Παίζουν: Γρηγόρης Γαλάτης, Βασίλης Καραμπούλας, Λένα Παπαληγούρα, Γιωργής Τσουρής.
Ο Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης και η Μαρία Παπαγεωργίου συνεχίζουν (28/1, 10.30μμ) τις Σαββατιάτικες εμφανίσεις τους στον «Πυρήνα» (Μιχαλακοπούλου και Διοχάρους 11, 210.7237.150) με τραγούδια δίσκων τους και ανέκδοτα κομμάτια. Μαζί τους οι μουσικοί: Θανάσης Αρχανιώτης, Θάνος Κολοκυθάς, Χρήστος Τόλης.
Ενα μεγάλο αφιέρωμα στον κυριότερο εκφραστή της ελληνικής ροκ σκηνής Παύλο Σιδηρόπουλο, πραγματοποιούν οι «Αντώνης Δανέζης & Μπακ-Ραουντ», στις 27/1 (10.30μμ), στη σκηνή «Aν Club» (Σολωμού 13-15, Εξάρχεια, 210.3305.056), εκεί όπου πριν 21 χρόνια πραγματοποίησε τις τελευταίες του εμφανίσεις πριν φύγει από τη ζωή.
Αφιερωμένη στη δημιουργία του πρωτοπόρου, πολυτάλαντου συνθέτη Ιάννη Ξενάκη είναι η συναυλία που διοργανώνει η Ενωση Ελλήνων Μουσουργών (26/1, 8.30μμ), στο Ινστιτούτο «Γκαίτε» (Ομήρου 14-16, 210.3661.000), με αφορμή τα 90 χρόνια από τη γέννησή του. Θα παρουσιαστούν τα έργα του για σόλο πιάνο: Six Chansons (Εξι τραγούδια), Ερμα, Ευρυάλη, Mists, a R. (hommage a Ravel). Πιάνο: Ερμής Θεοδωράκης. Παρουσίαση - σχολιασμός έργων: Αντώνης Αντωνόπουλος. Είσοδος ελεύθερη.