ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Απρίλη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Αυτοδιοίκηση... νεροκουβαλητής της ΕΕ

Πανηγυρίζει, σε ανακοίνωσή του, ο νομάρχης Αθηνών, Γιάννης Σγουρός, για την ομόφωνη υπερψήφιση από την Επιτροπή Περιφερειών της ΕΕ στις Βρυξέλλες του προγράμματος «Media Mundus», που επιχειρεί να ενισχύσει τα ευρω-ενωσιακά μονοπώλια του οπτικοακουστικού τομέα με «συνεργασίες» με τρίτες, εκτός ΕΕ, χώρες.

Με αυτόν τον τρόπο ο «πράσινος» νομάρχης, ως τακτικό μέλος της Επιτροπής Περιφερειών και αντιπρόεδρος της ελληνικής αντιπροσωπείας, βάζει την «υπογραφή» του κάτω από την ενδυνάμωση της «ανταγωνιστικότητας» - δηλαδή της αύξησης της κερδοφορίας - του ευρωενωσιακού οπτικοακουστικού κεφαλαίου, εις βάρος φυσικά των δημιουργών και του κινηματογράφου ως τέχνης.

Μάλιστα, ο ίδιος, υιοθετεί πλήρως τα αντιδραστικά ιδεολογήματα της ΕΕ περί «ισχυρής ευρωπαϊκής ταυτότητας», καθιστώντας και την Τοπική Αυτοδιοίκηση συνένοχο στη στρατηγική της ΕΕ για ιδεολογική χειραγώγηση, σημειώνοντας τον «καθοριστικό ρόλο» των τοπικών και περιφερειακών αρχών «τόσο στην προσέλκυση μεγαλύτερου νεανικού κοινού σε προβολές οπτικοακουστικών έργων που προωθούν την πολιτισμική πολυμορφία και τον πλουραλισμό, όσο και στη δημιουργία μιας ισχυρής ευρωπαϊκής ταυτότητας, ενισχύοντας σημαντικά και την τοπική οικονομία»! Παραδέχεται, ωστόσο, ότι το πρόγραμμα «επιχειρεί να τονώσει την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα του συγκεκριμένου κλάδου (...)».

Πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη της αντίληψης του δικομματισμού και των «δορυφόρων» για το ρόλο της ΤΑ ως «μακρύ χέρι» όχι μόνο του αστικού κράτους, αλλά και των ιμπεριαλιστικών κέντρων, όπως η ΕΕ.

«Θεία Κωμωδία» στο Φεστιβάλ Αθηνών

Στιγμιότυπο από το μέρος της «Κόλασης», στο Φεστιβάλ της Αβινιόν
Στιγμιότυπο από το μέρος της «Κόλασης», στο Φεστιβάλ της Αβινιόν
Ριψικίνδυνο το τόλμημα. Μεγάλη η πρόκληση. Πώς μπορεί να θεαματοποιηθεί ένα από τα μέγιστα ανά τους αιώνες, οικουμενικά «μνημεία» της Ποίησης, όπως είναι η τριλογική «Θεία Κωμωδία» του Δάντη; Σ' αυτό το τόλμημα προέβη ο Ιταλός αρχιτέκτονας, ζωγράφος, σκηνογράφος, σκηνοθέτης, περφόμερ Ρομέο Καστελούτσι, παρουσιάζοντας πέρσι στο διεθνές Θεατρικό Φεστιβάλ της Αβινιόν, με μεγάλη επιτυχία, τη δουλειά του πάνω στη «Θεία Κωμωδία». Αυτή την άκρως φιλόδοξη, τρίπτυχη δημιουργία θα παρουσιάσει το φετινό Ελληνικό Φεστιβάλ, σε τρεις διαφορετικούς χώρους. Ο Ιταλός καλλιτέχνης στις 24/4 ήρθε στην Αθήνα για να εξετάσει τεχνικά και άλλα ζητήματα προσαρμογής της δημιουργίας του στους χώρους αυτούς και σε συνέντευξη Τύπου μίλησε για το πώς «εικονοποίησε» το δαντικό αλληγορικό αριστούργημα.

«Η απόδοση της απόλυτης ποίησης είναι υποδεέστερη της ανάγνωσής της. Η "Θεία Κωμωδία" δεν είναι ένα θεατρικό υλικό. Σε καταβροχθίζει. Η σύλληψη είναι να φανταστείς κάτι που δεν μπορείς να το δεις. Εχουμε ένα έργο φαντασίας πάνω στις λέξεις» των τριών μερών του έργου, «Κόλαση», «Καθαρτήριο», «Παράδεισος», τόνισε ο Ρομέο Καστελούτσι και εξήγησε ότι με τη δουλειά του δεν αναπαριστά τους 14.235 ομοιοκατάληκτους στίχους που συναποτελούν τα τρία μέρη που ποιητικού έργου. Ακολουθώντας τη σειρά των τριών μερών δημιούργησε τρεις διαφορετικές - σε ύφος και φόρμα - παραστάσεις, που εικόνες, ήχους και κίνηση «διερμηνεύουν» τον ψυχολογικό «κόσμο» και τους συμβολισμούς του Δάντη. «Η "Κόλαση" είναι το πιο ανθρώπινο από τα τρία μέρη. Ενα πανόραμα του ανθρώπινου τόπου, όπου υπάρχει "πείνα" για ζωή». Το μέρος αυτό ο Καστελούτσι το «διαβάζει» σχεδόν αυτοβιογραφικά. Ο ίδιος επί σκηνής, κυνηγημένος και κατασπαρασσόμενος από εφτά σκυλιά, με κραυγές, κίνηση και ήχους του ανθρώπινου σώματος, κι ένα άλογο με αναβάτη, αρχίζει το ταξίδι στον τόπο του θανάτου (παίζουν 30 ηθοποιοί και 50 ερασιτέχνες). Το μέρος του «Καθαρτηρίου», με ψιθυριστά λόγια, τοποθετείται σε ένα πολυτελές μεγαλοαστικό σπίτι, ενώ το τρίλεπτο παραστασιακά μέρος του «Παραδείσου» αποδίδεται με «μια σκληρότητα απόκοσμου», με ήχους νερού, σε μια εγκατάσταση εκτυφλωτικού λευκού φωτός.

Η τρίωρης, συνολικά, διάρκειας παράσταση θα παιχθεί: Πειραιώς 260 «Κόλαση» (οι ημερομηνίες δεν καθορίστηκαν ακόμα). Μέγαρο Μουσικής 8,9/6 «Καθαρτήριο». Γκαράζ Πειραιώς 260, 2-6/6 «Παράδεισος».

Χαρακτικά, σχέδια, ακουαρέλες

Εργο του Π. Πικάσο
Εργο του Π. Πικάσο
Πάμπλο Πικάσο, Οσκαρ Κοκόσκα, Πάουλ Κλέε, Βασίλι Καντίνσκι, Μαρκ Σαγκάλ, Ανρί Ματίς, Μαξ Μπέκμαν, Γ. Κλιμτ, Αλεξάντερ Αρχιπένκο, Οτο Ντιξ... είναι μερικοί από τους 27 καλλιτέχνες, έργα των οποίων φιλοξενεί η έκθεση «Από τον κλασικό μοντερνισμό: τα σημαντικότερα έργα της συλλογής του Mονσινιόρε Οττε Μάουερ, από το Μουσείο Ντομ της Βιέννης». Από σήμερα και για ένα μήνα, στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (πάρκο Ελευθερίας, τηλ. 210 7224028, καθημερινά 9πμ-9μμ), σε συνεργασία με τον καθεδρικό επισκοπικό Μουσείο της Βιέννης, θα εκτεθούν χαρακτικά, σχέδια και ακουαρέλες σημαντικών δημιουργών του 20ού αιώνα.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου η επιμελήτρια της έκθεσης, Μιλένα Γουιλτενάουερ, «η συλλογή του Οττε Μάουερ αριθμεί σήμερα 3.000 έργα τέχνης. Ξεκίνησε με την αγορά έργων Αυστριακών καλλιτεχνών για να συνεχίσει με λιθογραφίες κορυφαίων εκπροσώπων της παρισινής μοντέρνας τέχνης, καθώς και πρωτότυπα έργα Γερμανών και Αυστριακών καλλιτεχνών».

Χορός στη Λυρική

«Η κακοφυλαγμένη κόρη», το δημοφιλές μπαλέτο του Φρέντερικ Αστον (χορογραφία) και του Φερντινάν Ερόλ (μουσική), ανεβάζει στην Ελλάδα για πρώτη φορά το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στις 3-10/5, στο θέατρο «Ολύμπια» (Ακαδημίας 59-61). Κωμικές στιγμές και ανατροπές συνθέτουν αυτό το κλασικό έργο του διεθνούς χορευτικού ρεπερτορίου, που εξιστορεί τον έρωτα της νεαρής Λιζ με τον αγρότη Κολάς και τις προσπάθειες της μητέρας της να την παντρέψει με το γιο ενός πλούσιου γαιοκτήμονα. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα μπαλέτα που ασχολείται με τη ζωή καθημερινών ανθρώπων και είναι γνωστό για τις ζωηρές προσωπογραφίες του, τη δομή, το χιούμορ, την τρυφερότητά του, καθώς επίσης και για την μοναδική του ισορροπία ανάμεσα στο κλασικό μπαλέτο και την παντομίμα. Μουσική διεύθυνση: Νάντα Ματόσεβιτς. Σκηνικά - Κοστούμια: Οσμπερτ Λάνκαστερ. Χορεύουν: Ευρυδίκη Ισαακίδου - Νατάσσα Σιούτα - Σταυρούλα Καμπουράκη - Αλίνα Στεργιανού, Αλεξάντερ Νέσκωβ - Ντανίλο Ζέκα, Γιώργος Βαρβαριώτης - Στράτος Παπανούσης - Νίκος Τήλιος, Αντώνης Κορούτης - Αγάπιος Αγαπιάδης, οι πρώτοι χορευτές, οι σολίστ, οι κορυφαίοι και το corps de ballet του Μπαλέτου της ΕΛΣ.

Θα σωθεί ο ναός της Αφροδίτης;

Στην Επιτροπή Απαλλοτριώσεων, αρχικά, και στη συνέχεια στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για τη γνωμοδότηση παραπέμπει το ΥΠΠΟ το θέμα της διάσωσης των καταλοίπων του αρχαίου ναού της Αφροδίτης, που βρίσκεται σε οικόπεδο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (Καραολή 32 και Αντιγονιδών 38).

Θυμίζουμε ότι το θέμα εκκρεμεί από το 2000, όταν, με την κατεδάφιση της οικοδομής που υπήρχε στο οικόπεδο, η Αρχαιολογική Υπηρεσία πραγματοποίησε ανασκαφή και το ΚΑΣ γνωμοδότησε προς το ΥΠΠΟ την απαλλοτρίωση του οικοπέδου, προκειμένου να συνεχιστεί το ανασκαφικό έργο και να αποκαλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος του ναού. Ομως, μετά από ένσταση των ιδιοκτητών του οικοπέδου, το θέμα επανέρχεται. Αν η απαλλοτρίωση απορριφθεί και η ένσταση γίνει δεκτή, ο ναός θα μπαζωθεί!

Οπως δηλώνουν οι αρχαιολόγοι, η αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική αξία του ναού είναι μεγάλη και η εικόνα του μπορεί να βελτιωθεί, αφού τα μέχρι τώρα ευρήματα αποτελούν μόνο το ένα τρίτο όσων μπορεί να προκύψουν από την ανασκαφή. Το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ παρουσίασε μια ενδιαφέρουσα σχεδιαστική πρόταση, σύμφωνα με την οποία η πλατεία Αντιγονιδών διαμορφώνεται σε δύο επίπεδα, το σημερινό και το αρχαίο, επιτρέποντας την αναστήλωση και ανάδειξη του μνημείου, χωρίς να θιγεί η λειτουργία της πλατείας. Για το θέμα αυτό, με πρωτοβουλία αρχαιολόγων - αρχιτεκτόνων, συλλόγων και πολιτών, θα πραγματοποιηθεί, στις 28/4, συγκέντρωση στην οδό Αντιγονιδών.

Στη Θεσσαλονίκη εμφανίζονται οι Καλλιόπη Βέττα , Μάνια Παπαδημητρίου και Γιάννης Κ. Ιωάννου, οι οποίοι παρουσιάζουν τη μουσική παράσταση «Ερωτας και αθανασία», σήμερα (10.30μμ), στη «Βάρδια» (Σερρών 15 και Φ. Μένου, Κ. Τούμπα, 2310942289). Συμμετέχει ο μουσικός Τάσος Αντωνίου. Ενα «ταξίδι» με τραγούδια, ποίηση και κείμενα (Ελύτης, Γκάτσος, Ρίτσος, Θεοδωράκης, Χατζιδάκις, Μαυρουδής, Κραουνάκης, Μάλαμας κ.α.), γνωστά παλιά και σύγχρονα. Αύριο και μεθαύριο, στον ίδιο χώρο, εμφανίζονται οι Πάνος Κατσιμίχας και Μάνος Ξυδούς. Παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα με τις μεγάλες στιγμές τους, αλλά και νέες δημιουργίες τους. Συμμετέχουν οι Τόλης Φασόης και Μάνος Λυδάκης.

Το «Φτηνό Ευέλικτο Μουσικό Δυναμικό» πραγματοποιεί συναυλιακή εμφάνιση, την 1η Μάη, στη μουσική σκηνή «Ρυθμός Stage», στην Ηλιούπολη (Μαρίνου Αντύπα 38, 2109750060).

Τοπία, νεκρές φύσεις, θαλασσογραφίες, πορτρέτα, τις Στέλλας Πέτροβα και τις Πολυξένης Κουγιουμτζέλη στον Πολιτιστικό Πολυχώρο «Μάνος Λοΐζος» (Θηβών 245, Νίκαια). Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στις 9/5 (7 μ.μ.)και θα διαρκέσει έως 17/5 (7-10 μ.μ.), διοργανώνει το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Νίκαιας.

Στην Βίκυ Μοσχολιού αφιερώνεται η συναυλία (6/5, 9 μ.μ.), στο Δημοτικό Θέατρο Βόλου. Μια βραδιά αφιερωμένη στη σπουδαία ερμηνεύτρια που για σαράντα τρία χρόνια υπηρέτησε το ελληνικό τραγούδι. Το πρόγραμμα επιμελείται ο επί 20 χρόνια συνεργάτης της, στο μπουζούκι Μανώλης Μιχαλάκης, που θα είναι επικεφαλής επταμελούς ορχήστρας. Τραγουδά η Κατερίνα Κούκα, Βασιλική Παπακωνσταντίνου, Χριστίνα Μιχαλάκη και Κώστα Τριανταφυλλίδη.

Από 4-31/5 θα διεξαχθεί το 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών στο Κέντρο Επιστήμης Κοινωνίας και Τέχνης (CAID, Σπ. Πολυκράτους 6, Ρέντης) με ελεύθερη είσοδο. Συνολικά θα γίνουν 150 ώρες προβολών, 170 επιστημονικές πρεμιέρες, από 26 χώρες και 29 επιστημονικά θέματα. Τον Οκτώβρη, τη «σκυτάλη» του φεστιβάλ για το διαγωνιστικό μέρος παίρνουν το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και η Ταινιοθήκη της Ελλάδας (12-25/10, κινηματογράφος «Μικρόκοσμος»).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ