ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 16 Γενάρη 2001
Σελ. /40
Εντατικές δοκιμές και πρεμιέρες
  • Συνεχίζονται με εντατικό ρυθμό, στο «Απλό Θέατρο», οι πρόβες του έργου «Ο θαυματοποιός» του Μπράιαν Φρίελ, που θα ανέβει για πρώτη φορά από το θίασο «Φάσμα», στις 18 του Γενάρη. Η μετάφραση είναι του Ερρίκου Μπελιέ, η σκηνοθεσία του Αντώνη Αντύπα, τα σκηνικά - κοστούμια του Γιώργου Πάτσα, η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου. Παίζουν: Γιάννης Φέρτης, Ταμίλλα Κουλίεβα, Δημήτρης Οικονόμου.
  • Το «Ανοιχτό Θέατρο», ολοκληρώνοντας το αφιέρωμα στα 50 χρόνια δημιουργίας του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ξεκίνησε ήδη τις πρόβες του έργου «Τελευταία Πράξη», που θα ανέβει στο τέλος του Φλεβάρη, ενώ οι παραστάσεις του «Βίβα Ασπασία» συνεχίζονται κανονικά.
  • Συνεχίζονται οι πρόβες του δεύτερου φετινού έργου της Κεντρικής Σκηνής του Εθνικού, «Καμίνο Ρεάλ» του Τένεσι Ουίλιαμς, σε σκηνοθεσία Ασπας Τομπούλη. Το έργο θα κάνει πρεμιέρα μέσα στο Φλεβάρη. Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Πάρλας, Γιώργος Κέντρος, Σμαράγδα Σμυρναίου, Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, Αλεξάνδρα Διαμαντοπούλου κ.ά.

Γιάννης Φέρτης στον «Θαυματοποιό», στο «Απλό Θέατρο»
Γιάννης Φέρτης στον «Θαυματοποιό», στο «Απλό Θέατρο»
Το 6ο Εργαστήρι Ηθοποιών της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου συνεχίζει την προετοιμασία του έργου «Οι εγκλωβισμένοι», που βασίζεται σε κείμενα του Ερρίκου Ιψεν. Η σκηνοθεσία είναι του Νίκου Περέλη. Η πρεμιέρα έχει οριστεί για τις 14/2.

Ανεβαίνει στις 19 του Γενάρη, στο «Φούρνο»,«Η τελευταία μέρα ενός κατάδικου» του Ουγκό, σε διασκευή - μετάφραση Αντώνη Κρίνου, σκηνοθεσία Κοράη Δαμάτη, σκηνικά -κοστούμια Κωνσταντίνου Κυπριωτάκη. Ερμηνεύει ο Νικόλας Βαγιονάκης. Από τις 22 του Γενάρη και κάθε Δευτέρα, στο «Φούρνο», θα παρουσιάζεται «Το πορτοκαλί μου ψυγειάκι και άλλοι μύθοιτου χειμώνα», σε κείμενα - σκηνοθεσία Σπύρου Αρτουμά, μουσική This Fluid, ηχητικό περιβάλλον Μάκη Φάρου. Παίζουν: Νίκος Αρτέμης, Σπύρος Φάρος, Νικολέτα Χατζοπούλου.

«Το φάντασμα της όπερας Νο 2» του Γκαστόν Λερού, ανεβαίνει στις 31 του Γενάρη, στο θέατρο «Χώρα», σε απόδοση, διασκευή - σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, σκηνικά - κοστούμια Αναστασίας Αρσένη. Παίζουν: Γιάννης Μποσταντζόγλου, Φώτης Σπύρος, Κατερίνα Μουτσάτσου, Φαίδων Καστρής, Χάρης Γρηγορόπουλος, Ηλίας Γιαννάκης, Γεωργία Μαυρογεώργη.

Παραστάσεις στην περιφέρεια

«Νόρα» του Ιψεν από το ΚΘΒΕ
«Νόρα» του Ιψεν από το ΚΘΒΕ
Το έργο του Γιάνους Γκλοβάσκι «Κυνηγώντας κατσαρίδες», παρουσιάζει το ΚΘΒΕ, στο Δημοτικό Θέατρο Νεάπολης, σε συμπαραγωγή με το Θεατρικό εργαστήρι του Δήμου Νεάπολης. Η μετάφραση - σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Κιουρτσίδη, τα σκηνικά - κοστούμια της Αννας - Μαρίας Αγγελίδου, η μουσική της Ρεββέκας Χατζηπέτρη. Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Μαρία Αλβανού, Φώτης Ζήκος, Κώστας Ιτσιος, Βίκη Κανάκη, Ρούλα Παντελίδου, Στράτος Τρίπκος, Κώστας Χαλκιάς, Ρεββέκα Χατζηπέτρη.

Ο Γιαν και η Ανκα, ένα νεαρό ζευγάρι Πολωνών, μεταναστεύουν στην Αμερική για μια καλύτερη ζωή. Εκείνος είναι συγγραφέας κι εκείνη ηθοποιός, αλλά ασχολούνται με τις υπηρεσίες των αλλοδαπών, τη γραφειοκρατία του συστήματος, τη φτώχεια και την ανεργία και προσπαθούν να συνηθίσουν τη συγκατοίκηση με τις κατσαρίδες στο άθλιο διαμέρισμά τους. Ο αγώνας για επιβίωση, το αμερικάνικο όνειρο ανάποδα, με χιούμορ και σκληρή κριτική, σε ένα πολυβραβευμένο στην Αμερική έργο του Πολωνού συγγραφέα Γιάνους Γκλοβάσκι.

Συνεχίζονται με εντατικό ρυθμό, στο ΚΘΒΕ, οι πρόβες του έργου «Νόρα» του Ερρίκου Ιψεν, που ανεβαίνει σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα, σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα και μουσική Κώστα Βόμβολου. Παίζουν: Λυδία Φωτοπούλου, Δημήτρης Καταλειφός, Χάρης Τσιτσάκης, Δημήτρης Ναζίρης, Θάλεια Σκαρλάτου.

Το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού» θα ανεβάσει το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νάκου, σκηνικά - κοστούμια Μάγκυς Μοντζολή. Παίζουν: Βασίλης Γουργούλης, Βασιλεία Δαβή, Ολγα Ζήση, Γιολάντα Καπέρδα, Μιχάλης Μπίζιος, Παύλος Νάστος, Βασίλης Σιάφης, Μαρία Σιώμου, Νίκος Σφαιρόπουλος, Αλέκα Τουμαζάτου.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
«Το τάβλι» στο «Εμπρός»

Πρώτου μεγέθους, καθ' όλα άριστο καλλιτεχνικά, θεατρικό γεγονός της χειμερινής περιόδου - το οποίο δυστυχώς ελάχιστοι θεατρόφιλοι μπόρεσαν να χαρούν λόγω του περιορισμένου αριθμού των παραστάσεων- θεωρεί η υπογράφουσα τη φετινή (μετά από δύο χρόνια σκηνοθετικής «σιωπής» του) παράσταση του Τάσου Μπαντή με το «Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη. Μια παράσταση -υπόδειγμα ουσιώδους, βαθύτατης κοινωνικής και ανθρώπινης αλήθειας σκηνοθετικής «ανάγνωσης» της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας. Της δραματουργίας εκείνης, εννοείται, που έχοντας έγνοια για τον άνθρωπο, με οξεία κριτική και ρεαλιστική οπτική- όπως συμβαίνει με το «Τάβλι», γενικότερα με τη δραματουργία του Κεχαΐδη- ανατομεί την κοινωνική μας πραγματικότητα και τις αντανακλάσεις, σωστότερα τις πολύμορφες και πολύπλευρες συνέπειές της στο άτομο. Ιδιαίτερα τον άνθρωπο των φτωχών λαϊκών τάξεων. Των στερημένων, ευάλωτων, ανασφαλών, χωρίς «μοίρα», αλλά και συχνά χωρίς ή με λανθάνουσα κοινωνική συνείδηση φουκαριάρηδων, που αναζητώντας διέξοδο στα αδιέξοδά τους μπορεί να μετατραπούν σε φτωχοδιάβολους και μισοσυνειδητά -μισοασυνείδητα ακόμα και σε θύτες δικού τους ανθρώπου, του αίματός τους.

Ο Κεχαΐδης στο «Τάβλι» (1972), μέσα σε δύο ανδρικά πρόσωπα, τον άνεργο Φώντα και τον ψιλικατζή, πρώην χωροφύλακα γαμπρό του, Κόλια, συμπυκνώνει σχεδόν όλα τα μεγάλα και μακρόχρονα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας και κυρίως της κοινωνικά ασυνειδητοποίητης φτωχολογιάς της, μετά τον εμφύλιο και τις τρεις δεκαετίες. Δεκαετίες, με ορατά όλα τα ολέθρια «σημάδια» όχι μόνο του εμφυλίου, αλλά και της ψυχροπολεμικής πολιτικής «λογικής» και της οικονομικής «ανάπτυξης» της Ελλάδας. Την ανεργία και τη μιζέρια της φτωχολογιάς. Τη στερημένη από κάθε χαρά και προοπτική ζωή της. Την προσπάθεια κάποιων φτωχοδιάβολων να καθαρθούν από παλιές πολιτικές αμαρτίες που διέπραξαν στα κατοχικά και εμφυλιακά χρόνια για να επιζήσουν, όπως ο άλλοτε χωροφύλακας Κόλιας, που προσπαθεί να γράψει την ανύπαρκτη «αντιστασιακή» του δράση. Τις λαθεμένες, απελπισμένες, εκ προοιμίου αποτυχημένες απόπειρες κάποιων φτωχοδιάβολων, όπως τα δυο πρόσωπα του έργου, που, για να βρουν διέξοδο στα αδιέξοδά τους, σχεδιάζουν να γίνουν «λαθρέμποροι» άλλων δυστυχισμένων ψυχών, να ναυλώσουν καΐκι για να μεταφέρουν, λέει, Αφρικανούς λαθρεπιβάτες και να τους «πωλούν» ως φθηνότερα από ό,τι οι Ελληνες εργατικά χέρια. Την προσπάθεια κάποιων πολιτικά ένοχων φουκαράδων να καθαρθούν από «αμαρτίες» που διέπραξαν μόνο και μόνο, για να επιζήσουν στα πολεμικά, εμφυλιακά και μετεμφυλιακά χρόνια.

Το επίτευγμα του Τ. Μπαντή είναι ότι μεγέθυνε τις μεγάλες δραματουργικές αρετές του έργου (καθάριος κοινωνικός ρεαλισμός, δραματουργική οικονομία στην πλοκή του μύθου, πληρότητα και αλήθεια χαρακτήρων, μεστή και άμεση, γλώσσα). Χωρίς να υπερκεράσει το «κλίμα» των δεκαετιών του '50, '60 και '70, ανέδειξε τη διαχρονικότητα και επικαιρότητά του. Διακριτικά το ανήγαγε στη σημερινή εποχή και εμμέσως, χωρίς ίχνος επιτήδευσης, χωρίς σκηνοθετικά κόλπα, αχρείαστα ευρήματα, και καθώς όλο και αυξάνουν οι «στρατιές» των φουκαράδων και των δυστυχισμένων, το κατέστησε κριτικό σχόλιο για τη σημερινή κοινωνία μας. Μέσα στο ιδιοφυές σκηνικό -μια περιορισμένη, μακρόστενη τσιμεντένια λουρίδα σε μια στενόχωρη, γυμνή ταρατσούλα ενός ισόγειου, μικρού αθηναϊκού φτωχόσπιτου - της Ελένης Μανωλοπούλου, η οποία έντυσε με την ίδια φτωχική και λαϊκή απλότητα τα δύο πρόσωπα, ο Τάσος Μπαντής δίδαξε λεπτομερέστατα και «κέντησε», βελονιά τη βελονιά, λέξη τη λέξη, στο μυαλό και στην ψυχή, στο πρόσωπο και στο βλέμμα, στο λόγο, στην κίνηση, στην παραμικρή χειρονομία των δύο ηθοποιών, την απέριττη φυσικότητα, την καίρια κοινωνική ουσία και την πλέρια ψυχοδιανοητική αλήθεια των ρόλων τους. Η σκηνοθετική του καθοδήγηση απέσπασε μια θαυμάσια, την καλύτερη μέχρι τώρα, ερμηνεία του Χρήστου Στεργιόγλου, αποκαλύπτοντας την ευρύτητα του ταλέντου του, τη βαθύτατη εσωτερικότητά του, την αναξιοποίητη μέχρι τώρα μεγάλη νατουραλιστική υποκριτική του ικανότητα. Η σκηνοθετική δεινότητα είναι ορατή και στο εξαιρετικής αλήθειας και αμεσότητας ερμηνευτικό αποτέλεσμα του νέου, με γερή όπως φαίνεται θεατρική παιδεία, με δυνατά εκφραστικά μέσα νέου, πολύ ελπιδοφόρου ηθοποιού Αγη Εμμανουήλ.


ΘΥΜΕΛΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ