ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ετοιμάζεται για αυλαία

Αφιέρωμα στον Θ. Αγγελόπουλο με προβολή όλων των ταινιών του (φωτό «Μια αιωνιότητα και μια μέρα»)
Αφιέρωμα στον Θ. Αγγελόπουλο με προβολή όλων των ταινιών του (φωτό «Μια αιωνιότητα και μια μέρα»)
Πάνω από 150 ελληνικές και ξένες ταινίες - πρόσφατης και παλαιότερης παραγωγής - θα προβληθούν στο 41ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που θα διεξαχθεί από 10 έως 19 του Νοέμβρη στο «Ολύμπιον» και στις Αποθήκες της Προβλήτας Α` του λιμανιού.

Κεντρικό γεγονός της φετινής διοργάνωσης θα αποτελέσει το μεγάλο αφιέρωμα στον πολυβραβευμένο - και στο Φεστιβάλ Καννών - Ελληνα σκηνοθέτη Θόδωρο Αγγελόπουλο, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 30 χρόνων κινηματογραφικής δημιουργίας. Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν όλες οι ταινίες του σε νέες κόπιες και ντοκιμαντέρ για το έργο του. Στις παράλληλες εκδηλώσεις του αφιερώματος περιλαμβάνονται εκθέσεις, διεθνές συμπόσιο, συναυλία της Ελένης Καραΐνδρου με μουσική από τις ταινίες του κ.ά. Το Φεστιβάλ θα παρουσιάσει και ένα αφιέρωμα στο έργο του μεγάλου Πολωνού σκηνοθέτη, Γέρζι Σκολιμόφσκι. Την επομένη της λήξης του Φεστιβάλ θα απονεμηθούν και τα φετινά Κρατικά Βραβεία Ποιότητας από το ΥΠΠΟ.

Οι ελληνικές ταινίες μυθοπλασίας που θα διαγωνιστούν φέτος είναι οι εξής: «2000+1 Στιγμές» του Δημήτρη Αθανίτη, «Αυτή η νύχτα μένει» του Νίκου Παναγιωτόπουλου, «Βασίλισσα μαϊμού» του Χριστόφορου Χριστοφή, «Βίτσια γυναικών» του Νίκου Ζερβού, «Δεκαεφτά στα δεκαοκτώ» του Μίμη Κουγιουμτζή, «Ενας κι ένας» του Νίκου Ζαπατίνα, «Εποχή των ασεβών» του Δημήτρη Μελέτη, «Εφήμερη πόλη» του Γιώργου Ζαφείρη, «Η αγάπη είναι ελέφαντας» του Σταύρου Τζίτζη, «Θηλυκή εταιρεία» του Νίκου Περάκη, «Κανείς δε χάνει σ' όλα» του Διονύση Γρηγοράτου, «Κλειστοί δρόμοι» του Σταύρου Ιωάννου, «Πάμπτωχοι ΑΕ» του Αντώνη Κόκκινου, «Πίσω πόρτα» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, «Πολαρόιντ» του Αγγελου Φραντζή, «Safe sex» των Μιχ. Ρέππα/ Ν. Παπαθανασίου, «Το μήλο της έριδος» του Βασίλη Μπουντούρη, «Το φως που σβήνει» του Βασίλη Ντούρου, «Φοβού τους Ελληνες» του Γιάννη Τατούλη, «Φτηνά τσιγάρα» του Ρένου Χαραλαμπίδη, «Χαμένος παράδεισος» του Θανάση Αντωνίου.

Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους: «Αγέλαστος πέτρα» του Φίλιππα Κουτσαφτή, «Μ' αρέσουν οι καρδιές σαν τη δική μου - Μάρκος Βαμβακάρης» του Γιώργου Ζέρβα, «Είδαν τα μάτια μας γιορτές» του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου, «Το σπίτι του Κάιν» του Χρήστου Καρακέπελη.

Κλασικοί - Μεσαιωνικοί χρόνοι, 0-1...

Σχεδιαστική αναπαράσταση του καταλύματος της Ισπανίας
Σχεδιαστική αναπαράσταση του καταλύματος της Ισπανίας
Ευτυχώς, που τα πιο καλοδιατηρημένα αρχαία που βρέθηκαν κατά την ανασκαφή, για την κατασκευή της Αττικής Οδού, στο σημείο όπου διακλαδώνεται με τη λεωφόρο Σπάτων, κοντά στην Παλλήνη, δεν ήταν στη μέση του έργου, αλλά παραδίπλα και έτσι θα σωθούν.

Αλλιώς, θα ακολουθούσαν τη «μοίρα» των υπόλοιπων αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο ίδιο σημείο, αλλά είχαν την «ατυχία» να βρίσκονται εκεί όπου περνάει ο νέος δρόμος, με συνέπεια την επικείμενη διάλυσή τους. Υπέρ αυτής της «λύσης» γνωμοδότησε και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στην προχτεσινή του συνεδρίαση, ακολουθώντας τη λογική του μικρότερου κακού.

Συγκεκριμένα βρέθηκαν λείψανα τριών σπιτιών, μία αγροτική οδός με χτιστά όρια, ίχνη μεταλλουργικής δραστηριότητας και κατασκευής σιδερένιων αντικειμένων στους αύλειους χώρους των κτισμάτων, καθώς και άμορφες μάζες μολύβδου, που παραπέμπουν σε παραγωγή μολύβδου από λιθάργυρους. Επίσης βρέθηκαν τρία ορθογώνια ορύγματα, στα οποία καταλήγουν αυλάκια και πιθανόν πρόκειται για δεξαμενές νερού. Τα ευρήματα εντάσσονται χρονικά στην κλασική περίοδο και συγκεκριμένα ανάμεσα στον 4ο και 2ο αιώνα π.Χ.

Ολα τα παραπάνω, πλην της μίας οικίας θα καταστραφούν, αφού πρώτα δημοσιευτούν, ενώ η μία οικία θα προστατευτεί με στέγαστρο.

Στην ίδια συνεδρίαση το ΚΑΣ γνωμοδότησε υπέρ της μελέτης στερέωσης και αποκατάστασης του καταλύματος της Ισπανίας στη Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου. Συγκεκριμένα πρόκειται να αποκατασταθεί η ανατολική πτέρυγα του καταλύματος και η μεγάλη αίθουσα του ορόφου, στη μορφή που είχε κατά την τελευταία φάση της Ιπποτοκρατίας.

Για να γίνει αυτό, δε θα διατηρηθούν οι μεταγενέστερες προσθήκες επί τουρκοκρατίας, καθώς και αρχική φάση της Ιπποτοκρατίας, λόγω ζημιών που έχουν υποστεί, αλλά και της καταστροφής αρχιτεκτονικών στοιχείων της τελευταίας φάσης της Ιπποτοκρατίας, σε περίπτωση που θα διατηρούνταν η αρχική.

Το κτίριο είναι το μεγαλύτερο από τα σωζόμενα μεσαιωνικά καταλύματα της Ρόδου, με τη βόρεια όψη του να έχει μήκος 35 μέτρα. Είναι δε το μοναδικό από τα Ιπποτικά καταλύματα που δεν ολοκληρώθηκαν οι αναστηλωτικές εργασίες των Ιταλών από το 1923 έως το 1945. Το ισόγειο αποτελείται από δύο κτίσματα τα οποία ενώθηκαν σε ενιαίο όροφο, μέσω θολωτού «διαβατικού». Η κύρια είσοδος βρίσκεται επί της οδού Ιπποτών. Τα οικόσημα που βρίσκονταν πάνω στο «διαβατικό» βρίσκονται σήμερα στην Κωνσταντινούπολη.

Μετά το πέρας των εργασιών αποκατάστασης το μνημείο θα είναι επισκέψιμο από το κοινό και θα αποτελεί ένα αυθεντικό δείγμα μεσαιωνικού καταλύματος της εποχής της Ιπποτοκρατίας στη Ρόδο.

Νέες πρεμιέρες
«Δίχως να ξέρεις πώς»! στο «Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας»
«Δίχως να ξέρεις πώς»! στο «Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας»
  • Πρεμιέρα σήμερα στη Β` Σκηνή του «Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας», όπου η «Πράξη» παρουσιάζει το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο «Δίχως να ξέρεις πώς»!, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου, μετάφραση Αννας Βαρβαρέσου - Τσόγια, σκηνικά Πεπέτας Αρβανίτη, κοστούμια Μαρίας Κοντοδήμα και μουσική Κατερίνας Καρμεσίνη. Παίζουν: Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος, Χρήστος Λιακόπουλος, Μάντυ Λάμπου, Μάρω Μαύρη, Ευγένιος Λαμπρινάκος. Οπως και στο «Εξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα» και σ' αυτό το έργο ο Πιραντέλο πραγματεύεται το πρόβλημα της υπευθυνότητας στην ανθρώπινη συμπεριφορά, μόνο που εδώ το εξετάζει απόλυτα, κάνοντάς το να βγαίνει από τη ζωή, από τη μνήμη.
  • Μια κωμωδία διαφορετική, «Οι ηλίθιοι» του Νιλ Σάιμον ανεβαίνει, σήμερα, στο θέατρο «Βρετάνια» σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία Πέτρου Φιλιππίδη, σκηνικά - κοστούμια Δαμιανού Ζαρίφη και μουσική επιμέλεια Ιάκωβου Δρόσου. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Πέτρος Φιλιππίδης, Αννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, Ντίνος Καρύδης, Βίλμα Τσακίρη, Γιώργος Γαλίτης κ.ά. Το έργο υμνεί την αγάπη, ενώ παράλληλα δίνει ελπίδες για το ακατόρθωτο.
  • Μια θρυλική λογοτεχνική μορφή που σημάδεψε την ευρωπαϊκή συνείδηση, ο «Βέρθερος» του Γκαίτε, διασκευή του γνωστού μυθιστορήματος «Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου», το οποίο από αύριο ανεβαίνει στο «Θέατρο της Ανοιξης» (οδός Γερμανικού στο Μεταξουργείο), από το Θέατρο του Λόγου του Βίκτωρα Αρδίττη. Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Στέλλας Νικολούδη. Η δραματουργική επεξεργασία και η σκηνοθεσία είναι του Βίκτωρα Αρδίττη, η μουσική του Στάθη Ιωάννου, τα σκηνικά - κοστούμια του Αντώνη Δαγκλίδη και οι φωτισμοί της Κατερίνας Μαραγκουδάκη. Παίζουν: Νίκος Γεωργάκης, Ανδρομάχη Μαρκοπούλου και Μενέλαος Χαζαράκης.
  • Στο θέατρο «Πειραιώς 131» ανεβαίνει την Παρασκευή το έργο «2 και 1/2 Φόνοι και ένα Μπουλντόγκ» των Μιχάλη Ρέππα - Θανάση Παπαθανασίου, σε σκηνοθεσία των ίδιων, σκηνικά Αντώνη Δαγκλίδη, κοστούμια Εβελυν Σιούπη, μουσική Αφροδίτη Μάνου. Παίζουν: Μίμης Χρυσομάλλης, Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Ελένη Καστάνη, Μαίρη Σταυρακέλη, Γιάννης Μπουραζάνας, Φωτεινή Ντεμίρη και ο Σπύρος Καλογήρου.
Διαφήμιση εναντίον θεάτρου

Στον τέταρτο χρόνο λειτουργίας του το «Τρένο στο Ρουφ», η αμαξοστοιχία - θέατρο κατάφερε να κερδίσει την προτίμηση των θεατών, αλλά και να αναδείξει με την παρουσία του την υποβαθμισμένη περιοχή του Ρουφ. Η δημιουργός όμως αυτού του θεατρικού πολυ-χώρου Τατιάνα Λύγαρη, σχεδόν κάθε χρόνο έχει να αντιμετωπίσει και ένα καινούριο πρόβλημα. Φέτος, λοιπόν, έχει να αντιμετωπίσει μια απαράδεκτη πρόκληση. Παρά την αντίθεση του ΟΣΕ, μέσα σε μια νύχτα, τοποθετήθηκε φωτιζόμενη γιγαντοοθόνη διαφημίσεων, λίγα εκατοστά από τις γραμμές του τρένου, στην είσοδο του σταθμού και κυριολεκτικά πάνω στη διακριτική ταμπέλα του θεάτρου. Για το λόγο αυτό η Τατιάνα Λύγαρη έχει καταφύγει στη δικαιοσύνη.

Ωστόσο, ο θίασος «Αξάνα» της Τατιάνας Λύγαρη ετοιμάζεται για την πρεμιέρα, στις 24 του Οκτώβρη, με την επανάληψη του έργου του Αλφρεντ Χίτσκοκ «Η κυρία εξαφανίζεται». Πρόκειται για αστυνομικό μυθιστόρημα της Εθελ Λίνα Γουάιτ «Ο τροχός γυρίζει», σε ελεύθερη απόδοση του Χίτσκοκ, το οποίο αποτέλεσε μια μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία του. Η απόδοση είναι του Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία Τατιάνας Λύγαρη, σκηνικό Λέας Κούση, κοστούμια Ντόρας Λελούδα, μουσική Μηνά Ι. Αλεξιάδη, κίνηση Νατάσσας Ζούκα. Παίζουν: Αννυ Δημάδη, Βλάσης Ζώτης, Ελευθερία Βιδάκη, Δημήτρης Κοτζιάς, Ανδρέας Μαριανός, Μπέττυ Νικολέση, Βαγγέλης Ρόκκος, Κλεό Σκουλούδη, Μανώλης Σορμαΐνης, Γιώργος Τσιδίμης, Μαρία Τσιμά, Κώστας Φλωκατούλας. Ακορντεόν παίζει ο Νίκος Ντας.

Γνωρίζοντας το βυζαντινό πολιτισμό

Στους μαθητές, αλλά και στο ευρύτερο κοινό απευθύνονται οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του Βυζαντινού Μουσείου, με στόχο τη γνωριμία με τις λειτουργίες του μουσείου, την προσέγγιση του βυζαντινού πολιτισμού και την ανάδειξη και προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Από τον Οκτώβριο, λοιπόν, και μέχρι το καλοκαίρι του 2001, αρχαιολόγοι, συντηρητές και ειδικοί τεχνίτες θα ξεναγούν μικρούς και μεγάλους στις μόνιμες συλλογές και στις περιοδικές εκθέσεις, ενώ προγραμματίζονται δημιουργικά εργαστήρια χειροτεχνίας και κατασκευών για οικογένειες και νέους.

Στο πλαίσιο του προγράμματος εντάσσεται και η ενότητα «Μια μέρα στο Βυζαντινό Μουσείο», που η πρώτη φάση της θα διαρκέσει από τις 19 - 21/10, από τις 9 π.μ. - 1 μ.μ. Αφορά σχολικές ομάδες δημοτικού και γυμνασίου, ενώ στις 21/10 η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.

Το ειδικευμένο προσωπικό θα ξεναγήσει τους επισκέπτες σε τρεις ενότητες του βυζαντινού πολιτισμού: Το βυζαντινό ναό, τη βυζαντινή εικόνα, το δημόσιο και ιδιωτικό βίο και θα ακολουθούν δημιουργικά εργαστήρια.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ