ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Μάη 2022 - Κυριακή 22 Μάη 2022
Σελ. /40
Ματιές στην πολύχρονη μουσική διαδρομή του Δημήτρη Μητροπάνου

Με αφορμή τη μεγάλη συναυλία που διοργανώνουν προς τιμήν του η ΚΕ του ΚΚΕ και η οικογένειά του, τη Δευτέρα 30 Μάη, στο γήπεδο του Πανιωνίου

Με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από τον θάνατο του Δημήτρη Μητροπάνου, η ΚΕ του ΚΚΕ και η οικογένειά του διοργανώνουν μια μεγάλη συναυλία - αφιέρωμα στον αξέχαστο ερμηνευτή, τη Δευτέρα 30 Μάη στις 20.30, στο γήπεδο του Πανιωνίου στη Νέα Σμύρνη.

Τιμή εισιτηρίου 12 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων ηλεκτρονικά στο ticketservices.gr.

Προσκλήσεις διατίθενται από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ.

Η Πέγκυ Ζήνα, ο Παντελής Θαλασσινός, ο Βαγγέλης Κορακάκης, ο Λάκης Παπαδόπουλος, ο Μίλτος Πασχαλίδης, ο Γιώργος Σαμπάνης και ο Κώστας Τριανταφυλλίδης, πλαισιωμένοι από την ορχήστρα που συνόδευε τον Δημήτρη Μητροπάνο, θα μας θυμίσουν τα τραγούδια του και θα αποτίσουν φόρο τιμής σε έναν μοναδικό άνθρωπο και καλλιτέχνη. Την παρουσίαση, τη σκηνοθεσία και την επιμέλεια της συναυλίας έχει αναλάβει ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης, την καλλιτεχνική επιμέλεια ο Γιάννης Παπαζαχαριάκης και την ηχοληψία ο στενός συνεργάτης του Δημήτρη Μητροπάνου, Δημήτρης Ευαγγελάτος.

Στη συναυλία γίνεται προσπάθεια να παρουσιαστεί ένα ρεπερτόριο αντιπροσωπευτικό όλων των εποχών της πορείας του Δημήτρη Μητροπάνου στο ελληνικό τραγούδι, της πλειάδας των συνθετών και στιχουργών με τους οποίους συνεργάστηκε. Γιατί η αλήθεια είναι ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος είχε την τύχη να συνεργαστεί με μεγάλους συνθέτες και να σημαδέψει με την ερμηνεία του σπουδαία τραγούδια.

«Να επιλέξεις σύνθετη είναι κομμάτι δύσκολο, το σημαντικό είναι να σε επιλέξει αυτός, να θέλει αυτός να δουλέψει μαζί σου», έλεγε ο Δημήτρης Μητροπάνος.

Με τους «δασκάλους» τη δεκαετία του '60

Πρώτος πρώτος τον επέλεξε στα μέσα της δεκαετίας του '60 ο Γιώργος Ζαμπέτας. Τον ακούει σε ένα δοκιμαστικό και τον καλεί να δουλέψουν μαζί στα «Ξημερώματα». Ο Μητροπάνος πήγαινε ακόμα σχολείο και ο Ζαμπέτας του είπε: «Θα έρχεσαι μέχρι τις 11 και μετά θα κοιμάσαι για να πηγαίνεις σχολείο». Και στέκεται για κείνον «δάσκαλος». Του δίνει και τα πρώτα τραγούδια που θα πει ο Μητροπάνος σε δίσκο το 1967, ανάμεσά τους τη διαχρονική... «Θεσσαλονίκη» που τραγουδιέται αδιάκοπα και ξεσηκώνει μέχρι σήμερα. «Με σημάδεψε ο Ζαμπέτας και του χρωστάω πάρα πολλά, ίσως είναι ο μόνος άνθρωπος απ' τη δουλειά μου που του χρωστάω πάρα πολλά», έχει πει ο ίδιος ο Δημήτρης Μητροπάνος.


Εκείνη την περίοδο ο Μίκης Θεοδωράκης τον ακούει σε μια χορωδία των Λαμπράκηδων και του ζητάει να συμμετάσχει σε συναυλίες του. Ο Μητροπάνος ρωτάει τον Ζαμπέτα «να πάω;», «τρέχοντας!» του λέει ο Ζαμπέτας. Σε εκείνες τις συναυλίες τραγούδησε δυο τραγούδια από το «Αξιον Εστί» και τη «Ρωμιοσύνη». Ο ίδιος ομολογούσε ότι τότε δεν συνειδητοποιούσε το μέγεθος αυτής της συνεργασίας. Αργότερα, βέβαια, το 1984, συναντήθηκαν και δισκογραφικά με τον Θεοδωράκη κι έκαναν μαζί «Τα πικροσάββατα» σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου. Ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία του εμφάνιση στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ το 2011 στο αφιέρωμα για τον Οδυσσέα Ελύτη, λίγους μήνες πριν «φύγει», ο Δημήτρης Μητροπάνος ζήτησε ο ίδιος να τραγουδήσει το «Αξιον Εστι».

«Υπήρχε ευφορία στο τραγούδι την εποχή που ξεκίνησα. Εγώ έζησα τις μπουάτ το '66, που γινόντουσαν πολύ σημαντικά πράγματα», είχε πει ο Δημήτρης Μητροπάνος και με αυτή την ορμή μπαίνει στην επόμενη δεκαετία και κατοχυρώνεται στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού.

Σε στιβαρά λαϊκά μονοπάτια

Το 1972 κυκλοφορεί ένας δίσκος - σταθμός στην καριέρα του Δημήτρη Μητροπάνου: «Ο Αγιος Φεβρουάριος» σε μουσική Δήμου Μούτση και στίχους Μάνου Ελευθερίου. «Στεγνή φωνή, σκέτη, χωρίς πολλά τσαλίμια, ό,τι έπρεπε γι' αυτό που ήθελα σ' αυτά τα τραγούδια», έχει πει ο Δήμος Μούτσης, που είχε δεχτεί πολλούς τραγουδιστές για ακρόαση, αλλά επέλεξε τον Μητροπάνο. Τότε τον γνώρισε και ο Μάνος Ελευθερίου, όταν όντας φαντάρος πήρε άδεια για να ηχογραφήσει τα τραγούδια στο στούντιο. «Ηταν ένας απλός, δωρικός άνθρωπος κι αυτή τη δωρικότητα βλέπει κανείς και στο τραγούδι του. Είναι ένας κατεξοχήν λαϊκός τραγουδιστής, που αυτή η δωρικότητά του τον έκανε ιδιαίτερα αγαπητό και δημοφιλή», είχε πει ο Μάνος Ελευθερίου για τον Μητροπάνο.

Το 1973 ακολουθεί ο δίσκος «Ο δρόμος για τα Κύθηρα» σε μουσική Γιώργου Κατσαρού και στίχους Ηλία Λυμπερόπουλου. «Ο Δημήτρης Μητροπάνος είναι ο μόνος τραγουδιστής που ό,τι του ζήτησα το έκανε», έχει πει ο Γιώργος Κατσαρός, επιβεβαιώνοντας κι εκείνος την εξαιρετική συνεργασία που είχε ο ερμηνευτής με όλους όσους συνεργάστηκε.

Εκείνη την περίοδο ο Μητροπάνος γνωρίζει και τον Τάκη Μουσαφίρη. Η αρχή της μακρόχρονης συνεργασίας τους γίνεται με το «Πες μου πού πουλάν καρδιές», που κυκλοφόρησε το 1974 στον δίσκο «Κυρά ζωή». Ακολούθησαν πάρα πολλά λαϊκά τραγούδια, αξέχαστες επιτυχίες, αγαπημένες και από τους δημιουργούς τους και από τον κόσμο. Γιατί όπως είχε πει ο Τάκης Μουσαφίρης, «πάντα όταν κάνω κάτι για τον Μητροπάνο βάζω "τα κυριακάτικα", βάζω τα καλά μου»...

Αντίστοιχα δεν μπορεί να μη μνημονευτεί η μακρόχρονη συνεργασία στο λαϊκό τραγούδι του Δημήτρη Μητροπάνου με τον Σπύρο Παπαβασιλείου, που ξεκινάει από τα τέλη της δεκαετίας του '60 και διαρκεί μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '80, δίνοντας τραγούδια που ο Μητροπάνος πάντα περιλάμβανε στις εμφανίσεις του, όπως το «Καλοκαίρια και χειμώνες», «Σ' αγαπώ σαν αμαρτία» κ.ά.

Το 1981 ο Μητροπάνος συνεργάζεται με τον Γιώργο Χατζηνάσιο και κάνουν τον δίσκο «Τα συναξάρια», με τραγούδια ναι μεν λαϊκά, αλλά και λίγο κανταδόρικα, άλλα με πιανιστικές μελωδίες κ.λπ. «Εγινε ένας δίσκος που είχε ένα ποικίλο ενδιαφέρον για διαφορετικούς ακροατές», σύμφωνα με τον Γ. Χατζηνάσιο, ο οποίος επίσης έχει μιλήσει με τα καλύτερα λόγια για τη συνεργασία τους.

Το επόμενο ακόμα πιο μεγάλο «τόλμημα» του Δημήτρη Μητροπάνου σε ήχους που ξέφευγαν από το στιβαρό λαϊκό του ρεπερτόριο, ήταν όταν δέχτηκε να πει ουσιαστικά μια ροκ μπαλάντα, το «Για να σ' εκδικηθώ» του Λάκη Παπαδόπουλου, προτείνοντας μάλιστα να το κάνουν ντουέτο με τον συνθέτη. Το τραγούδι απλά έκανε πάταγο!

Εμβληματικές συνεργασίες με Τόκα και Μικρούτσικο

Πραγματική στροφή και «απογείωση» στην καριέρα του Μητροπάνου βέβαια είναι για πολλούς η συνεργασία του με τον Μάριο Τόκα. Το 1992 κυκλοφορούν τον δίσκο «Η εθνική μας μοναξιά». «Με τον Τόκα ήμασταν φίλοι πολλά χρόνια. Είχαμε κάνει συναυλίες μαζί, πάντα συζητάγαμε να κάνουμε δίσκο μαζί, αλλά υπήρχε το πρόβλημα ότι ήμασταν σε διαφορετικές εταιρείες. Η πρώτη συνάντηση έγινε σε μια κυπριακή ταβέρνα κι εκεί μου έδωσε τη "Θεσσαλονίκη" και το "Μια στάση εδώ"», είχε πει ο Δημήτρης Μητροπάνος. «Λειτουργούσε μέσα μου συνέχεια αυτό το "αχ" του. Αυτό το "αχ" τελικά μου βγήκε και έγινε και χημεία», είπε αντίστοιχα ο Μάριος Τόκας. Η ευτυχής αυτή συνάντηση στη δισκογραφία συνεχίστηκε κι έδωσε τραγούδια - διαμάντια και το 1994 με το «Παρέα μ' έναν ήλιο», σε στίχους Φίλιππου Γράψα και το 1999 με το «Εντελβάις» σε στίχους Αλκη Αλκαίου.

Τον ποιητικό λόγο του Αλκαίου, όμως, ο Μητροπάνος τον αποθεώνει και στην εξαίρετη συνεργασία του με τον Θάνο Μικρούτσικο το 1996, με τον δίσκο «Στου αιώνα την παράγκα». «Θεωρώ πως βρήκα τον κατάλληλο ερμηνευτή την κατάλληλη στιγμή. Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Αισθανόμασταν πως κάτι δυνατό μας συνέβαινε. Λίγες φορές το έχω νιώσει αυτό στη ζωή μου στο στούντιο. Ημαστε δυο καρδιές σε μία, αναπτύξαμε μια σχέση και ζήσαμε τέτοιες στιγμές που τολμώ να πω πως είναι ευλογία όταν το ζεις», περιγράφει ο Θάνος Μικρούτσικος στην αυτοβιογραφία του που έχει αποτυπώσει ο Οδυσσέας Ιωάννου, αφού πρώτα έχει περιγράψει ότι στην αρχή των ηχογραφήσεων ο Μητροπάνος δεν μπορούσε να τραγουδήσει γιατί... είχε τρακ! Και ο μεγάλος συνθέτης πρόσθεσε για αυτόν τον δίσκο: «Η θεωρία μου είναι πως τα τραγούδια που "γράφουν" μέσα μας είναι εκείνα που έχουν να κάνουν με προσωπικές ή ακόμη και συλλογικές μνήμες. Ομως όταν μπαίνει στο κόλπο και η επόμενη γενιά - που δεν έχει μνήμες από την εποχή της κυκλοφορίας του τραγουδιού - τότε μόνο μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα πως ο χρόνος μίλησε»!

Το 1995 ο Μητροπάνος κάνει άλλο ένα ντουέτο που αγαπήθηκε πολύ, μετά από εκείνο με τον Λάκη Παπαδόπουλο: Λένε με τον Στέφανο Κορκολή το «Κάποιες φορές». Δέκα χρόνια αργότερα κάνουν μαζί τον δίσκο «Πες μου τ' αληθινά σου», με επίσης υπέροχα τραγούδια που αγαπήθηκαν πολύ.

Σε όλο αυτόν τον δρόμο όμως το λαϊκό τραγούδι είναι η αγάπη του Δημήτρη Μητροπάνου. «Το λαϊκό τραγούδι είναι κατά βάση αυτό που θίγει πράματα», είχε πει. Ετσι, το 1998 συναντιέται με έναν γνήσιο λαϊκό συνθέτη, τον Βαγγέλη Κορακάκη, και τα τραγούδια που του δίνει περιλαμβάνονται στο άλμπουμ του Μητροπάνου «Του έρωτα και της φυγής».

Πολλά μοναδικά και υπέροχα τραγούδια ακόμα συναντάμε στις συνεργασίες του με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου, τον Χρήστο Λεοντή, τον Σταμάτη Κραουνάκη και τόσους άλλους συνθέτες και δημιουργούς, που θα χρειάζονταν πολλές σελίδες για να τους αναφέρουμε όλους αναλυτικά...

Το σίγουρο είναι ότι τη Δευτέρα 30 Μάη, στο γήπεδο του Πανιωνίου θα ακούσουμε έναν πλούτο υπέροχων τραγουδιών από αυτήν τη μεγάλη διαδρομή του σπουδαίου ερμηνευτή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ