ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 23 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ"
Αντίσταση ή υποταγή;

Αρχίζουν σήμερα οι βαρύνουσας σημασίας εκλογές για την ανάδειξη εκπροσώπων των εργαζομένων στη διοίκηση της επιχείρησης

Θα υπάρχει ή όχι εθνικός αερομεταφορέας στο άμεσο μέλλον; Οι εργαζόμενοι σ' αυτόν θα βελτιώσουν ή όχι τη θέση τους; Κι ακόμα: Θα αντισταθούν στις επιλογές ιδιωτικοποίησης και ανατροπής των εργασιακών σχέσεων, που προωθούν με γοργά βήματα Ευρωπαϊκή Ενωση και κυβέρνηση;

Στα παραπάνω "καυτά" ερωτήματα καλούνται επί της ουσίας ν' απαντήσουν οι εργαζόμενοι στην "Ολυμπιακή Αεροπορία" (ΟΑ), οι οποίοι από σήμερα μέχρι και μεθαύριο Πέμπτη, 26 Σεπτέμβρη, προσέρχονται στις κάλπες για να εκλέξουν τους δύο εκπροσώπους τους στο νέο ΔΣ της εταιρίας, όπως ορίζει ο Νόμος 2414/96.

Οι εκλογές αυτές, εκ των πραγμάτων, έχουν ιδιαίτερη σημασία, δεδομένου ότι το νέο ΔΣ της ΟΑ, που θα οριστεί το αμέσως προσεχές διάστημα, με την προσθήκη του διευθύνοντος συμβούλου, θα κληθεί να πάρει - κατ' εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής - καθοριστικές αποφάσεις για το μέλλον του εθνικού αερομεταφορέα, αλλά και για το "αύριο" των εργαζομένων σ' αυτόν. Και είναι γνωστό ότι "ραχοκοκαλιά" αυτής της πολιτικής, που υπαγορεύεται από το Διευθυντήριο των Βρυξελλών και εφαρμόζει η "εκσυγχρονιστική" κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είναι οι ιδιωτικοποιήσεις στο νευραλγικό χώρο των αερομεταφορών και η κατάργηση των εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων. Προς αυτή την κατεύθυνση, άλλωστε, κινείται η σχεδόν ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης για τη σύσταση ιδιωτικής εταιρίας "ναυλωμένων πτήσεων" (τσάρτερ), που προδήλως θα αφαιρέσει έργο από την "Ολυμπιακή". Προς την ίδια κατεύθυνση εκπονήθηκε και η μελέτη "Μακένζι", που πρόσφατα εγκρίθηκε από το ΔΣ της ΟΑ και η οποία στην ουσία αποτελεί ένα δεύτερο "πρόγραμμα εξυγίανσης", με διπλό στόχο: Να συμπιεστεί περισσότερο το εργατικό κόστος και να χειροτερεύσουν οι εργασιακές σχέσεις (η μελέτη προβλέπει την καθιέρωση σπαστού ή ελαστικού ωραρίου, την πολλαπλή απασχόληση, τη σύνδεση του μισθού με την παραγωγικότητα κλπ). Αυτά όσον αφορά τις εργασιακές σχέσεις, γιατί η μελέτη "Μακένζι" προβλέπει και την εκχώρηση δραστηριοτήτων της ΟΑ σε ιδιώτες (εξυπηρέτηση εδάφους, εμπορευματικές μεταφορές, πληροφορική, πτητική εκμετάλλευση, μέρος της τεχνικής διεύθυνσης κλπ).

Η ΕΣΚ

Η Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Αερομεταφορών (ΕΣΚ) - υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ - για όλους αυτούς τους λόγους, δίνει ιδιαίτερη σημασία στις εκλογές και καλεί τους εργαζόμενους να στείλουν με την ψήφο τους μήνυμα αντίστασης στις επιλογές της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση της "Ολυμπιακής Αεροπορίας" και την πλήρη ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Σε διακήρυξη που εξέδωσε η παράταξη, επισημαίνει ότι τα μέτρα που προτείνονται και προωθούνται στην ΟΑ, αποτελούν συστατικά της στρατηγικής του πολυεθνικού κεφαλαίου και θα εφαρμοστούν, στο βαθμό που δε θα υπάρξουν αντιστάσεις από τους εργαζόμενους. "Η εκλογή στο ΔΣ της ΟΑ, εκπροσώπων που αποδέχονται τις κατευθύνσεις της ΕΕ και το δήθεν μονόδρομο του ανταγωνισμού και της αγοράς, θα αποτελέσει το "πράσινο φως" για την επίσπευση αυτών των μέτρων", υπογραμμίζει η ΕΣΚ και τονίζει ότι οι σημερινοί εκπρόσωποι των εργαζομένων στο ΔΣ της ΟΑ, άσκησαν συνδιοίκηση, αφού οι παρατάξεις τους (ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ) δε διαφωνούν επί της ουσίας με την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και της ανατροπής των εργασιακών σχέσεων. Αντίθετα, ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ και η παράταξη του "ΣΥΝ", θιασώτες και οι τρεις του "μονόδρομου της ΕΕ", συμφωνούν με την πολιτική που θέλει την Ελλάδα υποχείριο των πολυεθνικών και τον εθνικό αερομεταφορέα στην υπηρεσία των μεγάλων "τραστ", με μοναδικό κριτήριο λειτουργίας το κέρδος.

Η ΕΣΚ επισημαίνει ότι είναι στο χέρι των εργαζομένων να ανατρέψουν αυτή την πολιτική και τους καλεί να ψηφίσουν τους εκπροσώπους της παράταξης, ως τη μόνη εγγύηση για την άσκηση πραγματικού ελέγχου, προάσπισης των συμφερόντων των εργαζομένων και αταλάντευτης πάλης για να υλοποιηθούν οι ομόφωνες αποφάσεις του Συνεδρίου της ΟΣΠΑ από το 1990, ενάντια στην πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων της τότε κυβέρνησης της ΝΔ.

Το "νέο" ΠΑΣΟΚ

Νέο μοντέλο του κυβερνητικού κόμματος βρίσκεται υπό σχεδιασμό και πολύ σύντομα, όπως λέγεται, θα δούμε επί της πολιτικής σκηνής το μεταλλαγμένο ΠΑΣΟΚ. "Θέλω ένα νέο εντελώς κόμμα", ήταν η εντολή που έδωσε ο πρωθυπουργός στους σχεδιαστές του "εκσυγχρονισμένου ΠΑΣΟΚ" και αυτοί τον κοίταξαν για μια στιγμή με απορία.

- Δηλαδή, πρωθυπουργέ, είπαν, θέλετε το νέο κόμμα να μην ευαγγελίζεται "αλλαγές", "μεταρρυθμίσεις" και συμβόλαια με το λαό;

- Αυτό ακριβώς θέλω. Εκτός βέβαια κι αν πρόκειται για "μεταρρυθμίσεις" τύπου Αρσένη, που αποκλείουν τα παιδιά των ασθενών τάξεων από τα πανεπιστήμια. Η αν πρόκειται, φίλοι, για αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα, στις κοινωνικές παροχές, στους όρους εργασίας κλπ. Αυτά όλα είναι εκσυγχρονιστικά και τα θέλω! Και για τα συμβόλαια να διευκρινίσω τα εξής: Στο αναγεννημένο ΠΑΣΟΚ, ναι, δε θα υπάρχουν συμβόλαια με το λαό, αλλά συμβόλαια με τους βιομηχάνους και τους μεγαλοεπιχειρηματίες θα υπάρχουν και θα παραϋπάρχουν!

Οι "σχεδιαστές" κατέγραψαν με το νι και με το σίγμα τις εντολές και πριν αποχωρήσουν ρώτησαν ξανά: "Δηλαδή, κύριε πρωθυπουργέ, θέλετε το νέο κόμμα να είναι αποκομμένο εντελώς απ' το παλιό;".

- Φυσικά, να το κόψετε σύρριζα από το παρελθόν. Οπως ακριβώς έκοψαν στον πάτο τα μουστάκια τους ο Ρέππας, ο Πρωτόπαππας και ο Φούρας!

Μ' αυτές τις εντολές ακριβώς οι "σχεδιαστές" κάθισαν κάτω και άρχισαν να κάνουν το "σκαρίφημα" του εξαμβλώματος, που θα παρουσιαστεί ως νέο ΠΑΣΟΚ. Σχημάτισαν, δηλαδή, κάτι που μοιάζει με αρπακτικό, με ασπόνδυλο, με φιγούρα θεάτρου σκιών, κι εγώ δεν ξέρω με τι. Αυτό το περίεργο κατασκεύασμα, ενώ έχει δεξιά τοποθέτηση, μοιάζει σαν να γέρνει... κεντροαριστερά. Αυτή, λοιπόν, η αφύσικη στάση προβλημάτισε αρχικά τους σχεδιαστές και πολύ σκέφτηκαν αν θα μπορέσει να κρατηθεί όρθιο. Τελικά, όλοι συμφώνησαν ότι θα κρατηθεί με βασικό υποστήριγμα... το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. "Δεν του βάζουμε για μεγαλύτερη ασφάλεια και το ΣΥΝ ως δεύτερο υποστήριγμα;", είπε ένας σχεδιαστής, αλλά οι άλλοι είχαν αντιρρήσεις. "Οχι, είπαν. Το ΣΥΝ θα τον χρησιμοποιήσουμε αλλιώς".

- Δηλαδή;

- Θα τον βάλουμε να είναι η... ουρά του νέου ΠΑΣΟΚ!

Με το σκαρίφημά τους λοιπόν υπό μάλης οι σχεδιαστές επισκέφτηκαν, προχτές, τον πρωθυπουργό για να δουν αν το εγκρίνει. Αυτός το κοίταξε καλά καλά και συμφώνησε με το εξάμβλωμα, αφού υπέδειξε όμως να γίνουν κάποιες αλλαγές. Ζήτησε, δηλαδή, να γίνει ακόμη πιο μεγάλο το ένα χέρι του κατασκευάσματος, αυτό ακριβώς που θα μπαίνει βαθύτερα πλέον στις τσέπες των μισθωτών και των συνταξιούχων. Ζήτησε επίσης να γίνει πιο ευλύγιστη η μέση του νέου ΠΑΣΟΚ για να μπορεί να σκύβει πιο πολύ στους "εταίρους", στο ΝΑΤΟ και τις ΗΠΑ.

Νέο μοντέλο του κυβερνητικού κόμματος βρίσκεται στα σκαριά και σύντομα θα εμφανιστεί μπροστά μας. Και, παρά την τρομακτική μορφή του, θα ζητήσει να το αποδεχτούμε και, επιπλέον, να το ψηφίσουμε στις προσεχείς δημοτικές εκλογές. Και ερωτώ, τι θα κάνουμε εμείς; Θα σταθούμε χάσκοντας μπροστά στο εξάμβλωμα και θα το αφήσουμε ανενόχλητο να μας κλέβει και να ξεπουλάει τον τόπο "εκσυγχρονιστικά"; Η μήπως στις δημοτικές, θα πάμε απερίσκεπτα να το ταϊσουμε με την ψήφο μας; Ερωτώ και μια απάντηση θέλω μόνο. Οτι θα αντιπαλέψουμε το "νέο" ΠΑΣΟΚ και ότι στις εκλογές θα κόψουμε και το κεφάλι και την... ουρά του μεταλλαγμένου μοντέλου!

Τάσος ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ

Εκτός από την εκχώρηση των πτήσεων τσάρτερ σε ιδιώτες, προβλέπεται και η εκχώρηση και τεχνικών υπηρεσιών, μέσω του προγράμματος "Μακένζι"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ