ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Μάη 2003
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΒΡΕΤΑΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Τον «έφαγε» το χολιγουντιανό κεφάλαιο

Η Μέριλ Στριπ στην ταινία «Οι Ωρες» του Στίβεν Ντάλντρι. Ενα πρόσφατο ποιοτικό παράδειγμα της βρετανικής κινηματογραφίας
Η Μέριλ Στριπ στην ταινία «Οι Ωρες» του Στίβεν Ντάλντρι. Ενα πρόσφατο ποιοτικό παράδειγμα της βρετανικής κινηματογραφίας
Το πιο... «σύντομο ανέκδοτο» μεταξύ των ίδιων των Βρετανών κινηματογραφιστών κατάντησε η φράση «ανεξάρτητος βρετανικός κινηματογράφος», του πάλαι ποτέ πολλά υποσχόμενου αυτού κινηματογραφικού «ρεύματος», που έχει δώσει σπουδαία καλλιτεχνικά δείγματα.

Ο λόγος, για τον οποίο σκηνοθέτες όπως ο Κεν Λόουτς ή ο Μάικ Λι, κατά καιρούς μίλησαν με ειρωνικό τρόπο για την «ανεξαρτησία» του βρετανικού κινηματογράφου είναι κοινός σ' όλη την Ευρώπη, αλλά πάντα παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις για μια κινηματογραφική δύναμη όπως η Βρετανία: η εισβολή του Χόλιγουντ. Σε δημοσίευμα της ηλεκτρονικής σελίδας του BBC γίνεται λόγος ακόμη και για «άλωση» του βρετανικού κινηματογράφου από τους Αμερικανούς μεγαλοπαραγωγούς.

Στο θέμα αναφέρθηκε και ο γνωστός Βρετανός σκηνοθέτης και πρόεδρος της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Ρίτσαρντ Ατέμπορο, μιλώντας στη Βουλή των Κοινοτήτων. Η βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία πάσχει για δύο λόγους: α) οι βρετανικές ταινίες με διεθνή, εμπορική, επιτυχία, όπως οι ταινίες «Τζέιμς Μποντ», «Χάρι Πότερ», «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών», μόνον κατ' όνομα είναι βρετανικές, αφού τα κεφάλαιά τους είναι αμερικανικά. Στις ΗΠΑ, βέβαια, πάνε και τα έσοδα, με αποτέλεσμα να διαιωνίζεται το πρόβλημα έλλειψης «ρευστού» της βρετανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας. β) Οι αμιγώς βρετανικές ταινίες (στην πλειοψηφία τους χαμηλού προϋπολογισμού, αλλά σαφώς ποιοτικότερες από τις προαναφερόμενες) πάνε καλά στην εσωτερική αγορά, αλλά όχι στο εξωτερικό.

Επιπλέον, οι κριτικοί κινηματογράφου καταγγέλλουν κακοδιαχείριση των κονδυλίων που δόθηκαν στο βρετανικό κινηματογράφο από το βρετανικό «ΛΟΤΤΟ». Ενας από αυτούς, ο βετεράνος κινηματογραφικός κριτικός, Αλεξάντερ Γουόκερ, σημειώνει: «Διαθέτουμε τους καλλιτέχνες, τους δημιουργούς αλλά δίνουμε τα χρήματα σε λάθος τομέα, στην παραγωγή, ενώ θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την εμπορική προώθησή τους σε μεγάλες εμπορικές αίθουσες τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό». Τόνισε, ότι «υπάρχει ένα ολιγοπωλιακό σύστημα διανομής των ταινιών, το οποίο ελέγχεται από τις πέντε ή έξι μεγαλύτερες αμερικανικές εταιρίες, οι οποίες εξασφαλίζουν προκαταβολικά τα δικαιώματα προβολής των μεγάλων κινηματογραφικών αιθουσών και προωθούν τα δικά τους προϊόντα σε βάρος της ανεξάρτητης βρετανικής παραγωγής».

Ετσι, από τα 300 εκατ. δολάρια που επενδύθηκαν από το βρετανικό «ΛΟΤΤΟ» σε κινηματογραφικές παραγωγές, μόνο ένας μονοψήφιος αριθμός αυτών γνώρισε σχετική επιτυχία. Γεγονός που αμφισβητεί τον όρο «βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία», αφού δεν υπάρχουν τα έσοδα για να συντηρηθεί.

Ο επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Κινηματογράφου, γνωστός σκηνοθέτης, Αλαν Πάρκερ, θεωρεί το ότι δεν υπήρξε ποτέ βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία οφείλεται στον «ερασιτεχνικό» τρόπο διαχείρισης των κονδυλίων και ότι η Βρετανία «είναι πολύ μικρή αγορά(!) για να στηρίξει κινηματογραφική βιομηχανία». Τι να πει τότε η... Ελλάδα;

Εικαστικά ταξίδια

Εργο του Β. Κανιάρη
Εργο του Β. Κανιάρη
Την πρώτη ατομική έκθεση του Β. Κανιάρη στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει το εκεί Παράρτημα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού. Ο Β. Κανιάρης θεωρείται από τους χαρακτηριστικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Το έργο του εξετάζει την πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα. «Το ιδιαίτερο στοιχείο της αισθητικής του πρότασης», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης, Μάνος Στεφανίδης, «βρίσκεται στις λεπτομέρειες. Μεταμορφώνει ένα αντικείμενο που υπάρχει κατά τύχη σε μια αξία που δημιουργεί ύφος, που εμψυχώνει τα τιποτένια ψήγματα του άξιου, που ψιθυρίζει την προσωπική ιστορία, το γέλιο και το λυγμό». Η επιλογή του χρόνου της έκθεσης «Ο,τι θέλει ο λαός...» σχετίζεται με την αναζωπυρωμένη αγωνία για κοινωνική και πολιτική συνείδηση των ανθρώπων και εμφανίζεται ως απάντηση στις διεθνείς σχέσεις και την αναζήτηση της ειρήνης. Μέσα από την έκθεση, το κοινό μπορεί να δει πώς ένας καλλιτέχνης απεικονίζει, φαντάζεται και απαντά στα ιστορικά γεγονότα του κόσμου.

Εκθεση ζωγραφικής του Σ. Καραβούζη εγκαινιάζεται στις 27/5 στην γκαλερί «Ν. Deman» στο Παρίσι. Πρόκειται για την ενδέκατη έκθεση του καλλιτέχνη στο Παρίσι. Θα εκτεθούν 25 έργα μικρών και μεγάλων διαστάσεων, που χαρακτηρίζονται από έντονη μεταφυσική ατμόσφαιρα και ποιητικό ρεαλισμό. Η σαφήνεια, η δωρικότητα του ύφους και ο μνημειακός χαρακτήρας των συνθέσεών του αναδίδουν την αίσθηση της ελληνικότητας.

Ευφρόσυνο φινάλε στο «Συρμό»

Κανείς δε θα τελείωνε αυτή τη βραδιά, ίσως γιατί όλοι ξέραμε ότι αυτή, η προχτεσινή βραδιά, ήταν η τελευταία μελωδική συνάντηση για φέτος στο «Συρμό».

Στη σκηνή ήταν η Ερωφίλη, ο Δημήτρης Υφαντής κι ο Νίκος Κουρουπάκης, που παρουσίασαν ένα πραγματικά πολύ ωραίο πρόγραμμα. Δεν έλειψαν όμως κι οι εκπλήξεις. Μαζί τους προχτές βρέθηκαν και ομότεχνοί τους, φίλοι του «Συρμού», που αργά το βράδυ έκαναν το δικό τους πέρασμα από τη σκηνή. Ο Βασίλης Λέκκας, πρώτος άφησε τη θέση του στο μπαρ για να τραγουδήσει το «αντίο» του στη ζεστή παρέα που είχε δημιουργηθεί και στο φιλόξενο χώρο. Ακολούθησαν η Ελένη Τσαλιγοπούλου, η Αφεντούλα Ραζέλη, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Μιχάλης Κακέπης, με ένα τραγούδι ο καθένας και με μια καλή κουβέντα γι' αυτή την τόσο άμεση μουσική σκηνή. Οι φωνές όλου του κόσμου ενώθηκαν μ' αυτές των καλλιτεχνών, στα τραγούδια αλλά και στα «πειράγματα», στ' αστεία ανάμεσα στη σκηνή και στα τραπέζια.

Η Ερωφίλη, ο Δ. Υφαντής κι ο Ν. Κουρουπάκης κράτησαν το φινάλε, που ήταν πραγματικά αντάξιο όλης της μοναδικής βραδιάς. Κι ο «Συρμός» μπορεί να έκλεισε τις πόρτες του για το καλοκαίρι, υπόσχεται, όμως, από το φθινόπωρο ακόμα περισσότερες μουσικές εκπλήξεις...

Η Δράμα... ταξιδεύει

Το μεγάλο ταξίδι του Φεστιβάλ Δράμας, με τις ταινίες μικρού μήκους που βραβεύτηκαν στο 25ο Φεστιβάλ Δράμας συνεχίζεται. Μετά τις προβολές που πραγματοποιήθηκαν, με μεγάλη επιτυχία σε Ξάνθη, Καβάλα, Σέρρες, Αργοστόλι, Αίγιο, Μυτιλήνη, Χίο και Λεμεσό, Λευκωσία, Ιωάννινα, Πάτρα, το πρόγραμμα συνεχίζεται μέχρι τις αρχές Ιουνίου ως εξής:

Σήμερα και αύριο, στη Ν. Μάκρη, σε συνεργασία με το Δημοτικό Κινηματογράφο «Σινέ Αλίκη», στις 8μμ. Στις 30-31/5 στην Καλλιθέα, σε συνεργασία με το Δημοτικό Κινηματογράφο «Σινέ Ταράτσα» (Ματζαγριωτάκη 76), στις 9μμ. Στις 2-3 Ιουνίου στην Καισαριανή, σε συνεργασία με το Δημοτικό Κινηματογράφο «Αιολία» (Σολομονίδου & Φιλαδελφείας), στις 9.15μμ. Στις 4-5/6 στο Περιστέρι, σε συνεργασία με το Δημοτικό Κινηματογράφο «Σινέ Πέραν» (Κώστα Βάρναλη 32), στις 9μμ.

Χορο-θεατρικός λόγος

Το έργο «Ψαλιδοχέρης» θα παρουσιάσει (30-31/5,1-2/6) στο θέατρο «Κατερίνα Βασιλάκου» (Πλαταιών και Πρ. Δανιήλ 3, Κεραμικός), η ομάδα χορού «Dance 2 Dance». Πρόκειται για σύνθετη παράσταση χορού και θεατρικού λόγου. Ο «Ψαλιδοχέρης», που βασίζεται στον ήρωα της γνωστής ταινίας, προσπαθεί να καταδείξει κάποια στοιχεία της σύγχρονης εποχής και των ανθρώπινων σχέσεων. «Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν ένα ρομαντικό παραμύθι», σημειώνουν οι συντελεστές της παράστασης. Η χορογραφία είναι της Κατερίνας Βούλγαρη. Η θεατρική διασκευή του Γ. Ιωσηφίδη. Σκηνοθεσία: Κ. Βούλγαρη, Γ. Ιωσηφίδης. Σκηνικά - κοστούμια: Ελένη Στρούλια. Παίζουν: Κ. Σαββίδου, Ε. Χρηστίδη. Χορεύουν: Λ. Μπούμπα, Ε. Κουμούση, Κ. Αλεξανδράκη, Ε. Χωριανοπούλου κ.α. Βιολί: Μ. Δαπέργολας. Κιθάρα: Α. Παπανδρέου. Τραγούδι: Ν. Δεπάστας, Π. Κωνσταντινίδης, Σ. Πάσχου κ.ά.

Μετά από πρόταση της Εφορείας Χαρακτικής, το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας αποφάσισε τη δημιουργία εκθεσιακού χώρου στο κτίριό του. Η λειτουργία του χώρου, που θα προσελκύσει τους εικαστικούς δημιουργούς σε ανταλλαγή απόψεων, προβληματισμών και εικαστικών συναντήσεων, θα ξεκινήσει στις 28/5 (8μμ) με ομαδική έκθεση χαρακτικής μελών του ΕΕΤΕ.

Σήμερα και αύριο, στο Ηρώδειο, παρουσιάζεται το έργο του Ιουλίου Βερν «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» από το Παιδικό Στέκι του Εθνικού Θεάτρου. Είκοσι οκτώ ηθοποιοί και χορευτές «ταξιδεύουν» μικρούς και μεγάλους σε άγνωστους τόπους, παράξενους λαούς και συναρπαστικά γεγονότα. Η σκηνοθεσία είναι της Μαριάννας Τόλη, η χορογραφία του Τσετ Γουόκερ, η χορογραφία ινδικού χορού της Λήδα Σαντάλα.

Αύριο, τελευταία μέρα της 26ης Γιορτής Βιβλίου στο Πεδίον Αρεως, στο «Βιβλιο-καφέ», στις 8μμ, θα παρουσιαστεί το βιβλίο του Βαγγέλη Σακκάτου «Μεραρχία Ακουι (Η σφαγή των Ιταλών στην Κεφαλονιά. Η Αντίσταση)» (β΄ έκδοση, συμπληρωμένη με τρία μέρη, εκδόσεις «Εστία»).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ