ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Νοέμβρη 1998
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ ΕΡΓΑΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
Αγωνιστική πορεία προς τις κάλπες

Στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη επιβεβαιώθηκε, με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, ότι μόνο ο δρόμος του αγώνα μπορεί να φέρει αποτελέσματα

Ετοιμοι για νέους αγώνες δηλώνουν οι μεταλλεργάτες του Πειραιά,για την υπεράσπιση του 7ωρου και 35ωρου, των συλλογικών συμβάσεων και του δικαιώματος στη δουλιά, την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος.Αυτό διαμήνυσαν με το μαζικό τους "παρών" στην εκλογοαπολογιστική συνέλευση του συνδικάτου τους την περασμένη Τρίτη, όπου υπερψήφισαν με συντριπτική πλειοψηφία τον απολογισμό και προγραμματισμό δράσης που παρουσίασε η απερχόμενη διοίκηση, ηοποία συγκροτείται στην πλειοψηφία της από τις δυνάμεις της "Αγωνιστικής Ενότητας Μεταλλεργατών".Οι αρχαιρεσίες του συνδικάτου για την ανάδειξη νέων οργάνων θα αρχίσουν στις 7 Νοέμβρη.

Οι μεταλλεργάτες του Πειραιά, έχοντας στο "τιμόνι" του συνδικάτου τους τις αγωνιστικές ταξικές δυνάμεις, κατέκτησαν από το 1987 το 7ωρο - 35ωρο,στέλνοντας το μήνυμα σε όλους τους εργαζόμενους της χώρας. "Σπάνε" κάθε χρόνο την εισοδηματική πολιτική της κυβέρνησης στη διαδικασία υπογραφής συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Με μπροστάρη στους σκληρούς αγώνες την "Αγωνιστική Ενότητα", απέτρεψαν το "λουκέτο" που προόριζε για τη Ζώνη η κυβέρνηση, στο όνομα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, και την πριμοδότηση των γερμανικών ναυπηγείων. Ειδικότερα, τα δύο τελευταία χρόνια, με συνεχείς αγώνες κάθε μορφής, κατάφεραν μεταξύ άλλων:

- Να υποχρεώσουν σε υποχώρηση τον ΟΛΠ, ο οποίος ήθελε να διώξει τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα από το Μόλο της ΔΕΗ Κερατσινίου και το Νέο Μόλο Δραπετσώνας.

- Απέσπασαν τα επιδόματα ανεργίας και έκτακτη επιδότηση για τους μεταλλεργάτες άνω των 54 ετών.

- Ανάγκασαν την κυβέρνηση να ψηφίσει νόμο - έστω και κουτσουρεμένο - για το μητρώο των εργοδοτών, ώστε να περιοριστεί η δράση των εταιριών - "μαϊμού" στη Ζώνη.

- Επέβαλαν την καθημερινή λειτουργία των Επιτροπών Ελέγχου για την τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας και ήδη υπάρχουν αποτελέσματα.

- Δημιούργησαν επιτροπές ειδικότητας και, πλέον, εκατοντάδες άνεργοι από κάθε ειδικότητα "πιάνουν" δουλιά μέσα από τον κατάλογο ανέργων. Ετσι έσπασαν την εργοδοτική αυθαιρεσία και πια ο κάθε εργοδότης είναι υποχρεωμένος να προσλαμβάνει με βάση την ειδικότητα που χρειάζεται και όχι με βάση τον τρόπο πληρωμής.

- Αναπτύσσοντας κοινή δράση με την ΠΕΜΕΝ και τον ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ελέγχοντας τα επισκευαζόμενα πλοία, κατάφεραν σοβαρό πλήγμα στη "μαύρη εργασία".

Ο αγώνας των μεταλλεργατών του Πειραιά δε σταματάει εδώ. Εδειξαν έμπρακτα την αλληλεγγύη τους, με την καθημερινή τους παρουσία στους καταπέλτες στη διάρκεια των ναυτεργατικών απεργιών. Το ίδιο και στη διάρκεια της πολυήμερης απεργίας των εργαζομένων στην Ιονική Τράπεζα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση, στους αγώνες των αγροτών και των εκπαιδευτικών.

Πριμοδοτούν τη συρρίκνωση

Τώρα ο κλάδος των μεταλλεργατών βρίσκεται αντιμέτωπος με νέα επιχείρηση συρρίκνωσης της Ζώνης, που έχει στήσει η κυβέρνηση, πληρώνοντας μάλιστα γι' αυτό περίπου 6,5 δισ. δραχμές. Συγκεκριμένα, πρόκειται για το γνωστό πλέον "Πρόγραμμα για την ενίσχυση της ενεργού απασχόλησης στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος".Η επιδίωξη του προγράμματος, εκτός από τη συρρίκνωση της Ζώνης, είναι και η επιδότηση εργοδοτών. Ο κύριος στόχος του προγράμματος είναι να βρεθούν εκτός Ζώνης σε πρώτη φάση 1.500 εργατοτεχνίτες!

Συγκεκριμένα, επιδοτούνται ιδιωτικές επιχειρήσεις, που πρέπει να δραστηριοποιούνται έξω από τη Ζώνη, "για τη δημιουργία 1.000 νέων θέσεων εργασίας για άνεργους από 18 έως 64 ετών, που προέρχονται από τη Ζώνη". Η διάρκεια της επιδότησης είναι 24 μήνες, ενώ η επιχορήγηση ανέρχεται σε 5.000 δραχμές ανά εργαζόμενο τη μέρα. Συνολικά το κόστος του μέτρου αυτού ανέρχεται σε 3 δισ. δραχμές.Για 500 εργαζόμενους προβλέπεται επιδότηση για να ανοίξουν δική τους δουλιά, με την προϋπόθεση ότι δε θα έχει καμία σχέση με τη Ζώνη!Το ποσό της επιχορήγησης ανέρχεται σε 2.800.000 δρχ., ανά δικαιούχο.

Προβλέπεται ειδική επιδότηση 500 θέσεων εργασίας σε επιχειρήσεις εντός της Ζώνης, για άνεργους που βρίσκονται στα όρια της συνταξιοδότησης, είναι άνω των 54 ετών και τους υπολείπονται έως 600 ένσημα. Η επιδότηση ανέρχεται σε 5.000 δρχ. τη μέρα ανά άνεργο, ενώ θα διαρκέσει για 600 μέρες εργασίας. Το κόστος του μέτρου αυτού είναι 2,595 δισ. δραχμές. Από αυτά τα 1,395 δισ. αποτελούν την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών κύριας και επικουρικής ασφάλισης που αφορούν τον εργοδότη. Προβλέπονται επίσης προγράμματα κατάρτισης αρχικά 500 εργατοτεχνιτών ως 45 ετών.

Για τι παλεύει το συνδικάτο

Αυτά τα δύο τελευταία είναι τα μόνα μέτρα του προγράμματος που αποδέχονται οι μεταλλεργάτες. Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά, Ιορδάνης Πουντίδης,σημείωσε σχετικά: "Για κάποιον που είναι πνιγμένος λόγω της ανεργίας, ίσως τα μέτρα αυτά φανούν σαν μια ανάσα. Ομως, τη Ζώνη την κρατάει ανοιχτή το έμψυχο δυναμικό της και αυτό προσπαθούν να ξηλώσουν. Η κυβέρνηση το λέει καθαρά: Ενισχύω τα ναυπηγεία των Κοκκάλα - Στεφάνου - Ταβουλάρη. Το Πέραμα είναι προβληματικό, γι' αυτό πάρτε αυτά τα ψίχουλα και αλλάξτε επάγγελμα. Τα μέτρα για την κατάρτιση και εκπαίδευση των ανέργων και υποαπασχολούμενων στη Ζώνη, καθώς και η επιχορήγηση εντός Ζώνης για την απασχόληση των 500 ανέργων αγγίζουν σοβαρά προβλήματα. Ομως, τα υπόλοιπα επιστρέφονται. Ετσι απαντάμε και στα πληρωμένα δημοσιεύματα που βλέπουμε τον τελευταίο καιρό, τα οποία αναφέρουν ότι οι ρυθμίσεις κινδυνεύουν να τιναχτούν στον αέρα επειδή δεν αποδεχόμαστε όλη τη δέσμη των μέτρων".

Ο πρόεδρος σημείωσε ακόμα ότι το Συνδικάτο Μετάλλου έχει επεξεργαστεί και καταθέσει ολοκληρωμένες και τεκμηριωμένες προτάσεις για το σύνολο των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, όχι μόνο για τη συνέχιση της λειτουργίας της Ζώνης, αλλά για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της, για την προσέλκυση εργασιών και τη διασφάλιση του μεροκάματου και αυτές είναι που πρέπει να λάβει υπόψη της η κυβέρνηση.

Ορισμένες από αυτές είναι τα έργα υποδομής στη Ζώνη, όπως η δημιουργία ντόκων, η εγκατάσταση δεξαμενών και ναυπηγικών κλινών κλπ. Επίσης, η μείωση του ορίου συνταξιοδότησης στα 55 με παράλληλη μείωση των προϋποθέσεων για τη συνταξιοδότηση. Μόνιμη επιδότηση των ανέργων με παράλληλη μείωση του αριθμού των ενσήμων (100 στα δύο χρόνια) και η επιδότηση να διαρκεί για όσο διάστημα οι εργατοτεχνίτες θα είναι άνεργοι. Νοσοκομειακή και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανέργων. "Οι μεταλλεργάτες - συνεχίζει ο πρόεδρος - καλούνται να συνεχίσουν τους αγώνες τους για την ικανοποίηση αυτών των αιτημάτων. Ο αγώνας αυτός είναι αλληλένδετος με την παραμονή του ΟΛΠ στο δημόσιο καθεστώς, καθώς κανένας δε μας εγγυάται ότι με την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού δε θα βρούμε ένα πρωί την πύλη της Ζώνης κλειστή".

"Ασυναγώνιστη" η Ζώνη του Περάματος

Σε έντυπο του υπουργείου Βιομηχανίας αναγνωρίζονται τα τεράστια πλεονεκτήματα ενός οικονομικού πνεύμονα, τον οποίο όμως η κυβέρνηση καταστρέφει!

Είναι πράγματι εντυπωσιακό το γεγονός ότι η κυβέρνηση ομολογεί πως διαπράττει έγκλημα με τη συρρίκνωση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης που προωθεί. Σε έντυπο του υπουργείου Βιομηχανίας γίνεται μια καταγραφή των δυνατοτήτων της Ζώνης και καταλήγει στα εξής συμπεράσματα:

"Η Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία Περάματος υπερέχει έναντι των άλλων ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων της χώρας, αλλά και διεθνώς, στα εξής σημεία:- Η γεωγραφική της θέση ευνοεί τον τομέα των επισκευών και της συντήρησης. Η Ζώνη Περάματος βρίσκεται, κυριολεκτικά, μέσα στο λιμάνι του Πειραιά. Ετσι τα πλοία που ελλιμενίζονται στο πρώτο λιμάνι της Ελλάδας μπορούν να εκτελέσουν τις επισκευές σχεδόν άμεσα.

- Το σχετικά χαμηλό κόστος των εργασιών την τοποθετεί σε πλεονεκτικότερη θέση σε σχέση με τις κυριότερες ευρωπαϊκές μονάδες ΝΕΒ, αλλά και με τα μεγάλα ελληνικά ναυπηγεία.

- Την τεράστια δυνητική αγορά που θα μπορούσε να αντιπροσωπεύσει η ελληνόκτητη εμπορική ναυτιλία. Σε αυτό το σημείο σημαντική είναι η συνεισφορά του ναυπηγικού κλάδου στη διαφαινόμενη ανάγκη για ανάπτυξη - αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού στόλου, με δεδομένη την άρση του προνομίου της ακτοπλοϊας (καμποτάζ).

- Στις επισκευές χρειάζεται συχνότατα άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων, για τα οποία δεν υπάρχει προδιαγεγραμμένη λύση. Ετσι, η ύπαρξη πολλών εκατοντάδων μικρομονάδων στελεχωμένων από εμπειρότατους εργατοτεχνίτες σε ελάχιστη απόσταση από τις βασικές μονάδες της ελληνικής ΝΕΒ, αποτελεί μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα. Στην πράξη αυτό μπορεί να σημαίνει επισκευή ή χειροποίητη κατασκευή εξαρτήματος μηχανής πλοίου μέσα σε λίγες ώρες, όταν η αντίστοιχη παραγγελία, παραλαβή και τοποθέτηση ενός νέου εξαρτήματος θα απαιτούσε διάστημα πολλών ημερών, με σημαντική επιβάρυνση του "κόστους παραμονής".

- Σε συνδυασμό με το παραπάνω σημείο, το τεράστιο φάσμα ειδικοτήτων που υπάρχει στην περιοχή καθιστά εφικτή την εκτέλεση οποιασδήποτε επισκευής οποιουδήποτε μεγέθους. Λέγεται μάλιστα ότι η ποικιλία εργασιών που εκτελούνται στη ΝΕΖ Περάματος δε συναντάται πουθενά αλλού στον κόσμο, παρά μόνο στην ανάλογη επισκευαστική ζώνη της Σιγκαπούρης.

- Οι μονάδες της ΝΕΒ Περάματος παρουσιάζουν τεράστια ευελιξία, τόσο στην ποιότητα και το κόστος, όσο και στους χρόνους εκτέλεσης της επισκευής.

- Η ΝΕΒ Περάματος έχει επιτύχει εργασίες με τόσο υψηλή αναλογία ποιότητας - κόστους που την καθιστά σχεδόν ασυναγώνιστη"!

Υπογραμμίζεται μάλιστα: "Το Πέραμα διαθέτει τη δυνατότητα κατασκευής μεγάλων πλοίων. Η υπεροχή συνίσταται στη χαμηλή τιμή, στην υψηλή ποιότητα και στη γρήγορη παράδοση. Ωστόσο, μέχρι σήμερα δε δόθηκε στην περιοχή η ευκαιρία να αναπτύξει πλήρως τις δυνατότητές της. Εξαίρεση αποτελούν δύο σημαντικά επιτεύγματα που αποδεικνύουν τις αρετές του παραγόμενου προϊόντος: Πρόκειται για την κατασκευή τεσσάρων Bulk Carriers (σ.σ. τύπος πλοίων) μεγέθους 5.500 DWT σε σειρά παραγωγής, καθώς και την κατασκευή φορτηγού χωρητικότητας 10.000 DWT".

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

ΔΑΣΟΣ ΣΦΗΚΙΑΣ
"Ναι" στην υλοτόμηση λέει το υπουργείο Γεωργίας

Ανοιξε και πάλι ο δρόμος για την υλοτόμηση του δάσους της Σφηκιάς στην Ημαθία, αφού ο τέως υπουργός Γεωργίας Στ. Τζουμάκας, ήδη από τις 16 Οκτώβρη, έκανε αποδεκτή την προσφυγή της Ευφροσύνης Τρακάκη,που φέρεται ως ιδιοκτήτρια του δάσους, και ακύρωσε την απόφαση του γγ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με την οποία αναστέλλονταν η υλοτόμηση προκειμένου να διευκρινιστεί αν το δάσος κρίνεται ως προστατευόμενο ή όχι.

Τη σχετική απόφαση δημοσιεύει στο χτεσινό της φύλλο τοπική εφημερίδα του Νομού Ημαθίας. Στο σκεπτικό του Στ. Τζουμάκα αναφέρεται μεταξύ άλλων πως "μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί απόφαση χαρακτηρισμού του συνιδιόκτητου δάσους Σφηκιάς ως "προστατευτικού", προκειμένου να εφαρμοστούν οι προβλεπόμενες ειδικές διατάξεις διαχείρισης του δάσους αυτού". Ετσι λοιπόν ο τέως υπουργός δίνει το δικαίωμα της ασύδοτης υλοτόμησης μιας πανέμορφης δασικής έκτασης, που επιπλέον θα μπορούσε να αποτελέσει και σημαντική πηγή εισοδήματος για τους συνεταιρισμούς της περιοχής.

Η υπουργική απόφαση δεν έχει κοινοποιηθεί ακόμη στην αρμόδια Δασική Υπηρεσία του νομού, όμως θεωρείται βέβαιο πως η υλοτομία του δάσους είναι πλέον θέμα χρόνου, αφού υπάρχουν ήδη εγκεκριμένες διαχειριστικές μελέτες.

Οι κάτοικοι της Σφηκιάς, που μέσα από πολυήμερους αγώνες, το καλοκαίρι, κατάφεραν να αποτρέψουν την υλοτομία του δάσους, και θεώρησαν τότε κατάκτησή τους την απόφαση του γγ της Περιφέρειας Κεντρ. Μακεδονίας για αναστολή των εργασιών, σήμερα νιώθουν ότι προδόθηκαν. Δηλώνουν αγανακτισμένοι γιατί κατάλαβαν πως, από τότε ακόμη, παίχτηκε σε βάρος τους ένα βρώμικο παιχνίδι. Και μετεκλογικά αποκαλύφθηκε.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ