ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Φλεβάρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΕΚΛΟΓΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
Ανισος θα είναι και αυτός ο προεκλογικός αγώνας

Την αύξηση των εκλογικών δαπανών των κομμάτων και κατ' επέκταση της πολιτικής διαφήμισης, καθώς επίσης τον πολλαπλασιασμό των αντίστοιχων δαπανών των υποψηφίων βουλευτών προβλέπει, ανάμεσα σε άλλα, τροπολογία για τη «χρηματοδότηση και τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων και των υποψηφίων βουλευτών», που αναμενόταν να κατατεθεί χτες στη Βουλή. Αύξηση που, σε συνδυασμό με τους όρους προβολής των κομμάτων και υποψηφίων από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, διαιωνίζει την ανισότητα στον προεκλογικό αγώνα και το δικομματισμό από τη μία πλευρά, ενώ αναμένεται να καλύψει την υπέρβαση δαπανών που σημειώθηκε από το ΠΑΣΟΚ κατά τις ευρωεκλογές, από την άλλη.

Αν στο καθεστώς αυτό προστεθεί η... «δωρεάν» και απροκάλυπτη πλέον υποστήριξη που παρέχουν οι «καναλάρχες» στα λεγόμενα μεγάλα κόμματα (ΠΑΣΟΚ και ΝΔ), αντιλαμβάνεται κανείς πως ο προσδιορισμός και έλεγχος των δαπανών παραμένει «θολό τοπίο». Αλλωστε σε ό,τι αφορά τον έλεγχό τους, η μόνη αλλαγή που επιφέρει η εν λόγω τροπολογία είναι η σύσταση Επιτροπών Ελέγχου ανά Περιφέρεια, οι οποίες απλά θα συγκεντρώνουν καταγγελίες για παραβιάσεις της εκλογικής νομοθεσίας. Αρμόδια για την απόδοση ευθυνών παραμένει η Επιτροπή Διαφάνειας της Βουλής.

Τι αλλάζει

Στις αλλαγές που επιφέρει η εν λόγω τροπολογία - την οποία μάλιστα η κυβέρνηση παρουσιάζει ως αποτέλεσμα πολύωρων συζητήσεων της Διακομματικής Επιτροπής, προσπερνώντας τις αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν - περιλαμβάνονται οι ακόλουθες: Σε ό,τι αφορά τα κόμματα, αυξάνεται έμμεσα το πλαφόν των προεκλογικών τους δαπανών (ως ανώτατο όριο παραμένει το 40% της συνολικής τακτικής χρηματοδότησης, δηλαδή 4,3 δισ. δραχμές), καθώς δεν προσμετρούνται πλέον ΦΠΑ, ειδικοί φόροι και αγγελιόσημο.

Συνακόλουθα, αυξάνεται και η δαπάνη για την προβολή τους από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, που δεν μπορεί ωστόσο να υπερβαίνει το 50% του συνολικού ύψους των εκλογικών δαπανών. (Να σημειώσουμε πως το ΚΚΕ είχε προτείνει την κατάργηση της πολιτικής διαφήμισης). Επίσης, δεν επιτρέπεται η χρηματοδότηση των κομμάτων από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, στα οποία μετέχει το κράτος, επιχειρήσεις που έλαβαν μέρος σε διαγωνισμό του δημοσίου, επιχειρήσεις που κατέχουν άδειες ή εκμεταλλεύονται ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς (αυτά ίσχυαν), καθώς και «από επιχειρήσεις εκμετάλλευσης τυχερών παιγνίων και από αλλοδαπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα» (αυτό προστίθεται).

Σε ό,τι αφορά τους υποψήφιους βουλευτές, προβλέπεται αύξηση των προεκλογικών τους εξόδων, που υπερβαίνει ακόμα και το 100%. Αυτή προσδιορίζεται ανάλογα με τον αριθμό των βουλευτικών εδρών κάθε περιφέρειας, στις οποίες αντιστοιχεί συγκεκριμένος συντελεστής. Στην περίπτωση των Περιφερειών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων αντιστοιχεί αυξημένος συντελεστής λόγω της «ειδικής μορφολογίας» - όπως σημειώνεται στην τροπολογία. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το όριο δαπανών για τους υποψηφίους της Β` Αθήνας αυξάνεται στα 35,5 εκατομμύρια δραχμές από 18,5 εκατ. που ήταν στις προηγούμενες εκλογές. Αντίστοιχα, για την Α` Αθήνας στα 26 εκατ. από 13,3 εκατ. Για την Α` Θεσσαλονίκης από 11,6 εκατ. στα 23,5 εκατ.

Τα ίδια κριτήρια, οι έδρες δηλαδή της κάθε εκλογικής περιφέρειας, ισχύουν και για τον αριθμό των εκλογικών κέντρων που μπορεί να διατηρεί κάθε υποψήφιος. Αριθμός που κυμαίνεται από δύο έως πέντε. Ετσι, στη Β` Αθήνας, τη μεγαλύτερη εκλογική Περιφέρεια, ο κάθε υποψήφιος βουλευτής μπορεί να διατηρεί μέχρι και πέντε εκλογικά κέντρα.

Παράλληλα, απαγορεύεται η προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων των υποψηφίων από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, η ανάρτηση ή επικόλληση αεροπανό, πανό αφισών, φωτογραφιών και γενικά διαφημιστικού υλικού. Ποσοστό 20% των εκλογικών δαπανών του, μπορεί ο υποψήφιος να διαθέσει για διαφήμιση στον Τύπο. Την ίδια ώρα, όμως, η κυβέρνηση δεν προτίθεται να επιβάλει ίσους όρους στην προβολή των υποψηφίων από δελτία ειδήσεων, «παράθυρα» ή πολιτικές εκπομπές, επιμένοντας στην εφαρμογή της αρχής της αναλογικής ισότητας, της προβολής δηλαδή των υποψηφίων ανάλογα με τη δύναμη των κομμάτων που εκπροσωπούν. Να σημειώσουμε πως ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ, στη Διακομματική Επιτροπή, Αντ. Σκυλλάκος, είχε προτείνει να καταργηθούν τα «παράθυρα», εφόσον δε διασφαλίζονται ισότιμοι όροι μεταχείρισης. (Οι σχετικές λεπτομέρειες θα συζητηθούν στη σημερινή συνεδρίαση της Διακομματικής Επιτροπής).

Απαγορεύεται, τέλος, υποψήφιοι βουλευτές να παρουσιάζουν εκπομπές ή να συμμετέχουν σε εκπομπές μη πολιτικού περιεχομένου.

Κυρώσεις

Με πρόστιμο από 5 έως και 10% της κρατικής χρηματοδότησης που λαμβάνουν, θα τιμωρούνται τα κόμματα που δε δημοσιεύουν έγκαιρα τους ισολογισμούς εσόδων - εξόδων ή ενημερώνουν ελλιπώς τα αντίστοιχα βιβλία. Οι υποψήφιοι βουλευτές που παραβιάζουν τις διατάξεις της εκλογικής νομοθεσίας τιμωρούνται με πρόστιμο από 20% έως και 50% της ετήσιας βουλευτικής τους αποζημίωσης. Στην περίπτωση που υπερβούν το ανώτατο ύψος δαπανών τιμωρούνται με πρόστιμο τριπλάσιο της υπέρβασης.

Πρόστιμα προβλέπονται και για τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα που παραβιάζουν τους όρους προβολής υποψηφίων και κομμάτων κατά την προεκλογική περίοδο.

Τέλος, απαγορεύεται η δημοσιοποίηση δημοσκοπήσεων 15 μέρες πριν τη διενέργεια των εκλογών και οι έρευνες γνώμης μέσω τηλεοπτικών σταθμών καθ' όλη την προεκλογική περίοδο.

Ερώτηση - απάντηση

Γιατί ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας προβάλλει το επιχείρημα ότι «η οικονομία πρέπει να απελευθερωθεί από τα κρατικίστικα εμπόδια για να παράγει περισσότερο πλούτο»;

Οπλούτος δεν παράγεται γενικά από την οικονομία, αλλά από τη δουλιά των εργατών, γενικά των άμεσων παραγωγών, που εκτός από τους εργάτες είναι οι φτωχοί αγρότες και τ' άλλα λαϊκά στρώματα.

Πρέπει λοιπόν να τονίσουμε πως όταν η κυβέρνηση και οι υπουργοί της μιλούν για οικονομία και παραγωγή πλούτου, εννοούν την ανάπτυξη των επιχειρήσεων, την αύξηση των κερδών των επιχειρηματιών, την αύξηση του πλούτου της ολιγαρχίας. Επομένως όταν μιλούν για παραγωγή περισσότερου πλούτου, εννοούν αύξηση των κερδών της πλουτοκρατίας.

Βεβαίως το επιχείρημα «περί εμποδίων του κράτους στην ανάπτυξη της οικονομίας», δεν είναι καινούριο, είναι όμως ένα τεράστιο ψέμα. Πρώτο γιατί το κράτος και οι κυβερνήσεις παρεμβαίνουν άμεσα στην οικονομία. Οπως για παράδειγμα, η εισοδηματική πολιτική, η φορολογική πολιτική, οι διάφορες παροχές στα λαϊκά στρώματα, το αν θα υπάρχουν ή όχι κρατικές επιχειρήσεις. Δεύτερο γιατί ο κρατικός τομέας της οικονομίας στη σημερινή κοινωνία δε δρα προς όφελος των εργαζομένων, των λαϊκών στρωμάτων γενικότερα. Ισα ίσα δρα προς όφελος των επιχειρηματιών. Είναι γνωστές συμβάσεις ανάμεσα στη ΔΕΗ π.χ. και σε πολυεθνικές για παροχή ρεύματος σε τιμές του ενός τρίτου, απ' αυτές της λαϊκής κατανάλωσης.

Παρ' όλα αυτά, ο δημόσιος τομέας στην οικονομία, είχε και κάτω από τη λαϊκή πίεση και τους κοινωνικούς αγώνες, τη δυνατότητα να συμβάλλει σε παροχές προς το λαό. Τόσο στα προϊόντα και τις υπηρεσίες που οι επιχειρήσεις του προσέφεραν όσο και με τη συμμετοχή του στα κρατικά έσοδα ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες στην εκπαίδευση, στην υγεία, στην πρόνοια. Για παράδειγμα, αν η ΔΕΗ δεν ήταν δημόσια επιχείρηση, δεν θα υπήρχε ηλεκτρικό ρεύμα για λαϊκή κατανάλωση στα νησιά αλλά και σε πολλά μέρη της ορεινής Ελλάδας, γιατί λόγω υψηλού κόστους της υποδομής δε θα ήταν κερδοφόρα η επένδυση.

Επομένως το κάλπικο επιχείρημα του υπουργού «περί κρατικίστικων εμποδίων στην παραγωγή πλούτου», σημαίνει την άρση κάθε κρατικής παρέμβασης που θα μπορούσε να εμποδίσει την ανάπτυξη των επιχειρηματικών κερδών. Επιδιώκει λοιπόν να δικαιολογήσει την πολιτική του ξεπουλήματος επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας για την οικονομία, στο ιδιωτικό κεφάλαιο, αλλά και την πολιτική απαλλαγής του κράτους από την παροχή δημόσιας παιδείας, υγείας, πρόνοιας, της συμμετοχής του στην κοινωνική ασφάλιση κλπ.

Με τις ιδιωτικοποιήσεις των επιχειρήσεων, δίνεται η δυνατότητα στους επιχειρηματίες ιδιοκτήτες πλέον, των πρώην δημόσιων επιχειρήσεων, να μεγαλώνουν το κεφάλαιό τους, να εντείνουν την εκμετάλλευση και να μεγαλώνουν τα κέρδη τους, ταυτόχρονα τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που εμπορεύονται, γίνονται δυσπρόσιτα λόγω μεγαλύτερου κόστους, στα φτωχά λαϊκά στρώματα.

Ανάλογη διαδικασία υπάρχει και με την ιδιωτικοποίηση των τομέων της εκπαίδευσης, της υγείας, της πρόνοιας, την παράδοση της κοινωνικής ασφάλισης στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες κλπ. Γιατί οι όποιες ανάλογες παροχές από το κράτος, τώρα θα πληρώνονται, από τα λαϊκά στρώματα, στους ιδιώτες.

Ετσι η «απαλλαγή της οικονομίας από κρατικίστικα εμπόδια», σημαίνει παρέμβαση του κράτους, για περισσότερα κέρδη για την πλουτοκρατία και μεγαλύτερη φτώχεια για το λαό.

Δημοκρατικό πρόσταγμα η απλή αναλογική

Την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως πάγιου εκλογικού συστήματος ζητούν το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων ΟΤΕ Νομού Αττικής, αλλά και το Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Ομηρούπολης Χίου.

Συγκεκριμένα, σε ψήφισμα της 16ης γενικής αντιπροσωπευτικής συνέλευσης του Πολιτιστικού Κέντρου Εργαζομένων ΟΤΕ σημειώνεται μεταξύ άλλων: «Εκφράζουμε την υποστήριξή μας στην πρόταση νόμου που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή για την καθιέρωση ενός πάγιου εκλογικού συστήματος, με το οποίο θα επιτυγχάνεται η αντιστοιχία ψήφων του εκλογικού σώματος και βουλευτικών εδρών και θα δίνει τη δυνατότητα εκπροσώπησης όλων των υπαρκτών τάσεων και πολιτικών δυνάμεων».

«Καλούμε - συνεχίζει - όλα τα πολιτικά κόμματα να αποδεχτούν την πρόταση νόμου για την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως πάγιου εκλογικού συστήματος, συστήματος που θα βάλει τέλος στους διάφορους εκλογικούς νόμους που αμφισβητούν στην πράξη τη συγκεκριμένη έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας στο όνομα της εξασφάλισης αυτοδύναμης, σταθερής και ισχυρής κυβέρνησης».

Αντίστοιχα, στο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Ομηρούπολης Χίου, που προτάθηκε από την «Αγωνιστική Πρωτοβουλία Δημοτών Ομηρούπολης», υπογραμμίζεται: «Στηρίζουμε την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως εκείνου του εκλογικού συστήματος που αντικατοπτρίζει φυσικά και άδολα τη βούληση του εκλογικού σώματος. Η καθιέρωσή της σε όλες τις εκλογικές διαδικασίες αποτελεί δημοκρατικό πρόσταγμα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ