ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Απρίλη 2018
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Οταν η ΕΡΤ μιλά για τη Μακρόνησο αγνοώντας τους Αλύγιστους της ταξικής πάλης Μακρονησιώτες

Οι Αλύγιστοι είναι παράδειγμα προς αποφυγή για την ΕΡΤ

Ν.ΜΑΡΓΑΡΗΣ

Οι Αλύγιστοι είναι παράδειγμα προς αποφυγή για την ΕΡΤ
Με αφορμή την εκπομπή της ΕΡΤ «Ιστορικοί περίπατοι» της Τρίτης 10 Απρίλη, για τη Μακρόνησο, το ΔΣ της ΠΕΚΑΜ σχολιάζει το περιεχόμενό της ως εξής:

Η εκπομπή «Ιστορικοί περίπατοι» αποφάσισε να ασχοληθεί με τη Μακρόνησο ως τόπο φυλακής πολιτικών κρατουμένων, αλλά χωρίς Μακρονησιώτες πολιτικούς κρατούμενους, τους ΑΛΥΓΙΣΤΟΥΣ της ταξικής πάλης. Δεν υπήρξαν ούτε δευτερόλεπτο στην εκπομπή. Αυτοί που έζησαν και γνώρισαν από πρώτο χέρι το «σύγχρονο Νταχάου». Δεν είναι τυχαίο. Θα έδιναν τις πραγματικές διαστάσεις. Αυτό δεν ήθελαν να δημοσιοποιηθεί οι υποβολείς της.

Η εκπομπή απλώς κύλησε με την δημοσιογράφο, έναν διδάκτορα Ιστορίας και έναν καθηγητή Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, που παρουσίαζαν τη ζωή, αν μπορεί κανείς να μιλήσει για ζωή στην κόλαση που κατασκεύασε η αστική τάξη με τους Αγγλοαμερικάνους συμμάχους της και εκτελεστικά όργανα τους βασανιστές του στρατοπέδου. Στρατιωτικοί ήταν που συναγωνίζονταν στο ποιος θα εφεύρει και θα εφαρμόσει τα πιο ανείπωτα βασανιστήρια για να σκοτώσουν τη συνείδηση των κομμουνιστών.

Ουσιαστικά η εκπομπή και οι κύριοι ιστορικοί παρουσίαζαν μια πραγματικότητα στη Μακρόνησο σχεδόν αποστασιοποιημένη απ' αυτήν την κόλαση, ακόμη και όταν μιλούσαν για τα βασανιστήρια, γιατί αυτά τα έγραφαν στην οθόνη ώστε να είναι δύσκολο να παρακολουθείς τη συζήτηση και ταυτόχρονα να διαβάζεις, για να περνούν γρήγορα, λες και ήθελαν να τα κρύψουν.

Για τους ιστορικούς αυτούς, οι πολιτικοί κρατούμενοι που πέρασαν από τη Μακρόνησο ήταν γενικά αριστεροί. Οι κομμουνιστές ως πολιτικοί κρατούμενοι, που μάλιστα επειδή δεν υπέγραφαν δήλωση βασανίζονταν μέχρι θανάτου και κάποιοι πέθαναν, αυτά αποσιωπήθηκαν, νομίζοντας ότι θα περάσουν στη λήθη της ιστορικής μνήμης.

Οι πολιτικοί κρατούμενοι παρουσιάστηκαν στη συντριπτική τους πλειοψηφία ως άνθρωποι που υπέγραφαν δήλωση και όχι ως αγωνιστές που αντιπάλευαν τη βαρβαρότητα του συστήματος, που ξεπερνούσε ακόμη και τους ναζιστές.

Το 95%, είπαν οι ιστορικοί, υπέγραψε δήλωση. Τι προσπάθησαν να δείξουν μιλώντας συνεχώς για τις δηλώσεις και αποσιωπώντας τους ΑΛΥΓΙΣΤΟΥΣ και τη στάση τους; Οτι οι κομμουνιστές και οι άλλοι αγωνιστές της περιόδου στη διαπάλη με τους αντιπάλους τους δεν είχαν πίστη στους σκοπούς τους, πεποίθηση και σθένος να τους αντιπαλέψουν. Αρα ο ηρωισμός και η προοπτική της ταξικής πάλης, η θυσία για την κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση είναι χαμένη υπόθεση. Δεν έχουν αξία τέτοιοι αγώνες.

Τι άλλο ήθελαν να περάσουν στις λαϊκές και νεολαιίστικες συνειδήσεις; Οτι οι άνθρωποι που υπέγραψαν δήλωση έμειναν σε όλη τους τη ζωή στιγματισμένοι από το Κόμμα μας, από τους κομμουνιστές - συναγωνιστές τους έως εκείνη τη στιγμή. Οτι ένιωσαν την απόρριψη γιατί υπέγραψαν δήλωση, και είχαν συνέχεια το φόβο της κοινωνικής απόρριψης. Και ας ήταν διαφορετικά τα γεγονότα, αφού αφενός δεν έφευγαν όλοι όσοι έκαναν δήλωση από τη Μακρόνησο, αφετέρου οι περισσότεροι από αυτούς ξαναμπήκαν στους ταξικούς αγώνες παλεύοντας μαζί με τους κομμουνιστές. Δεν είπαν, επίσης, τίποτα για τις αντιδηλώσεις, αποσιώπησαν ότι υπήρξαν και πολλοί που ακύρωσαν, απέσυραν τις δηλώσεις που είχαν κάνει.

Ηθελαν να περάσουν, όμως, στις συνειδήσεις ότι οι κομμουνιστές εκδικούνται, μισούν τους συναγωνιστές τους, επομένως ο λαός και η νεολαία όχι μόνο δεν πρέπει να συμπορευτεί μαζί τους, αλλά να τους καταδικάζει και να τους αποστρέφεται.

Δεν αναδείχτηκε ουσιαστικά ολόκληρο το ιστορικό πλαίσιο της συγκεκριμένης περιόδου, ο ταξικός χαρακτήρας της, το περιεχόμενο της πάλης του ΔΣΕ, με πρωτοπορία το ΚΚΕ, ποιες κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις πάλευαν ένοπλα, ενάντια σε ποιες και για ποιο σκοπό δυνάμεις. Η μεγάλη εποποιία του ΔΣΕ θάφτηκε επιμελώς από την εκπομπή.

Τι άλλο δεν είπαν στην εκπομπή:

1. Οτι η δημιουργία της Μακρονήσου υπήρξε οργανωμένο σχέδιο των Βρετανών και Αμερικανών, σε συνεργασία με το ελληνικό αστικό κράτος, για την εξουδετέρωση μιας μεγάλης μερίδας του λαϊκού κινήματος, πρωταρχικά για την αποστέρηση του ΔΣΕ από πολύτιμες εφεδρείες, καθώς και για το ηθικό τσάκισμα των κομμουνιστών και άλλων αγωνιστών, μέσα από την υπογραφή δηλώσεων αποκήρυξης του ΚΚΕ και της ιδεολογίας του. Επιπλέον, στόχευε, μέσω της «ανάνηψης» των κρατουμένων, στη δημιουργία μάχιμων μονάδων, τις οποίες ο αστικός στρατός θα τοποθετούσε απέναντι στον ΔΣΕ.

2. Οτι η Μακρόνησος, το «ελληνικό Νταχάου», όπως το χαρακτήρισαν πολλοί εξόριστοι, είναι εκείνος ο τόπος φυλακής και εξορίας όπου οι μηχανισμοί καταστολής τελειοποιήθηκαν, η βία συστηματοποιήθηκε και οι πολιτικά διωκόμενοι γνώρισαν ανείπωτα βασανιστήρια και τη μεγαλύτερη αναμέτρησή τους με τον ταξικό αντίπαλο. Δεν εκτέθηκαν όλα τα βασανιστήρια στα οποία υποβάλλονταν οι κομμουνιστές, όπως π.χ. το ξύλο με σύρματα, καδρόνια και ξύλα μπαμπού, η φάλαγγα, η ψυχρολουσία, η έκθεση στον ήλιο και το κρύο και το κάψιμο με πυρωμένα σίδερα και τσιγάρα, που συνδυάζονταν με ώρες καψονιών όπως η ορθοστασία και η ακινησία, προκειμένου να αποσπαστούν δηλώσεις. Παράλληλα, εφαρμόζονταν ψυχολογικές μέθοδοι βασανισμού, όπως η άσκοπη εργασία, ο δημόσιος εξευτελισμός.

3. Οτι τα βασανιστήρια αυτά δεν περιορίζονταν μόνο στους άνδρες εξόριστους. Πολλά από τα ανήλικα παιδιά του στρατοπέδου αναφέρεται ότι υπέστησαν και βιασμούς. Στις 18 Αυγούστου 1949, πραγματοποιήθηκε ομαδική απόπειρα αυτοκτονίας ανηλίκων στη ΣΦΑ.

4. Αποσιωπήθηκαν οι συνέπειες των βασανιστηρίων στους πολιτικούς κρατούμενους της Μακρονήσου, πολλοί εκ των οποίων έμειναν ανάπηροι και κάποιοι τρελάθηκαν.

5. Ο ανείπωτος επίσης ηρωισμός των χιλιάδων κομμουνιστών στη Μακρόνησο δεν αναδείχτηκε. Ο Μήτσος Τατάκης και ο Γιώργος Σαμπατάκος, που πέθαναν στη Μακρόνησο μετά από φριχτά βασανιστήρια, στις 5 προς 6 Αυγούστου 1949 και στις 9 προς 10 Γενάρη 1950 αντίστοιχα, και ήταν σύμβολα του αγώνα, ήταν για την εκπομπή ανύπαρκτα πρόσωπα.

6. Ακόμη και στην ερώτηση για τη μεγάλη σφαγή στις 29 Φλεβάρη και 1η Μάρτη του 1948, απάντησαν γενικά και αόριστα και δεν τόλμησαν ούτε τα όσα εξιστόρησε ο Μίμης Βρονταμίτης να πουν. Εδωσαν όμως τον αριθμό που δίνει επίσημα ο στρατός, 16 νεκροί, και πολλοί τραυματίες, συμπληρώνοντας απλώς ότι ήταν περισσότεροι. Τέτοια ιστορία κάνουν οι καθηγητές.

Τι έγινε με τη μεγάλη σφαγή; Λίγες μέρες μετά την άφιξη του Αμερικανού στρατηγού Βαν Φλιτ στην Αθήνα το Φλεβάρη του 1948 και συγκεκριμένα στις 29 Φλεβάρη, ο Μίμης Βρονταμίτης, καπετάνιος του καϊκιού που μετέφερε τους νεκρούς (συλλογικό έργο «Μακρόνησος. Ιστορικός τόπος», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή»), είπε:

«Ο Σκαλούμπακας μου κόλλησε το πιστόλι στο κεφάλι και με απειλές με διέταξε να κουβαλάω σκοτωμένους φαντάρους πέρα μακριά στον Κάβο Ντόρο, στο ξερόνησο Σαν Τζιόρτζιο (...) Τους σκοτωμένους φαντάρους τους τακτοποιούσανε στριμωχτά στο αμπάρι οι Αλφαμίτες Χούμης και Λαγός. Σ' ένα μόνο δρομολόγιο φορτώσαμε 185 νεκρούς φαντάρους. Λέω στον Σκαλούμπακα: "Το καΐκι δε σηκώνει τόσο πράμα, είναι πολύ το πράμα, θα μπατάρει το καΐκι". Αυτός κουβέντα δεν έπαιρνε, με το πιστόλι με διέταξε. Τι να 'κανα; Το πιστόλι σε παγώνει...

Ανοιγόμασταν τη νύχτα στον Κάβο Ντόρο. Εκεί στο Σαν Τζιόρτζιο περίμενε καράβι πολεμικό. Οι ναύτες παίρνανε τους σκοτωμένους φαντάρους και τους χώνανε μέσα σε συρμάτινα δίχτυα με βαρίδια και τους φουντάρανε στο βυθό της θάλασσας. Αυτό ξανάγινε. Οι νεκροί όλοι - όλοι ήταν 350 κοντά, τους μέτραγα έναν - έναν και ήταν 350 φαντάροι νεκροί. Αυτή ήταν η πιο τραγική περιπέτεια που έζησα στη ζωή μου».

Ακόμη και σήμερα, το υπουργείο Αμυνας και το ΓΕΣ δεν ανοίγουν τα αρχεία τους για να δημοσιοποιήσουν τον ακριβή αριθμό και τα ονόματα των δολοφονημένων της μεγάλης σφαγής, νομίζοντας ότι έτσι θα αποστιγματιστούν από το έγκλημά τους, το έγκλημα των αστών. Το οποίο έγινε για να τσακίσει το αλύγιστο φρόνημα των κομμουνιστών και να τρομοκρατήσουν το λαό και τη σκηνοθέτησαν ως στάση των πολιτικών κρατουμένων.

7. Ηταν επίσης χαρακτηριστικός ο σχολιασμός ότι στις φωτογραφίες των κρατουμένων, η ζωή τους έδινε και χαμόγελα, ήταν χαμογελαστοί. Με δυσκολία κατάφεραν να πουν ότι ήταν τα ψυχικά αποθέματα που τους έκαναν να αντιδρούν με χαμόγελο, για να ανταπεξέλθουν στις συνθήκες της ταξικής βαρβαρότητας. Ομως η δύναμη της πίστης στο δίκιο του αγώνα, αυτή ήταν το θεμέλιο των ψυχικών αποθεμάτων, αλλά το αποσιώπησαν.

Φαίνεται πως η ΕΡΤ δεν έχει χάσει το μέτρο της αντικειμενικότητας, αλλά την ίδια την αντικειμενικότητα στην ενημέρωση. Πασχίζει συνεχώς να αποδεικνύει ότι είναι πλήρης και αποτελεσματική στο ρόλο που της έχει ανατεθεί, του κρατικού - κυβερνητικού φερέφωνου, ακόμη και σε εκπομπές με ιστορικό περιεχόμενο όπως η προαναφερόμενη. Παρουσιάζοντας ιστορικές περιόδους και ιστορικά γεγονότα στα μέτρα της πολιτικής που υπηρετεί. Δηλαδή υποτάσσοντας την Ιστορία σε συγκεκριμένες πολιτικές σκοπιμότητες και κυρίως οδηγώντας στην αποσιώπηση και συγκάλυψη του πραγματικού περιεχόμενου της Ιστορίας. Αλλοιώνοντας την ιστορική μνήμη, επειδή ακριβώς επιδρά στη διαμόρφωση συνείδησης της αξίας των λαϊκών αγώνων και της δράσης των πρωταγωνιστών της, της Ιστορίας που γράφτηκε από την πολιτική πρωτοπορία της εργατικής τάξης. Συσκοτίζουν έτσι το πραγματικό ταξικό περιεχόμενο των ιστορικών γεγονότων, της ιστορικής περιόδου, τι κρινόταν και γιατί, τους σκοπούς των αντιπάλων και ποιος είχε το δίκιο. Αλλά αυτό δεν είναι Ιστορία.


Το ΔΣ της Πανελλήνιας Ενωσης Κρατουμένων Αγωνιστών Μακρονήσου (ΠΕΚΑΜ)


«Εφυγε» ο Τριαντάφυλλος Γεροζήσης

Στις 15 του Απρίλη «έφυγε» από τη ζωή ο Τριαντάφυλλος Γεροζήσης σε ηλικία 84 ετών. Ο Τριαντάφυλλος, Λάκης για τους οικείους, γεννήθηκε στη Λάρισα το 1934. Μεγαλωμένος σε περιβάλλον με δημοκρατικές παραδόσεις και δεσμούς με το κίνημα, συμμετείχε νεαρός στην ΕΠΟΝ και ταυτόχρονα εργαζόταν και πήγαινε στο Γυμνάσιο. Το 1949 κατετάγη εθελοντής στον ΔΣΕ, πιάστηκε και κλείστηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης ανταρτών της Λάρισας. Με την αποφυλάκισή του συνέχισε τις σπουδές του και τη δράση του μέσα στο κίνημα, μέχρι την αναχώρησή του για το Παρίσι το 1974.

Αγωνιστής, ερευνητής, ιστορικός, συγγραφέας, δικηγόρος Αθηνών, εργάστηκε στην Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής ως επιστημονικός συνεργάτης (1987 - 2010). Την περίοδο 1993 - 1999 δίδαξε Συνταγματικό Δίκαιο στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων. Εργα του: «Ο τελευταίος», «Τέλος και Αρχή», «Αγκόλα, το κλειδί της Αφρικής», «Το Σώμα των Αξιωματικών 1881 - 1975» (Διδακτορική Διατριβή), «Δωδεκάνησα, 1947 - 1997», «Ανταρτόπουλο στον ΔΣΕ», «Επίλεκτο Απόσπασμα της 1ης Μεραρχίας του ΔΣΕ Φλωράκη - Μπελογιάννη - Παπαγεωργίου (Αύγουστος - Σεπτέμβρης 1949)», «Εφοδος στον ουρανό», «Λόγια της κάλπης», «Πρόσωπα, μνήμες, γεγονότα - Α' τόμος», «Λάζαρος Ος, 1769 - 1797» (μετάφραση). Ακόμα, είχε δημοσιεύσει άρθρα σε περιοδικά και εφημερίδες. Ο θάνατος τον πρόλαβε πριν δημοσιεύσει τον ολοκληρωμένο δεύτερο τόμο του έργου «Πρόσωπα, μνήμες, γεγονότα».

Ιδιαίτερη ήταν η συμβολή του στην προβολή του ηρωικού αγώνα του ΔΣΕ μέσα από τα τελευταία βιβλία του και στην αντιμετώπιση του σύγχρονου αντικομμουνισμού, δίνοντας με τα γραφόμενά του αποστομωτική απάντηση στους παραχαράκτες της Ιστορίας.

Η πολιτική κηδεία του θα γίνει αύριο Τετάρτη στις 5 μ.μ., στο Δημοτικό Κοιμητήριο Χαλανδρίου (οδός Αναπαύσεως).

Συλλυπητήρια του ΚΚΕ

Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση για το θάνατο του Τριαντάφυλλου Γεροζήση:

«Το ΚΚΕ με μεγάλη θλίψη αποχαιρετά τον αντιστασιακό και συγγραφέα Τριαντάφυλλο Γεροζήση, που έφυγε σήμερα από τη ζωή.

Ο Τριαντάφυλλος Γεροζήσης γεννήθηκε το 1934 στη Λάρισα και από μικρή ηλικία εντάχθηκε στην ΕΠΟΝ, στη συνέχεια στον ΔΣΕ και φυλακίστηκε για την αγωνιστική του δράση και τις ιδέες του. Ο Τριαντάφυλλος Γεροζήσης έμεινε μέχρι το θάνατό του πιστός στο ΚΚΕ, έχοντας, με το συγγραφικό του έργο, ιδιαίτερη συμβολή στην αντιμετώπιση του αντικομμουνισμού και στην αποστομωτική απάντηση στους παραχαράκτες της Ιστορίας.

Το ΚΚΕ εκφράζει τα πιο θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένειά του».

  • Στον λατρευτό τους σύντροφο και πατέρα, η Κυριακή και ο Θανάσης Γεροζήσης προσφέρουν στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, για το οποίο θα έδινε και τη ζωή του, 1.000 ευρώ, και προτρέπουν σε όσους επιθυμούν, αντί στεφάνων, να κάνουν δωρεά στο ΚΚΕ, στην εφημερίδα «Ριζοσπάστης» ή στο «Σπίτι του Αγωνιστή».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ