ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Δεκέμβρη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Στην τελική ευθεία η παραπέρα ιδιωτικοποίηση των λιμανιών

Κατατέθηκαν χτες οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΠ ΑΕ. Ακολουθούν ΟΛΘ, Θριάσιο και ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Από τη συμμετοχή των δυνάμεων του ΠΑΜΕ στη χτεσινή απεργιακή κινητοποίηση των λιμενεργατών στην Αθήνα
Από τη συμμετοχή των δυνάμεων του ΠΑΜΕ στη χτεσινή απεργιακή κινητοποίηση των λιμενεργατών στην Αθήνα
Κατατέθηκαν χτες οι δεσμευτικές προσφορές για το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ΑΕ, από τους μονοπωλιακούς ομίλους που είχαν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού. Ταυτόχρονα, προχωράει με ταχύτατους ρυθμούς η ιδιωτικοποίηση του Εμπορευματικού Σταθμού στο Θριάσιο Πεδίο και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΠ κατατέθηκαν στα γραφεία της Morgan Stanley στο Λονδίνο (εταιρεία - σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ). Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν στις 12 Γενάρη με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, χωρίς να γίνεται λόγος για το ποιοι από τους ομίλους κατέθεσαν τελικά προσφορές.

Θυμίζουμε ότι στη δεύτερη φάση είχαν περάσει οι επιχειρηματικοί όμιλοι COSCO, APM Terminals B.V. (θυγατρική της Maersk) και ICTS (International Container Terminal Services) με έδρα τις Φιλιππίνες. Ωστόσο, δημοσιεύματα στο ναυτιλιακό Τύπο ανέφεραν ότι δεσμευτική προσφορά είχε καταθέσει μέχρι κάποια ώρα η COSCO και αναμενόταν η θυγατρική της Maersk. Για την τρίτη εταιρεία υπήρχαν επιφυλάξεις αν τελικά θα εμφανιζόταν.

Οσον αφορά τον ΟΛΘ, οι δεσμευτικές προσφορές για το 51% αναμένεται να κατατεθούν έως τα μέσα Απρίλη. Το υπόλοιπο 16% που θα δοθεί σε ιδιώτες, θα πωληθεί σταδιακά μέσα στην επόμενη 5ετία. Οι επιχειρηματικοί όμιλοι που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είναι η θυγατρική της Maersk, η Deutsche Invest Equity Partners, η Duferco Particiption Holding SA με έδρα την Ελβετία, η ICTS, ο ιαπωνικός όμιλος Mitsui & Co, η P&O Steam Navigation Company (μετέχει η Dubai Ports), η Russian Railways JSC σε συνεργασία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο τούρκικός όμιλος Υilport Holding.

Τη «μεγάλη εικόνα» για το στρατηγικό σχεδιασμό που προκρίνει το κεφάλαιο για την περιοχή, στον οποίο εντάσσεται και η παραπέρα ιδιωτικοποίηση των λιμενικών υποδομών, έδωσε ανάγλυφα ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στ. Πιτσιόρλας, με συνέντευξή του στο «Εθνος» της Κυριακής.

Οπως είπε, «η χώρα μας, λόγω γεωγραφικής θέσης, έχει ένα τεράστιο πλεονέκτημα στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών. Η αξιοποίηση αυτού του πλεονεκτήματος μονάχα οφέλη μπορεί να έχει. Και οφέλη όχι μόνο οικονομικά αλλά και γεωστρατηγικά (...) Για να έχουμε την πλήρη εικόνα, θα πρέπει να δούμε σε συνδυασμό τους διαγωνισμούς για τα δύο μεγάλα λιμάνια, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το Θριάσιο Πεδίο. Ως σύνολο, αυτές οι κινήσεις αναβαθμίζουν τη θέση της χώρας, την καθιστούν στρατηγικό κόμβο στις μεταφορές και δημιουργούν εξαιρετικά δεδομένα για την ελληνική οικονομία».

Απεργία των εργαζομένων στα λιμάνια

Στο μεταξύ, κινητοποίηση ενάντια στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά έκαναν χτες το πρωί οι εργαζόμενοι στο λιμάνι, στο πλαίσιο πανελλαδικής απεργίας που κήρυξε η ΟΜΥΛΕ. Οι εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν στον πεζόδρομο της Κοραή και με πορεία κατευθύνθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Στην κινητοποίηση συμμετείχαν οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ στους λιμενεργάτες, με πανό που έγραφε: «Λιμάνια περιουσία λαϊκή - Οχι ιδιοκτησία καπιταλιστική». Παρευρέθηκε επίσης και απηύθυνε χαιρετισμό εκ μέρους του ΚΚΕ η βουλευτής του Κόμματος Διαμάντω Μανωλάκου.

Σε δήλωσή της, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά, του μεγαλύτερου λιμανιού της Ανατολικής Μεσογείου, είναι έγκλημα και το έγκλημα το διαπράττει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Το φιλέτο, που το διεκδικούν μονοπώλια, είναι έτοιμη να το δώσει εδώ και τώρα.

Καλούμε το λαό και τους εργαζόμενους να μη δείξουν καμιά ανοχή, καμιά αναμονή. Τα λιμάνια ανήκουν στην κοινωνία, γιατί φτιάχτηκαν από λεφτά του λαού και σε αυτού την ιδιοκτησία πρέπει να περάσουν με εξουσία του ίδιου του λαού. Ρήξη και ανατροπή απέναντι στην πολιτική αυτή και τα κόμματά της, απέναντι στην πολιτική του κεφαλαίου. Αυτός είναι ο δρόμος, αυτή είναι η απάντηση».

Η παραπέρα ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά εντάσσεται σε μια σειρά μέτρα που παίρνει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, η ΕΕ και οι δανειστές, με στόχο την ενίσχυση της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

Από τη μεριά τους, οι διοικήσεις της ΟΜΥΛΕ και των σωματείων στον ΟΛΠ έχουν υιοθετήσει πλήρως τη στρατηγική του κεφαλαίου. Σπέρνουν αυταπάτες, τη λογική της αναμονής, του μικρότερου κακού, των ατέρμονων νομικών παρεμβάσεων, του κοινωνικού εταιρισμού. Βάζουν πλάτη και οδηγούν στη δημιουργία τετελεσμένων σε βάρος των εργατοϋπαλλήλων του κλάδου.

Απέναντι στις αρνητικές για τους εργαζόμενους και το λαό εξελίξεις, οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ καλούν τους λιμενεργάτες να πάρουν την υπόθεση του αγώνα στα χέρια τους, να οργανώσουν την πάλη με συλλογικές διαδικασίες, συσκέψεις, συνελεύσεις, στο λιμάνι του Πειραιά και σε όλα τα λιμάνια. Να κλιμακώσουν τον αγώνα με πρόγραμμα δράσης που συγκρούεται με τα μονοπώλια, συμμετέχοντας μαζικά και στην απεργία του Γενάρη με αιχμή το Ασφαλιστικό.

Στη Θεσσαλονίκη

Στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της χτεσινής 24ωρης απεργίας, οι εκπρόσωποι των σωματείων των εργαζομένων στο λιμάνι έδωσαν συνέντευξη Τύπου και προανήγγειλαν αγωνιστικές κινητοποιήσεις από τον καινούργιο χρόνο και μέχρι τον Απρίλη. Στη συνέντευξη παρευρέθηκαν ο βουλευτής του ΚΚΕ Σάκης Βαρδαλής, ο ευρωβουλευτής Σωτήρης Ζαριανόπουλος και πολυμελής αντιπροσωπεία της Γραμματείας Θεσσαλονίκης του ΠΑΜΕ, με επικεφαλής τον Λεωνίδα Στολτίδη.

Ο Σάκης Βαρδαλής εξέφρασε τη συμπαράσταση του ΚΚΕ στον αγώνα των εργαζομένων ενάντια στην πώληση του λιμανιού και σημείωσε ότι το ΚΚΕ μέσα στη Βουλή και στην Ευρωβουλή, αλλά κυρίως στην κοινωνία, θα πάρει πρωτοβουλίες για να γίνει υπόθεση όλου του λαού ο αγώνας ενάντια σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης. Θα πάρει πρωτοβουλίες για το συντονισμό της πάλης του λαού ενάντια στην πολιτική ιδιωτικοποιήσεων, για την ανατροπή συνολικά της αντιλαϊκής πολιτικής.

Τόνισε, επίσης, ότι η πώληση του ΟΛΘ εντάσσεται σε ένα ολοκληρωμένο κυβερνητικό σχέδιο στο πλαίσιο της πολιτικής παράδοσης νέων πεδίων κερδοφορίας για το κεφάλαιο. Ταυτόχρονα, υπηρετεί τον κεντρικό στόχο μετατροπής της χώρας σε κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου. Ξεκαθάρισε, τέλος, ότι ο αγώνας των εργαζομένων ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών, των αεροδρομίων, του ΟΣΕ, για να έχει αποτέλεσμα, θα πρέπει να συνδυαστεί με την πάλη για την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων.


Ενδοαστικός καβγάς για τη φορολογία των εφοπλιστών

Αλλαγή του πλαισίου από το 2019 ζητάει με παρέμβασή της η Κομισιόν

Στο πλαίσιο των ενδοαστικών ανταγωνισμών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε χτες ότι θέτει υπό εξέταση το θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας σε ό,τι αφορά το φορολογικό καθεστώς των εφοπλιστών. Στόχος είναι να εξασφαλιστεί μερίδιο και για άλλα τμήματα του ευρωενωσιακού κεφαλαίου από την «πίτα» που κατέχει το εγχώριο κεφάλαιο στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές και σε άλλες παράπλευρες δραστηριότητες.

Σύμφωνα με σχετικό δελτίο Τύπου, η Επιτροπή «αναγνωρίζει τη σημασία της διατήρησης ενός ανταγωνιστικού τομέα θαλασσίων μεταφορών στην ΕΕ», δηλαδή την άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών, τη μαύρη ανασφάλιστη εργασία που επικρατεί στα καράβια και τα αμέτρητα προνόμια προς το εφοπλιστικό κεφάλαιο, για την εξασφάλιση της κερδοφορίας.

Ταυτόχρονα, όμως, ανησυχεί για το αν «παραβιάζονται οι κοινοί κανόνες για τον τρόπο με τον οποίο τα κράτη - μέλη μπορούν να στηρίζουν τις επιχειρήσεις θαλάσσιων μεταφορών χωρίς να προκαλούν αδικαιολόγητη στρέβλωση του ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά».

Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «η Επιτροπή εκφράζει την ανησυχία της ότι το ελληνικό σύστημα του φόρου χωρητικότητας (σ.σ. ανάλογα με τους κόρους του πλοίου και όχι τα έσοδα και τα κέρδη) δεν είναι κατάλληλα στοχευμένο και ότι ευνοεί τους μετόχους ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς και επιχειρήσεις άλλες από τις επιχειρήσεις θαλάσσιων μεταφορών, πέραν των ορίων που επιτρέπονται βάσει των κατευθυντήριων γραμμών για τις θαλάσσιες μεταφορές».

Σ' αυτήν την κατεύθυνση, «η Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα να επανεξετάσει ποια πλοία είναι επιλέξιμα για υπαγωγή στο σύστημα που εφαρμόζει» και επιπρόσθετα «να εξαιρέσει από το ισχύον καθεστώς τα αλιευτικά σκάφη, τα ρυμουλκά, καθώς και τα σκάφη αναψυχής (γιοτ) χωρίς πλήρωμα που ενοικιάζονται σε τουρίστες. Οι εταιρείες εκμετάλλευσης αυτών των πλοίων θα υπόκεινται στο μέλλον στο γενικό φόρο εισοδήματος».

Θα πρέπει επίσης να εξαιρεθούν «οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, οι ναυτιλιακοί πράκτορες και άλλοι ενδιάμεσοι φορείς του ναυτιλιακού τομέα, καθώς και οι μέτοχοι ναυτιλιακών εταιρειών, από τους οποίους κανένας δεν εκτελεί πραγματικές θαλάσσιες μεταφορές».

Η ελληνική κυβέρνηση σε δύο μήνες θα πρέπει να απαντήσει αν συμφωνεί με τα προτεινόμενα μέτρα. Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να τροποποιήσει τη νομοθεσία, ώστε από την 1η Γενάρη του 2019 να ισχύσουν οι νέοι κανόνες. Οπως σημειώνεται, η συγκεκριμένη ημερομηνία περιέχεται και στο μνημόνιο. «Αν δεν υπάρξει συμφωνία, η Επιτροπή μπορεί να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας για κρατικές ενισχύσεις», προειδοποιεί η Κομισιόν.

Θέμα για την ευνοϊκή φορολόγηση του εφοπλιστικού κεφαλαίου στην Ελλάδα είχαν θέσει από πέρσι και οι Γερμανοί εφοπλιστές, φανερώνοντας και μ' αυτόν τον τρόπο τους ανταγωνισμούς που εξελίσσονται στο παρασκήνιο της διαπραγμάτευσης της κυβέρνησης με τους ιμπεριαλιστικούς θεσμούς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ