ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Μάη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ 2015 - 2018
Κομμένο και ραμμένο στις προδιαγραφές του κεφαλαίου

Την κλιμάκωση της επίθεσης του κεφαλαίου και για την επόμενη φάση της «σταθεροποίησης» και ανάκαμψης του παραγόμενου ΑΕΠ και των επιχειρηματικών κερδών, προδιαγράφει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015 - 2018, το οποίο, προχτές Τετάρτη, κατατέθηκε στη Βουλή. Μόνιμο χαρακτήρα αποκτούν όλα τα αντιλαϊκά μέτρα που εφαρμόστηκαν από την προηγούμενη φάση της καπιταλιστικής κρίσης, προδιαγράφοντας «πρωτογενή πλεονάσματα» των κρατικών προϋπολογισμών, που σημαίνει μονιμοποίηση όλων των αντιλαϊκών δημοσιονομικών μέτρων.

Ταυτόχρονα, εντοπίζονται και νέα «δημοσιονομικά κενά», τα οποία στη συνέχεια θα καλυφθούν με νέα μέτρα, το μέγεθος των οποίων εξαρτάται από το ύψος της «ελάφρυνσης» που θα προκύψει για τις δαπάνες αποπληρωμής του κρατικού χρέους. Τα πάντα υποτάσσονται στην ενίσχυση της δημιουργίας συνθηκών κερδοφορίας των μονοπωλίων, με βασικούς πυλώνες τη σύνθλιψη των μισθών και των ασφαλιστικών εισφορών της εργοδοσίας, την κρατική χρηματοδότηση των επιχειρηματικών ομίλων, μέσω του ΕΣΠΑ και «εθνικών αναπτυξιακών προγραμμάτων», τη μείωση των κρατικών κονδυλίων για τις λαϊκές ανάγκες τόσο σε απόλυτα μεγέθη όσο και σε σχέση με το παραγόμενο ΑΕΠ. Να σημειωθεί ότι η κατάρτιση και ο έλεγχος των «Μεσοπρόθεσμων Πλαισίων» από την Κομισιόν αφορά σε όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ.

Τα προβλήματα και τα μέτρα

Οι βασικές παραδοχές και συνιστώσες του ελληνικού Μεσοπρόθεσμου Στρατηγικού Πλαισίου 2015 - 2018 είναι οι παρακάτω:

Το νέο αντιλαϊκό πακέτο μέτρων φτάνει σε 7,1 δισ. ευρώ, από τα οποία 5,4 δισ. ευρώ αφορούν σε περικοπές κονδυλίων (Κοινωνική Ασφάλιση, Υγεία, Πρόνοια κ.ά.) και 1,7 δισ. ευρώ σε αυξήσεις φόρων, κυρίως πάνω στη λαϊκή κατανάλωση.

ΑΕΠ: Ο εκτιμώμενος μέσος ετήσιος ρυθμός ανάκαμψης προβλέπεται σε 3,3% (2015: 2,9%, 2016: 3,7%, 2017: 3,5%, 2018: 3,2%).

Επίσημη ανεργία : Αναμένεται για το 2015 σε 22,5%, 2016 19,5%, 2017 17,1%, 2018 15,9%.

Δημοσιονομικά κενά: Υπολογίζονται σε 911 εκατ. ευρώ για το 2015 και σε 1,93 δισ. ευρώ για το 2016, και συνολικά σε 2,84 δισ. ευρώ στην ερχόμενη 2ετία, τα οποία να σημειωθεί ότι είναι πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τις πρόσφατες εκτιμήσεις της Κομισιόν (2 δισ. ευρώ το 2015, 3,8 δισ. ευρώ το 2016 και ακόμη 1,9 δισ. ευρώ το 2017). Σε αυτό το πλαίσιο, ο εντοπισμός των «κενών» και η κάλυψή τους με νέα αντιλαϊκά μέτρα, θα συνεχίσει να βρίσκεται στα παζάρια με την ΕΕ.

Με ρυθμούς κατά πολύ χαμηλότερους σε σχέση με το ΑΕΠ θα εξελιχτεί το επίπεδο της ιδιωτικής κατανάλωσης. Αντίθετα, με ρυθμούς πολλαπλάσιους του ΑΕΠ, αναμένονται οι εξαγωγές εμπορευμάτων και ο σχηματισμός παγίου κεφαλαίου από τις επιχειρήσεις. Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί την αναδιάρθρωση του ΑΕΠ μέσω και των κρατικών ενισχύσεων, που θα δοθούν σε ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους από επιλεγμένους κλάδους και τομείς της παραγωγής και της οικονομικής δραστηριότητας.

Ιδιωτικοποιήσεις: Για το 2014, αναφέρονται έσοδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ (ΔΕΣΦΑ, Αστέρας Βουλιαγμένης, ΕΥΑΘ, περιφερειακά αεροδρόμια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΔΙΕ, ακίνητα Δημοσίου. Για το 2015 (2,24 δισ.) προβλέπεται κλιμάκωση με Ελληνικό, Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, Εγνατία Οδό, ΕΥΔΑΠ, ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΕΛΤΑ, ψηφιακό μέρισμα, πώληση ακινήτων και μετοχών κ.ά. Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις αναμένονται σε 11,3 δισ. την περίοδο 2015 - 2018 ή σε 12,83 δισ. την περίοδο 2014 - 2018.

Κρατικό χρέος: Οι προβλέψεις βασίζονται στα σημερινά δεδομένα, χωρίς να περιλαμβάνουν το ύψος της «ελάφρυνσης», η οποία επίσης θα διοχετευθεί στην ενίσχυση των μεγαλοεπιχειρηματιών. Προβλέπεται σταδιακή αποκλιμάκωση από 168,3% το 2015 στο 139,1% του ΑΕΠ το 2018. Γίνεται λόγος για νέα «έξοδο στις αγορές» με τη σύναψη νέου δανείου για ποσά ύψους 3 - 6 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, αναμένεται η αποπληρωμή των προνομιούχων μετοχών (5,1 δισ.) που δόθηκαν στο πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων στις τράπεζες και οι οποίες εμφανίζονται στο κρατικό χρέος.

Πρωτογενή πλεονάσματα: Η παραπέρα κλιμάκωση της αντιλαϊκής επίθεσης επιβεβαιώνεται μέσα από τη συνεχή απογείωσή τους. Από 3,8 δισ. (2,1% του ΑΕΠ) για το 2013 θα φτάσουν στα 12,6 δισ. ευρώ (5,8% του ΑΕΠ) το 2018.

Μόνιμα είναι τα μέτρα σφαγιασμού των κρατικών κονδυλίων, που αφορούν σε συντάξεις, κοινωνική ασφάλιση και περίθαλψη, μισθούς στο Δημόσιο και τα κάθε είδους έξοδα λειτουργίας του Δημοσίου. Σε αυτό το πλαίσιο, παρά και τις προβλέψεις για την ανάκαμψη το 2018, οι «πρωτογενείς δαπάνες» θα συνεχίσουν σε ρυθμούς κατρακύλας. Για το 2018, υπολογίζονται σε 40,9 δισ. ευρώ από 47,5 δισ. ευρώ που είχαν διαμορφωθεί προ διετίας, το έτος 2012. Στην εν λόγω περίοδο (2018 - 2012) η καρατόμηση φτάνει σε 6,6 δισ. ευρώ.

Σε ρότα διόγκωσης θα συνεχίσουν τα φορολογικά έσοδα και αυτό παρά το γεγονός ότι ομολογούνται οι φοροελαφρύνσεις στα επιχειρηματικά κέρδη. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι έμμεσοι φόροι (ΦΠΑ, ειδικοί φόροι στη λαϊκή κατανάλωση) θα φτάσουν το 2018 σε 28,3 δισ. ευρώ από 24,3 δισ. το 2014.

Δημόσιες υπηρεσίες: Συνεχίζεται η συρρίκνωση του αριθμού των εργαζομένων στο στενό και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Για την περίοδο μέχρι το 2016 συνεχίζεται η εφαρμογή του κανόνα 1:5, δηλαδή μία πρόσληψη σε κάθε 5 «αποχωρήσεις» (απολύσεις ή συνταξιοδοτήσεις). Για τη συνέχεια (2017 - 2018) προβλέπεται η εφαρμογή του κανόνα 1 προς 1, γεγονός που σημαίνει ότι οι δημόσιες υπηρεσίες και οι φορείς θα λειτουργούν με τον ελάχιστο δυνατό αριθμό εργαζομένων.

«Κίνδυνοι και αβεβαιότητες»: Ταυτόχρονα, διαβλέπουν «κινδύνους» ως προς τη «συνεπή εκτέλεση» των αντιλαϊκών σχεδιασμών. Σε αυτό το πλαίσιο, γίνεται λόγος: Για «ενδεχόμενη καθυστέρηση των μεταρρυθμίσεων ή ελλιπή εφαρμογή τους». Αντίθετα, η «διατήρηση και η αποφασιστική συνέχιση των μεταρρυθμίσεων» θα συνεισφέρει σημαντικά στη στήριξη της ανάκαμψης των επενδύσεων». Για «ενδεχόμενες αποκλίσεις» στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων ως αποτέλεσμα αδυναμίας αντιμετώπισης «διοικητικών εμποδίων». Για «γεωπολιτικούς κινδύνους», όπως η «κατάσταση στην Ουκρανία με δυνητικούς κινδύνους για τον ελληνικό τουρισμό».

Ανάπτυξη για το κεφάλαιο

Στρατηγικός πυλώνας είναι η «μετατροπή του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) σε Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης». Για την περίοδο 2015 - 2018, οι προς διάθεση πόροι (ΕΣΠΑ και άλλα κονδύλια της ΕΕ και εθνικό σκέλος ΠΔΕ) φτάνουν σε 26,5 δισ. ευρώ. «Βασικός στόχος» είναι η «εφαρμογή ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης» που θα στηρίζεται σε «υγιείς επενδύσεις», ενώ οι παρεμβάσεις μέσω ΕΣΠΑ θα «είναι συμπληρωματικές των γενικότερων παρεμβάσεων που αποβλέπουν σε αύξηση του επιπέδου των ετήσιων επενδύσεων μέσα στα επόμενα δέκα έτη»...

«Φαρμακερές» περικοπές στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη

Θα φτάσουν στα 480 εκατ. ευρώ για το 2014

Οι άγριες περικοπές στη φαρμακευτική περίθαλψη με την ταυτόχρονη καθήλωση της κρατικής επιχορήγησης προς ΕΟΠΥΥ προαλείφουν αιματηρά χαράτσια για τους άρρωστους στην ώρα της ανάγκης για την περίοδο 2014 - 2018.

Σύμφωνα, λοιπόν, με το νέο Μεσοπρόθεσμο, το 2013, οι περικοπές στη φαρμακευτική περίθαλψη το 2013 ανήλθαν στα 390 εκατ. ευρώ και το 2014 θα φτάσουν τα 410 εκατ. ευρώ. Στα 410 εκατ. προστίθενται και 70 εκατ. ευρώ απ' την «αυξημένη συνεισφορά των ασφαλισμένων», που είναι το ένα ευρώ ανά συνταγή - με τουλάχιστον τρία φάρμακα - υπέρ του ΕΟΠΥΥ. Το μεσοπρόθεσμο μιλά για 70 εκατ. ευρώ απ' τις συνταγές και δεν αναφέρει τις μεσοσταθμικές συμμετοχές στην αγορά φαρμάκων που, σύμφωνα με τους τεχνοκράτες, το 2014 αναμένεται να διαμορφωθούν σε 32%, με βάση τις ισχύουσες συμμετοχές. Πρόκειται για ποσοστό που θα οδηγήσει σε ένα χαράτσι μεγαλύτερο του 1 δισ. ευρώ για το 2014 και το οποίο θα πληρώσουν οι ασφαλισμένοι. Μάλιστα, χτεσινές πληροφορίες ανέφεραν, μετά την κατακραυγή που δημιουργήθηκε, ότι ο υπουργός Υγείας Αδωνις Γεωργιάδης έχει υπογράψει απόφαση που αυξάνει την Ασφαλιστική Τιμή - το ποσό δηλαδή που καλύπτει ο ΕΟΠΥΥ για τα φάρμακα - ώστε να μειωθούν τα μεσοσταθμικά χαράτσια.

Ακόμη, για την περίοδο 2013 - 2014 προβλέπονται περικοπές 85 εκ. ευρώ στις λειτουργικές δαπάνες των νοσοκομείων και 112 απ' την εφαρμογή του υγειονομικού χάρτη. Συνολικά, οι περικοπές στην περίοδο 2013 - 2018 θα φτάσουν το 1,068 δισ. ευρώ.

Οι εισφορές, που θα πληρώσει ο λαός υπέρ του ΕΟΠΥΥ, αναμένονται να διαμορφωθούν σε 3,708 δισ. ευρώ για το 2014, 3,761 δισ. για το 2015, 3,850 δισ. για το 2016, 3,924 δισ. ευρώ για το 2017 και 3,988 για το 2014. Πρόκειται για μια αύξηση της τάξης 7,5% την περίοδο 2014 - 2018, η οποία, σε συνδυασμό με την καθηλωμένη (774 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο) κρατική επιχορήγηση δείχνουν ότι η οικονομική θηλιά στον Οργανισμό θα συνεχίσει να σφίγγει.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Αποτυπώνει τη συνέχιση του ίδιου αντιλαϊκού δρόμου

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ

Σε ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, για το «μεσοπρόθεσμο» της κυβέρνησης, σημειώνεται:

«Το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο αποτυπώνει τη συνέχιση του ίδιου αντιλαϊκού δρόμου, στο πλαίσιο της ΕΕ, με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας των μονοπωλίων και της δημοσιονομικής σταθεροποίησης. Το μεσοπρόθεσμο προβλέπει την επιτάχυνση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, δηλαδή μέτρων διασφάλισης της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλίων, με βασική προτεραιότητα την πολιτική φθηνότερης εργατικής δύναμης, την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων, την πολιτική στήριξης της "ενεργητικής απασχόλησης", δηλαδή την τσάμπα εργασία των ανέργων για το κεφάλαιο.

Μόνο μέσα στο 2014, η εφαρμογή μέτρων που έχουν ήδη αποφασιστεί, αλλά δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί, μεταφράζεται σε πρόσθετη αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων που υπερβαίνει τα 6 δισ. ευρώ. Η πρόσφατη μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 3% ισοδυναμεί με χρηματοδότηση των μονοπωλιακών ομίλων με περίπου 500 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, όσο δηλαδή το περίφημο κοινωνικό μέρισμα που αποδίδεται εφάπαξ. Συγχρόνως, το μεσοπρόθεσμο σκιαγραφεί την ανάγκη νέων πρόσθετων αντιλαϊκών μέτρων με την επίκληση του δημοσιονομικού κενού της διετίας 2015 - 2016 που προσεγγίζει τα 3 δισ. ευρώ».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ