ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Ιούνη 1998
Σελ. /56
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ "ΠΑΚΕΤΩΝ ΝΤΕΛΟΡ"
Πληρώνουμε ακριβά τη συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Ενωση

Ενα από τα βασικά επιχειρήματα της κυβέρνησης αλλά και των άλλων κομμάτων που υποστηρίζουν τη συμμετοχή της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ήταν και είναι τα οικονομικά οφέλη που προέρχονται από τα κοινοτικά ταμεία. Ειδικότερα, οι θιασώτες του Μάαστριχτ (τώρα και του Αμστερνταμ) προβάλλουν τα δισεκατομμύρια που ήρθαν και συνεχίζουν να έρχονται μέσω των "πακέτων Ντελόρ". Μόνιμα όμως ξεχνούν ότι η σχέση της Ελλάδας με την Ευρωπαϊκή Ενωση είναι "δούναι και λαβείν" και ότι η χώρα μας πληρώνει και μάλιστα πολύ ακριβά. Αν μάλιστα κάνουμε το λογαριασμό, τότε προκύπτει ότι χάσαμε πολύ περισσότερα απ' όσα πήραμε.

Ζημιά 1,1 δισ. δολάρια!

Στον πίνακα που δημοσιεύουμε παρουσιάζονται τα κονδύλια από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης στις χώρες - μέλη για τα διαστήματα 1989 - 1993 (Πακέτο Ντελόρ Ι) και 1994 - 1998 (Πακέτο Ντελόρ ΙΙ). Στο πρώτο διάστημα οι εισροές στην Ελλάδα ήταν 7.528 εκατομμύρια ECU ενώ στο δεύτερο είναι 13.980 εκατομμύρια ECU. Ομως στη δεκαετία 1987 - 1997 το εμπορικό έλλειμμα μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης αυξήθηκε κατά 158%!

Μιλώντας με τη γλώσσα των αριθμών, όπως αποκάλυψε ο "Ριζοσπάστης" σε δημοσίευμα της 10ης Μάη, από τη σύγκριση των καθαρών εισπράξεων που είχε η Ελλάδα από τα κοινοτικά ταμεία με το εμπορικό έλλειμμα προκύπτει ζημιά σε βάρος της χώρας μας, ύψους 1.105 εκατομμυρίων δολαρίων!

Επομένως όχι μόνο δεν προέκυψε κέρδος από τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά είχαμε ζημιά και μάλιστα μεγάλη.

Οι φτωχοί έγιναν φτωχότεροι, οι πλούσιοι, πλουσιότεροι

Μια άλλη παράμετρος των "πακέτων Ντελόρ" αφορά στην περιβόητη "συνοχή". Οπως είναι γνωστό τα "πακέτα" δόθηκαν στις φτωχότερες χώρες - μέλη (Ισπανία, Πορτογαλία, Ελλάδα, Ιρλανδία) για να καλύψουν την καθυστέρηση και να "συγκλίνουν" προς τους κοινούς δείκτες του Μάαστριχτ. Ηταν το δέλεαρ για να δεχτούν οι λαοί τα σκληρά προγράμματα "σύγκλισης". Στο τέλος αυτής της περιόδου το χάσμα μεταξύ των φτωχών και των πλούσιων χωρών - μελών όχι μόνο δε μίκρυνε, αλλά αντίθετα μεγάλωσε. Με λίγα λόγια, οι φτωχοί έγιναν φτωχότεροι και οι πλούσιοι πλουσιότεροι.

Ομως υπάρχει ακόμη ένα θέμα και αυτό αφορά στο κατά πόσο "ευεργετήθηκαν" οι οικονομικά αδύνατες χώρες μέσω των Διαρθρωτικών Ταμείων. Οπως προκύπτει από τον πίνακα που δημοσιεύουμε, τα ποσοστά των "φτωχών" από τα Ταμεία μειώθηκαν, ενώ αυξήθηκαν τα ποσοστά των "πλουσίων".

Μείωση κονδυλίων, αντί αύξησης

Η Ελλάδα πήρε στο διάστημα 1989 - 1993 7.528 εκατομμύρια ECU, δηλαδή το 11,9% του συνολικού ποσού ενώ στο διάστημα 1994 - 1998 πήρε 13.980 που αντιστοιχεί στο 10,11% του συνολικού ποσού.Να σκεφθεί κανείς ότι αυτά τα Ταμεία έπρεπε (τουλάχιστον έτσι διαφημίστηκαν) να ενισχύσουν ιδιαίτερα τις χώρες που βρίσκονταν πίσω, στην κούρσα της "σύγκλισης". Ομως, αντίθετα, οι χώρες αυτές είδαν τα ποσοστά τους από τα Διαρθρωτικά Ταμεία να μειώνονται. Το ίδιο συνέβη, εκτός απ' την Ελλάδα, και με την Πορτογαλία της οποίας το ποσοστό μειώθηκε από 13,42% σε 10,11% και με την Ιρλανδία της οποίας το ποσοστό μειώθηκε από 7,08% σε 4,06%.

Κερδισμένοι οι ισχυροί

Και δε φτάνει αυτό. Ενώ οι οικονομικά αδύνατες χώρες - μέλη είδαν τα ποσοστά τους από τα Διαρθρωτικά Ταμεία να μειώνονται, στο ίδιο διάστημα οι οικονομικά ισχυροί αύξησαν και τα κονδύλια και τα ποσοστά.

Η πανίσχυρη Γερμανία, η "ατμομηχανή" της Οικονομικής και Νομισματικής Ενωσης, στο διάστημα 1989 - 1993 πήρε το 9,55% των κονδυλίων, ενώ στο διάστημα 1994 - 1998 παίρνει το 14,12% των κονδυλίων για να αποδειχθεί και εδώ ότι οι ισχυροί ενισχύθηκαν και οι αδύνατοι αποδυναμώθηκαν. Το ίδιο συμβαίνει και με τη Βρετανία που αύξησε τα ποσοστά της από 7,65% σε 8,25%, με την Ολλανδία από 1,15% σε 1,58% και με τη Γαλλία από 9,38% σε 9,68%.

Ανεστραμμένη πραγματικότητα

Οι αριθμοί αποδεικνύουν ότι η πραγματικότητα παρουσιάζεται κυριολεκτικά ανεστραμμένη από τους υποστηρικτές της συμμετοχής της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ενωση, τους θιασώτες των Συνθηκών του Μάαστριχτ και του Αμστερνταμ. Η Ελλάδα πλήρωσε και συνεχίζει να πληρώνει ακριβά αυτή τη συμμετοχή και δεν είναι μόνο ο λογαριασμός που προαναφέραμε. Είναι ακόμη ότι σ' αυτή την πορεία υπονομεύτηκε η παραγωγική βάση της χώρας, πράγμα που αποτυπώνεται και στο εμπορικό ισοζύγιο, αλλά το κυριότερο είναι οι βαριές συνέπειες για τους εργαζόμενους που αποτελούν εξάλλου και τα μόνιμα "υποζύγια" των συνεπειών από τη συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

"Διεύρυνση" γερμανικών συμφερόντων στην Ευρωπαϊκή Ενωση

Πρωταρχικό συστατικό στοιχείο της Συνθήκης του Αμστερνταμ είναι η διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η διεύρυνση προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη είναι μέρος της στρατηγικής της Γερμανίας αφού μέσω αυτής αποκτά την απόλυτη οικονομική και πολιτική κυριαρχία στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Πρώτες υποψήφιες για ένταξη χώρες είναι η Πολωνία, η Τσεχία και η Ουγγαρία.Οι οικονομικές και πολιτικές σχέσεις που έχει αναπτύξει η Γερμανία μ' αυτές τις τρεις χώρες από το 1990 μέχρι σήμερα, την καθιστούν ουσιαστικά επικυρίαρχο. Η ενιαία πλέον και πανίσχυρη Γερμανία θα έχει στη διευρυμένη Ευρωπαϊκή Ενωση στην άμεση επιρροή της το μπλοκ αυτών των τριών χωρών με πληθυσμό 140 εκατομμυρίων και συνολικό εθνικό προϊόν 2,4 τρισ. δολάρια.

Βέβαια εκτός των άλλων οι πολυεθνικές αντιμετωπίζουν αυτές τις χώρες σαν δεξαμενή φτηνού και πολύ καλά καταρτισμένου εργατικού δυναμικού. Και φυσικά σαν νέες αγορές.

Σύμφωνα με στοιχεία της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας J. P. Morgan, η Ανατολική Ευρώπη απορρόφησε το 1997 περίπου το 10% των γερμανικών εξαγωγών. Κατά μέσο όρο, κάθε μια από τις 12 χώρες της περιοχής, αντλεί το 30% των εισαγωγών της από τη Γερμανία που είναι ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος τους. Από τα 112 δισεκατομμύρια δολάρια των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της Ανατολικής Ευρώπης, η Γερμανία κάλυψε το 52%. Οι γερμανικές εξαγωγές στην περιοχή έχουν φθάσει να ισοδυναμούν μ' αυτές προς τη Γαλλία, αλλά θα αναπτυχθούν ταχύτερα αφού η ανάπτυξη των οικονομιών της περιοχής βαδίζει με διπλάσιους ρυθμούς απ' το μέσο όρο ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Φυσικά πίσω απ' τους ρυθμούς αυτούς κρύβεται μια άνευ προηγουμένου ληστεία των πλουτοπαραγωγικών πόρων των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και το κυριότερο μια ταχύτατη εξαθλίωση των εργαζομένων.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικές, απ' την άποψη του πώς αντιμετωπίζονται αυτές οι χώρες, οι δηλώσεις του υπεύθυνου της ΕΕ για την πορεία των ενταξιακών διαπραγματεύσεων, Νικολάους βαν ντερ Πας, ο οποίος τόνισε ότι ενώ όλες οι υποψήφιες χώρες δήλωσαν ότι μπορούν να δεχτούν το κοινοτικό κεκτημένο, δεν καταφέρνουν να πείσουν την Ευρωπαϊκή Ενωση ότι είναι ικανές να αλλάξουν την εθνική νομοθεσία τους και τους θεσμούς τους, ώστε να εξασφαλίζουν την εφαρμογή του. Αναφέρθηκε, εξάλλου, το παράδειγμα της Πολωνίας για την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να μειώσει για το 1998 τη χρηματοδότηση απ' το κοινοτικό πρόγραμμα PHARE, καθώς η χώρα δεν παρουσίασε επαρκείς προτάσεις, γεγονός που όπως αναφέρει η ειδική ομάδα διαπραγματεύσεων, αποδεικνύει έλλειψη επαγγελματισμού στη διοίκησή της.

Με τους ιδιώτες για τα "μεγάλα έργα"

Περί το 2004 αναμένεται η ολοκλήρωση της Εγνατίας και του εθνικού δρόμου Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης. Η κυβέρνηση ζητά εναγωνίως τη συμμετοχή των ιδιωτών για την κατασκευή τους

Περί το 2004 αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα των οδικών δικτύων ΠΑΘΕ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη) και Εγνατία σύμφωνα με έκθεση για την πορεία των έργων των Διευρωπαϊκών Δικτύων που παρουσίασε σήμερα στις Βρυξέλλες ο αρμόδιος επίτροπος για τις μεταφορές Νιλ Κίνοκ.

Σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα έργα των Διευρωπαϊκών Δικτύων χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

α) Στα έργα που έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί.

β) Σε αυτά που αναμένεται να ολοκληρωθούν γύρω στο 2005 και των οποίων η χρηματοδότηση, στο μεγαλύτερο μέρος της, είναι εξασφαλισμένη και γ) σε αυτά που θα ολοκληρωθούν μετά το 2005 και των οποίων ο τρόπος χρηματοδότησης παραμένει αβέβαιος.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντάσσει τους δύο ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους ΠΑΘΕ και Εγνατία στη δεύτερη κατηγορία δεδομένου ότι οι εργασίες έχουν δρομολογηθεί. Εξάλλου και τα δύο έργα έχουν ήδη λάβει και θα λάβουν ουσιαστική οικονομική υποστήριξη από το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Περιφερειακό Ταμείο, καθώς και δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Οικονομική υποστήριξη έχουν επίσης από τον κοινοτικό προϋπολογισμό για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.

Η έκθεση της Ευρ. Επιτροπής αναφέρει ακόμη, ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει απευθυνθεί στον ιδιωτικό τομέα για να εξασφαλίσει την οικονομική συμμετοχή του δημιουργώντας τρεις οργανισμούς συνεργασίας δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για διαφορετικά τμήματα του οδικού δικτύου ΠΑΘΕ (Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, Περιφερειακός Αθηνών, σύνδεση με Μαλιακό).

Οπως σημειώνεται στην ίδια έκθεση, η ελληνική κυβέρνηση έχει την πρόθεση να βρει νέους τομείς ενισχυμένης συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τη χρηματοδότηση τόσο του ΠΑΘΕ όσο και της Εγνατίας Οδού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ