Συχνά ακούγεται ότι το ρεμπέτικο ήταν αποκλειστικά έκφραση του περιθωρίου. Αποψη, που συνήθως στηρίζεται στον τρόπο ζωής των ρεμπέτηδων, στη στάση τους απέναντι στα κοινωνικά δρώμενα, απέναντι στη ζωή. Πολλές φορές κατηγορήθηκαν για αδράνεια, για απάθεια μπροστά στα προβλήματα της εποχής τους. Μια βαθύτερη μελέτη του έργου τους εύκολα αποδεικνύει το αναληθές αυτών των «θεωριών», αφού μέσα απ' το ρεμπέτικο ξεπήδησαν, ουσιαστικά, τα πρώτα κοινωνικά τραγούδια. Τα λαθεμένα συμπεράσματα έχουν συχνά να κάνουν και με την ελλιπή μελέτη του τρόπου συμπεριφοράς των ανθρώπων του χώρου. Ετσι, ως επί το πλείστον αγνοήθηκε - καμιά φορά εσκεμμένα - ότι αρκετοί ρεμπέτες όχι μόνο δεν έμειναν αδρανείς...