Τρίτη 13 Νοέμβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ομογενοποίηση του ευρωπαϊκού κινηματογράφου

«Υμνος» στην ελεύθερη αγορά και στον τομέα του κινηματογράφου ήταν η συνέντευξη του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου, την Κυριακή στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή το Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Ο υπουργός μετέφερε τα κακά μαντάτα για τον Κινηματογράφο στην ΕΕ, όπως φάνηκε και στο πρόσφατο Συμβούλιο των Υπουργών Πολιτισμού της ΕΕ. Το συμβούλιο, σε ψήφισμα για «την ανάπτυξη του οπτικοακουστικού τομέα», «καλεί» τα κράτη - μέλη και τους κινηματογραφιστές «να συμπράξουν προκειμένου να συγκροτηθεί αυτή η ενιαία ευρωπαϊκή οπτικοακουστική αγορά και να λειτουργήσει ως ευρωπαϊκή και όχι μόνο χάριν του αμερικανικού κινηματογράφου και των αμερικανικών οπτικοακουστικών προϊόντων».

Αυτό που αποσιώπησε ο υπουργός είναι πως η ενοποίηση αυτής της αγοράς, όπως προβλέπεται και από την ΕΕ, προωθεί και την ομογενοποίηση (ιδεολογοαισθητική) των πολιτιστικών έργων κάθε ευρωπαϊκού λαού και την κυριαρχία των μονοπωλίων παραγωγής και διανομής, τα οποία παγκοσμιοποίησαν τη βιομηχανία τους, ελέγχοντας την παραγωγή, διανομή και προβολή των ταινιών. Ο υπουργός θεώρησε «καλό να υπάρχουν μεγάλα συγκροτήματα που κινητοποιούν πιο πολλούς θεατές» (σ.σ. οι γνωστοί «πολυκινηματογράφοι»), προσθέτοντας ότι «κανείς δεν μπορεί να υποκαταστήσει την κλασική αίθουσα», που «προσπαθεί να λειτουργήσει μέσα σε νέες ανταγωνιστικές συνθήκες». Περί κυβερνητικής αρωγής σ' αυτή την προσπάθεια δεν είπε λέξη. Ομολόγησε ότι η μερίδα του λέοντος του 1,2 δισ. δρχ. από επιστροφή φόρων στους κινηματογράφους αποδόθηκε στα μεγάλα συγκροτήματα αιθουσών.

Συνέχεια του ψηφίσματος ήταν και η «Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με ορισμένες νομικές πτυχές που αφορούν τα κινηματογραφικά και τα άλλα οπτικοακουστικά έργα», που «δημιουργεί αίσθημα νομικής ασφάλειας για τις πολιτικές που εφαρμόζονται» στην ΕΕ και στη χώρα μας, στον τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων και της «προστασίας» της πολιτιστικής κληρονομιάς. Κυρίως, όμως, η «ανακοίνωση» αυτή «αποσαφηνίζει» τα κριτήρια των κρατικών ενισχύσεων στον κινηματογράφο «προκειμένου να μην προσκρούουν οι νομοθεσίες και οι πρακτικές των κρατών - μελών στο Κοινοτικό Δίκαιο». Αυτό σημαίνει πως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, λ.χ., θα χρηματοδοτεί ταινίες βάσει των ιδεολογοαισθητικών κριτηρίων που επιβάλλει η ΕΕ. Τέλος, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι στις 8/11 η Ελλάδα υπέγραψε τη Διεθνή Σύμβαση για την Προστασία της Οπτικοακουστικής Κληρονομιάς (και το συνημμένο πρωτόκολλο για τις τηλεοπτικές παραγωγές), η οποία επιβάλλει τον προσδιορισμό «μη κερδοσκοπικών σημείων» αρχειοθέτησης κινηματογραφικού υλικού.

Το πάγιο αίτημα για δημιουργία ανώτατης κρατικής κινηματογραφικής σχολής ο υπουργός το παρέπεμψε ξανά στις ελληνικές καλένδες, μιλώντας περί επιστολής του στον υπουργό Παιδείας για την αξιοποίηση των υφιστάμενων πανεπιστημιακών δομών «προκειμένου να φτάσουμε σε τμήματα Κινηματογράφου». Δηλαδή, να περιλάβουν και θεωρητικά κινηματογραφικά θέματα τα υπάρχοντα τμήματα, θεατρολογικό και ΜΜΕ. Ο υπουργός δεν αναφέρθηκε και ούτε έδωσε λύση και στο νομοθετικό κενό για τις ιδιωτικές κινηματογραφικές σχολές.

Τέλος, ανακοίνωσε ότι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου συζητά με ξένα γραφεία παραγωγής τη δημιουργία πέντε διεθνών συμπαραγωγών με θέματα της ελληνικής μυθολογίας, στο πλαίσιο της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ