Τρίτη 9 Απρίλη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ο ΤΖΟΝΙ ΠΗΡΕ Τ' ΟΠΛΟ ΤΟΥ»
Ενα έργο «γροθιά στο στομάχι»

Στο αντιπολεμικό αριστούργημα του Ντάλτον Τράμπο «Ο Τζόνι πήρε τ' όπλο του», που γράφτηκε το 1939 και μεταφέρθηκε από τον ίδιο στον κινηματογράφο το 1971, βασίζεται ο θεατρικός μονόλογος που υπογράφει η Σοφία Αδαμίδου και παρουσιάζεται στο Θέατρο «Altera Pars» (Μεγάλου Αλεξάνδρου 123, τηλ. 210 3410011), με τον Τάσο Ιορδανίδη στον ομώνυμο ρόλο. Σκηνοθεσία: Θάλεια Ματίκα. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Σκηνογραφία - κοστούμι: Ηλένια Δουλαδήρη. Μουσική: Τάσος Σωτηράκης.

Την πρεμιέρα της παράστασης παρακολούθησαν μεταξύ άλλων η Αλέκα Παπαρήγα, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, ο Σπύρος Χαλβατζής και ο Μιχάλης Σελέκος δήμαρχος Χαϊδαρίου και εκ νέου υποψήφιος με τη «Λαϊκή Συσπείρωση».

«Ο Τζόνι πήρε τ' όπλο του», μια αμείλικτη κριτική στον μιλιταρισμό και τον πόλεμο, κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Βιβλίου των ΗΠΑ, ενώ η ταινία, που σκηνοθέτησε ο συγγραφέας, πήρε το Διεθνές Βραβείο του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Καννών. Πρόκειται για ένα τραγικά επίκαιρο έργο, που συγκλονίζει με τη δύναμη και την αμεσότητά του. Ενα έργο «γροθιά στο στομάχι». Ενα έργο που θέτει όλους μας απέναντι στην ευθύνη όπως την ορίζει ο Καζαντζάκης: «Ν' αγαπάς την ευθύνη. Να λες: Εγώ, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης. Αν δε σωθεί, εγώ φταίω».

Ο Τζο, ένας νεαρός Αμερικανός στρατιώτης, τραυματίζεται φρικτά κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου από μια οβίδα. Ακρωτηριασμένος στα χέρια και τα πόδια, χωρίς όραση και ακοή, με διαλυμένο πρόσωπο και, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των γιατρών, με κατεστραμμένο εγκέφαλο, μεταφέρεται στο νοσοκομείο, με την προοπτική να χρησιμοποιηθεί ως πειραματόζωο. Ωστόσο ο Τζο, καταδικασμένος σε μια ολοκληρωτική σιωπή, αρχίζει ξαφνικά να σκέφτεται, να αισθάνεται, να ονειρεύεται και να θυμάται, διαψεύδοντας τις εκτιμήσεις της επιστήμης...

Η Αλέκα Παπαρήγα με τον Τάσο Ιορδανίδη
Η Αλέκα Παπαρήγα με τον Τάσο Ιορδανίδη
Εντονα πολιτικοποιημένος διανοούμενος, με αριστερές πεποιθήσεις που εξέφραζε ακόμα και στην κορύφωση του Ψυχρού Πολέμου, ο Τράμπο βρέθηκε στην κορυφή της διαβόητης «μαύρης λίστας», των ανθρώπων που θεωρούνταν φιλικοί προς τη Σοβιετική Ενωση και γι' αυτό κανένα στούντιο παραγωγής δεν δεχόταν να συνεργαστεί μαζί τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι και τα δύο οσκαρικά σενάριά του («Διακοπές στη Ρώμη» 1953, «Ο Γενναίος» 1956) είχαν δηλωθεί με άλλα ονόματα, με αποτέλεσμα τα αγαλματίδια να του απονεμηθούν αναδρομικά, πολλές δεκαετίες αργότερα. Το 1947 κλήθηκε στο Κογκρέσο για να καταθέσει ενώπιον της «Επιτροπής Αντιαμερικανικών Δραστηριοτήτων», η οποία ερευνούσε την «άλωση» του κόσμου του θεάματος από κομμουνιστές. Μαζί με εννέα ακόμα σεναριογράφους και σκηνοθέτες, ο Τράμπο παρουσιάστηκε αλλά αρνήθηκε να καταθέσει, υποστηρίζοντας ότι τέτοιες διαδικασίες καταστρατηγούσαν τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία συνείδησης. Οι «10», όπως πέρασαν στην Ιστορία, απολύθηκαν αμέσως από τις εργασίες τους, ο δε Τράμπο το 1950 πέρασε και έντεκα μήνες στη φυλακή για την άρνησή του να συνεργαστεί με την Επιτροπή.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Με «αντι-Τραμπ» ρητορική επικυρώθηκε η υποψηφιότητα Μπάιντεν (2020-08-20 00:00:00.0)
«Ο Τζόνι πήρε το όπλο του» στην Καισαριανή (2019-09-11 00:00:00.0)
«Ο Τζόνι πήρε το όπλο του» στο Ηράκλειο Κρήτης (2019-06-11 00:00:00.0)
«Ο Τζόνι πήρε τ' όπλο του» στο θέατρο (2019-03-20 00:00:00.0)
Ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο (2007-01-27 00:00:00.0)
«Ο Τζόνι πήρε τ' όπλο του» (2001-09-09 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ