Τετάρτη 2 Φλεβάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
METΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Οι εργολάβοι ζητούν νέα «πανωπροίκια» 40 δισ.!

Ταυτόχρονα, απολύουν εργαζόμενους, στοχεύοντας στην ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Καθολική συμμετοχή στην 3ωρη στάση εργασίας στο εργοτάξιο Σεπολίων

 

Πίσω από τη βιτρίνα του μετρό κρύβεται ένα τεράστιο κόστος - υπερκέρδη των εργολάβων, που πληρώνει ο ελληνικός λαός, αλλά και οι εργαζόμενοι στα έργα
Πίσω από τη βιτρίνα του μετρό κρύβεται ένα τεράστιο κόστος - υπερκέρδη των εργολάβων, που πληρώνει ο ελληνικός λαός, αλλά και οι εργαζόμενοι στα έργα
Ακόμη δεν πρόλαβε να λειτουργήσει το κουτσουρεμένο και πανάκριβο μετρό της Αθήνας (στοιχίζει μέχρι στιγμής 40 δισ. δρχ. το χιλιόμετρο) και οι εργολάβοι βρίσκονται ξανά σε διάσταση με το ελληνικό δημόσιο, διεκδικώντας κι άλλα «πανωπροίκια», συνολικού ύψους 40 δισ. δρχ.! Αποδεικνύεται έτσι για άλλη μια φορά ότι το έργο αυτό, χάρη στην ενδοτικότητα της κυβέρνησης, έχει καταντήσει μια απύθμενη χοάνη οικονομικών υπερβάσεων, που τις πληρώνει φυσικά ο ελληνικός λαός...

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι νέες αυτές οικονομικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας «Ολυμπιακό Μετρό» προβλήθηκαν αμέσως μετά την άτυπη «συμφωνία κυρίων», που έκανε μαζί τους η κυβέρνηση (μέσω της «Αττικό Μετρό») πέρσι την άνοιξη, με βάση την οποία έλαβαν ένα ακόμη «πανωπροίκι» 45 δισ. δρχ., με αντάλλαγμα να παραδώσουν το έργο σε τρεις δόσεις (το Δεκέμβρη του 1999 τη γραμμή Πεντάγωνο - Σύνταγμα - Σεπόλια, πράγμα που έγινε προ ημερών, τη γραμμή Σύνταγμα - Δάφνη τον Οκτώβρη του 2000 και τη γραμμή Σύνταγμα - Ασώματοι το 2002). Πρόκειται συγκεκριμένα για 40 ενστάσεις που υπέβαλαν οι εργολάβοι για διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν στην κατασκευή του μετρό, κυρίως το δεύτερο εξάμηνο του 1999, οι οποίες, αν γίνουν δεκτές, μεταφράζονται σε ένα πρόσθετο κόστος 40 δισ. δρχ.

Μέχρι τώρα όλες αυτές οι ενστάσεις έχουν παραπεμφθεί στα ελληνικά δικαστήρια, όπου πρόκειται να εκδικαστούν το προσεχές καλοκαίρι (αν στο μεταξύ δεν προκύψουν και νέες οικονομικές απαιτήσεις, κάτι που είναι και το πιο πιθανό κατά πάγια τακτική τους, καθώς μπήκαμε σε προεκλογική περίοδο...). Πάντως, υπάρχει και ο κίνδυνος πριν οι ενστάσεις αυτές εκδικαστούν, η κυβέρνηση να αποφασίσει να καταφύγει σε ...«σκληρές διαπραγματεύσεις» με τους εργολάβους και να πληρώσει τελικά ένα μεγάλο μέρος των απαιτήσεων αυτών. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, έχει συμβεί δύο φορές κατά το παρελθόν: Μια κατά το 1994, με αποτέλεσμα τη σκανδαλώδη συμπληρωματική σύμβαση, με την οποία οι εργολάβοι αποκόμισαν πρόσθετα κονδύλια τουλάχιστον 64,5 δισ . δρχ. και άλλη μια φορά πριν φτάσουμε στην περσινή «συμφωνία κυρίων»...

Μ' αυτά και μ' αυτά (συμπληρωματική σύμβαση και «συμφωνία κυρίων») άλλωστε, έφτασε αισίως το κόστος του έργου μέχρι στιγμής στα 710 δισ. δρχ. (2,22 εκατομμύρια Ευρώ). Και βέβαια σ' αυτά θα πρέπει να προστεθούν και οι «απευθείας εντολές» της «Αττικό Μετρό» (με σύμφωνη γνώμη προφανώς της κυβέρνησης) προς τους εργολάβους για πρόσθετες εργασίες, που δεν είχαν προβλεφθεί από τις συμβάσεις και οι οποίες επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο το κόστος του έργου...

Απολύσεις εργαζομένων

Την τελευταία βδομάδα η κατασκευάστρια κοινοπραξία «Ολυμπιακό Μετρό», προχώρησε στην απόλυση 11 εργαζομένων, στο πλαίσιο της προσπάθειάς της για ανατροπή των εργασιακών σχέσεων στο χώρο. Προχτές Δευτέρα, οι εργαζόμενοι στο εργοτάξιο Σεπολίων έκαναν, με απόφαση του Παραρτήματος Εργαζομένων μετρό του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας, τρίωρη στάση εργασίας με καθολική συμμετοχή, ενώ προσανατολίζονται σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.

Η κοινοπραξία ισχυρίζεται πως οι απολύσεις έγιναν επειδή δεν υπάρχει αντικείμενο εργασίας. Ωστόσο, αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, καθώς η πλειοψηφία των απολυμένων είναι μεταλλεργάτες και στο τμήμα του έργου από Ολύμπιο μέχρι Δάφνη (πέντε σταθμοί) μόλις τώρα ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής κιγκλιδωμάτων κλπ. Το Παράρτημα έχει ζητήσει συνάντηση για αυτό το θέμα με την κοινοπραξία, ωστόσο η τελευταία δεν έχει απαντήσει ακόμα.

Ο Γ. Νιέρης, ταμίας του Παραρτήματος μάς δήλωσε σχετικά: «Οι δικαιολογίες της κοινοπραξίας πως δεν υπάρχει αντικείμενο εργασίας δεν ευσταθούν για τους περισσότερους απολυμένους. Πιστεύουμε πως στόχος είναι η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Με την ίδια δικαιολογία το τελευταίο χρόνο έχουν γίνει πάνω από 700 απολύσεις, όμως την ίδια περίοδο είχαμε είσοδο στο έργο εργολάβων, που απασχολούσαν εργαζόμενους σε συνθήκες "μαύρης" εργασίας. Οι εργαζόμενοι αυτοί πληρώνονται με μεροκάματα των 5 - 6 χιλ. δραχμών, ενώ τους επικολλούνται μόλις 7 ένσημα το μήνα».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ