Η Κέρκυρα σε λίγο καιρό θα είναι έτοιμη να δώσει ένα δείγμα αυτής της... ευτυχισμένης συμβίωσης, στην έπαυλη του Μον Ρεπό, όπου ήδη έχει ετοιμαστεί και εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο το εκθεσιακό πρόγραμμα, και στο Παλάτι των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου, όπου θα επανεκτεθεί η μοναδική συλλογή του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης.
Τι ήταν αυτό που οδήγησε την Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Κέρκυρας να διαμορφώσει την έπαυλη στο κτήμα του Μον Ρεπό σε εκθεσιακό χώρο; Κατ' αρχάς το γεγονός ότι το ίδιο το κτίριο είναι αρχιτεκτονικά σημαντικό και ενδεικτικό του αποικιακού ρυθμού, αλλά και συνδεδεμένο με τη νεότερη ιστορία του νησιού από την εποχή της Αγγλοκρατίας, αφού αποτελούσε τη θερινή κατοικία των αρμοστών (κτίστηκε το 1826), μέχρι την εποχή της βασιλείας όπου ήταν τα θερινά ανάκτορα και αργότερα, στη διάρκεια της Κατοχής, που χρησιμοποιήθηκε ως θερινή κατοικία του Ιταλού πολιτικού διοικητή των Ιονίων Νήσων. Η ιστορία του κτήματος φτάνει μέχρι τις μέρες μας, αφού χρειάστηκαν πολλοί δικαστικοί αγώνες και κινητοποιήσεις για να περιέλθει ο χώρος στο δημόσιο και στη δικαιοδοσία του Δήμου Κερκυραίων.
Ετσι, η λειτουργία της έπαυλης ως μουσείου στην πραγματικότητα συνδέει τη νεότερη Κέρκυρα με την αρχαία πόλη και δημιουργεί μια ενότητα που συνδέει και αποδίδει με εύληπτο τρόπο την ιστορία από την αρχαιότητα μέχρι την Ελλάδα του Β` Παγκοσμίου Πολέμου. Ο επισκέπτης, περπατώντας σε ένα ειδυλλιακό φυσικό τοπίο, θα περνάει από τα ιερά της αρχαιότητας, θα φτάνει στις κατασκευές της αποικιοκρατίας και της μοναρχίας και θα περιεργάζεται χρηστικά αντικείμενα και έργα τέχνης που αποτυπώνουν το πνεύμα κάθε εποχής. Η κ. Αγλαΐα Καραμάνου επισημαίνει ότι «η έκθεση θα είναι ευχάριστη και ανάλαφρη με μικρές θεματικές ενότητες, ώστε να μη χάνεται το ίδιο το κτίριο».
Ο πρώτος όροφος θα φιλοξενεί αντικείμενα και έπιπλα του 19ου αιώνα. Στο δεύτερο όροφο θα αναπτυχθούν τέσσερις εκθεσιακές ενότητες με θέμα τα Λιμάνια, την Αρχαία Αγορά, τα Αρχαία Λουτρά, τα Ιερά και την Κέρκυρα των Χριστιανικών Χρόνων. Η έπαυλη έχει ήδη αποκατασταθεί, ενώ η οργάνωση της έκθεσης, που ετοιμάζεται από ομάδα αρχαιολόγων της Εφορείας, αναμένεται να ενταχθεί στο Γ` ΚΠΣ.
Το 1997 ανοίχτηκαν τα κιβώτια και μόνο λίγα από τα αντικείμενα επανατοποθετήθηκαν στις παλιές προθήκες μέχρι να βρεθεί χρηματοδότηση για την επανέκθεση των συλλογών, η οποία ετοιμάζεται από την Εφορεία. Ωστόσο, προκειμένου να ανοίξει ο χώρος για το κοινό και να αξιοποιηθεί το μοναδικής αρχαιολογικής, ιστορικής και πολιτισμικής σημασίας υλικό του, προετοιμάζονται περιοδικές εκθέσεις με αντικείμενο κυρίως την Ιαπωνική Τέχνη.
Το πρόγραμμα της περιοδικής έκθεσης, που θα γίνει στο ισόγειο, για την Ιαπωνική Τέχνη της περιόδου του Εντο (1615 - 1868) είναι έτοιμο. Η έκθεση θα αναπτυχθεί σε τρεις αίθουσες και έξι ενότητες, μέσα από τις οποίες θα αναδεικνύεται η επιρροή της αστικής τάξης εκείνη την περίοδο με επίκεντρο την πόλη, αφού «Εντο» ονομαζόταν το σημερινό Τόκιο. Στο μέλλον και όταν ανοίξουν οι μόνιμες εκθέσεις του μουσείου η περίοδος Εντο θα αναπτυχθεί με την παρουσίαση όλων των αντικειμένων της συλλογής σε πέντε συνολικά αίθουσες. Στις έξι ενότητες του εκθεσιακού προγράμματος για την περίοδο Εντο οι προθήκες θα φιλοξενήσουν πορσελάνες, γλυπτά και χάλκινα αντικείμενα, μάσκες θεάτρου, σύνεργα ταξιδιού και γραφής, ξυλογραφίες με πρόσωπα γυναικών, κιμονό, διακοσμητικά αντικείμενα ένδυσης, καθώς και αντικείμενα της τελετής τσαγιού με αναπαράσταση στο χώρο.
Οσο για τα υπόλοιπα, χιλιάδες έργα, η Εφορεία σκοπεύει να εκθέσει όσο το δυνατόν περισσότερα, οργανώνοντας τακτικές περιοδικές εκθέσεις πέρα από τη μόνιμη. Αλλωστε, σημειώνει η συνομιλήτριά μας, «αντικείμενα όπως οι ξυλογραφίες και τα έργα ζωγραφικής είναι προτιμότερο να εκτίθενται περιοδικά, δεδομένου ότι είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα και χρειάζονται προσοχή». Και αναφερόμενη στην κατάσταση διατήρησης του υλικού και στη συντήρησή τους επισημαίνει, ότι «υλικά όπως η λάκα και το χαρτί απαιτούν προσοχή στη φύλαξή τους, στην έκθεσή τους και στη συντήρησή τους». Αυτό σημαίνει ότι το μουσείο πρέπει να φροντίσει για τη δημιουργία ανάλογων υποδομών. Ευελπιστώντας η Εφορεία ότι η επανέκθεση θα χρηματοδοτηθεί από τα κονδύλια του Γ` ΚΠΣ πιστεύει ότι με αυτά θα οργανωθεί και η εργαστηριακή υποδομή. Πάντως η εποχή της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Κοινότητας δημιούργησε στο κτίριο πολλά προβλήματα, αλλά άφησε συστήματα κλιματισμού και αφύγρανσης.