Παρασκευή 1 Γενάρη 2021 - Κυριακή 3 Γενάρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Περιστρεφόμενα «πανιά»

Το πλοίο «Μπουκάου», με ρότορες Φλέτνερ
Το πλοίο «Μπουκάου», με ρότορες Φλέτνερ
Το 1926, ένα εμπορικό πλοίο με το όνομα «Μπουκάου» διέσχισε τον Ατλαντικό φέροντας δύο μεγάλες κυλινδρικές κατασκευές, που έμοιαζαν με ψηλές καμινάδες. Στην πραγματικότητα, αυτοί οι δύο ψηλοί κύλινδροι αντλούσαν ενέργεια από τον άνεμο. Οι αποκαλούμενοι ρότορες Φλέτνερ ήταν εφεύρεση του Γερμανού μηχανικού Αντον Φλέτνερ, βασισμένη στο αεροδυναμικό φαινόμενο Μάγκνους, που είχε ανακαλύψει ο επίσης Γερμανός Γκούσταβ Μάγκνους. Οταν ο άνεμος ήταν κάθετος ως προς την πορεία του πλοίου, ένας κινητήρας περιέστρεφε τους κυλίνδρους, έτσι ώστε η εμπρόσθια πλευρά τους να γυρίζει προς την ίδια κατεύθυνση που φυσούσε ο άνεμος. Αυτού του είδους η περιστροφή έκανε τον αέρα να κινείται πιο γρήγορα στην μπροστινή πλευρά και πιο αργά στην πίσω, δημιουργώντας μια διαφορά πίεσης, με αποτέλεσμα το πλοίο να ωθείται προς τα μπρος. Τα περιστρεφόμενα «ιστία» πρόσφεραν ενεργειακό πλεονέκτημα, αλλά πριν προλάβουν να υιοθετηθούν πλατιά, ήρθε η μεγάλη καπιταλιστική κρίση του 1929, την οποία ακολούθησε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος. Οπως και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που είχε κάνει την εμφάνισή του από τότε, οι ρότορες Φλέτνερ εγκαταλείθηκαν επί σχεδόν έναν αιώνα, αφήνοντας χώρο μεγαλύτερης κερδοφορίας στα μονοπώλια των ορυκτών καυσίμων.

Τώρα η νέα κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην καπιταλιστική οικονομία μετά την κρίση της περασμένης δεκαετίας και τις αποφάσεις για αναπροσαρμογές σχετικές με τη μείωση των εκπομπών άνθρακα (που κάνουν πιο κερδοφόρα την επένδυση σε λιγότερο εντατικές σε παραγωγή άνθρακα οικονομικές δραστηριότητες), ωθεί τους εφοπλιστές να ξανασκεφτούν την αξιοποίηση της παλιάς εφεύρεσης του Φλέτνερ. Πλοία με εκτόπισμα δεκάδων χιλιάδων τόνων εγκαθιστούν ρότορες ύψους 30 ή και περισσότερων μέτρων, οι οποίοι μπορούν μάλιστα να γείρουν σε οριζόντια θέση, όταν το πλοίο περνάει κάτω από γέφυρες ή χαμηλού ύψους γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Οι ρότορες χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια για να περιστραφούν, αλλά ακόμη κι έτσι προσφέρουν μείωση 20% στα καταναλωνόμενα καύσιμα και μείωση 25% στις εκπομπές άνθρακα. Αλλοι διερευνούν στην πράξη τη χρήση πιο παραδοσιακών ιστίων, αλλά οι ρότορες Φλέτνερ φαίνεται να έχουν προβάδισμα στην εφαρμογή, καθώς τα υπάρχοντα εμπορικά πλοία μπορούν εύκολα και γρήγορα να εξοπλιστούν με αυτούς, ενώ η λειτουργία τους είναι αυτοματοποιημένη και απλή. Επιπλέον, είναι πολύ ορατοί, επιτρέποντας και το σχετικό μάρκετινγκ περί εταιρικής ευθύνης και προστασίας του περιβάλλοντος από τη μεριά των πλοιοκτητών. Η ΕΕ χρηματοδοτεί τη σχετική έρευνα για τους ρότορες Φλέτνερ, ώστε να μεγιστοποιηθεί η απόδοσή τους.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ