Κυριακή 28 Νοέμβρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
Προγράμματα
Μέσα από την Επανάσταση στην Τέχνη

 

Ενα σοβιετικό αριστούργημα, μια ταινία του σημαντικότερου σκηνοθέτη και του μεγαλύτερου θεωρητικού του παγκόσμιου κινηματογράφου, του Σεργκέι Αϊζενστάιν (1898 -1948), θα παρουσιαστεί την Παρασκευή στη 01.00 από την ΕΤ-1

Πρόκειται για την ταινία "Αλέξανδρος Νιέφσκι ", που γύρισε ο Αϊζενστάιν στα 1938, όταν είχε πλέον οριστικά στραφεί σε ιστορικά θέματα, που θεωρήθηκε ένα επιστέγασμα των αναζητήσεών του πάνω στις σχέσεις εικόνας και ήχου για να τιμηθεί με βραβείο Λένιν.

Ο Σεργκέι Αϊζενστάιν σπούδασε πολιτικός μηχανικός, ακολουθώντας έτσι την οικογενειακή παράδοση. Στα 1918, ο πατέρας του εντάχθηκε στη Λευκή Φρουρά, ενώ ο Σεργκέι, για πρώτη φορά, σπάει τις παραδόσεις και αρχίζει να διαγράφει την προσωπική του πορεία, μπαίνοντας εθελοντής στον Κόκκινο Στρατό. Εκεί οι ασχολίες του και τα καθήκοντά του θα είναι οι κατασκευές οχυρωματικών έργων, καθώς και οι καλλιτεχνικές παραστάσεις, Εχοντας απαλλαγεί οριστικά από την πατρική κηδεμονία, ο Σεργκέι Αϊζενστάιν θα αναγνωρίσει αργότερα ότι η Επανάσταση τού πρόσφερε το πολυτιμότερο αγαθό: Tον έκανε καλλιτέχνη.

Στα 1920 θα συμμετάσχει ενεργά ως σκηνογράφος στο πρώτο εργατικό θέατρο της Προλετκούλτ ( Προλεταριακή Κουλτούρα), διαλέγοντας το "αριστερό μέτωπο" στην τέχνη ΛΕΦ, που ποιητής και εμπνευστής του ήταν ο Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι. Ομως, ο Σεργκέι ήταν που διατυπώνει το σύνθημα: Μέσα από την επανάσταση η τέχνη. Μέσα από την Τέχνη η Επανάσταση. Την πρώτη παγκόσμια αναγνώριση τη γνώρισε στα 28 χρόνια, με την εξαιρετική ταινία " Θωρηκτό Ποτέμκιν", ενώ το 1929 έκανε μια θεαματική περιοδεία στην Ευρώπη και στην Αμερική, όπου και διαπραγματεύτηκε την παραγωγή της ταινίας "Αμερικανική τραγωδία", βασισμένη στο μυθιστόρημα του Τέντορ Ντράιζερ. Το σχέδιο ναυάγησε μετά από συντονισμένες προσπάθειες αμερικανικών παραγόντων και ο σκηνοθέτης έφυγε για το Μεξικό, όπου και γύρισε 70.000 μέτρα φιλμ, επιχειρώντας να ενσωματώσει σε μια ταινία ("Κε βίβα Μέξικο") τη διαδοχή και συνύπαρξη των πολιτισμικών καταβολών του μεξικανικού λαού. Το υλικό αυτής της ταινίας, ύστερα από απαίτηση των ΗΠΑ, παρακρατήθηκε!. Ευτυχώς για μας, που είχαμε την ευτυχία να το δούμε μετά από πολλές δεκαετίες.. Δηλαδή ένα μέρος του, εκείνο που σώθηκε.

Ο Σεργκέι Αϊζενστάιν, τα δυο τελευταία χρόνια της ζωής του, αφιερώθηκε στη συγγραφή. Σχεδίασε μια ταινία με θέμα τον Αλέξανδρο Πούσκιν, με τον τίτλο " Ο έρωτας του ποιητή", την οποία ήθελε να γυρίσει με χρώματα. Επίσης οργάνωσε το Τμήμα Ιστορίας του Σοβιετικού Κινηματογράφου στην Ακαδημία Τεχνών της ΕΣΣΔ. Και το τέλος ήρθε ξαφνικά σε ώρα εργασίας. Πέθανε από έμφραγμα μόλις είχε συμπληρώσει πάνω σε ένα φύλλο χαρτιού: "Μάνα -πατρίδα".

Στην ταινία που θα δούμε την Παρασκευή "Αλέξανδρος Νιέφσκι", στην επική αυτή ιστορία, που διαδραματίζεται τον 13ο αιώνα, όταν οι Ρώσοι καταφέρνουν να απωθήσουν τη γερμανική εισβολή, συμμετέχουν οι ηθοποιοί Νικολάι Τσερκασόφ και Ντιμίτρι Ορλόφ. Η εξαιρετική μουσική επένδυση είναι του Σεργκέι Προκόφιεφ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Κινηματογραφικό αφιέρωμα προς τιμήν της Οκτωβριανής Επανάστασης (2023-10-31 00:00:00.0)
Κινηματογραφική λέσχη αφιερωμένη στον Σεργκέι Αϊζενστάιν (2017-02-11 00:00:00.0)
Για τον κινηματογράφο της νέας εποχής (2016-02-07 00:00:00.0)
Σχέδια - μακέτες του Σ. Αϊζενστάιν (2008-12-02 00:00:00.0)
Από τον Νιέφσκι στον Οργουελ (1999-12-03 00:00:00.0)
Ο ποιητής του κινηματογράφου (1996-09-01 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ