Τρίτη 7 Φλεβάρη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
80 χρόνια Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Σε ένα κατάμεστο Μέγαρο, δόθηκε την Παρασκευή το βράδυ 3 Φλεβάρη η πανηγυρική της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για τα 80χρονά της. Συνέπραξαν η Ρουμάνα πρωταγωνίστρια της Λυρικής μας, σοπράνο Τσέλια Κοστέα, και ο Ρώσος βιρτουόζος του βιολιού Βαντίμ Ρέπιν. Την Ορχήστρα διηύθυνε ο καλλιτεχνικός της διευθυντής, Λουκάς Καρυτινός.

Η βραδιά ξεκίνησε με ένα ντοκιμαντέρ λίγων λεπτών το οποίο εστίασε στους σημαντικότερους, κατά τον επιμελητή του, ανθρώπους και γεγονότα που στιγμάτισαν την Ορχήστρα από νομικής της γεννήσεως έως σήμερα. Η Ορχήστρα κρατικοποιήθηκε επί γερμανικής κατοχής (1943) και διευθύνσεως Φιλοκτήτη Οικονομίδη, μετά από πολλούς αγώνες των μουσικών της, κυρίως των οργανωμένων στο ΕΑΜ, ως αδήριτη κοινωνική ανάγκη ή ως «πολιτική επιστράτευση», όπως γράφει ο συνθέτης της Αντίστασης και επίλεκτο στέλεχος της Ορχήστρας Αλέκος Ξένος.

Οι μουσικοί της επετειακής συναυλίας κατέλαβαν τις θέσεις τους στη σκηνή και η συναυλία άρχισε με τη δωρική και ενίοτε αρχαιοπρεπή «Βοκαλίζ» για υψίφωνο και ορχήστρα (έργο του 2006) του Νέστορος Τέιλορ (γενν. 1963), με την Κοστέα να ζωγραφίζει με ωραία χρώματα και δυναμικές και συνεχίστηκε με το δεξιοτεχνικό και μουσικότατο κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε Ρε μείζ. του Τσαϊκόφσκι. Ως «μπιζ» ο «γκρα(ν) μετρ» του βιολιού, Βαντίμ Ρέπιν έπαιξε το Καρναβάλι της Βενετίας συνοδευόμενος από τα έγχορδα και τον μαέστρο. Περιχαρείς όλοι τους!

Μετά το διάλειμμα ο μαέστρος Λουκάς Καρυτινός έλαβε τον λόγο και στον σύντομο από στήθους χαιρετισμό του τόνισε την ανάγκη της μουσικής για τον άνθρωπο. Κατόπιν, εμφανίστηκε η Ορχήστρα σε πλήρη ανάπτυξη των 100 μουσικών ερμηνεύοντας την 1η συμφωνία του Μάλερ, τον «Τιτάνα». Προσωνύμιο που ο ίδιος ο συνθέτης έδωσε στο έργο του επηρεασμένος από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Ζαν Πολ.

Είναι περιττό να σημειώσουμε ότι οι μουσικοί στην επετειακή συναυλία έδωσαν ό,τι καλύτερο είχαν, σε μια συναυλία ευρωπαϊκού επιπέδου - δεν είναι η πρώτη φορά άλλωστε - τιμώντας την ιστορία της Ορχήστρας και της «καρέκλας» που κάθονται, από την λαμπερή και πάρα πολύ καλή μουσικό, νέα εξάρχουσα, Κατερίνα Χατζηνικολάου, έως και καθέναν ξεχωριστά μουσικό, κάνοντας σαφές πως η Καλλιτεχνική Παιδεία και Εκπαίδευση είναι αναγκαία, επιβάλλεται να είναι δωρεάν και κρατική από τα πρώτα σχολικά χρόνια ως το Πανεπιστήμιο. Μια ανάγκη που τις τελευταίες βδομάδες έφεραν μαχητικά και αγωνιστικά οι καλλιτέχνες και οι σπουδαστές στο προσκήνιο, αλλά και πως οι Ορχήστρες για να λειτουργήσουν όπως πρέπει και να ανεβαίνει το επίπεδο συνεχώς, με τους μουσικούς να απολαμβάνουν αυτά που δικαιούνται και αξίζουν οι καθημερινές τους θυσίες από 6 ετών, πρέπει να στελεχώνονται από μόνιμους μουσικούς και μαέστρους, και μόνον.


Δρ Χρήστος Ηλ. Κολοβός
Αρχιμουσικός


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ