Σάββατο 16 Σεπτέμβρη 2023 - Κυριακή 17 Σεπτέμβρη 2023 - 1η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΘΕΑΤΕΣ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟ ΕΡΓΟ
Ποια Θεσσαλία πνίγηκε;

Πώς το κριτήριο του κέρδους των ομίλων καθιστά «μη επιλέξιμα» μια σειρά από αναγκαία έργα υποδομής, με τραγικά αποτελέσματα

Κυρ. Μητσοτάκης:«Με ένα συνεκτικό και ρεαλιστικό σχέδιο περισσότερων από 570 έργων δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη της Θεσσαλίας. Ωστε να γίνει μία εξωστρεφής περιφέρεια με επάρκεια πόρων για την οικονομική της πρόοδο. Για την ενίσχυση της απασχόλησης και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Η κεντρική περιφέρεια της χώρας μπαίνει, έτσι, οριστικά σε τροχιά αναδημιουργίας».

Τελικά, η Θεσσαλία δεν μπήκε «σε τροχιά αναδημιουργίας», αλλά «πνίγηκε» στις λάσπες και στα νερά, με τον λαό της περιοχής να βιώνει ανυπολόγιστη καταστροφή σε περιουσίες, καλλιέργειες, κοπάδια.

Για να δούμε, όμως, τι περιλαμβάνουν τα περίφημα 570 έργα για τα οποία μιλούσε ο πρωθυπουργός; Οι εντάξεις και τα στοιχεία του ΕΣΠΑ 2014 - 2020, το οποίο αποτελεί το βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο, όπως και τα τεχνικά προγράμματα της Περιφέρειας, δίνουν μια εικόνα για το τι έργα ιεραρχούνται στην περιοχή.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής:

  • Στο Τεχνικό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Θεσσαλίας για το 2024, για αντιπλημμυρικά προβλέπονται μόλις 5,5 εκατομμύρια - και από αυτά τα 4,5 εκατ. περίπου για αποκαταστάσεις παλιότερων καταστροφών - σε σύνολο 271 εκατομμυρίων.
  • Το σύνολο των μέχρι τώρα ενταγμένων έργων του ευρωενωσιακού ΕΣΠΑ 2014 - 2020 είχε προϋπολογισμό πάνω από 2,17 δισ. ευρώ. Τα 550 εκατ. ευρώ (24,3%) προϋπολογίζονταν για τεχνικά έργα και έργα υποδομών, τη δε μικρότερη χρηματοδότηση ανάμεσα στους θεματικούς στόχους είχε ο στόχος «κλιματική αλλαγή - πρόληψη», που παίρνει μόλις 13,8 εκατ. ευρώ, δηλαδή μόλις το 0,58% της χρηματοδότησης!
  • Στο σχέδιο «Θεσσαλία 2030», που παρουσίασε ο πρωθυπουργός από τη Λάρισα στις 24 Φλεβάρη, από το σύνολο των 4,5 δισ. ευρώ, για την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων προβλέπονται μόλις 90 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή μόλις το 2% της χρηματοδότησης! Τα περισσότερα έργα, δε, είναι σε εξέλιξη και δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα, παρά τις καταστροφικές πλημμύρες του «Ιανού».


Στον αντίποδα, υλοποιούνται - χρηματοδοτούνται μια σειρά από έργα με κριτήριο τις προτεραιότητες των επιχειρηματικών συμφερόντων και σχεδιασμών.

Πολλά απ' αυτά, βέβαια, είναι απαραίτητα στα λαϊκά στρώματα, που τα χρυσοπληρώνουν όμως τόσο για την κατασκευή, όσο και για τη χρήση τους. Κριτήριο για την επιλογή αυτών των έργων δεν είναι οι λαϊκές ανάγκες αλλά η κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων. Είναι η ικανοποίηση του σχεδιασμού για λογαριασμό της αστικής τάξης να παίξει η Θεσσαλία ρόλο «διαμετακομιστικού κέντρου εμπορευμάτων και Ενέργειας» για τα κέρδη της.

Στόχος είναι επίσης να ανταποκριθεί η περιοχή με τις υποδομές της στον αναβαθμισμένο ρόλο που αποκτά στους ΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς, «φιλοξενώντας» αμερικανοΝΑΤΟικές βάσεις σε Λάρισα και Βόλο, όπως και άλλες στρατιωτικές υποδομές.

Είναι πολλά τα λεφτά ...αλλά όχι για τον λαό και τις ανάγκες του

Παράλληλα, την τελευταία δεκαετία - και όχι μόνο - χρηματοδοτήθηκαν με τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) και του Ταμείου Ανάκαμψης (με χρήματα δηλαδή που προέρχονται από τη φοροληστεία των λαών της ΕΕ, μεταξύ τους και του ελληνικού) τα επενδυτικά σχέδια των επιχειρηματικών ομίλων στις ΑΠΕ και συνολικά στην «πράσινη μετάβαση», στον τουρισμό, στον κατασκευαστικό τομέα, στην ιδιωτική Υγεία, στον αγροδιατροφικό τομέα κ.α.

Ενδεικτικά είναι τα εξής:

  • Μέσω του ΕΣΠΑ 2014 - 2020, ως άμεσες ενισχύσεις οι μεγάλες επιχειρήσεις της περιοχής έλαβαν πάνω από 120 εκατ. ευρώ. Ενώ και μέσω του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) προχωρούν επίσης δράσεις άμεσων ενισχύσεων επιχειρηματικών ομίλων ύψους εκατομμυρίων ευρώ.
  • Μέσω του «αναπτυξιακού» νόμου υλοποιούνται ιδιωτικές επενδύσεις 816,39 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 47,14 εκατ. ευρώ στον πρωτογενή τομέα, 552,75 εκατ. ευρώ στη μεταποίηση, 172,07 εκατ. ευρώ στον τουρισμό και 44,43 εκατ. ευρώ στις υπηρεσίες. Η στήριξη των ιδιωτικών επενδύσεων ανέρχεται σε 345,55 εκατ. ευρώ (επιχορηγήσεις επενδύσεων και φορολογικές απαλλαγές). Οι μικρές επιχειρήσεις ελάχιστα επωφελήθηκαν από αυτά τα χρήματα.
  • Συνολικά, μέσα από τα διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία (ΕΣΠΑ 2014 - 2020, «αναπτυξιακός» νόμος 4399/2016) έχουν κινηθεί από το κράτος και τις κυβερνήσεις του, είτε μέσω άμεσων ενισχύσεων και φοροαπαλλαγών είτε μέσω αναθέσεων έργων, πολύ πάνω από 1,1 δισ. ευρώ κρατικού και κοινοτικού χρήματος την περίοδο 2014 - 2020, για επενδύσεις στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.
  • Από τα εμβληματικά έργα που διαφημίζει η κυβέρνηση είναι ο αυτοκινητόδρομος Ε65 Κεντρικής Ελλάδας (κατασκευή του τμήματος Τρίκαλα - Εγνατία). Τα χρήματα που θα τσεπώσει η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή του ανέρχονται σε 480 εκατ. ευρώ (285,6 εκατ. ευρώ για την Περιφέρεια Θεσσαλίας). Το έργο αυτό εξυπηρετεί κυρίως τις στρατηγικές επιλογές της εγχώριας αστικής τάξης για Ελλάδα - διαμετακομιστικό και ενεργειακό κόμβο, ενταγμένο στα διευρωπαϊκά δίκτυα της ΕΕ.
  • Για να «τρέξουν» οι μπίζνες στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, προχωράνε οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων στην Περιφέρεια Θεσσαλίας (Λάρισα, Μαγνησία, Δυτική Θεσσαλία) που κοστίζουν συνολικά 119 εκατομμύρια ευρώ.

Ενδεικτικά είναι και τα χρήματα που πηγαίνουν στα «πράσινα» αρπακτικά, την ώρα που η ενεργειακή φτώχεια γιγαντώνεται για τον λαό: 888,4 εκατομμύρια ευρώ για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής ισχύος 1,5 GW και 421,61 εκατ. ευρώ για την κατασκευή και λειτουργία 37 φωτοβολταϊκών σταθμών συνολικής ισχύος 830 MW.

Είναι φανερό λοιπόν ότι για να είναι «στον αφρό» η Θεσσαλία των μεγάλων επενδύσεων για τα κέρδη των ομίλων, δεν μπορεί παρά να «πνίγεται» η Θεσσαλία των εργαζομένων και των άλλων βιοπαλαιστών...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ