Παρασκευή 14 Ιούνη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Χειραγώγηση με καθηκοντολόγιο και αξιολόγηση

Ακολουθώντας την πάγια τακτική να περνά μέτρα που δίνουν ώθηση στην αντιεκπαιδευτική πολιτική... κατακαλόκαιρο, το υπουργείο Παιδείας δημοσιοποίησε χτες νέα δέσμη τέτοιων ρυθμίσεων. Πρόκειται για το λεγόμενο σχέδιο «κανονισμού λειτουργίας των σχολείων» που αποτελεί δεσμευτικό πλαίσιο αρχών για τα σχολεία που δε διευκρινίστηκε πώς θα υλοποιηθεί. Ακόμα, ανακοινώθηκε η υπουργική απόφαση για την «αξιολόγηση» του εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης με βάση την οποία από τις αρχές της σχολικής χρονιάς θα εφαρμοστεί ο νόμος, καθώς επίσης και το πλαίσιο που θα διέπει τους περιφερειακούς διευθυντές της εκπαίδευσης και τους προϊσταμένους τμημάτων επιστημονικής - παιδαγωγικής καθοδήγησης και διοίκησης.

Και τα τρία αυτά μέτρα αποσκοπούν στην προώθηση της προσπάθειας για δημιουργία σχολείου και εκπαίδευσης, χειραγωγημένων εκπαιδευτικών και μαθητών, που σε καμία περίπτωση δε συνιστούν αναβάθμιση της παρεχόμενης μόρφωσης, αλλά προχωρούν ένα βήμα παραπέρα την κατηγοριοποίηση των σχολείων και την εμπορευματοποίηση της μόρφωσης.

Καθηκοντολόγιο και ποινές

Ειδικότερα, δίνοντας κατεύθυνση στα σχολεία να συντάξουν εσωτερικούς κανονισμούς λειτουργίας, το υπουργείο Παιδείας έδωσε χτες στη δημοσιότητα ένα κείμενο «αρχών» τα όρια των οποίων μπορούν να επεκταθούν μέχρι τον αυταρχισμό, ο οποίος με το πρόσχημα του «νοικοκυρέματος» των σχολείων, μπορεί άνετα να νομιμοποιηθεί. Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, το δεσμευτικό αυτό πλαίσιο, αποτελεί την κωδικοποίηση διάσπαρτων διατάξεων που διέπουν τη λειτουργία του σχολείου και συνιστά ένα «καθηκοντολόγιο» μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών. Γραμμένο σε ύφος που παραπέμπει σε «καλές προθέσεις» με διάχυτα ευχολόγια «δημοκρατικής λειτουργίας», ουσιαστικά έρχεται να μοιράσει καθήκοντα και ποινές. Το κείμενο χαρακτηρίζεται από μία προσπάθεια να επιβάλει όρους και απαγορεύσεις χωρίς να προκαλέσει αντιδράσεις όπως, π.χ., με την υποχρέωση των μαθητών να είναι παρόντες στην πρωινή προσευχή αλλά να «έχουν το δικαίωμα να μην μετέχουν στην πρωινή προσευχή» (!) ενώ διάχυτη είναι σε αυτό η έννοια της «ευταξίας» και της «ευπρέπειας» ακόμα και σε ό,τι αφορά το ντύσιμο και το λεξιλόγιο, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, επιβάλει μια σειρά απαγορεύσεων (κινητά τηλέφωνα, κάπνισμα, αργοπορία στην πρωινή προσέλευση) και αναγορεύει το διευθυντή σε «ηγέτη» της σχολικής μονάδας. Ενδεικτικό μάλιστα του πνεύματος του όλου κειμένου είναι η σημείωση ότι «ακραία συμπεριφορά (του διευθυντή) προς τους μαθητές, με αυταρχικό πνεύμα και χαρακτηρισμούς απαξιωτικούς και προσβλητικούς πρέπει να θεωρείται αρνητικό στοιχείο», χωρίς βέβαια να διευκρινίζεται αν σε αυτό εμπίπτει και η αυταρχική συμπεριφορά που επέδειξαν, π.χ., κάποιοι διευθυντές την περίοδο των μεγάλων μαθητικών κινητοποιήσεων.

Η «αξιολόγηση» - χειραγώγηση στην πράξη

Η προσπάθεια επιβολής του εσωτερικού κανονισμού στα σχολεία δεν είναι ξεκομμένη από την προώθηση της «αξιολόγησης» - χειραγώγησης του εκπαιδευτικού που αναμένεται να ξεκινήσει από την ερχόμενη σχολική χρονιά, καθώς διέπονται από τη λογική της «παραγωγικότητας» του σχολείου και της χειραγώγησης, ενώ την ίδια στιγμή αναμένεται και η εξειδίκευση της λεγόμενης «αξιολόγησης» της σχολικής μονάδας.

Χτες, το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα το σχέδιο υπουργικής απόφασης για την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών, το οποίο εξειδικεύει τις κατευθύνσεις του νόμου που πριν μερικούς μήνες ψηφίστηκε, εισάγοντας ένα πλαίσιο αυταρχικού ελέγχου στην εκπαίδευση χωρίς να προχωρά στην ουσιαστική αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού. Συγκεκριμένα, ανάμεσα σε άλλα, προβλέπεται περιοδική αξιολόγηση όλων στην πρώτη διετία για τους υπό μονιμοποίηση, ανά τρία έτη για όσους έχουν μέχρι 14 χρόνια υπηρεσίας, ανά 4 έτη για όσους έχουν από 15 - 26 έτη υπηρεσίας και ανά διετία για τα στελέχη της εκπαίδευσης. Με την υπουργική απόφαση καθορίζονται τα κριτήρια αξιολόγησης του κάθε εκπαιδευτικού από τον αμέσως επόμενο στη διοικητική πυραμίδα και ορίζεται ότι η αποτύπωση του αξιολογικού αποτελέσματος στη σύνταξη της έκθεσης από τον αξιολογητή αντιστοιχεί σε πεντάβαθμη κλίμακα που ξεκινά από εξαίρετη (100-81 μονάδες), πολύ καλή (80-61 μονάδες), καλή (60-41 μονάδες), ανεπαρκής (40-21 μονάδες) πολύ ανεπαρκής (20-0 μονάδες). Σε περίπτωση που διαπιστωθούν αδυναμίες του αξιολογούμενου, τα «υποστηρικτικά μέτρα» για όσους αξιολογηθούν αρνητικά, εκτείνονται από τη συνέχιση της προσφοράς εκπαιδευτικού έργου υπό την άμεση παρακολούθηση και τις οδηγίες «έμπειρου εκπαιδευτικού» ή προσωρινή απαλλαγή από τα διδακτικά και ανάθεση διοικητικών καθηκόντων, μέχρι την απόλυση για ανεπάρκεια στην εκτέλεση εκπαιδευτικών και διοικητικών καθηκόντων...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ