Παρασκευή 8 Νοέμβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Η εντατικοποίηση, το σαπάκι και το κυνήγι του κέρδους έκλεισαν ένα σπίτι

Ο χαμός του μηχανικού Γιάννη Μαρκουλή χτες στον Θερμαϊκό δεν οφείλεται σε «ανθρώπινο λάθος»

Το φορτηγό πλοίο που στάθηκε αφορμή για το ναυάγιο του ρυμουλκού

Motion Team

Το φορτηγό πλοίο που στάθηκε αφορμή για το ναυάγιο του ρυμουλκού
Ενας ναυτεργάτης νεκρός κι άλλοι τρεις που κινδύνεψαν να πνιγούν είναι ο απολογισμός του χτεσινού ναυαγίου, που έγινε μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Νεκρός είναι ο 36χρονος Ιωάννης Μαρκουλής, πατέρας 4 παιδιών, που πνίγηκε χτες το πρωί μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης την ώρα που βυθίστηκε το υπερήλικο ρυμουλκό «Αλέξανδρος», στο οποίο εργάζονταν. Σώα ανασύρθηκαν τα υπόλοιπα 3 μέλη του πληρώματος, τα οποία νοσηλεύονται στο νοσοκομείο «Γ. Γεννηματάς».

Το τραγικό ναυάγιο έγινε χτες λίγο πριν τις 10 το πρωί 400 μέτρα από την προβλήτα του Λιμανιού, κατά τη διαδικασία πλεύρισης του φορτηγού πλοίου «TRINITY» ελληνικών συμφερόντων, που ταξίδευε με σημαία Καμπότζης.

Οι τρεις νοσηλευόμενοι ναυτικοί είναι ο Στάθης Μπαράκος 42 ετών, κυβερνήτης του ρυμουλκού, ο Ανέστης Μουχλίδης 50 ετών, Α΄ Μηχανικός και ο Εμμανουήλ Μανολάκογλου, ναύτης. Σοβαρότερα τραύματα έχει ο κυβερνήτης που κυριολεκτικά γλίτωσε «παρά τρίχα» τον πνιγμό.

Το πλοίο TRINITY μετέφερε μέταλλο σκραπ. Τρία ρυμουλκά, ανάμεσά τους και το «Αλέξανδρος» πήραν εντολή να πάνε στο αγκυροβόλιο του πλοίου και να το ρυμουλκήσουν στο λιμάνι, αφού παρουσίασε μηχανική βλάβη και οι μηχανές τέθηκαν εκτός λειτουργίας. Κατά τη στιγμή της προσέγγισης του πλοίου στην προβλήτα ο πλοηγός έδωσε εντολή στο ρυμουλκό «Αλέξανδρος» να πάει στην πρύμνη και να κοντράρει, για να συγκρατήσει το πλοίο για να μην προσκρούσει στην προβλήτα. Τη συγκεκριμένη στιγμή, όμως, η ταχύτητα του πλοίου ήταν τέτοια που στην προσπάθεια του ρυμουλκού να το κοντράρει επήλθε πολύ ισχυρό «σκορτσάρισμα», όπως λέγεται στη γλώσσα των ναυτικών το δυνατό τράνταγμα.

Από το τράνταγμα αυτό ο κυβερνήτης του ρυμουλκού Στάθης Μπαράκος, που βρισκόταν στη γέφυρα για να κουμαντάρει τις κινήσεις του ρυμουλκού, έχασε την ισορροπία του και πέφτοντας χτύπησε στη μέση και στον αυχένα με αποτέλεσμα να χάσει τις αισθήσεις του. Από εκείνη τη στιγμή δεν ήταν σε θέση να κάνει οποιαδήποτε ενέργεια ή κίνηση. Οπως δήλωσε ο ίδιος από το κρεβάτι του νοσοκομείου, συνήλθε από τα νερά της θάλασσας που είχαν εισβάλει στη γέφυρα καθώς το ρυμουλκό βυθιζόταν.

Με υπεράνθρωπες προσπάθειες κατάφερε να βγει από το θάλαμο από μια πόρτα που είχε μείνει ανοιχτή και να ανέβει μισοπνιγμένος στην επιφάνεια, αφού η δίνη του βυθιζόμενου σκάφους τον τράβηξε δύο φορές στο βυθό του λιμανιού. Στην ίδια μάχη έχασε τη ζωή του ο Ι. Μαρκουλής, ο οποίος, προσπαθώντας να παραμείνει στην επιφάνεια της θάλασσας πιάστηκε από την πρύμνη του βυθιζόμενου ρυμουλκού. Ομως δεν κατάφερε να γλιτώσει από τη δίνη. Και τελικά, όπως διέγνωσε και ο ιατροδικαστής Μ. Τσούγκας, πνίγηκε.

Ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι, ενώ η προανάκριση βρίσκεται σε εξέλιξη από το Ανακριτικό Τμήμα του Λιμεναρχείου Θεσσαλονίκης, ήδη άρχισαν να διαρρέουν οι γνωστές πρώτες «εκτιμήσεις» που ουσιαστικά επιχειρούν να αποδώσουν την ευθύνη για το ατύχημα σε ανθρώπινο λάθος.

Κανείς δεν κάνει λόγο για τις ευθύνες της εταιρίας Γκιγκελίνης, στην οποία ανήκε το ρυμουλκό, ή του Λιμεναρχείου που κατά παράβαση του κανονισμού έστειλε 3 ρυμουλκά για τη ρυμούλκηση του φορτηγού πλοίου, ενώ απαιτούνται 4.

Για τις συνθήκες εντατικοποίησης της δουλιάς που πολλές φορές οδηγούν σε εξάντληση τα πληρώματα, αφού δουλεύουν 18 και 20 ώρες. Αναφέρουμε ότι το 4μελές πλήρωμα του «Αλέξανδρος» πριν το ατύχημα είχε ήδη συμπληρώσει 11 ώρες δουλιάς.

Κανείς δεν κάνει λόγο για την παλαιότητα του «Αλέξανδρος» που είχε ναυπηγηθεί πριν 42 χρόνια. Μάλιστα, όπως καταγγέλλουν ναυτικοί, το ρυμουλκό παρουσίαζε προβλήματα ευστάθειας, προβλήματα στις κλήσεις, τα οποία είχαν εκδηλωθεί αρκετές φορές πριν το χτεσινό ατύχημα.

Ηταν μικρής ιπποδύναμης, μόνο 800 ίππων. Στην κρίσιμη μανούβρα που οδήγησε και στο ναυάγιο διατάχτηκε το «Αλέξανδρος» να πάει στην πρύμνη και να συγκρατήσει το πλοίο. Δηλαδή ένα παλιό, μικρό ρυμουλκό περιορισμένης ιπποδύναμης που με την ταχύτητα κίνησης του πλοίου δεν ήταν εύκολο να το συγκρατήσει. Ενα ισχυρότερο ρυμουλκό, ιπποδύναμης 2.000 ίππων σ' αυτή τη θέση θα άλλαζε κατά πολύ την κατάσταση και ίσως αποφευγόταν το ατύχημα και ο θάνατος ενός ναυτικού.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Απεργία την Τρίτη στα βαπόρια, στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ και στη Ζώνη (2022-10-21 00:00:00.0)
Ασταμάτητες οι ροές προσφύγων... (2016-03-03 00:00:00.0)
Εγκλημα στο λιμάνι του Ευδήλου (2006-01-25 00:00:00.0)
Σήμερα "το βγάζουν στο σφυρί" (1998-07-28 00:00:00.0)
Σε κίνδυνο η ασφάλεια επιβατών τουριστικών πλοίων (1998-02-24 00:00:00.0)
Παλιά και επικίνδυνα (1997-12-17 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ