Πέμπτη 9 Γενάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΠΑΙΔΕΙΑ
«ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ», ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Ολοήμερη ταλαιπωρία μαθητών - εκπαιδευτικών

Αποκαλυπτική η εικόνα της ανταποδοτικής και αντιπαιδαγωγικής Παιδείας στο Νομό Θεσσαλονίκης

Από παλαιότερη κινητοποίηση με το αίτημα για την κατάργηση των αντιεκπαιδευτικών νόμων και τη διεκδίκηση ενιαίου 12χρονου βασικού υποχρεωτικού σχολείου, δημόσιου και δωρεάν
Από παλαιότερη κινητοποίηση με το αίτημα για την κατάργηση των αντιεκπαιδευτικών νόμων και τη διεκδίκηση ενιαίου 12χρονου βασικού υποχρεωτικού σχολείου, δημόσιου και δωρεάν
Με αφορμή δύο συσκέψεις που πραγματοποιήθηκαν σε Ανατολική και Δυτική Θεσσαλονίκη, αποκαλύφθηκε η εικόνα που επικρατεί σήμερα και επιβεβαιώθηκε η πρόθεση της κυβέρνησης να χαρατσώσει ακόμη περισσότερο τους γονείς.

Στην Ανατολική Θεσσαλονίκη (Α΄ Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης) λειτουργούν 154 ολοήμερα σχολεία, με 290 τμήματα, στα οποία εξυπηρετούνται 6.589 μαθητές.

Στη Δυτική Θεσσαλονίκη (Β΄ Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης) λειτουργούν 112 ολοήμερα σχολεία, με 221 τμήματα, που εξυπηρετούν 5.358 μαθητές.

Για τις ανάγκες των 266 σχολείων προσλήφθηκαν 184 ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων Μουσικής, Θεατρικής Αγωγής, Χορού, Εικαστικών, Πληροφορικής και χρησιμοποιούνται 50 μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής και Αγγλικών.

Ο υφυπουργός Παιδείας Ν. Γκεσούλης διευκρίνισε ότι στα «ολοήμερα» μπορούν να διδάξουν καθηγητές Αγγλικής και Πληροφορικής από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με υπερωριακή απασχόληση.

Για τον εξοπλισμό των «ολοήμερων» δόθηκε από το υπουργείο το ποσό των 3.000 ευρώ για κάθε σχολείο. Ηδη έχει σταλεί η πρώτη δόση των 2.000 ευρώ. Τα υπόλοιπα χρήματα θα δοθούν πιθανά μέσα στο Γενάρη. Αυτό το ποσό, που το υπουργείο Θεωρεί ότι είναι υπεραρκετό, προϋπολογίστηκε να καλύψει τα έξοδα για την αγορά φούρνων μικροκυμάτων, ψυγείων και ηλεκτρονικών υπολογιστών. Μάλιστα, έχει δοθεί και «οδηγός», ειδικό εγχειρίδιο, σε κάθε σχολείο για τη διαχείριση των κονδυλίων.

Δωρεάν ...πενία

Στον ίδιο χώρο, της σχολικής τάξης, τα παιδιά κάνουν μάθημα, τρώνε, απασχολούνται «δημιουργικά» και ξεκουράζονται. Αυτή είναι η ...παιδαγωγική του υπουργείου
Στον ίδιο χώρο, της σχολικής τάξης, τα παιδιά κάνουν μάθημα, τρώνε, απασχολούνται «δημιουργικά» και ξεκουράζονται. Αυτή είναι η ...παιδαγωγική του υπουργείου
Η δωρεάν Παιδεία υπάρχει μόνο ...στις πομπώδεις διακηρύξεις των αρμοδίων. Γονείς και μαθητές ζουν καθημερινά την πενία της Παιδείας. Το ΥΠΕΠΘ βάφτισε «ολοήμερο» το σχολείο που στην πραγματικότητα λειτουργεί ως «παιδοφυλακτήριο», μέχρι την ώρα που θα μπορέσει ο γονιός να παραλάβει το παιδί με προορισμό το σπίτι.

Στις εγκυκλίους που στάλθηκαν στα σχολεία της περιοχής (αλλά αυτό ισχύει και για όλη τη χώρα) προβλέπονταν προετοιμασία των μαθημάτων της επόμενης μέρας, πλήθος δραστηριοτήτων και σίτιση των μαθητών. Σε ελάχιστα σχολεία - όπου περίσσευε αίθουσα διδασκαλίας - δημιουργήθηκαν τραπεζαρίες. Για δραστηριότητες, ούτε λόγος να γίνεται.

Από τις 7 και 8 το πρωί, μέχρι τις 4 το απόγευμα, που λήγει το ωράριο του «ολοήμερου», το παιδί κάνει μάθημα, τρώει, ξεκουράζεται, διαβάζει, μέσα στην ίδια αίθουσα, ή το πολύ πολύ μετακινείται σε άλλη, για να συνωστιστεί με τους υπόλοιπους συμμαθητές του, αφού οι δάσκαλοι είναι ελάχιστοι.

Ετσι, εμφανίζεται το φαινόμενο να συγκεντρώνονται 30, 40 ίσως και περισσότερα παιδιά σε μια αίθουσα. Η αποθέωση του ελκυστικού σχολείου...

Φαγητό δεν τους παρέχεται. Πρέπει να φέρνουν από το σπίτι. Ομως, σε ένα ψυγείο πόσα πιάτα φαγητού μπορεί να συντηρηθούν; Και στη συνέχεια σε ένα φούρνο μικροκυμάτων πόσα πιάτα φαγητού θα ζεσταθούν, ώστε να φάνε τα παιδιά;

Μπροστά σε αυτή την τραγική εικόνα ορισμένοι γονείς αποφάσισαν να βάλουν το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη. Οι Σύλλογοι Γονέων του 1ου και 3ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης αποφάσισαν να δίνουν 15 ευρώ το μήνα για κάθε παιδί, προκειμένου να αναθέσουν την τροφοδοσία σε ιδιωτική εταιρία. Πρακτική που δεν αποκλείεται να γενικευτεί το επόμενο διάστημα και στα υπόλοιπα σχολεία.

Οχι άλλα βαφτίσια...

Ο γραμματέας της Ενωσης Γονέων και Κηδεμόνων Καλαμαριάς, Α. Σκούφας, θυμίζει ότι από το 1986 που πρωτοδημιουργήθηκαν τα «Τμήματα Δημιουργικής Απασχόλησης» έχουν αλλάξει τρία ονόματα, όμως περιεχόμενο δεν έχουν αποκτήσει. Με την «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» μετονομάστηκαν σε «ολοήμερα σχολεία» για λίγο και αμέσως μετά για να διαφοροποιηθούν από τα «πιλοτικά ολοήμερα σχολεία» έγιναν «τμήματα διευρυμένου ωραρίου». Τώρα ξαναβαφτίστηκαν «ολοήμερα». Δόθηκαν υποσχέσεις από το υπουργείο Παιδείας για κοσμογονία δραστηριοτήτων και τελικά τίποτε δεν έγινε.

Το μόνο ευεργετικό στοιχείο του προγράμματος, μέχρι την προηγούμενη σχολική χρονιά, ήταν η ελεύθερη αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο. Μόλις τελείωνε ο γονιός τη δουλιά του, έπαιρνε το ξεθεωμένο πιτσιρίκι σπίτι, για να φάει, να διαβάσει, να πάει αγγλικά, γυμναστήριο, να δει την οικογένειά του και να ηρεμήσει. Σήμερα απαγορεύει και την ανά διάλειμμα αποχώρηση.

«Ομως είναι δυνατό να υποχρεώνουμε τα παιδιά μας να μένουν μέχρι τις 4 μ.μ. σε ένα σχολείο χωρίς τραπεζαρίες και χώρους ξεκούρασης;», αναρωτιέται.

Λεφτά για την Παιδεία

Ολοκληρωμένη πρόταση για τη λειτουργία των ολοήμερων σχολείων έχει καταθέσει η Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Μαθητών Νομού Θεσσαλονίκης. Η πρότασή της, προϊόν Γενικής Συνέλευσης, ανακοινώθηκε ήδη από το Σεπτέμβρη.

Η Μ. Ιωαννίδου, γραμματέας της Ομοσπονδίας Γονέων, μιλώντας στο «Ρ», επισήμανε ότι «προϋπόθεση για να λειτουργήσουν τα ολοήμερα, κατ' αρχάς είναι η αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, η λειτουργία των σχολείων σε πρωινό κύκλο και οι μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών ειδικοτήτων».

Ειδικότερα, σημείωσε ότι πρέπει να διασφαλιστεί η δημοκρατική λειτουργία της εκπαίδευσης, να υπάρξει πρόσθετη επιχορήγηση εξόδων, μείωση των μαθητών σε 20 ανά τμήμα, προσλήψεις αναγκαίου προσωπικού με μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, προσωπικό καθαριότητας, σίτισης κλπ. Επίσης, απαιτείται να διαμορφωθούν αίθουσες τραπεζαρίας, δραστηριοτήτων, ξεκούρασης κλπ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ