Σάββατο 24 Μάη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΒΡΕΤΑΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Τον «έφαγε» το χολιγουντιανό κεφάλαιο

Η Μέριλ Στριπ στην ταινία «Οι Ωρες» του Στίβεν Ντάλντρι. Ενα πρόσφατο ποιοτικό παράδειγμα της βρετανικής κινηματογραφίας
Η Μέριλ Στριπ στην ταινία «Οι Ωρες» του Στίβεν Ντάλντρι. Ενα πρόσφατο ποιοτικό παράδειγμα της βρετανικής κινηματογραφίας
Το πιο... «σύντομο ανέκδοτο» μεταξύ των ίδιων των Βρετανών κινηματογραφιστών κατάντησε η φράση «ανεξάρτητος βρετανικός κινηματογράφος», του πάλαι ποτέ πολλά υποσχόμενου αυτού κινηματογραφικού «ρεύματος», που έχει δώσει σπουδαία καλλιτεχνικά δείγματα.

Ο λόγος, για τον οποίο σκηνοθέτες όπως ο Κεν Λόουτς ή ο Μάικ Λι, κατά καιρούς μίλησαν με ειρωνικό τρόπο για την «ανεξαρτησία» του βρετανικού κινηματογράφου είναι κοινός σ' όλη την Ευρώπη, αλλά πάντα παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις για μια κινηματογραφική δύναμη όπως η Βρετανία: η εισβολή του Χόλιγουντ. Σε δημοσίευμα της ηλεκτρονικής σελίδας του BBC γίνεται λόγος ακόμη και για «άλωση» του βρετανικού κινηματογράφου από τους Αμερικανούς μεγαλοπαραγωγούς.

Στο θέμα αναφέρθηκε και ο γνωστός Βρετανός σκηνοθέτης και πρόεδρος της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Ρίτσαρντ Ατέμπορο, μιλώντας στη Βουλή των Κοινοτήτων. Η βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία πάσχει για δύο λόγους: α) οι βρετανικές ταινίες με διεθνή, εμπορική, επιτυχία, όπως οι ταινίες «Τζέιμς Μποντ», «Χάρι Πότερ», «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών», μόνον κατ' όνομα είναι βρετανικές, αφού τα κεφάλαιά τους είναι αμερικανικά. Στις ΗΠΑ, βέβαια, πάνε και τα έσοδα, με αποτέλεσμα να διαιωνίζεται το πρόβλημα έλλειψης «ρευστού» της βρετανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας. β) Οι αμιγώς βρετανικές ταινίες (στην πλειοψηφία τους χαμηλού προϋπολογισμού, αλλά σαφώς ποιοτικότερες από τις προαναφερόμενες) πάνε καλά στην εσωτερική αγορά, αλλά όχι στο εξωτερικό.

Επιπλέον, οι κριτικοί κινηματογράφου καταγγέλλουν κακοδιαχείριση των κονδυλίων που δόθηκαν στο βρετανικό κινηματογράφο από το βρετανικό «ΛΟΤΤΟ». Ενας από αυτούς, ο βετεράνος κινηματογραφικός κριτικός, Αλεξάντερ Γουόκερ, σημειώνει: «Διαθέτουμε τους καλλιτέχνες, τους δημιουργούς αλλά δίνουμε τα χρήματα σε λάθος τομέα, στην παραγωγή, ενώ θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την εμπορική προώθησή τους σε μεγάλες εμπορικές αίθουσες τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό». Τόνισε, ότι «υπάρχει ένα ολιγοπωλιακό σύστημα διανομής των ταινιών, το οποίο ελέγχεται από τις πέντε ή έξι μεγαλύτερες αμερικανικές εταιρίες, οι οποίες εξασφαλίζουν προκαταβολικά τα δικαιώματα προβολής των μεγάλων κινηματογραφικών αιθουσών και προωθούν τα δικά τους προϊόντα σε βάρος της ανεξάρτητης βρετανικής παραγωγής».

Ετσι, από τα 300 εκατ. δολάρια που επενδύθηκαν από το βρετανικό «ΛΟΤΤΟ» σε κινηματογραφικές παραγωγές, μόνο ένας μονοψήφιος αριθμός αυτών γνώρισε σχετική επιτυχία. Γεγονός που αμφισβητεί τον όρο «βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία», αφού δεν υπάρχουν τα έσοδα για να συντηρηθεί.

Ο επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Κινηματογράφου, γνωστός σκηνοθέτης, Αλαν Πάρκερ, θεωρεί το ότι δεν υπήρξε ποτέ βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία οφείλεται στον «ερασιτεχνικό» τρόπο διαχείρισης των κονδυλίων και ότι η Βρετανία «είναι πολύ μικρή αγορά(!) για να στηρίξει κινηματογραφική βιομηχανία». Τι να πει τότε η... Ελλάδα;


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ