Τετάρτη 3 Σεπτέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Χολιγουντιανή «κλωνοποίηση»;

Ο καλύτερος τρόπος για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο να υπερνικήσει τα προβλήματα διανομής του είναι «όχι μέσω των προστατευτικών μέτρων», αλλά «μέσω της συνεργασίας και δημιουργίας των δικτύων που διευκολύνουν τη διανομή των ταινιών». Αυτή είναι η «συνταγή» - διά στόματος του υπουργού Πολιτισμού της Ιταλίας, Τζουλιάνο Ουρμπάνι - που βρήκαν για την προώθηση του ευρωπαϊκού κινηματογράφου οι υπουργοί Πολιτισμού των «25» της ΕΕ, στη συνάντησή τους στη Βενετία, το περασμένο Σαββατοκύριακο, με θέμα τη διανομή των ευρωπαϊκών οπτικοακουστικών «προϊόντων».

Ο προεδρεύων Ιταλός υπουργός και η Επίτροπος για τον Πολιτισμό, Βίνιαν Ρέντινγκ, συμφώνησαν, σε συνέντευξη Τύπου, μετά τη συνάντηση, ότι ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος περνά «θετική φάση» και «από την άποψη της ποιότητας και από την άποψη της ποσότητας». Τη διαπίστωση αυτή, όμως, δεν επιβεβαιώνει η πραγματικότητα: Στη συνάντηση - όπου συμμετείχαν και εκπρόσωποι ευρωπαϊκών οπτικοακουστικών φορέων και δημιουργοί - επισημάνθηκε το πολύ μικρό ποσοστό (μόλις το 1% της διανομής) των προβαλλόμενων ευρωπαϊκών ταινιών. Ενώ μία ανάλυση που παρουσιάστηκε για την ευρωπαϊκή κινηματογραφική αγορά δείχνει ότι μόνο το 5% των ευρωπαϊκών ταινιών διανέμονται εκτός των εθνικών συνόρων τους.

Πώς θα αλλάξει αυτή η κατάσταση; Σύμφωνα με τον Ουρμπάνι - και κατ' επέκταση την ΕΕ - τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν με τη βελτιοποίηση της τεχνολογίας πληροφοριών και της φορολογικής πολιτικής (σ.σ. προφανώς φορολογικά κίνητρα στις εταιρίες διανομής), με στόχο την αγορά των 450 εκατομμυρίων «υπηκόων» της ΕΕ, η οποία, όπως τόνισε ο υπουργός, είναι μεγαλύτερη από αυτή των ΗΠΑ.

Είναι φανερό ότι στη γνωστή «συνταγή» «αφήστε την αγορά να λειτουργήσει» στοχεύει η «πολιτιστική» πολιτική της ΕΕ. Θυμίζουμε ότι ο Ε. Βενιζέλος έχει προτείνει ιδιωτική χρηματοδότηση της παραγωγής, ακόμη και για τα εθνικά Κέντρα Κινηματογράφου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το περιεχόμενο της κινηματογραφικής δημιουργίας. Ολα δείχνουν ότι η ΕΕ προσανατολίζεται στο αμερικανικό μοντέλο παραγωγής και διανομής, σε έναν «κλώνο» του Χόλιγουντ, ο οποίος μπορεί μεν να οδηγήσει σε κερδοφορία τα τραστ που θα δημιουργηθούν, αλλά σίγουρα δε θα είναι ό,τι φαντάζονται οι δημιουργοί, όταν ακούν φράσεις όπως «ανάδειξη της πολιτιστικής πολυμορφίας»...

Πολιτικό «στίγμα» στη «Μόστρα»

Ο πολιτικός κινηματογράφος κυριάρχησε χτες στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας. Εκτός συναγωνισμού προβλήθηκαν «Οι ονειροπόλοι» του Μπερνάντο Μπερτολούτσι, ο οποίος παρουσιάζει το πορτρέτο τριών σπουδαστών στο Παρίσι, στη διάρκεια του Μάη του '68. Στο διαγωνιστικό τμήμα προβλήθηκε η ταινία «Να φαντάζεσαι την Αργεντινή» του θεατρικού συγγραφέα - σκηνοθέτη Κρίστοφερ Χάμπτον, στην οποία παρουσιάζονται οι ωμότητες, οι παράνομες συλλήψεις και οι «εξαφανίσεις» στην Αργεντινή της δεκαετίας του '70. Στο διαγωνιστικό προβλήθηκε και η αμερικανική ταινία «Χαμένοι στη μετάφραση», δεύτερη σκηνοθεσία της Σοφία Κόπολα, κόρης του σκηνοθέτη Φράνσις Κόπολα. Τέλος, σύμφωνα με το «Associated Press», οι αρχές του Ιράν απαγόρευσαν στον σκηνοθέτη Αμπολφάζλ Τζαλίλι να ταξιδέψει στη Βενετία, επειδή η ταινία του, «Το πρώτο γράμμα», αναφέρεται στον έρωτα ενός νεαρού μουσουλμάνου με Εβραία.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Γιορτή και όνειρα μικρομηκάδων (2010-09-10 00:00:00.0)
ΑΤΙΤΛΟ (2004-08-14 00:00:00.0)
Η γιορτή των «μικρομηκάδων» (2003-09-09 00:00:00.0)
Προβολές και Νίνο Ρότα (2001-05-02 00:00:00.0)
Ελληνικές ταινίες στο Βερολίνο (2001-02-09 00:00:00.0)
Νύχτες κινηματογράφου σε Δράμα και Αθήνα (1996-09-17 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ