Τετάρτη 17 Σεπτέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΠΑΓΩΜΑ» ΤΙΜΩΝ
Μνημείο απάτης και κοροϊδίας

Νέες πλευρές της κυβερνητικής αθλιότητας. Οι φορείς που κατά το υπουργείο φέρονται να «παγώνουν» τις τιμές, αποκαλύπτουν τα ψεύδη του Κ. Κουλούρη

Η κυβερνητική επιχείρηση εξαπάτησης των εργαζομένων που στηρίχτηκε στη διαφημιστική καμπάνια ορισμένων επιχειρηματικών ομίλων, ξεσκεπάζεται, μέρα με τη μέρα, σε όλο της το μεγαλείο, απ' όλες τις πάντες. Τόσο από εκπροσώπους ανταγωνιστών των αλυσίδων που άνοιξαν το «χορό» του περίφημου δήθεν «παγώματος» των τιμών, όσο και από ολόκληρους κλάδους που διαψεύδουν τις πομπώδεις ανακοινώσεις του υφυπουργού Ανάπτυξης Κ. Κουλούρη περί ύπαρξης συμφωνιών για σταθεροποίηση ή ακόμα και μείωση τιμών.

Τα γεγονότα «μιλούν» μόνα τους. Προχτές, αμέσως μετά τους υπουργικούς κομπασμούς για την κυβερνητική επιτυχία, αποκαλύφθηκε ότι εκατοντάδες είδη ακρίβυναν σε ποσοστά μέχρι και 12% μέσα στον τελευταίο μήνα. Εστω κι αν πρόκειται για στοιχεία τα οποία προφανώς δημοσιοποιήθηκαν από ανταγωνιστές της Carrefour, δεν παύουν να είναι αποκαλυπτικά της απάτης που επιχειρείται. Δηλαδή, πριν το «πάγωμα» έγιναν μαζικά αυξήσεις τιμών. Την ίδια στιγμή, ο Ν. Βερόπουλος, της γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, απαντώντας στην πρωτοβουλία της πολυεθνικής Carrefour, δήλωνε χτες ότι ανατιμήσεις γίνονται, έτσι κι αλλιώς, δύο - τρεις φορές το χρόνο παραπέμποντας βεβαίως στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ. Ο ίδιος σημείωνε ότι ναι μεν η κίνηση της Carrefour θα αναγκάσει κι άλλα σούπερ μάρκετ να ακολουθήσουν, ωστόσο ξεκαθάριζε ότι αυτό μπορεί να γίνει μόνο στο βαθμό που οι προμηθευτές τους δεν αναμορφώσουν τους τιμοκαταλόγους τους. Οσο για την πρόθεση των σούπερ μάρκετ να βγάλουν από τα ράφια τους προϊόντα για τα οποία θα ζητηθούν αυξήσεις τιμών από τις βιομηχανίες, θα πρέπει να σημειώσουμε το εξής: οι βιομηχανίες έχουν τον τρόπο να προσπερνούν και τέτοια εμπόδια με κόλπα του τύπου να μην αυξάνουν τις τιμές σε κάποια προϊόντα, αλλά ταυτόχρονα να βγάζουν στην αγορά το ίδιο προϊόν με άλλη συσκευασία και με... αυξημένη τιμή. Αυτό έγινε, για παράδειγμα, στην περίπτωση της ΔΕΛΤΑ η οποία το καλοκαίρι κυκλοφόρησε το «φυσικό χυμό πορτοκάλι» με την ονομασία «Καλημέρα» με ενδεικτική τιμή λιανικής πώλησης προς τα καταστήματα στα 2,00 ευρώ, προϊόν που είναι ίδιο με το παλιότερο «Life», η τιμή του οποίου διατηρήθηκε στα 1,60 ευρώ.

Χτες, τρεις κλάδοι του εμπορίου διά των εκπροσώπων τους διέψευσαν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο τις κυβερνητικές ανακοινώσεις και ξεσκέπασαν τόσο την απάτη που επιχειρείται σε βάρος των εργαζομένων όσο και το πού αποσκοπούν οι μεγαλοεπιχειρηματίες που διαφημίζουν «πάγωμα» τιμών. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων με ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «μονομερείς ανακοινώσεις από τη μεριά του υφυπουργού Ανάπτυξης, για πάγωμα ή και μείωση των τιμών στα εστιατόρια και τις καφετέριες που μόνο την παραπλάνηση και τον εντυπωσιασμό των καταναλωτών εξυπηρετούν γιατί ποτέ η Ομοσπονδία μας δε δεσμεύτηκε για κάτι τέτοιο»! Το μόνο για το οποίο δεσμεύονται οι εστιάτορες είναι να εξετάσουν την πρόταση του υφυπουργού στο βαθμό που προχωρήσει η επίλυση μιας σειράς αιτημάτων του κλάδου. Την ίδια στιγμή, με δηλώσεις του σε ραδιοφωνικό σταθμό ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας ξεκαθάριζε ότι «δεν μπορούμε να παγώσουμε τις τιμές γιατί το 48% του τζίρου μας είναι εισπράξεις υπέρ τρίτων».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του προέδρου των κρεοπωλών της Αθήνας Χρ. Σκαμάκη, ο οποίος σχολιάζοντας την ανακοίνωση του Κ. Κουλούρη ότι «πέτυχε» πάγωμα ή και μείωση τιμών στα κρέατα και τις αντίστοιχες ανακοινώσεις αλυσίδων σούπερ μάρκετ, τόνισε: «εμείς τις τιμές τις έχουμε παγώσει εδώ και αρκετά χρόνια. Αυτοί τώρα βρέθηκαν να κάνουν όλες αυτές τις πομπώδεις εξαγγελίες και να τις "παγώσουν";», είπε χαρακτηριστικά.

Οι παντοπώλες

Αποκαλυπτική είναι και η ανακοίνωση των ιδιοκτητών παντοπωλείων και μικρών σούπερ μάρκετ στην οποία καταγγέλλεται ότι οι μεγάλες αλυσίδες έχουν «περάσει» στην κατανάλωση τις αυξήσεις που έχουν γίνει από τους προμηθευτές τους από την αρχή του χρόνου μέχρι και την παραμονή της έναρξης του «παγώματος» των τιμών και ότι από εδώ και πέρα μέχρι το τέλος του χρόνου απλώς δεν περιμένουν ουσιαστικές ανατιμήσεις. Καταγγέλλουν επίσης ότι όλος ο θόρυβος που γίνεται στοχεύει στην αναδιανομή των μεριδίων της αγοράς που περνάει μέσα από τη διάλυση των μικρών καταστημάτων με την αρωγή της κυβερνητικής πολιτικής. Οι ίδιοι αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι την ώρα που η κυβέρνηση αναζητά τις πληθωριστικές πιέσεις σε επιμέρους παράγοντες, κρύβει επιμελώς ότι μια χούφτα πολυεθνικές που αντιπροσωπεύουν το 30% του συνόλου των πωλήσεων στα καταστήματα των σούπερ μάρκετ πουλάνε στην Ελλάδα σε τιμές 20% - 60% υψηλότερες από τις άλλες χώρες της ΕΕ χωρίς να υπάρχει καμία εξήγηση γι' αυτό, πέρα βεβαίως από την τάση για μεγιστοποίηση του κέρδους τους. Καταλήγοντας, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Παντοπωλών και Ιδιοκτητών Μικρών Σούπερ Μάρκετ σημειώνει μεταξύ άλλων: «ελπίζουμε το τίμημα για το "πάγωμα" των τιμών να μην είναι η απελευθέρωση του ωραρίου όπως επίμονα ζητάει η Carrefour».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ