Κατατέθηκε χτες στη Βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού. «Ενα το κρατούμενο» οι αντιλαϊκές επιλογές του. Αποκαλυπτικά «μαγειρέματα» κονδυλίων
Οι συνολικές ακαθάριστες δαπάνες (μαζί με τις προβλέψεις για πληρωμή χρεολυσιών του δημόσιου χρέους) προβλέπεται να ανέλθουν στα 72,35, δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό αναλύεται:
Η μετατόπιση των φορολογικών βαρών στα λαϊκά στρώματα είναι εμφανής στο νέο κρατικό προϋπολογισμό, κάτι που προκύπτει από ποσοτικά (μάζα των φόρων) και ποσοτικά κριτήρια (οι αντιλαϊκοί έμμεσοι φόροι, ειδικά ο ΦΠΑ, αυξάνουν, ενώ την ίδια στιγμή η άμεση φορολογία φυσικών προσώπων, αποκτά όλο και μεγαλύτερα χαρακτηριστικά έμμεσης φορολογίας. Η τυπική σχέση άμεσων προς έμμεσους φόρους έχει ανατραπεί δραματικά υπέρ των δεύτερων σε αναλογία 36,8% έμμεσοι προς 63,2% έμμεσοι, ενώ μόνο ο ΦΠΑ αποτελεί το 36% των συνολικών φορολογικών εσόδων. Λόγος επομένως γίνεται για μια γενικότερη ανατροπή και χειροτέρευση του, ούτως ή άλλως, αντιλαϊκού φορολογικού συστήματος.
Τα συνολικά έσοδα προβλέπεται να αυξηθούν κατά 6,2% και να ανέλθουν στα 41,4 δισ. ευρώ. Από αυτά:
Στο σκέλος των δαπανών επιχειρείται επίσης μια αναπαλαίωση του πλαισίου λιτότητας, με την προσθήκη στη «γνωστή συνταγή» δαπανών των τελευταίων χρόνων των μέτρων της «χάρτας σύγκλισης» (καθρεφτάκια για ιθαγενείς), με τα οποία το κυβερνών κόμμα επιχειρεί να υφαρπάξει την ψήφο των λαϊκών στρωμάτων.
Συνολικά οι πρωτογενείς δαπάνες (μισθοί, συντάξεις, επιχορηγήσεις, λειτουργικές δαπάνες του κράτους) προβλέπεται να αυξηθούν κατά 7,7% στα 32,8 δισ. ευρώ. Στο ποσό αυτό ενσωματώνονται τα μέτρα της «χάρτας», όπως οι αυξήσεις στις συντάξεις του ΟΓΑ και του ΕΚΑΣ, μερική απασχόληση κλπ.
Από την ανάλυση των ίδιων δαπανών κατά υπουργείο, προκύπτει η ακόλουθη εικόνα: στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων προβλέπονται αυξήσεις δαπανών 12,1% στα 5,6 δισ. ευρώ (λόγω ενίσχυσης του ΙΚΑ), στο υπουργείο Παιδείας προβλέπονται αυξήσεις 8% (στα 4,83 δισ. ευρώ), στο Υγείας - Πρόνοιας 7,2% (στα 4,18 δισ. ευρώ), στο Αμυνας 7% (στα 3,32 δισ. ευρώ), στο Εσωτερικών (λόγω εκλογών) 13,6% - στα 2,9 δισ. ευρώ, στο Δημόσιας Τάξης 8%, στο Γεωργίας 7,8%, στο Εμπορικής Ναυτιλίας 7,5% κλπ.
Το ζητούμενο στο ΠΔΕ είναι το ύψος του προϋπολογισμού των Ολυμπιακών αγώνων του 2004, όπου η κυβέρνηση κάνει φιλότιμες προσπάθειες για να αποκρύψει στοιχεία, αλλά και γίνεται φανερή η εκτεταμένη παραποίηση στοιχείων όλου του προγράμματος. Ενδεικτικό είναι ότι υπάρχει πλήρης ασυμφωνία στοιχείων μεταξύ του προϋπολογισμού του 2003 και του προσχεδίου του προϋπολογισμού του 2004. Για το έτος 2002, οι αντιφάσεις είναι κραυγαλέες. Ενώ στον προϋπολογισμό του 2003 για τις ολυμπιακές δαπάνες υπάρχει εκτίμηση πραγματοποιήσεων 1,25 δισ. ευρώ στο σχέδιο του προϋπολογισμού του 2004 το κονδύλι «αυτοπροσγειώνεται» στο 1 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα το κονδύλι «ειδικά έργα» από 840 εκατ. ευρώ μειώνεται στα... 131 εκατ. ευρώ (!), οι δαπάνες για τη Γεωργία από τα 285 εκατ. ευρώ στα 106 εκατ. ευρώ, για δάση - αλιεία από 76 εκατ. ευρώ στα 35 εκατ. ευρώ, για συγκοινωνίες από 1,7 στα 1,04 δισ. ευρώ, τα νομαρχιακά έργα από 870 εκατ. προσγειώνονται στα 765 εκατ. ευρώ και γενικώς χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα... Η ίδια αλλοπρόσαλλη εικόνα προκύπτει με τα στοιχεία για το έτος 2003 μεταξύ των προβλέψεων του προϋπολογισμού του 2003 και στις εκτιμήσεις πραγματοποιήσεων του προσχεδίου του 2004. Ετσι το σχετικό ποσό για τη Γεωργία μειώνεται από τα 382 στα 204 εκατ. ευρώ, για την ενέργεια από τα 116 στα 62 εκατ. ευρώ