Τετάρτη 26 Μάη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
Θέατρο
«Ανοιξη» έργων και παραστάσεων

«Η ψευτοϋπηρέτρια»
«Η ψευτοϋπηρέτρια»
Από χρόνο σε χρόνο, όλο και περισσότερες (μετριούνται σε δύο -τρεις δεκάδες) θεατρικές δημιουργίες παρουσιάζονται την άνοιξη. Κάποιες, μάλιστα, πολύ σημαντικές. Θεωρώντας ανεπίτρεπτη την αποσιώπηση των ποιοτικών καλλιτεχνικών αποτελεσμάτων, η στήλη θα αναφερθεί, αναγκαστικά συνοπτικά, σε μερικές ξεχωριστές παραστάσεις.

«Η ψευτοϋπηρέτρια» με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Στο θέατρο «Λαμπέτη» το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας παρουσίασε την «Ψευτοϋπηρέτρια» του μεγάλου «απογόνου» της κομέντια ντελ άρτε και του μεγαλύτερου μεταμολιερικού, απόλυτα προσωπικής στιλιστικής και γλωσσικής «σφραγίδας», και ολότελα ιδιαίτερου δραματουργικού «κώδικα» - κωμωδιογράφου του 18ου αιώνα. Του Πιερ-Καρλέ Μαριβώ. Ο Μαριβώ ήταν τόσο μεγάλος και τόσο ιδιαίτερος κωμωδιογράφος, που η δραματουργία του ορίστηκε ως «μαριβωντάζ». Η «Ψευτοϋπηρέτρια» είναι ένας ευφάνταστα φαρσικός, αλλά και καυστικά ρεαλιστικός - γι' αυτό και μη αίσιου τέλους - «καθρέφτης» των ηθών, αξιών και συμπεριφορών της γαλλικής αριστοκρατίας και του μεγαλοαστικού, μικροαστικού και υπηρετικού περίγυρου της. Με εύρημα τη μεταμφίεση μιας μεγαλοαστής σε άνδρα υπηρέτη, προκειμένου να διαπιστώσει το ήθος του άνδρα που ερωτεύτηκε, ο Μαριβώ στήνει ένα γαϊτανάκι φαρσικών, έως και σχεδόν δραματικών αποκαλύψεων και αλληλοαποκαλύψεων όλων των προσώπων - χαρακτήρων του έργου. Η θεματολογική τόλμη και η μορφολογική γοητεία του έργου, αναδείχτηκαν σε όλο τους το εύρος και ευτύχησαν καθ' όλα με την παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Με τη λεπτής ειρωνείας, χυμώδους χιούμορ, ευφραδή, άμεση, υπαινικτική και λογοπαικτική μετάφραση του Γιάννη Βαρβέρη. Με τη σπουδαία σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου. Σκηνοθεσία υπόδειγμα αισθητικής και ερμηνευτικής εμβάθυνσης στο δραματουργικό «κράμα» του Μαριβώ (απόηχοι της κομέντια ντελ άρτε, κωμωδία χαρακτήρων, φαρσικές καταστάσεις, ηθογραφικός και κοινωνικός ρεαλισμός) και στο κοινωνιολογικό περιεχόμενο του έργου. Σκηνοθεσία, συνδυασμός πνευματικότητας, υψηλής, αλλά και λιτά ρεαλιστικής αισθητικής αντίληψης - εξαιρετικά τα κοστούμια και λιτά λειτουργικό το σκηνικό του Γιώργου Ζιάκα - παιγνιώδους κωμικότητας, υπονοηματικού, στοχαστικού, σχολιαστικού χιούμορ. Σκηνοθεσία, αληθινή διδασκαλία των ηθοποιών - αυτό είναι το κύριο και δυσκολότερο ζητούμενο από κάθε σκηνοθέτη που αγαπά το θέατρο ως συλλογική θεατρική τέχνη και όχι τον εαυτό του. Ο Παπαβασιλείου, όντας εξαιρετικός ηθοποιός - έπλασε υπέροχα τον χαριτωμένα «διαβολεμένο» υπηρέτη Τριβλέν - συγκαταλέγεται στους ελαχίστους σκηνοθέτες - δασκάλους ηθοποιών του θεάτρου μας. Κέρδος των ίδιων είναι η υποδειγματική «μαριβωντάζ» ερμηνεία της Αλεξάνδρας Σακελλαροπούλου, η ριψοκίνδυνη, μεταμορφωτική υποκριτική τόλμη του Χρήστου Λούλη, η απλότητα και χάρη της Αθηνάς Μαξίμου, η εκφραστικότητα των Χρόνη Παυλίδη και Γιάννη Χαρίση.


«Η χώρα των πουλιών»
«Η χώρα των πουλιών»


ΘΥΜΕΛΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ