Τρίτη 11 Γενάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Το μυστικό...

Δεκάδες χρόνια το έκρυβαν. Τα απόρρητα αρχεία του αμερικανικού επιτελείου παρέμεναν και παραμένουν σφραγισμένα. Μέχρι που βρέθηκε, πριν από χρόνια, άθικτη σε κεντρικό σημείο του Πειραιά μια βόμβα και ένα βυθισμένο στο λιμάνι πολεμικό αεροσκάφος που είχε πέσει στις 11 Γενάρη 1944, την ημέρα του τρομακτικού βομβαρδισμού του Πειραιά. Και η βόμβα και το αεροπλάνο είχαν αμερικανικά σήματα. Περίτρανη απόδειξη ότι ο βομβαρδισμός που κράτησε τρεις ώρες, κάνοντας στάχτη την πόλη, έγινε απ' τα αμερικάνικα «ιπτάμενα υπερφρούρια».

Ο ακριβής αριθμός των ανθρώπων, που σκοτώθηκαν εκείνη την ημέρα κι αυτών που θάφτηκαν κάτω απ' τα γκρεμισμένα κτίρια, δεν έχει γίνει γνωστός μέχρι σήμερα. Λέγεται για 5.500, όλοι Ελληνες και μόνο 8 Γερμανοί στρατιώτες νεκροί. Εμειναν άθικτες οι γερμανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις, του Ναυστάθμου, του αεροδρομίου, των ναυπηγείων του Περάματος, μεταξύ αυτών και το μεγαλύτερο που κατασκεύαζε τσιμεντόπλοια για λογαριασμό των κατακτητών και ανήκε στο δοσίλογο Μ. Αβέρωφ, γαμπρό του καπνοβιομήχανου Παπαστράτου και αδελφό του πολιτικού Ευάγγ. Αβέρωφ.

Οι Αμερικανοί πιλότοι άδειασαν το «φορτίο» τους στα σπίτια των λαϊκών συνοικιών στα Καμίνια, στο Χατζηκυριάκειο, στου Βρυώνη.

Σαν αλαφιασμένοι, γυναίκες, άντρες, παιδιά, έτρεχαν στους δρόμους να βρουν τους δικούς τους. Κι άλλοι έψαχναν κάτω απ' τα ερείπια, μήπως και σώσουν όσους ήταν καταπλακωμένοι κι ανέπνεαν ακόμη. Πιο τυχεροί στάθηκαν οι πολιτικοί κρατούμενοι στις Φυλακές Κάστορος, που κατόρθωσαν να φύγουν, όταν έπεσε ξυστά στο κτίριο η βόμβα.

Ανάμεσα στα θύματα του μεγαλύτερου έως τότε βομβαρδισμού συγκαταλέγονται και οι 65 μαθήτριες μαζί με τις δασκάλες τους, της Δημοτικής Οικοκυρικής Σχολής Πειραιά, που καταπλακώθηκαν στο καταφύγιο του κτιρίου της Ηλεκτρικής εταιρίας.

Πέρασαν από τότε 61 χρόνια, οι «επανορθώσεις», τα Σχέδια Μάρσαλ, τα πακέτα Ντελόρ, Σαντέρ και τα κοινοτικά προγράμματα είναι για κάτι άλλους. Οι οικογένειες των οποίων γκρεμίστηκαν τα σπίτια, που έχασαν τους ανθρώπους τους έμειναν μόνο με το χαρακτηρισμό «βομβόπληκτοι»!

Είχαν περάσει μόλις πέντε χρόνια απ' το μεγάλο αυτό βομβαρδισμό και η εταιρία που εκμεταλλευόταν τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο Αθήνας - Πειραιά (ανήκε στον εφοπλιστή Στρατή Ανδρεάδη) πήρε απ' τους πρώτους απ' το σχέδιο Μάρσαλ «μακροπρόθεσμο βιομηχανικό δάνειο» και παραγγέλνει στη γερμανική «Siemens Man» 24 βαγόνια, επεκτείνοντας το δρομολόγιο του Ηλεκτρικού μέχρι τη Βικτώρια κι αργότερα με διάφορα «εσωτερικά δάνεια» και «οικονομικές διευκολύνσεις», ο Ηλεκτρικός φτάνει στον Περισσό, στο Μαρούσι...

Ο τρομακτικός βομβαρδισμός της 11ης Γενάρη 1944 άρχισε το μεσημέρι, ώρα που ο κόσμος βρισκόταν στους δρόμους. Εχει ειπωθεί ότι ο κουίσλινγκ πρωθυπουργός Ιωάν. Ράλλης καθώς και δύο υπουργοί ο Α. Ταβουλάρης (Εσωτερικών) και Ν. Λούβαρης (Θρησκευμάτων), εγνώριζαν για τον επικείμενο βομβαρδισμό. Δε θέλησαν να ενημερώσουν τους Πειραιώτες να προφυλαχτούν. Σιώπησαν σκόπιμα.

Και μια σύμπτωση: Την ίδια μέρα του μεγάλου βομβαρδισμού απ' τους Αμερικανούς, ο Ανδρ. Παπανδρέου κατατάχτηκε εθελοντής στο Πολεμικό Αμερικανικό Ναυτικό με την ειδικότητα του νοσοκόμου, για να χαρακτηριστεί αργότερα ...βετεράνος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου! «...Από έναν πόλεμο κερδισμένοι βγαίνουν πάντα οι ισχυροί του πλούτου», λέει ο λαός μας.


Δημήτρης ΣΕΡΒΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ