Κυριακή 10 Απρίλη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εικαστικό «ταξίδι επιστροφής»

Ηταν λίγο μετά το 600 π.Χ. όταν οι Φωκαείς έφτασαν στις ακτές της Καταλονίας και ίδρυσαν την ελληνική εμπορική αποικία Empories (Εμπόριον). Μετά από 2.500 χρόνια, δύο σημαντικές μορφές, ο γνωστός καταλανός χαράκτης Joan Barbara και ένας από τους μεγαλύτερους μελετητές της κλασικής και σύγχρονης Ελλάδας, ο Αλέξης Eudald Sola (1946 - 2001), πραγματοποίησαν το «ταξίδι της επιστροφής». Ξεκινώντας από το Εμπόριον (σημερινή Εμπούριας), έφτασαν στη γη της Φώκαιας. Το ταξίδι αυτό, υπήρξε η αφορμή για την ενδιαφέρουσα έκθεση «Εμπούριας, ένα ταξίδι επιστροφής», που φιλοξενείται αυτές τις μέρες στο «Μέγαρο Εϋνάρδου» του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας (Αγ. Κωνσταντίνου 20 και Μενάνδρου).

Παρουσιάζονται 32 χαρακτικά και σχέδια, «καρπός» της περιδιάβασης του Ζ. Μπαρμπαρά στους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας. Οδηγός του μεγάλου χαράκτη σ' αυτό το ταξίδι, ο Α. Σολά, ο οποίος μετέδωσε στο συνοδοιπόρο του την αγάπη και το θαυμασμό του για την Ελλάδα και τον κόσμο της. Την ελληνική γη και τους αρχαιολογικούς της θησαυρούς, που ο Ζ. Μπαρμπαρά απέδωσε με περισσή δεξιοτεχνία και ευαισθησία. Τα παρουσιαζόμενα έργα δημοσιεύτηκαν το 1992, στη συλλεκτική έκδοση «Empuries, inici d' un retorn» (Εμπούριας, η αρχή ενός νόστου), ένα ιστορικό, λογοτεχνικό και εικαστικό ταξίδι που ξεκινάει από την πόλη Εμπούριας και καταλήγει στη Φώκαια.


Ο Ζ. Μπαρμπαρά γεννήθηκε στη Βαρκελώνη το 1927. Αρχικά ασχολήθηκε με τη ζωγραφική, αλλά στην πορεία αφιερώθηκε στη χαρακτική. Μαθήτευσε κοντά στον Εντουάρ Σιμό, ο οποίος ασχολιόταν με την εικονογράφηση βιβλίων στη μεταπολεμική Ισπανία. Το 1950, ο Ζ. Μπαρμπαρά άνοιξε το πρώτο του εργαστήριο χαρακτικής και πειραματίστηκε με νέες τεχνικές χαλκογραφίας. Γρήγορα, έγινε γνωστός και βραβεύτηκε πολλές φορές για το έργο του. Το 1957, με υποτροφία του Γαλλικού Ινστιτούτου, έφυγε για το Παρίσι, όπου δούλεψε στα πιο φημισμένα εργαστήρια χαρακτικής της εποχής. Εκεί του δόθηκε η ευκαιρία να τυπώσει έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως των: Ματίς, Πικάσο, Σαγκάλ, Μιρό και Σαλβαντόρ Νταλί. Οταν επέστρεψε στη Βαρκελώνη, στο δικό του εργαστήριο, συνεργάστηκε με τους πιο σημαντικούς δημιουργούς και εκδότες της εποχής, χωρίς όμως ποτέ να εγκαταλείψει και τη δική του προσωπική καλλιτεχνική δημιουργία, απαράμιλλης δεξιοτεχνίας και εκφραστικότητας. Μεγάλος καλλιτέχνης και γνώστης της τεχνικής και των μυστικών της χαρακτικής, ο Ζ. Μπαρμπαρά έχει να επιδείξει ένα πλούσιο έργο και έχει συμβάλει ιδιαίτερα στην ανάπτυξη και την τελειοποίηση της τέχνης της χαρακτικής.

Ο Α. Σολά, καθηγητής νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, έχει μείνει γνωστός ως λάτρης της Ελλάδας και της Κύπρου και «κήρυκας» του ελληνικού πολιτισμού στην Καταλονία. Θέμα της διδακτορικής του διατριβής ήταν η ποίηση του Καβάφη, ενώ κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής του καριέρας, παρουσίασε σειρά μελετών για πολλούς νεοέλληνες λογοτέχνες όπως τους: Καζαντζάκη, Σολωμό και Γ. Ρίτσο, με τον οποίο υπήρξε και προσωπικός φίλος. Από το 1972 άρχισε να ταξιδεύει στην Ελλάδα και την Κύπρο. Το 1987 με εισήγησή του ιδρύεται το Ινστιτούτο Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών της Καταλονίας, το οποίο εκτός των ερευνητικών του δραστηριοτήτων, έγινε φορέας πολλών συνεδρίων και πολιτιστικών εκδηλώσεων γύρω από τον ελληνικό πολιτισμό.

Σημειώνουμε ότι η έκθεση «Εμπούριας, ένα ταξίδι επιστροφής» διοργανώνεται από το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τραπέζης σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Ιδρυμα της Τραπέζης Κύπρου και το Ιδρυμα Caixa de Girona της Ισπανίας. Πρωτοπαρουσιάστηκε τον περασμένο Ιούνη στην Girona της Ισπανίας. Ακολούθησε η Λευκωσία, ενώ μετά την Αθήνα (διάρκεια έως 5/5), θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη και τη Βαρκελώνη.


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ