Παρασκευή 12 Αυγούστου 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΠΕ
Οι ανατιμήσεις αύξησαν τα κέρδη 78%!

Κυβέρνηση και πλουτοκρατία οι εμπρηστές των ανατιμήσεων και της ακρίβειας στην αγορά καυσίμων

Με «Δούρειο Ιππο» τη διεθνή κερδοσκοπία των μεγάλων χρηματοοικονομικών ομίλων, που εκτινάσσουν στα ύψη τη λεγόμενη διεθνή τιμή του πετρελαίου, και με πρόσχημα το κόστος διατήρησης των εθνικών αποθεμάτων και των επενδύσεων, κυβέρνηση και ΕΛΠΕ αναδεικνύονται ο κύριος εμπρηστής των τιμών των καυσίμων στην εγχώρια αγορά που πυροδοτούν γενικευμένες ανατιμήσεις στην αγορά.

Αυτό επιβεβαίωσαν χτες με τον πλέον κυνικό τρόπο ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Τ. Χριστοδούλου και Π. Καβουλάκος, αντίστοιχα, παρουσιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου. Τα προκλητικά κέρδη των ΕΛΠΕ είναι αποκαλυπτικά του τρόπου που αξιοποιεί η διοίκησή τους, προφανώς υπό την κυβερνητική καθοδήγηση, τις τιμές προκειμένου να πολλαπλασιάζει τα κέρδη του ο μεγαλομέτοχος Λάτσης. Συγκεκριμένα, το πρώτο εξάμηνο του 2005 τα καθαρά κέρδη του ομίλου αυξήθηκαν κατά το αστρονομικό ποσοστό του 78% φτάνοντας τα 141,3 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε μόνο κατά 29%. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό είναι ότι ο καλπασμός των κερδών επιτεύχθηκε σε συνθήκες μείωσης των πωλήσεων του ομίλου κατά 3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2004!!!

Αποκαλυπτικό του τρόπου διαμόρφωσης των κερδών των διυλιστηρίων είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο Π. Καβουλάκος, μέσα σε λιγότερο από ενάμιση χρόνο το περιθώριο κέρδους ανά βαρέλι εκτινάχτηκε από 4,3 δολάρια που ήταν το πρώτο τρίμηνο του 2004, στα 7,2 δολάρια το δεύτερο τρίμηνο του 2005. Το περιθώριο κέρδους, δηλαδή, για τα διυλιστήρια αυξήθηκε στο διάστημα αυτό κατά 67%! Στο ενδιάμεσο, το δεύτερο τρίμηνο του 2004 ήταν 6,5 δολάρια το βαρέλι και το πρώτο τρίμηνο του 2005 ήταν 5,7 δολάρια.

Ο πρόεδρος του ομίλου, Τ. Χριστοδούλου, ...παραδέχτηκε χωρίς τον παραμικρό ενδοιασμό ότι τα ΕΛΠΕ με κυβερνητική απόφαση έχουν την ανειλημμένη υποχρέωση να εξασφαλίζουν κέρδη για τους μετόχους τους. «Εμείς, μια εταιρία εισηγμένη στο χρηματιστήριο, δε θα επιδοτήσουμε την κατανάλωση», είπε με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο, ενώ για τα φαινόμενα της αισχροκέρδειας στις τιμές παρέπεμψε εκτός διυλιστηρίου, εμμέσως στις εταιρίες εμπορίας και στα πρατήρια, όπου μπορεί να γίνει συγκράτηση του περιθωρίου κέρδους τους, ώστε να συγκρατηθούν και οι λιανικές τιμές. Ουσιαστικά με τον τρόπο αυτό τοποθετήθηκε εκ των προτέρων για λογαριασμό των ΕΛΠΕ στην πρόσκληση του υπουργείου Ανάπτυξης για τη σύσκεψη που έχει προγραμματιστεί για σήμερα το πρωί με τη συμμετοχή διυλιστηρίων, εταιριών εμπορίας και πρατηριούχων με θέμα τις εξελίξεις στις τιμές των καυσίμων.

Μεταξύ άλλων ο Τ. Χριστοδούλου ανέφερε ότι η τιμή του πετρελαίου τον τελευταίο ενάμιση χρόνο περίπου δεν έχει τα χαρακτηριστικά που είχε καθώς η διαμόρφωσή της είναι όλο και περισσότερο χρηματιστηριακό θέμα που εξαρτάται από τις κερδοσκοπικές προσδοκίες μεγάλων χρηματοοικονομικών ομίλων. Αυτό, είπε, σε συνδυασμό με τον περιορισμό των αποθεμάτων κάνει γεγονότα δευτερεύουσας σημασίας, όπως μπορεί να είναι το κλείσιμο ενός διυλιστηρίου στις ΗΠΑ, να έχουν μεγαλύτερη επίπτωση στην τιμή απ' ό,τι αξίζει στην πραγματικότητα. Σύμφωνα με τον ίδιο, ένα μέρος, της τάξης των 8-10 δολαρίων από τη συνολική τιμή του βαρελιού, διαμορφώνεται με βάση τα συμφέροντα των χρηματοοικονομικών ομίλων και στην τελική τιμή είναι έντονο το τεχνητό στοιχείο.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ενώ τόσο ο πρόεδρος όσο και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου απέφυγαν να κάνουν οποιαδήποτε πρόβλεψη για την εξέλιξη των τιμών, ο τελευταίος παρέθεσε ως ενδεικτικό το γεγονός ότι στα προθεσμιακά συμβόλαια που έχουν υπογραφεί λόγος γίνεται για τα επόμενα δυο- τρία χρόνια για τιμή όχι χαμηλότερη από 55 δολάρια το βαρέλι.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ