Τετάρτη 17 Αυγούστου 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ
«ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ» ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Μια επιχειρηματική ζούγκλα

Τα δύο τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών, έχουν αυξηθεί σημαντικά τα αεροπορικά ατυχήματα και οι βλάβες, κυρίως στις ιδιωτικές εταιρίες «χαμηλού κόστους»

Ενα ακόμα πολύνεκρο αεροπορικό έγκλημα, όπως όλα δείχνουν, διαπράχθηκε την περασμένη Κυριακή στην περιοχή του Γραμματικού Αττικής, όπου συνετρίβη το αεροσκάφος της ιδιωτικής κυπριακής αεροπορικής εταιρίας «Ηλιος».

Η νέα αεροπορική τραγωδία έρχεται να προστεθεί στο μακρύ κατάλογο των εγκλημάτων που διαπράττονται όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια, λόγω του ...παγκοσμιοποιημένου αδυσώπητου επιχειρηματικού ανταγωνισμού, ο οποίος έχει ως φυσικό επακόλουθο να θυσιάζονται τα πάντα - και η ασφάλεια των πτήσεων - στο βωμό του κέρδους.

Ιδιαίτερα στο νευραλγικό κλάδο των αερομεταφορών, ο οξύς ανταγωνισμός που άρχισε να εκδηλώνεται από τις αρχές της 10ετίας του 1990, με τη σταδιακή «απελευθέρωση» των αερομεταφορών σε όλα τα επίπεδα, είχε ως επακόλουθο σοβαρές ανακατατάξεις σε παγκόσμιο επίπεδο.

Τα μεγάλα κόλπα...

Αεροπορικές εταιρίες συγχωνεύτηκαν, άλλες οδηγήθηκαν σε χρεοκοπία, ενώ εθνικοί αερομεταφορείς, που γνώρισαν περιόδους ιδιαίτερης ανάπτυξης, κατέρρευσαν, με κραυγαλέα παραδείγματα την ελβετική «Swissair» και τη βελγική «Sabena». Ταυτόχρονα, άρχισαν να ξεφυτρώνουν σαν «μανιτάρια» μικρές αεροπορικές εταιρίες, οι περισσότερες από τις οποίες μετά από λίγους μήνες λειτουργίας έβαζαν «λουκέτο», αποκομίζοντας ωστόσο κέρδη, καθώς άφηναν «φέσια» ακόμα και στο Δημόσιο (σ.σ. δεν κατέβαλαν τους οφειλόμενους φόρους).

Το φαινόμενο αυτό «άνθισε» και στην Ελλάδα στις αρχές τις 10ετίας του 1990. Από τις αεροπορικές εταιρίες που ιδρύθηκαν εκείνη την εποχή, όλες έβαλαν «λουκέτο» μέσα σε λίγους μήνες λειτουργίας, «φεσώνοντας» το Δημόσιο. Μοναδικός και αποκλειστικός στόχος φυσικά όλων αυτών των ιδιωτών που δραστηριοποιήθηκαν ευκαιριακά - όπως αποδείχτηκε τελικά - ήταν ασφαλώς η εξασφάλιση υπερκερδών σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Τα τελευταία χρόνια, οι κάθε λογής επιχειρηματίες, για να πετύχουν το στόχο της εύκολης και γρήγορης κερδοφορίας, «ανακάλυψαν» τις λεγόμενες εταιρίες «Low Cost» (χαμηλού κόστους). Για να είναι ανταγωνιστικές οι εταιρίες αυτές και να μπορούν να προσφέρουν «φθηνό ναύλο», όπως αυτοδιαφημίζονται, συμπιέζουν όλα τα κόστη, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους συντήρησης των αεροσκαφών, ενώ και οι εργασιακές σχέσεις, που επιβάλλουν στο προσωπικό, είναι «μεσαιωνικές».

Και, βέβαια, το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα της περασμένης Κυριακής, ουσιαστικά εκθέτει την κυβέρνηση μια και έχει αποφασίσει το ξεπούλημα των «Ολυμπιακών Αερογραμμών». Δηλαδή, έχει αποφασίσει τη μετατροπή της εταιρίας, σε άλλη μια ιδιωτική αεροπορική εταιρία «χαμηλού κόστους»...

Σημαντική αύξηση ατυχημάτων

Κατά καιρούς, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι σε αυτές τις εταιρίες καταγγέλλουν ότι υποχρεώνονται να δουλεύουν κατά παράβαση των κανονισμών εργασίας, με χαμηλές αποδοχές, ενώ και οι τεχνικοί αναφέρουν στις αρμόδιες αρχές περιστατικά επιμήκυνσης των χρόνων συντήρησης των αεροσκαφών, γεγονός, φυσικά που μειώνει το συντελεστή ασφάλειας των πτήσεων. Υπό αυτές τις συνθήκες, με αυτή την πολιτική, ο παράγοντας ασφάλεια έχει υποβαθμιστεί σημαντικά και έχει θυσιαστεί στο βωμό του κέρδους.

Και σίγουρα, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι μόνο τα δύο τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΙΑΤΑ (Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών) παρατηρείται σημαντική αύξηση των αεροπορικών ατυχημάτων και γενικότερα των βλαβών, κυρίως στις ιδιωτικές εταιρίες και ειδικότερα στις αποκαλούμενες «χαμηλού κόστους». Η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων στο νευραλγικό τομέα των αερομεταφορών, πολιτική που πρωτίστως συνεπάγεται δραστική περιστολή του κόστους σε όλα τα επίπεδα, αναπόδραστα οδηγεί και στη μείωση των στάνταρ ασφαλείας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις ΗΠΑ, τα τελευταία χρόνια, είναι τέτοια η συχνότητα των αεροπορικών ατυχημάτων, που η αμερικανική κυβέρνηση αναγκάστηκε να επιδοτήσει τις αεροπορικές εταιρίες, προκειμένου να αυξήσουν τα στάνταρ ασφαλείας των πτήσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την περασμένη Κυριακή, που συνετρίβη το αεροσκάφος της ιδιωτικής κυπριακής εταιρίας «Ηλιος» στο Γραμματικό, σημειώθηκαν άλλα 10 αεροπορικά ατυχήματα σε διάφορες άλλες χώρες!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ