Αναλυτικά στοιχεία για την εξέλιξη του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα και διεθνώς παρέθεσε η Αλέκα Παπαρήγα.
«Αν μελετήσει κανείς την εξέλιξη του θεσμού της τοπικής διοίκησης στην καπιταλιστική Ευρώπη, ή και στις ΗΠΑ, εύκολα θα καταλάβει ότι οι δήμοι, οι νομαρχίες ή οι περιφερειακές διοικήσεις ακόμα και στις καλύτερες στιγμές τους, δε σταμάτησαν να αποτελούν ένα τυπικό, παραδοσιακό θεσμό της αστικής δημοκρατίας που είναι έτσι και αλλιώς ταξική.
Τα κόμματα εξουσίας δεν αρκούνται βέβαια στην υπεράσπιση ενός αντιδραστικού θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να ελέγξουν την κατάσταση. Ενδιαφέρονται να κερδίσουν την πλειοψηφία στη διοίκηση, ώστε σχεδιασμένα και πειθαρχημένα, απρόσκοπτα να λειτουργεί αυτός ο θεσμός, αφού δεν μπορεί να λειτουργήσει έξω από το ρόλο των προσώπων.
Πιστεύουμε όμως ότι ανεξάρτητα από τη γνώμη που έχει ο καθένας από εμάς για την ιστορική εξέλιξη του θεσμού της τοπικής διοίκησης στα πλαίσια του καπιταλισμού, ανεξάρτητα αν θεωρεί ότι ο δημοκρατισμός του είναι μεγαλύτερος ή μικρότερος ή και ανύπαρκτος, αυτό που έχει σημασία είναι να συμφωνήσουμε ότι το θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε από το 1994 μετατρέπει ακόμα πιο καθαρά, αποφασιστικά το θεσμό σε όργανο των αντιδραστικών καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, σε μοχλό για τις ιδιωτικοποιήσεις, την εμπορευματοποίηση των κοινωνικών υπηρεσιών, τομέων. Εχει μετατραπεί σε ένα μηχανισμό χειραγώγησης, ρουσφετολογίας, έδαφος για την άνθηση της διαφθοράς και της διασπάθισης χρήματος.
Η δυσκολία να αναγνωριστεί ακόμα πιο πλατιά η αντιδραστικότητα του θεσμικού πλαισίου οφείλεται και στο γεγονός ότι στην Ελλάδα η αντιδραστικοποίηση μέσω του νόμου έγινε πολύ αργότερα από τις άλλες καπιταλιστικές χώρες της Ευρώπης.
Από τη 10ετία του '70 και του '80 στη Δυτική Ευρώπη έγιναν αλλαγές με στόχο να εκσυγχρονιστεί η τοπική διοίκηση και να ανέβει η οικονομική της απόδοση με κριτήριο το καπιταλιστικό κέρδος. Συγκεκριμένα:
Δηλαδή, ο "Καποδίστριας" δεν είναι ελληνικό πασοκικό φαινόμενο, θυμίζουμε δε ότι η ΝΔ απλώς δημαγώγησε κάτω από την πίεση ορισμένων κοινοτήτων. Και τα δύο κόμματα, από κοινού και ο ΣΥΝ σήμερα, προωθούν ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό των μονάδων των τοπικών αρχών, κάτω από την αντίληψή τους για να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα η κεντρική κρατική εξουσία.
Το επιχείρημα ότι πρέπει να μειωθεί η κρατική επιχορήγηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, γιατί έτσι θα αποκτήσει αυτή αυτονομία από την κεντρική εξουσία, είναι φαύλο, υποκριτικό και ψεύτικο. Αυτή η αντίληψη υποστηρίζει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να περάσει σε ακόμα μεγαλύτερη εξάρτηση από τους εργολάβους και τους επιχειρηματίες, γιατί γίνεται φορομπηχτικός οργανισμός.
Μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα αξιοποιώντας την αντίστοιχη πείρα που υπάρχει στη Δυτική Ευρώπη. Οι δήμοι, λόγου χάρη, πήραν αρμοδιότητες για θέματα αναδόμησης και ανοικοδόμησης περιοχών και για την εξασφάλιση στέγης. Τελικά, οικοδομήθηκαν φθηνές κατοικίες για τα φτωχά λαϊκά στρώματα, διαμορφώθηκαν κακές στεγαστικές συνθήκες για τους μετανάστες και γενικά τις μειονότητες; Τα τελευταία γεγονότα στη Γαλλία είναι η απόδειξη...
Ακριβώς για τέτοιους λόγους, προ πολλού στην Ευρώπη οι εργαζόμενοι δεν τρέφουν καμιά συμπάθεια για τα τοπικά όργανα, με αποτέλεσμα να έχει κατά πολύ μειωθεί η συμμετοχή στις εκλογές. Βεβαίως, αυτό δεν είναι λύση, είναι όμως απόδειξη ότι η λεγόμενη αποκέντρωση που έχει γίνει προ πολλού στην Ευρώπη, δεν είχε λαϊκή απήχηση, γιατί δεν ωφέλησε το λαό.
Επομένως, κριτήριο ψήφου πέρα από το γενικότερο πολιτικό πρέπει να είναι και η καταδίκη των ρυθμίσεων που προωθήθηκαν από το 1994 και μετά, με τις οποίες έχουν συμφωνήσει ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΝ με επιμέρους δευτερεύουσες διαφορές μεταξύ τους, χάριν των εντυπώσεων».